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    <IdentifierUrn>urn:nbn:de:0183-jat0000444</IdentifierUrn>
    <ArticleType language="de">Originalarbeit</ArticleType>
    <ArticleType language="en">Research Article</ArticleType>
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      <Title language="de">Bedingungen und Effekte K&#252;nstlerischer Onlinetherapien &#8211; ein Systematisches Review und eine Wirkfaktorenkategorisierung </Title>
      <TitleTranslated language="en">Conditions and effects of online creative arts therapies &#8211; a systematic review and change factor categorization </TitleTranslated>
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        <Address language="de">Fachbereich K&#252;nstlerische Therapien und Therapiewissenschaft, Alanus Hochschule f&#252;r Kunst und Gesellschaft, Villestr. 3, 53347 Alfter, Deutschland<Affiliation>Fachbereich K&#252;nstlerische Therapien und Therapiewissenschaft, Alanus Hochschule f&#252;r Kunst und Gesellschaft, Alfter, Deutschland</Affiliation></Address>
        <Address language="en">Department of Art Therapies and Therapeutic Science, Alanus University of Arts and Social Sciences, Campus II, Villestr. 3, Alfter, 53347, Germany<Affiliation>Department of Art Therapies and Therapeutic Science, Alanus University of Arts and Social Sciences, Alfter, Germany</Affiliation></Address>
        <Email>renate.oepen&#64;alanus.edu</Email>
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          <Affiliation>Fachbereich K&#252;nstlerische Therapien und Therapiewissenschaft, Alanus Hochschule f&#252;r Kunst und Gesellschaft, Alfter, Deutschland</Affiliation>
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          <Affiliation>Fachbereich K&#252;nstlerische Therapien und Therapiewissenschaft, Alanus Hochschule f&#252;r Kunst und Gesellschaft, Alfter, Deutschland</Affiliation>
          <Affiliation>Forschungsinstitut f&#252;r K&#252;nstlerische Therapien (RIArT), Alanus Hochschule f&#252;r Kunst und Gesellschaft, Alfter, Deutschland</Affiliation>
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          <Affiliation>Department of Art Therapies and Therapeutic Science, Alanus University of Arts and Social Sciences, Alfter, Germany</Affiliation>
          <Affiliation>Research Institute for Creative Arts Therapies (RIArT), Alanus University of Arts and Social Sciences, Alfter, Germany</Affiliation>
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          <Affiliation>Department of Art Therapies and Therapeutic Science, Alanus University of Arts and Social Sciences, Alfter, Germany</Affiliation>
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      <SubjectheadingDDB>610</SubjectheadingDDB>
      <Keyword language="en">creative arts therapies</Keyword>
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      <DatePublished>20250714</DatePublished>
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    <Language>germ</Language>
    <LanguageTranslation>engl</LanguageTranslation>
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      <AltText language="en">This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 License.</AltText>
      <AltText language="de">Dieser Artikel ist ein Open-Access-Artikel und steht unter den Lizenzbedingungen der Creative Commons Attribution 4.0 License (Namensnennung).</AltText>
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        <ISSN>2629-3366</ISSN>
        <Volume>7</Volume>
        <JournalTitle>GMS Journal of Arts Therapies</JournalTitle>
        <JournalTitleAbbr>GMS J Art Ther</JournalTitleAbbr>
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    <ArticleNo>04</ArticleNo>
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  <OrigData>
    <Abstract language="de" linked="yes"><Pgraph><Mark1>Hintergrund:</Mark1> Technologischer Fortschritt f&#246;rdert die Entwicklung und Verbreitung onlinebasierter Therapieformen, auch im Bereich der K&#252;nstlerischer Therapien. Bisherige Forschungsergebnisse spiegeln vielfach die Sichtweise der Therapeuten wider. Diese &#220;bersichtsarbeit ging daher der Fragestellung nach, welche Rahmenbedingungen bei onlinebasierten K&#252;nstlerischen Therapieprogrammen bei unterschiedlichen Zielgruppen zu beachten sind, welche Effekte sich bei unterschiedlichen Probandengruppen zeigen, welche Erkenntnisse sich f&#252;r zuk&#252;nftige Forschung und Praxis aus den Erkenntnissen gewinnen lassen.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Methoden:</Mark1> Ein systematisches Literaturreview wurde durchgef&#252;hrt, um aktuelle Forschungsergebnisse im Zeitraum von 2021 und 2024 zu analysieren. Die Datenbankrecherche erfolgte in APA PsycINFO, Academic Search Ultimate, APA PsycArticles, ERIC, MEDLINE, <TextGroup><PlainText>OpenDisserta</PlainText></TextGroup>tions, PSYNDEX Literature with PSYNDEX Tests, SocINDEX with Full Text. </Pgraph><Pgraph><Mark1>Ergebnisse:</Mark1> Insgesamt erf&#252;llten 11 Studien die Einschlusskriterien, 9 Studien davon bedienten sich qualitativer Methoden. Wir ermittelten die folgenden Effekte onlinebasierter K&#252;nstlerischer Therapien: (a) bei Menschen mit Behinderungen: Steigerung von Selbstvertrauen, Schaffung von sozialen Kontakten; (b) bei &#228;lteren Menschen: F&#246;rderung einer integrativen Lebenssicht; (c) bei Teilnehmenden von Ma&#223;nahmen zur Gesundheitsf&#246;rderung: Stressreduktion und Wohlbefindenssteigerung. K&#252;nstlerische Onlinetherapien erscheinen besonders hilfreich zu sein bei Menschen mit erschwertem Zugang zu Pr&#228;senztherapien aufgrund geografischer, zeitlicher oder krankheitsbedingter Barrieren. </Pgraph><Pgraph><Mark1>Diskussion und Schlussfolgerung: </Mark1>Onlinebasierte K&#252;nstlerische Therapieformate bringen sowohl erhebliche Vorteile als auch Herausforderungen mit sich, die sorgf&#228;ltig adressiert und weiter systematisch erforscht werden m&#252;ssen, um die bestm&#246;glichen Therapieergebnisse bei der Durchf&#252;hrung K&#252;nstlerischer Therapien f&#252;r unterschiedliche Patienten- und Klientengruppen zu erzielen. </Pgraph></Abstract>
    <Abstract language="en" linked="yes"><Pgraph><Mark1>Background:</Mark1> Technological progress is driving the development of online therapy, including in the field of creative arts therapies (CATs). Previous research results often reflect the therapists&#39; point of view. This review therefore investigated which contextual conditions apply to online arts therapies programs for different target groups, what effects can be observed in various test groups, and which insights can be gained for future research and practice.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Methods:</Mark1> We conducted a systematic literature review to analyze research results published between 2021 and 2024. We searched the databases APA PsycINFO, Academic Search Ultimate, APA PsycArticles, ERIC, MEDLINE, OpenDissertations, PSYNDEX Literature with PSYNDEX Tests, and SocINDEX with Full Text. </Pgraph><Pgraph><Mark1>Results:</Mark1> Eleven studies met the inclusion criteria, nine of them used qualitative methods. Among other things, we observed the following effects of online arts therapies: (a) for people with disabilities: an increase in self-confidence and the formation of social contacts; (b) for older adults: a promotion of an integrative view of life; (c) for participants in health promotion programs: stress reduction and increased well-being. Online creative arts therapies approaches appear to be particularly helpful for people with poor access to face-to-face therapies due to geographical-, or time constraints or illness-related barriers.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Discussion and Conclusion:</Mark1> Online creative arts therapies formats offer both significant benefits and challenges. These must be carefully considered and systematically investigated to achieve the best possible therapy outcomes for different patient and client groups within creative arts therapies. </Pgraph></Abstract>
    <TextBlock name="Hintergrund" linked="yes" language="de">
      <MainHeadline>Hintergrund</MainHeadline><Pgraph>Digitale Technologien werden weltweit zunehmend in der Psychotherapie eingesetzt und erm&#246;glichen Fernverbindungen zwischen Klienten und Therapeuten. &#220;ber deren Anwendung im Bereich der K&#252;nstlerischen Therapien war zun&#228;chst wenig bekannt &#91;Choe, 2014; Levy et al., 2018 zit. n. Zubala et al., <TextLink reference="1"></TextLink>&#93;. Es wurden zwar computerunterst&#252;tzte Technologien bereits vor der Coronapandemie entwickelt, fanden jedoch kaum Einsatz <TextLink reference="2"></TextLink>. Eine Entwicklung von Kunsttherapie-Apps fand schon vor der Pandemie statt. Diese Apps bieten Tools an, die einen virtuellen Zugang zu einem Therapeuten erm&#246;glichen oder physiologische Sensoren aufweisen und somit die M&#246;glichkeit er&#246;ffnen, Stimmungen im Tagesverlauf zu verfolgen <TextLink reference="3"></TextLink>. Insbesondere durch die isolierende Situation von Klienten w&#228;hrend der Coronapandemie stieg der Bedarf an On<TextGroup><PlainText>line</PlainText></TextGroup>therapien stark an. Dieser Sachverhalt zeigt sich an der deutlich gestiegenen Anzahl der Artikel zum Thema der onlinebasierten Kunsttherapie seit Beginn der Coronapandemie <TextLink reference="2"></TextLink>. Auch auf Grund des zunehmenden technologischen Fortschritts ist von einer Steigerung der Bedeutung und der Verwendung onlinebasierter Therapieformen auszugehen, da der Zugang zur psychischen Gesundheitsf&#252;rsorge auf diese Weise erleichtert wird, die Behandlungskosten gesenkt werden k&#246;nnen <TextLink reference="3"></TextLink>, <TextLink reference="4"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>F&#252;r digitale K&#252;nstlerische Therapieformen (CAT &#61; Creative Arts Therapies) existieren in Literatur und Forschung eine Vielzahl unterschiedlicher Begriffe. Malchiodi <TextLink reference="5"></TextLink> versteht darunter alle Formen technologiebasierter Medien, die Klienten bei der Schaffung von Kunst als Teil des Therapieprozesses unterst&#252;tzen. Die spezielle Form der onlinebasierten K&#252;nstlerischen Therapie stellt eine Ferntherapie dar, die via Video, Chat, Telefon, virtueller Plattformen oder anderer Formen der elektronischen Kommunikation durchgef&#252;hrt wird &#91;Malchiodi, 2018 zit. n. <TextLink reference="2"></TextLink>&#93; (Anmerkung: In Deutschland wird im pr&#228;ventiven Kontext der Begriff &#8222;Therapie&#8220; nicht verwendet. Es wird u.a. von k&#252;nstlerischer Begleitung gesprochen. De facto finden oft therapie&#228;hnliche Interventionen statt, so dass die international unterschiedlichen Begrifflichkeiten &#8222;eHealth&#8220;, Tele-CAT, Tele-Health, Ferntherapie, Onlinetherapie und -begleitung etc.&#8220; in diesem Artikel synonym verwendet werden).</Pgraph><Pgraph>Insbesondere f&#252;r Ferntherapien erscheint es sinnvoll, im Unterschied zu Pr&#228;senztherapien, ihre besonderen Erfordernisse und Wirkweisen f&#252;r unterschiedliche Zielgruppen zu ermitteln und anschlie&#223;end diese Erkenntnisse f&#252;r die Weiterentwicklung von Interventionskonzepten in Praxis und Forschung zu nutzen. Dieser Aspekt scheint insbesondere vor dem Hintergrund weiterf&#252;hrend, da aktuelle Forschungsergebnisse vielfach auf Befragungen von Therapeuten basieren, jedoch die Sichtweise der Klienten, ihre Erfahrungen, Einstellungen und Ergebnisse hingegen noch zu wenig bekannt sind &#91;Kapitan, 2009, Edmunds, 2012, Carlton, 2014 zit. n. <TextLink reference="1"></TextLink>&#93;. Als Vorteile onlinebasierter Therapien wurden u.a. hohe Akzeptanz bei Patienten und Therapeuten benannt, die weltweite Verf&#252;gbarkeit, die gesteigerte Autonomie der Klienten. Nachteilig erschien, dass fehlende taktile Qualit&#228;ten einen bedeutenden Verlust darstellen, da die haptischen Aspekte der Kunsttherapie online nicht vermittelt werden k&#246;nnen. Zudem gestaltete sich die Bew&#228;ltigung von Krisensituationen aus der Ferne schwieriger, und der Zugang zur Online-Kunsttherapie erforderte technische Kompetenz, was den Zugang f&#252;r einige Klienten einschr&#228;nkte. Ethische Bedenken wurden von den Therapeuten ge&#228;u&#223;ert hinsichtlich des Vertrauens in die therapeutische Beziehung und hinsichtlich des Kontrollverlusts bei der Durchf&#252;hrung von Online-Sitzungen, insbesondere in Krisensituationen. Dar&#252;ber hinaus k&#246;nnten einige Klienten gegen Online-Therapie resistent sein, obwohl dieser Widerstand durch benutzerfreundliche Technologien verringert werden kann. Schlie&#223;lich kann die fehlende physische Interaktion dazu f&#252;hren, dass Klienten sich von sozialen Interaktionen abkoppeln und sich isolierter f&#252;hlen <TextLink reference="1"></TextLink>, <TextLink reference="2"></TextLink>, <TextLink reference="4"></TextLink>, <TextLink reference="6"></TextLink>, <TextLink reference="7"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>In der k&#252;nstlerisch-therapeutischen Forschung stellt sich immer wieder die noch nicht vollst&#228;ndig gekl&#228;rte Frage nach den Wirkfaktoren dieser Therapieform. Insbesondere ist diese Frage auch im Hinblick auf die Effekte onlinebasierter Therapien zu stellen. In Anlehnung an Erkenntnisse aus der psychotherapeutischen Forschung kann zwischen allgemeinen und spezifischen Wirkfaktoren unterschieden werden <TextLink reference="8"></TextLink>, <TextLink reference="9"></TextLink>, <TextLink reference="10"></TextLink>, <TextLink reference="11"></TextLink>, <TextLink reference="12"></TextLink>. Die Qualit&#228;t der therapeutischen Beziehung kl&#228;rt in der Regel mehr als 50&#37; der Varianz des Therapieoutcomes auf &#91;Grawe et al., 1994 zit. n. <TextLink reference="10"></TextLink>&#93;. Zu den generellen Wirkfaktoren (common factors) geh&#246;ren nach Grawe die therapeutische Beziehung, die Ressourcenorientierung, Problemaktualisierung, motivationale Kl&#228;rung, Problembew&#228;ltigung. Bei der Analyse der Studien in dieser &#220;bersichtsarbeit erschien die Einteilung von Grencavage und Norcross <TextLink reference="9"></TextLink> zur Beschreibung allgemeiner Wirkfaktoren f&#252;r die Interpretation der Ergebnisse besonders hilfreich. Die Autoren nennen die folgenden allgemeinen Wirkfaktoren: Patienten-, und Therapeutenmerkmale, Ver&#228;nderungsprozesse, Behandlungsstruktur, Therapiebeziehung (vgl. Ergebnis und Diskussion). </Pgraph><Pgraph>Zu den spezifischen Wirkfaktoren k&#252;nstlerischer Aktivit&#228;ten geh&#246;ren u.a. die Symbolsprache der Bilder, die den Zugang zu Ressourcen schaffen und eine angstfreie Auseinandersetzung mit inneren Konflikten erm&#246;glichen <TextLink reference="10"></TextLink>, <TextLink reference="12"></TextLink>, <TextLink reference="13"></TextLink>, <TextLink reference="14"></TextLink>, <TextLink reference="15"></TextLink>, <TextLink reference="16"></TextLink>, <TextLink reference="17"></TextLink>. K&#252;nstlerische Therapien k&#246;nnen den Einzelnen nonverbal &#252;ber die Sinne erreichen und eine sukzessive Integration f&#246;rdern, die zu Emotionsregulation, Transformation und therapeutischer Ver&#228;nderung f&#252;hren kann <TextLink reference="15"></TextLink>, <TextLink reference="18"></TextLink>, <TextLink reference="19"></TextLink>, <TextLink reference="20"></TextLink>. In diesem Artikel liegt der Schwerpunkt der Untersuchung bei Studien, die sich visueller k&#252;nstlerischer Techniken und kunsttherapeutischer Interventionen bedienen, oftmals kombiniert mit anderen Formen k&#252;nstlerischer Therapien und Aktivit&#228;ten (vgl. Einschlusskriterien).</Pgraph><Pgraph>Dabei stellt sich die Frage, unter welchen Rahmenbedingungen online eine &#228;hnlich positive gesundheitsf&#246;rderliche Wirkung wie in einer Pr&#228;senztherapie erreicht werden kann. So k&#246;nnte z. B. die &#8222;kunsttherapeutische Triade&#8220; (Therapeut (Beziehung) &#8211; Klient &#8211; Kunstwerk) online nur erschwert herstellbar sein &#91;Schaverien, 2000, Gussak und Rosal, 2016 zit. n. <TextLink reference="1"></TextLink>&#93;. Zur Gestaltung und Wirkung onlinebasierter k&#252;nstlerischer Therapien bei unterschiedlichen Zielgruppen liegen wenige Forschungsergebnisse vor. Eine systematische Erforschung w&#252;rde helfen, die Nutzung und die Herausforderungen onlinebasierter Kunsttherapie in unterschiedlichen Arbeitsfeldern besser zu verstehen. Denn K&#252;nstlerische Therapeuten arbeiten mit sehr unterschiedlichen Zielgruppen, mit Menschen aller Altersgruppen mit unterschiedlichen Krankheitsbildern und Symptomatiken im klinischen, rehabilitativen, pr&#228;ventiven Kontext. Eine Untersuchung im Hinblick auf allgemeine Wirkfaktoren erfolgte bislang unseres Wissens in diesem Kontext nicht. </Pgraph><Pgraph>Um zentrale Themen f&#252;r Praktiker zu identifizieren und Forschungsbereiche zu bestimmen, sollten aktuelle Forschungsergebnisse zur Wirkung und Ausgestaltung k&#252;nstlerischer Onlinetherapien zusammengefasst und synthetisiert werden. Konkret lauten daher die Forschungsfragen dieser &#220;bersichtsarbeit: </Pgraph><Pgraph><UnorderedList><ListItem level="1">Welche Rahmenbedingungen und Effekte onlinebasierter K&#252;nstlerischer Therapien zeigen aktuelle Forschungsergebnisse bei unterschiedlichen Zielgruppen&#63;</ListItem><ListItem level="1">Welche Erkenntnisse f&#252;r zuk&#252;nftige Forschung und Praxis ergeben sich daraus&#63;</ListItem></UnorderedList></Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock name="Background" linked="yes" language="en">
      <MainHeadline>Background</MainHeadline><Pgraph>Digital technologies are increasingly being used in psychotherapy worldwide, enabling remote connections between clients and therapists. Initially, little was known about their application in the field of creative arts therapies &#91;Choe, 2014; Levy et al., 2018 cited in Zubala et al., <TextLink reference="1"></TextLink>&#93;. Although computer-assisted technologies were already being developed before the coronavirus pandemic, they were rarely used <TextLink reference="2"></TextLink>. Among these were art therapy apps, which offer tools that enable virtual access to a therapist or use physiological sensors to track moods throughout the day <TextLink reference="3"></TextLink>. The demand for online therapies has risen sharply, particularly due to the client isolation during the coronavirus pandemic. This is reflected in the significant increase in the number of articles on online-based art therapy published since the beginning of the pandemic <TextLink reference="2"></TextLink>. Given continuing technological progress, it can also be assumed that the importance and use of online-based therapy forms will increase, as access to mental health care is facilitated in this way and treatment costs can be reduced <TextLink reference="3"></TextLink>, <TextLink reference="4"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>Many different terms occur in the literature and research for digital forms of creative arts therapies (CAT). Malchiodi <TextLink reference="5"></TextLink> refers to all forms of technology-based media that support clients in creating art as part of the therapy process. The specific form of online-based arts therapies (&#61;OCATs) is a form of distance therapy, which is carried out via video, chat, telephone, virtual platforms or other forms of electronic communication &#91;Malchiodi, 2018 cited in <TextLink reference="2"></TextLink>&#93; (Note: In Germany, the term &#8220;therapy&#8221; is not used in a preventive context. Among others, the term &#8220;artistic counseling&#8221; is used. In practice, therapy-like interventions often take place, so the internationally varying terms &#34;eHealth&#34;, &#8220;tele-CAT&#8221;, &#8220;tele-health&#8221;, &#8220;remote therapy&#8221;, &#8220;online therapy&#8221; and &#8220;counseling&#8221;, and the like, are used synonymously in this article).</Pgraph><Pgraph>For distance therapies in particular, in contrast to face-to-face therapies, it seems advisable to identify their specific requirements and modes of action for different target groups, and then to use these findings to further develop intervention concepts in both practice and research. This aspect appears especially relevant in light of the fact that current research findings often rely on surveys of therapists. While the views of clients &#8211; their experiences, attitudes, and outcomes &#8211; remain insufficiently known &#91;Kapitan, 2009; Edmunds, 2012; Carlton, 2014, cited in <TextLink reference="1"></TextLink>&#93;.</Pgraph><Pgraph>Advantages of online-based therapies include high acceptance among both patients and therapists, worldwide availability, and increased client autonomy. A notable disadvantage is the lack of tactile qualities, which represents a significant loss, as the haptic aspects of art therapy cannot be conveyed online. It was also more difficult to manage crisis situations remotely, and access to online art therapy required technical expertise, which limited access for some clients. Ethical concerns were raised by therapists regarding trust in the therapeutic relationship and the loss of control when conducting online session, especially in crisis situations. In addition, sone clients may be resistant to online therapy, although such resistance can be reduced through user-friendly technologies. Finally, the lack of physical interaction may cause clients to disconnect from social interactions and feel more isolated <TextLink reference="1"></TextLink>, <TextLink reference="2"></TextLink>, <TextLink reference="4"></TextLink>, <TextLink reference="6"></TextLink>, <TextLink reference="7"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>In creative arts therapies research, the question of active factors in this form of therapy &#8211; still not fully clarified &#8211; arises repeatedly. In particular, this question must be raised with regard to the effects of online-based therapies. Based on findings from psychotherapy research, a distinction can be made between common and specific change factors <TextLink reference="8"></TextLink>, <TextLink reference="9"></TextLink>, <TextLink reference="10"></TextLink>, <TextLink reference="11"></TextLink>, <TextLink reference="12"></TextLink>. The quality of the therapeutic relationship generally accounts for more than 50&#37; of the variance on therapy outcomes &#91;Grawe et al., 1994, cited in <TextLink reference="10"></TextLink>. According to Grawe, the common factors include the therapeutic relationship, resource orientation, problem actualization, motivational clarification, and problem solving. When analyzing the studies in this review, the classification by Grenvavage and Norcross &#91;9&#93; for describing common factors proved particularly helpful in interpreting the results. The authors cite the following common factors: patient and therapist characteristics, change processes, treatment structure, and the therapy relationship (cf. Results and Discussion).</Pgraph><Pgraph>The specific change factors of artistic activities include the symbolic language of images, which creates access to resources and allows for a fear-free confrontation with inner conflicts <TextLink reference="10"></TextLink>, <TextLink reference="12"></TextLink>, <TextLink reference="13"></TextLink>, <TextLink reference="14"></TextLink>, <TextLink reference="15"></TextLink>, <TextLink reference="16"></TextLink>, <TextLink reference="17"></TextLink>. Creative arts therapies can reach individuals nonverbally via the senses and promote successive integration, which can lead to emotion regulation, transformation, and therapeutic change <TextLink reference="15"></TextLink>, <TextLink reference="18"></TextLink>, <TextLink reference="19"></TextLink>, <TextLink reference="20"></TextLink>. This article focuses on studies that use visual art techniques and art therapy interventions, often in combination with other forms of creative arts therapies and related activities (see inclusion criteria).</Pgraph><Pgraph>This raises the question of the conditions under which a similarly positive, health-promoting effect can be achieved online as in face-to-face therapy. For example, the &#8220;art therapy triad&#8221; (therapist (relationship) &#8211; client &#8211; artwork)) may be more difficult to establish in an online setting &#91;Schaverien, 2000; Gussak and Rosal, 2016, cited in <TextLink reference="1"></TextLink>&#93;. There is little research available on the design and impact of OCATs for different target groups. Systematic research would help to better understand the use and challenges of OCATs in various fields of practice. This is particularly important because arts therapists work with a wide range of target groups- people of all ages, with different clinical conditions and symptoms &#8211; in clinical, rehabilitative, and preventative contexts. To the best of our knowledge, there has not yet been any research into common change factors in this context.</Pgraph><Pgraph>In order to identify key issues for practitioners and determine future areas of research, current research findings on the impact and design of OCATs should be summarized and synthesized. Specifically, the research questions guiding this review are as follows: </Pgraph><Pgraph><UnorderedList><ListItem level="1">What framework conditions and effects of OCATs are reported in current research for different target groups&#63;</ListItem><ListItem level="1">What are the implications for future research and practice&#63;</ListItem></UnorderedList></Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock name="Methoden" linked="yes" language="de">
      <MainHeadline>Methoden</MainHeadline><SubHeadline>Datenbankrecherche</SubHeadline><Pgraph>In dieser &#220;bersichtsarbeit werden aktuelle Studien analysiert, in denen k&#252;nstlerisch-therapeutische Interventionen online angeboten und durchgef&#252;hrt wurden. Der Untersuchungszeitraum konzentriert sich auf die Jahre 2021 bis 2024 (01.01.2021&#8211; 27.05.2024), einen Zeitraum, in dem auf Grund der Corona-Pandemie, den damit verbundenen Lockdowns zu erwarten war, dass verst&#228;rkt Online-Therapien angeboten werden mussten. Von einer h&#246;heren Nachfrage auf Seiten der Klienten auf Grund der besonderen, isolierenden Alltagsituation konnte ausgegangen werden und somit auch von einer Zunahme an Studien in diesem Zeitraum auf Grund der besonderen Situation.</Pgraph><Pgraph>Studienergebnisse aus diesem Zeitraum k&#246;nnten die Forschungsfragen hinsichtlich Zielgruppenauswahl und -eignung, in Bezug auf die Beachtung spezieller Modalit&#228;ten bei der Therapiedurchf&#252;hrung, ihrer Wirkungsweisen beantworten. Die gewonnen Aspekte k&#246;nnten f&#252;r die zuk&#252;nftige Erforschung von Online-Therapien und bei der Planung von Online-Angeboten ber&#252;cksichtigt werden. </Pgraph><Pgraph>In dieser systematischen &#220;bersichtsarbeit <TextLink reference="21"></TextLink>, <TextLink reference="22"></TextLink> wurden die Studien auf Basis des PICO-Schemas recherchiert und analysiert. Das PICO- oder PICOs-Framework enth&#228;lt eine Checkliste mit Elementen, die bei systematischen &#220;bersichtsarbeiten verwendet werden, um eine explizite Darstellung der behandelten Fragen in Bezug auf Teilnehmende, Interventionen, Vergleiche, Ergebnisse und Studiendesign (Patient, Intervention, Control, Out<TextGroup><PlainText>comes</PlainText></TextGroup>, Studydesign&#61; PICOS) zu liefern <TextLink reference="22"></TextLink>, <TextLink reference="23"></TextLink>. Dieser Rahmen eignet sich sehr gut zur Untersuchung therapeutischer Fragestellungen <TextLink reference="24"></TextLink>. Die Suche war sehr breit angelegt (vgl. Suchkriterien), um den aktuellen Forschungsstand entsprechend den Forschungsfragen umfassend zu ermitteln und einen &#220;berblick &#252;ber alle Anwendungsbereiche und Zielgruppen zu geben.</Pgraph><Pgraph>In folgenden Datenbanken wurde recherchiert: APA PsycINFO, Academic Search Ultimate, APA PsycArticles, ERIC, MEDLINE, OpenDissertations, PSYNDEX Literature with PSYNDEX Tests, SocINDEX with Full Text. Folgende Suchbegriffe wurden verwendet: (art therapy or art psychotherapy or creative arts therapies or expressive arts therapy) AND online art therapy AND digital art therapy. Die Suchbegriffe deckten ein breites Spektrum gesundheitsbezogener k&#252;nstlerischer Aktivit&#228;ten ab (Kunst, Kunsttherapie, K&#252;nstlerische Therapien &#91;einschlie&#223;lich Kunst-, Musik-, Tanz-, Theater- und Poesietherapie&#93;) ab. Diese Suche wurde durch Publikationen erg&#228;nzt, die auf der Grundlage einer Handsuche und Expertenwissen identifiziert wurden. </Pgraph><Pgraph>In dieser &#220;bersichtsarbeit wurde die Methode des systematischen Literaturreviews verwendet <TextLink reference="25"></TextLink>:</Pgraph><Pgraph><Indentation>&#8222;Works about published materials which provide an examination of recent or current literature. These articles can cover a wide range of subject matter at various levels of completeness and comprehensiveness based on analyses of literature that may include <TextGroup><PlainText>research</PlainText></TextGroup> findings. The review may reflect the state of the art and may also include reviews as a literary form&#8221; <TextLink reference="26"></TextLink>.</Indentation></Pgraph><Pgraph>Die Ergebnisse des Reviews werden in einem narrativen, erz&#228;hlerischen Format berichtet <TextLink reference="27"></TextLink>.</Pgraph><SubHeadline>Einschluss- und Ausschlusskriterien </SubHeadline><SubHeadline2>Einschluss </SubHeadline2><Pgraph>Studien, die kunsttherapeutische Interventionen, k&#252;nstlerische Aktivit&#228;ten im Online-Format untersuchten, entweder ausschlie&#223;lich oder in Kombination mit anderen K&#252;nstlerischen Therapien&#47;Techniken, wurden eingeschlossen. Ein wichtiges Auswahlkriterium war, dass die Studien validierte empirische Methoden verwendeten, z. B. quantitative und&#47;oder qualitative Datenerhebungsinstrumente oder kunstbasierte Forschungsmethoden. Die Forschung zu k&#252;nstlerisch-therapeutischen Online-Therapien ist ein relativ junges Forschungsfeld. Somit wurden Studien aller Evidenztypen (I&#8211;IV) eingeschlossen, um einen umfassenden &#220;berblick &#252;ber den aktuellen Stand der Forschung in diesem Bereich zu erhalten. </Pgraph><SubHeadline2>Ausschluss </SubHeadline2><Pgraph>Studien, die keine K&#252;nstlerische Therapien&#47;k&#252;nstlerische Aktivit&#228;ten entsprechend der Einschlusskriterien untersuchten, wurden ausgeschlossen. Fallberichte und Berichte &#252;ber kreative Projekte, &#252;ber Interventionstools, Trainingsprogramme, Studien zu ART (&#61;antiretroviral therapy) &#8211; Verwechslung zu &#8222;art&#8220; (&#61;Kunst) &#8211; wurden ausgeschlossen. Studien, die die Verwendung digitaler Medien in Pr&#228;senz untersuchten, wurden ebenfalls nicht ber&#252;cksichtigt (s. auch <TextLink reference="28"></TextLink>). </Pgraph><Pgraph>Die folgende &#220;bersicht (Abbildung 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="figure" />) zeigt die einzelnen Schritte des Suchprozesses gem&#228;&#223; der PRISMA-Guideline <TextLink reference="22"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock name="Methods" linked="yes" language="en">
      <MainHeadline>Methods</MainHeadline><SubHeadline>Database research</SubHeadline><Pgraph>This review analyzes current studies in which artistic-therapeutic interventions were offered and conducted online. The study period focuses on the years 2021 to 2024 (January 1, 2021&#8211;May 27, 2024), a time when it was expected that more online therapies would be offered due to the coronavirus pandemic and the associated lockdowns. A higher demand on the part of clients was assumed, resulting from the isolating conditions of daily life during this period, and this special situation was also expected to lead to an increase in studies.</Pgraph><Pgraph>The study results from this period could answer the research questions regarding target group selection and suitability, particularly in relation to the specific modalities involved in the implementation of therapy and their modes of action. The insights gained could be considered future research on online therapies and in the planning of online programs. </Pgraph><Pgraph>In this systematic review <TextLink reference="21"></TextLink>, <TextLink reference="22"></TextLink>, the studies were identified and analyzed using the PICO framework. The PICO or PICOs framework contains a checklist of elements commonly used in systematic reviews to provide an explicit structure for addressing the issues under investigations, focusing on patient, interventions, control, outcomes, study design&#61;PICOS) <TextLink reference="22"></TextLink>, <TextLink reference="23"></TextLink>. This framework is very well suited for the investigation of therapeutic questions <TextLink reference="24"></TextLink>. The search was broad in scope (see search criteria) to comprehensively determine the current state of research according to the research questions and to provide an overview of all areas of application and target groups.</Pgraph><Pgraph>The following databases were searched: APA PsycINFO, Academic Search Ultimate, APA PsycArticles, ERIC, MEDLINE, OpenDissertations, PSYNDEX Literature with PSYNDEX Tests, SocINDEX with Full Text. The following search terms were used: (art therapy or art psychotherapy or creative arts therapies or expressive arts therapy) AND online art therapy AND digital art therapy. The search terms covered a wide range of health-related arts activities (art, art therapy, arts therapies (including art, music, dance, theatre and poetry therapy)). This search was supplemented by publications identified through hand searches and expert knowledge.</Pgraph><Pgraph>The systematic literature review method used in this review was defined as follows <TextLink reference="25"></TextLink></Pgraph><Pgraph><Indentation>&#8220;Works about published materials which provide an examination of recent or current literature. These articles can cover a wide range of subject matter at various levels of completeness and comprehensiveness based on analyses of literature that may include research findings. The review may reflect the state of the art and may also include reviews as a literary form&#8221; <TextLink reference="26"></TextLink>.</Indentation></Pgraph><Pgraph>The results of the review are presented in a narrative, storytelling format <TextLink reference="27"></TextLink>.</Pgraph><SubHeadline>Inclusion and exclusion criteria </SubHeadline><SubHeadline2>Inclusion </SubHeadline2><Pgraph> Studies that investigated art therapy interventions or artistic activities in an online format &#8211; either exclusively or in combination with other arts therapies or techniques &#8211; were included. A key selection criterion was that the studies employed validated empirical methods, such as quantitative and&#47;or qualitative data collection instruments or arts-based research methods. As research on OCATs is still a relatively new field, studies of all evidence types (I&#8211;IV) were included in order to provide a comprehensive overview of the current state of research in this area. </Pgraph><SubHeadline2>Exclusion</SubHeadline2><Pgraph>We excluded studies that did not investigate creative arts therapies or artistic activities according to the inclusion criteria. We also excluded case reports and reports on creative projects, intervention tools, training programs, as well as studies on ART (&#61;antiretroviral therapy), due to confusion with &#8220;art&#8221;. In addition, we excluded studies that investigated the use of digital media in face-to-face settings (see also <TextLink reference="28"></TextLink>).</Pgraph><Pgraph>The following overview (Figure 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="figure" />) presents the individual steps of the search process according to the PRISMA guideline <TextLink reference="22"></TextLink>.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock name="Ergebnisse" linked="yes" language="de">
      <MainHeadline>Ergebnisse</MainHeadline><Pgraph>Die erste Suche ergab 126 Studien, wobei nach Eliminierung von Duplikaten 86 Studien verblieben. Letztendlich identifizierten wir insgesamt 11 Studien aus dem Zeitraum 2021&#8211;2024, die die Einschlusskriterien erf&#252;llten (siehe Tabelle 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table" />). Wir hielten es f&#252;r notwendig, die Merkmale der ausgew&#228;hlten Studien zun&#228;chst gem&#228;&#223; den PICOS-Kriterien <TextLink reference="24"></TextLink> zu erfassen. </Pgraph><Pgraph>Die Darstellung der Ergebnisse konzentriert sich gem&#228;&#223; der Forschungsfragen auf die Erfahrungen, die die unterschiedlichen Probandengruppen mit k&#252;nstlerischen Onlinetherapieangeboten gemacht haben, insbesondere auf Rahmenbedingungen und Effekte, Wirkungen kunsttherapeutischer&#47;k&#252;nstlerischer Onlineangebote und deren spezifischer Erfordernisse. Nicht unerw&#228;hnt soll an dieser Stelle bleiben, dass 9 Studien mit qualitativen Forschungsmethoden arbeiteten, die Studien von Roy et al. <TextLink reference="29"></TextLink> und Feniger-Schaal et al. <TextLink reference="30"></TextLink> bedienten sich quantitativer Methoden.</Pgraph><Pgraph>Bei den eingeschlossenen Studien konnten k&#252;nstlerische Therapeuten (Experteninterviews, -befragung), Patienten in der Nachsorge nach akuter Erkrankung (Psychiatrie) sowie Menschen mit einer Behinderung (Hirnverletzung nach Schlaganfall, Menschen mit intellektuellen Entwicklungsst&#246;rungen) als Probandinnen identifiziert werden. Im Bereich gesundheitsf&#246;rdernder Ma&#223;nahmen wurden Studien mit &#228;lteren Menschen <TextLink reference="31"></TextLink>, <TextLink reference="32"></TextLink> sowie mit sich in der Isolationsphase der Pandemie interessiert zeigenden Klienten und Probanden an neuen Interventionsangeboten <TextLink reference="29"></TextLink>, <TextLink reference="33"></TextLink> ermittelt. Im folgenden Abschnitt werden die Erfahrungen der jeweiligen Zielgruppen er&#246;rtert. In einer &#220;bersicht werden im Anschluss die Erfahrungen der unterschiedlichen Zielgruppen allgemeinen Wirkfaktoren der Psychotherapie nach Grencavage und Norcross <TextLink reference="9"></TextLink> zugeordnet (vgl. Tabelle 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="table" />). Zus&#228;tzlich werden spezifische k&#252;nstlerische Wirkfaktoren aus den allgemeinen Wirkfaktoren extrahiert. </Pgraph><SubHeadline>a) K&#252;nstlerische Onlinetherapie aus der Perspektive von Therapeuten </SubHeadline><Pgraph>Vier der selektiven Studien besch&#228;ftigten sich mit den Erfahrungen von k&#252;nstlerischen Therapeuten mit Onlinetherapie <TextLink reference="30"></TextLink>, <TextLink reference="33"></TextLink>, <TextLink reference="34"></TextLink>, <TextLink reference="35"></TextLink>. Eine Studie zeigte sowohl die Therapeuten- als auch die Klientenperspektive auf <TextLink reference="2"></TextLink>. Die Aussagen der Therapeuten ergaben, dass k&#252;nstlerische Onlinetherapie den Klienten mit unterschiedlichen Indikationen (u.a. Angst, Depression, emotionale Probleme, Verhaltensprobleme)</Pgraph><Pgraph>eine erh&#246;hte Privatsph&#228;re bot, die gleichzeitig zu einer Reduktion sozialer Stigmatisierung f&#252;hrte. Dadurch f&#252;hlten sich die Teilnehmende sicherer und weniger beurteilt <TextLink reference="30"></TextLink>, <TextLink reference="34"></TextLink>. Zudem erm&#246;glicht k&#252;nstlerische Onlinetherapie die &#220;berwindung geografischer und sozialer Distanzen, was insbesondere stigmatisierten Personen einen leichteren Zugang zur Therapie bot <TextLink reference="30"></TextLink>. Onlinetherapie f&#252;hrte zu Verschiebungen in Grenzen und Machtdynamiken, da die Klienten Video und Mikrofon abschalten konnten. Andererseits wurde den Therapeuten die M&#246;glichkeit er&#246;ffnet, Einblicke in die private Situation der Klienten zu gewinnen und somit erweiterte diagnostische M&#246;glichkeiten zu erhalten. Die Anwesenheit von Familienmitgliedern beeintr&#228;chtigte zwar die Privatsph&#228;re der Teilnehmende, konnte aber den Therapeuten zus&#228;tzliche diagnostische Hinweise geben <TextLink reference="34"></TextLink>. Zudem konnte die Verbundenheit durch Gespr&#228;che mit Familienmitgliedern die Festigung von Themen unterst&#252;tzt werden, was hilfreich bei der Kl&#228;rung von Problemen war.</Pgraph><Pgraph>Onlinetherapie-Angebote f&#246;rderten die Flexibilit&#228;t der Klienten bei der Nutzung von Kunstmaterialien und bei der Anwendung neuer technologischer Verfahren. Denn teilweise musste das k&#252;nstlerische Arbeitsmaterial selbst organisiert und selbstst&#228;ndig ausprobiert werden <TextLink reference="2"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Durch Anpassungen, wie die Nutzung von Kunstmaterialien zu Hause und die Verwendung digitaler Ressourcen, wurde die Kreativit&#228;t gef&#246;rdert <TextLink reference="34"></TextLink>. K&#252;nstlerisches Engagement und Kreativit&#228;t waren bei den Therapeuten entscheidende Parameter f&#252;r die Verarbeitung von Verlusten durch die pandemische Situation und unterst&#252;tzten die Anpassung an die Nutzung digitaler Medien <TextLink reference="35"></TextLink>. Andererseits wurde die Verwendung unterschiedlicher k&#252;nstlerischer Techniken im Rahmen der Onlinetherapie eingeschr&#228;nkt. Bildende&#47;plastische K&#252;nste wurden bevorzugt eingesetzt, da sie individuell ausf&#252;hrbar waren <TextLink reference="30"></TextLink>. Einschr&#228;nkungen bei Kunstmaterialien f&#252;hrte zwar zu mehr Kreativit&#228;t, sie boten jedoch weniger M&#246;glichkeiten f&#252;r die Teilnehmende, sich vielf&#228;ltig k&#252;nstlerisch auszudr&#252;cken. Es wurde beobachtet, dass Unterschiede zwischen Experten- und Anf&#228;ngerf&#228;higkeiten in Bezug auf k&#252;nstlerische Vorerfahrungen der Klienten bei Onlinetherapien weniger sichtbar waren <TextLink reference="34"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>Hinsichtlich der kommunikativen M&#246;glichkeiten in Onlinetherapien wurde beobachtet, dass die verbale Kommunikation sich erh&#246;hte <TextLink reference="30"></TextLink>, nonverbale Signale und K&#246;rpersprache andererseits schwieriger wahrzunehmen waren <TextLink reference="34"></TextLink>. Technische Probleme wurden als ein Hindernis beschrieben, da die digitale Kommunikation anf&#228;llig f&#252;r St&#246;rungen war und der Materialaustausch sich schwieriger gestaltete als bei face-to-face-Therapien <TextLink reference="2"></TextLink>, <TextLink reference="30"></TextLink>. &#196;ltere Erwachsene hatten oft Schwierigkeiten bei der Anpassung an die Technologie, was zu einem R&#252;ckgang der Klientenzahlen f&#252;hrte. Oftmals war die Hilfe von Familienmitgliedern bei der Bew&#228;ltigung technischer Erfordernisse notwendig. Die mentale Akzeptanz der Teletherapie wurde als ein entscheidender Anpassungsschritt formuliert, der den Klienten nicht immer leichtfiel <TextLink reference="30"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Die Pandemie hat durch Anpassungen an neue therapeutische Herausforderungen zu Innovationen gef&#252;hrt, was das pers&#246;nliche und berufliche Wachstum der Therapeuten f&#246;rderte <TextLink reference="30"></TextLink>, <TextLink reference="35"></TextLink>. Das Erleben kreativer Selbstwirksamkeit im Umgang mit den Therapieangeboten milderte negative Effekte mangelnder Computerkenntnisse bei den Therapeutinnen <TextLink reference="35"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>Ein besonderer Aspekt des Online-Therapiekontexts stellte der &#8222;vierseitige Reflexionsspiegel&#8220; dar. Therapeut und Klient k&#246;nnen sowohl sich selbst als auch einander auf dem Bildschirm sehen. Durch die Erstellung von Selbstportr&#228;ts im Online-Medium konnten Kunsttherapeuten ein besseres Verst&#228;ndnis des Mediums erlangen <TextLink reference="35"></TextLink>, <TextLink reference="36"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Bei der Konzeption von Onlinetherapieangeboten wurden weitere unterst&#252;tzende Ma&#223;nahmen von den Therapeutinnen als notwendig angesehen. So spielt ihrer Ansicht nach psychologische Unterst&#252;tzung eine wichtige Rolle bei der Milderung der Belastung f&#252;r Therapeuten w&#228;hrend herausfordernder Ereignisse wie einer Pandemie. Schlie&#223;lich erfordert der &#220;bergang zu k&#252;nstlerischer Onlinetherapie ethische Richtlinien, spezifische Schulungen und die Entwicklung digitaler Methoden zur Unterst&#252;tzung des kreativen Prozesses, um eine effektive und verantwortungsvolle Anwendung sicherzustellen <TextLink reference="35"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>Hinsichtlich der konkreten Ausgestaltung von Therapieangeboten ergab die Studie von Ganter-Argast und Bocksch <TextLink reference="2"></TextLink> mit Patienten in der klinischen Nachsorge nach psychiatrischer Erkrankung einige weiterf&#252;hrende Hinweise. Das sogenannte &#8222;Eye-contact dilemma&#8220; war f&#252;r die Patienten irrelevant, und die prozessorientierte Arbeit an individuellen Themen erwies sich online als gut umsetzbar. Auch kunsttherapeutische Gruppenarbeit konnte mit digitalen Elementen erfolgreich umgesetzt werden, insbesondere f&#252;r online-affine Patienten. In diesem Rahmen war es hilfreich, die Gruppengr&#246;&#223;e im digitalen Raum kleiner zu halten als im Pr&#228;senz-Setting, da dies die Gruppendynamik und Aufmerksamkeit verbesserte. Die Distanz zwischen den Teilnehmenden erm&#246;glichte individuelle Hilfestellung nur durch direkte Ansprache. K&#252;rzere Gestaltungseinheiten von 20 bis 30 Minuten waren empfehlenswert, um schnelle Kl&#228;rung von Fragen und Gef&#252;hlen zu erm&#246;glichen.  </Pgraph><Pgraph>Besondere Erfordernisse mit Onlineangeboten im arabischen Raum zeigten sich in einer Studie von Dixon et al. <TextLink reference="34"></TextLink> mit dort t&#228;tigen Kunsttherapeuten. Von den Therapeuten wurde vor allem ausgef&#252;hrt, dass sowohl Kunsttherapie im arabischen Raum als auch die dortige Nutzung von Online-Diensten noch unzureichend erforscht und ausgestaltet ist. </Pgraph><SubHeadline>b) K&#252;nstlerische Onlinetherapie aus Sicht der Teilnehmende </SubHeadline><SubHeadline2>(1) Menschen mit Behinderungen </SubHeadline2><Pgraph>Die Studie von Lewchuk et al. <TextLink reference="37"></TextLink> besch&#228;ftigte sich mit der Identifikation von m&#246;glichen Hindernissen beim &#220;bergang von Kunsttherapie in Pr&#228;senz zu Onlineangeboten f&#252;r Erwachsene mit milden bis gem&#228;&#223;igten intellektuellen Entwicklungsst&#246;rungen. In dieser Untersuchung war es wesentlich, eine Grundlage f&#252;r die bereits etablierte Nutzung und Schwierigkeiten dieser Bev&#246;lkerungsgruppe mit digitalen R&#228;umen und digitaler Technologie zu schaffen. Folgende Themenbereiche wurden in einer thematischen Analyse der Interviews und durch Beobachtungen herausgearbeitet: Auswirkungen von Defiziten bei der digitalen Kompetenz, soziale Interaktionen im Internet, positive und neuartige Erfahrungen der Klienten, Wissen gleich Autonomie, digitaler Besucher und Rolle des Betreuers. Ein positives Ergebnis war, dass die Teilnehmende w&#228;hrend ihrer Programmzeit anscheinend mehr Selbstvertrauen und mehr soziale Kontakte zu anderen hatten und sich mehr mit digitaler Kunst besch&#228;ftigten. Die Ergebnisse zeigen, wie der Mangel an digitaler Integration zu unn&#246;tigen Barrieren f&#252;r Erwachsene mit Entwicklungsst&#246;rungen f&#252;hren kann. Eine Unterst&#252;tzung durch Begleiter (Bachelor-Studierende) beim Zugang zu Online-Kunsttherapie und digitaler Kunsttherapie erwies sich als hilfreich <TextLink reference="37"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>In der Studie von Taylor et al. <TextLink reference="38"></TextLink> mit Menschen mit erworbener Hirnverletzung durch vorangegangenen Schlaganfall zeigte sich, dass die K&#252;nstlerische Unlinetherapien die M&#246;glichkeit wertvoller sozialer Interaktion und Gemeinschaft bot, die Verarbeitung der Identit&#228;t als Schlaganfall&#252;berlebende unterst&#252;tzte und die Entwicklung kollektiver Wirksamkeit f&#246;rderte. Technische und unterst&#252;tzende Ma&#223;nahmen durch Begleiter waren auch bei dieser Zielgruppe notwendig, um den Wert von Online- und Pr&#228;senzveranstaltungen zu maximieren und ein Gemeinschaftsgef&#252;hl zu schaffen. Herausforderungen wie die digitale Kluft, Ressourcenmangel und der Zugang zur Rehabilitation m&#252;ssten verbessert werden. Als wesentliche unterst&#252;tzende Ma&#223;nahme wurde eine flexible Programmgestaltung angesehen, da sich auf diese Weise die Therapie an die Bed&#252;rfnisse der Teilnehmende zielgruppengerechter anpassen konnte und digitale Barrieren umgangen werden konnten. Durch eine Kombination aus digitalen und pers&#246;nlichen Angeboten (durch Videotelefonate) konnte den vielf&#228;ltigen Bed&#252;rfnissen der Schlaganfallbetroffenen besser gerecht werden.</Pgraph><SubHeadline2>(2) Als Angebot der Gesundheitsf&#246;rderung  </SubHeadline2><Pgraph>In einer Studie mit &#228;lteren Menschen <TextLink reference="31"></TextLink>, <TextLink reference="32"></TextLink> dienten digitale Fotos als projektive visuelle Reize, die Erz&#228;hlungen der Teilnehmende hervorriefen und emotionales Erleben f&#246;rderten. Die hochaltrigen Menschen erlebten Freude bei der k&#252;nstlerischen Aktivit&#228;t und positive, sichere Interaktionen mit dem Therapeuten. Die Verarbeitung von Lebenserfahrungen und die Entwicklung einer integrativen Lebenssicht wurden durch die Erstellung von Fotocollagen gef&#246;rdert <TextLink reference="31"></TextLink>. In einer zus&#228;tzlichen Untersuchung der Ausdrucksformen der Spiritualit&#228;t mit den gleichen Probanden <TextLink reference="32"></TextLink> ergaben sich vier Hauptkategorien von Ausdrucksformen: die Verbundenheit mit sich selbst, die Verbundenheit mit anderen, die Verbundenheit mit der Umwelt und die Verbundenheit mit dem Transzendenten. Die Fotos regten das spontane Denken an, brachten pers&#246;nliche Inhalte hervor und enth&#252;llten die Vielschichtigkeit der Spiritualit&#228;t. Die verschiedenen Bereiche der Spiritualit&#228;t n&#228;hren einander. Die Form dieses Onlineangebotes trug zur spirituellen Betreuung &#228;lterer Menschen in sozialer Isolation bei und kann der Unterst&#252;tzung in der Palliativpflege dienen <TextLink reference="32"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Die Studie von Tucker et al. <TextLink reference="33"></TextLink> ergab, dass Online-Angebote auf Gemeindeebene (Community Assets) eine wertvolle Peer-Unterst&#252;tzung in Zeiten der Isolation darstellten. Hybride Unterst&#252;tzung, die sowohl digitale als auch pers&#246;nliche Komponenten (Videotelefonate) umfasst, erwies sich als vorteilhaft f&#252;r gr&#246;&#223;ere Inklusivit&#228;t. Digitale Community-Ressourcen k&#246;nnen somit die Inklusivit&#228;t erh&#246;hen, indem sie den Zugang auf eine Weise erleichtern, die die Teilnahme sicher und gesch&#252;tzt erscheinen l&#228;sst. Andererseits kann erh&#246;hte Inklusivit&#228;t auf Kosten der St&#228;rke der Unterst&#252;tzung und der Intimit&#228;t gehen. </Pgraph><Pgraph>In einer quantitativ angelegten Studie mit qualitativen Anteilen von Roy et al. <TextLink reference="29"></TextLink> an einer Kunsthochschule (&#8222;a.l.s.o.b.-Projekt&#8220;) wurde untersucht, ob k&#252;nstlerische Onlinebegleitung w&#228;hrend der Lockdownsituation in der Corona-Pandemie interessierte Teilnehmende unterst&#252;tzen konnte, Stress zu reduzieren, das Wohlbefinden zu steigern und sich besser in Verbindung zu f&#252;hlen. Die Rekrutierung der Teilnehmende erfolgte &#252;ber verschiedene Kan&#228;le: Social Media, private Netzwerke, Hochschulverteiler und externe Kooperationspartner wie poststation&#228;re Patienten-Selbsthilfegruppen und Kliniken. Die kunsttherapeutisch orientierten Interventionen f&#252;hrten zu einer deutlichen Verbesserung gesundheitlicher Parameter. So wurde eine signifikante aktuelle Stressreduktion (p&#61;.001) erzielt sowie eine Steigerung des habituellen Wohlbefindens, der Stimmung (einschlie&#223;lich &#228;ngstlicher und depressiver Affekte) und der Verbundenheit (jeweils p&#61;.001) &#252;ber die letzten vier Wochen nach der Intervention. Zus&#228;tzlich wurde eine Steigerung des &#228;sthetischen Erlebens ermittelt. </Pgraph><SubHeadline>Wirkfaktorenanalyse </SubHeadline><Pgraph>In der folgenden &#220;bersicht (Tabelle 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="table" />) werden im Hinblick auf eine Analyse der Ergebnisse unterschiedlicher Zielgruppen diese Resultate allgemeinen Wirkfaktoren zugeordnet. Allgemeine Wirkfaktoren der Psychotherapie k&#246;nnen &#252;bergeordnet f&#252;r alle therapeutischen Formate herangezogen werden <TextLink reference="39"></TextLink>. Dabei wird in diesem Artikel die Wirkfaktoreneinteilung nach Grencavage und Norcross <TextLink reference="9"></TextLink> verwendet. Die Autoren nennen die folgenden allgemeinen Wirkfaktoren: </Pgraph><Pgraph><UnorderedList><ListItem level="1">Patientenmerkmale: Eigenschaften und Verhaltensweisen, insbesondere das aktive Hilfesuchen und positive Therapieerwartungen</ListItem><ListItem level="1">Therapeutenmerkmale: Eigenschaften und Kompetenzen der Therapeuten wie Wertsch&#228;tzung, Empathie, der Aufbau positiver Therapieerwartungen und der Status als anerkannter Heiler</ListItem><ListItem level="1">Ver&#228;nderungsprozesse: therapeutische Ver&#228;nderungen und Zwischenschritte beim Patienten wie Katharsis, Desensibilisierung, Einsicht und der Aufbau von Verhaltenskompetenzen</ListItem><ListItem level="1">Behandlungsstruktur: Orientierung an einer Therapietheorie, Verwendung von Techniken&#47;Ritualen, Schaffen eines heilenden Umfelds, Kommunikation (verbal und nonverbal)</ListItem><ListItem level="1">Therapiebeziehung: interaktionelle Wirkfaktoren wie die therapeutische Zusammenarbeit (Therapieallianz) und die Bearbeitung von &#220;bertragungsprozessen</ListItem></UnorderedList></Pgraph><Pgraph>Die &#220;bersicht (Tabelle 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="table" />) zeigt Gemeinsamkeiten und Unterschiede bei Rahmenbedingungen und Effekten k&#252;nstlerischer Onlinetherapie je nach Zielgruppe, insbesondere im Hinblick auf die allgemeinen Wirkfaktoren nach Grencavage und Norcross <TextLink reference="9"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Aus k&#252;nstlerisch-therapeutischer Sicht lassen sich bei den ermittelten Ver&#228;nderungsprozessen und der Behandlungsstruktur nach der Einteilung von Grencavage und Norcross <TextLink reference="9"></TextLink> (s. Tabelle 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="table" />) zus&#228;tzlich spezifische kunsttherapeutische Wirkfaktoren extrahieren <TextLink reference="12"></TextLink>, <TextLink reference="16"></TextLink>, <TextLink reference="40"></TextLink>. Wie die k&#252;nstlerisch-therapeutische Literatur bereits aufgezeigt hat, geh&#246;ren zu den spezifischen Wirkfaktoren u.a. die Stimulation von Symbolisierungsf&#228;higkeit und Imagination, die F&#246;rderung von Gemeinschaftsgef&#252;hl und Selbstwirksamkeit durch Gestalten in der Gruppe, M&#246;glichkeiten zur Kommunikation &#252;ber ein Ausdrucksmedium, die Anregung von Kreativit&#228;t, Spiel und Regression <TextLink reference="12"></TextLink>, <TextLink reference="16"></TextLink>, <TextLink reference="20"></TextLink>, Kunst zur Sch&#246;nheit und als authentischer Ausdruck mit dem Ziel der Integration&#47;Leib-Seele Einheit&#47;Emotionsregulation <TextLink reference="40"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>In den Studien dieser &#220;bersichtsarbeit zeigten sich in den Ergebnissen insbesondere die spezifischen kunsttherapeutischen Wirkfaktoren der Problembew&#228;ltigung durch k&#252;nstlerische Aktivit&#228;t bei den Therapeuten, soziale Interaktion und Schaffung eines Gemeinschaftsgef&#252;hls, positive Erfahrung mit Kunst bei Menschen mit Behinderung, die F&#246;rderung emotionalen Erlebens und Ausdruck von Freude beim Gestalten bei Angeboten zur Gesundheitsf&#246;rderung.</Pgraph><Pgraph>Im Rahmen des allgemeinen Wirkfaktors &#8222;Behandlungsstruktur&#8220; ergaben sich spezifisch auf k&#252;nstlerische Interventionen bezogen positive Effekte. So wurde die Verwendung bildnerischer Mittel in Form von Fotocollagen, Pr&#228;sentation digitaler Fotos als projektive visuelle Reize, die Erstellung von Selbstportr&#228;ts als besonders hilfreich zur Erreichung der Therapieziele hervorgehoben. Die Bereitstellung k&#252;nstlerischer Materialien, die Reduktion von Material, Gruppengr&#246;&#223;e und Interventionszeit wurden als wirkungsvoll angesehen, um organisatorische Belange zu vereinfachen und eine individuelle Ansprache der Klienten zu erm&#246;glichen.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock name="Results" linked="yes" language="en">
      <MainHeadline>Results</MainHeadline><Pgraph>The initial search yielded 126 studies, with 86 studies remaining after duplicates were removed. Ultimately, we identified a total of 11 studies from the period 2021&#8211; 2024 that met the inclusion criteria (see Table 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table" />). We considered it necessary to first record the characteristics of the selected studies according to the PICOS criteria <TextLink reference="24"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>In line with the research questions, the presentation of the results focuses on the experiences that different groups of subjects had with online art therapy programs &#8211; particularly regarding framework conditions and effects, the impact of OCATs or artistic programs, and their specific requirements. It should be noted that nine studies used qualitative research methods, while the studies by Roy et al <TextLink reference="29"></TextLink> and Feniger-Schaal et al. <TextLink reference="30"></TextLink> employed quantitative methods.</Pgraph><Pgraph>Among the included studies, the identified test subjects included arts therapists (expert interviews and surveys), patients in follow-up care after acute illness (psychiatry), and people with disabilities (such as brain injury following stroke or intellectual development disorders). In the field of health-promoting interventions, studies were conducted with older adults <TextLink reference="31"></TextLink>, <TextLink reference="32"></TextLink> and with clients and participants who showed an interest in new intervention programs during the isolation phase of the pandemic <TextLink reference="29"></TextLink>, <TextLink reference="33"></TextLink>. The experiences of the respective target groups are discussed in the following section. In summary, these experiences are then mapped onto the common change factors of psychotherapy according to Grencavage and Norcross <TextLink reference="9"></TextLink> (see Table 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="table" />). In addition, specific creative arts therapies factors are extracted from the common factors. </Pgraph><SubHeadline>a) Online creative arts therapies from the therapist&#8217;s perspective </SubHeadline><Pgraph>Four of the selective studies focused on the experiences of creative arts therapists with online therapy <TextLink reference="30"></TextLink>, <TextLink reference="33"></TextLink>, <TextLink reference="34"></TextLink>, <TextLink reference="36"></TextLink>. One study showed both the therapist and the client perspective <TextLink reference="2"></TextLink>. The therapists&#8217; statements indicated that OCATs can support clients with a variety of conditions, including anxiety, depression, emotional difficulties, and behavioral problems. Online therapy offered increased privacy, which in turn reduced social stigmatization. As a result, participants felt safer and less judged <TextLink reference="30"></TextLink>, <TextLink reference="34"></TextLink>. In addition, OCATs made it possible to overcome geographical and social barriers, thereby providing stigmatized individuals in particular with easier access to therapy <TextLink reference="30"></TextLink>. Online therapy led to shifts in boundaries and power dynamics, as clients were able to switch off the video and microphone. On the other hand, therapists gained the opportunity to observe aspects of the client&#8217;s private environment, thereby obtaining extended diagnostic insights. Although the presence of family members sometimes compromised participants&#8217; privacy, it also gave therapists additional diagnostic information <TextLink reference="34"></TextLink>. Moreover, conversations with family members helped consolidate therapeutic issues, which were beneficial for clarifying problems.</Pgraph><Pgraph>Online therapy programs promoted client flexibility in the use of art materials and in the adoption of new technological processes. In some cases, participants had to independently organize and experiment with artistic materials <TextLink reference="2"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>We observed that creativity was encouraged through adaptations such as using art materials available at home and integrating digital resources <TextLink reference="34"></TextLink>. Artistic engagement and creativity served as crucial parameters for therapists to process losses related to the pandemic and supported their adaptation to digital media <TextLink reference="35"></TextLink>. However, therapists also encountered restrictions in using diverse techniques within the online setting. Visual and plastic arts were favored, as these could be practiced independently <TextLink reference="30"></TextLink>. While limitations on art materials sometimes prompted greater creativity, they also offered participants fewer avenues for diverse artistic expression. We noted that differences between expert and novice skill levels &#8211; based on clients&#8217; prior artistic experience &#8211; were less apparent in online therapies <TextLink reference="34"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>Regarding communication in online therapies, verbal exchange increased <TextLink reference="30"></TextLink>, whereas non-verbal signals and body language became more difficult to perceive <TextLink reference="34"></TextLink>. Technical difficulties posed a consistent obstacle, as digital communication was susceptible to disruption, and sharing materials proved more challenging than in face-to-face settings <TextLink reference="2"></TextLink>, <TextLink reference="30"></TextLink>. Older adults often struggled to adapt to new technologies, which contributed to a decline in client numbers. Many required assistance from family members to manage the technical demands. Mental acceptance of teletherapy emerged as a crucial step in the adjustment process, one that was not always easy for clients <TextLink reference="30"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>We observed that the pandemic spurred innovation in response to new therapeutic challenges, fostering both personal and professional growth among therapists <TextLink reference="30"></TextLink>, <TextLink reference="35"></TextLink>. The experience of creative self-efficacy in engaging in therapy programs helped mitigate the negative impact of therapists&#39; limited digital competencies <TextLink reference="35"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>A distinctive feature of the online therapy environment was the so-called &#8220;four-sided reflection mirror&#8221;: therapist and client could simultaneously see both themselves and each other on screen. By creating self-portraits with the online medium, art therapists reported gaining a deeper understanding of the medium itself <TextLink reference="35"></TextLink>, <TextLink reference="36"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>When designing online therapy programs, therapists expressed the need for additional supportive measures. For example, they emphasized that psychological support plays a key role in reducing therapist burden during challenging events such as a pandemic. Finally, the shift to OCATs requires ethical guidelines, targeted training, and the development of digital methods that support the creative process to ensure effective responsible and effective implementation <TextLink reference="35"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Regarding the specific design of therapy programs, the study by Ganter-Argast and Bocksch <TextLink reference="2"></TextLink> &#8211; which involved patients in clinical aftercare following psychiatric illness &#8211; offered additional insights. Patients reported that the so-called &#8220;eye-contact dilemma&#8221; was irrelevant in the online setting, and they found that the process-orientated work on individual topics could be implemented with ease. Group art therapy group sessions were also successfully adapted to include digital components, especially for tech-savvy patients. In this context, therapists found it helpful to reduce group size in the digital format, as this improved group dynamics and attention. Because of the physical distance between participants, individual support could only be provided through direct communication. Therapists recommended shorter sessions of 20 to 30 minutes to allow clients to address questions and feelings more quickly. </Pgraph><Pgraph>A study by Dixon et al. <TextLink reference="34"></TextLink> focusing on art therapists in the Arab world revealed specific challenges related to online services. Therapists noted that both art therapy and the use of online serves in the region remain under-researched and insufficiently structured. </Pgraph><SubHeadline>b) Online creative arts therapies from the participants&#8217; perspective </SubHeadline><SubHeadline2>(1) People with disabilities  </SubHeadline2><Pgraph>The study by Lewchuk et al <TextLink reference="37"></TextLink> aimed to identify potential barriers in the transition from face-to-face art therapy to online services for adults with mild to moderate intellectual developmental disabilities. In this study, it was essential to establish a baseline for this population&#39;s prior engagement with, and challenges in, digital spaces and technology. A thematic analysis of interviews and observations identified the following key topics: the impact of digital literacy deficits, online social interactions, positive and novel client experiences, knowledge as a pathway to autonomy, digital visitors, and the role of the carer. </Pgraph><Pgraph>We observed that participants appeared to gain confidence, increase their social contact with others, and engage more actively with digital art during their time on the program. These results underscore how the lack of digital inclusion can create unnecessary barriers for adults with developmental disabilities. Support from facilitators (undergraduate students) in accessing both online and digital art therapy was reported as helpful <TextLink reference="37"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>In the study by Taylor et al <TextLink reference="38"></TextLink>, which focused on individuals with people with acquired brain injury from stroke, OCATs were found to offer valuable opportunities for social interaction and community. It also supported identity processing as stroke survivors and promoted the development of collective efficacy. We found that technical and supportive interventions from facilitators were also necessary for this target group in order to maximize the benefits of both online and face-to-face sessions and to foster a sense of community. Challenges such as the digital divide, lack of resources, and limited access to rehabilitation services still need to be addressed. Flexible program design emerged as a key supportive measure, as it allowed therapy to be tailored more specifically to the needs of target group participants and helped to circumvent digital barriers. A combination of digital and in-person sessions (e.g., via video calls) was considered recovering from stroke. </Pgraph><SubHeadline2>(2) As an offer of health promotion </SubHeadline2><Pgraph>In a study with older people <TextLink reference="31"></TextLink>, <TextLink reference="32"></TextLink>, digital photos were used as projective visual stimuli to evoke participants&#39; narratives and promote emotional experience. Very old participants reported joy in the artistic activity and described their interactions with the therapist as positive and safe. Creating photo collages supported the processing of life experiences and fostered the development of an integrative view of life <TextLink reference="31"></TextLink>. In an additional study on expressions of spirituality with the same participants <TextLink reference="32"></TextLink>, researchers identified four main categories of expression: connectedness to self, connectedness to others, connectedness to the environment and connectedness to the transcendent. The photos stimulated spontaneous thought, elicited personal content, and revealed the complexity of spirituality. The different areas of spirituality were shown to nourish one other. The online format of the interventions contributed to the spiritual care of older adults in social isolation and can serve as a supportive tool in palliative care settings <TextLink reference="32"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Tucker et al <TextLink reference="33"></TextLink> found that online community assets offered valuable peer support during periods of isolation. A hybrid model combining digital and face-to-face elements (video calls) was found to be beneficial for greater inclusivity. Digital community resources enhanced access and created a sense of safety and security. However, the study also noted that greater inclusivity could come at the expense of depth of support and intimacy. </Pgraph><Pgraph>In a quantitative study with qualitative components, Roy et al <TextLink reference="29"></TextLink> investigated whether artistic online counseling during the COVID-19 lockdown could help interested participants reduce stress, enhance well-being, and feel more connected. Conducted at a university of the arts (the &#8220;a.l.s.o.b. project&#8221;), the study recruited participants through various channels, including social media, private networks, university mailing lists, and external partners such as post-inpatient support groups and clinics. The art therapy-orientated interventions led to significant improvements in health parameters. Participants experienced a significant reduction in current stress levels (p&#61;.001), and improved habitual well-being, mood (including symptoms of anxiety and depression), and connectedness (each p&#61;.001) over the four-week period following the intervention. An increase in the aesthetic experience was also reported. </Pgraph><SubHeadline>Change factor analysis </SubHeadline><Pgraph>In the following overview (Table 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="table" />), these results are assigned to common factors of OCATs, with the aim of analyzing findings across different target groups. Common factors of psychotherapy can be applied to all therapeutic formats <TextLink reference="39"></TextLink>. This article uses the categorization of change factors according to Grencavage and Norcross <TextLink reference="9"></TextLink>. The authors list the following common factors: </Pgraph><Pgraph><UnorderedList><ListItem level="1">Patient characteristics: Characteristics and behaviors, especially active help-seeking and positive therapy expectations.</ListItem><ListItem level="1">Therapist characteristics: Therapist characteristics and competencies such as appreciation, empathy, building positive therapy expectations and status as a recognized healer.</ListItem><ListItem level="1">Change processes: Therapeutic changes and intermediate steps in the patient, such as catharsis, desensitization, insight, and the development of behavioral skills.</ListItem><ListItem level="1">Treatment structure: Orientation towards a therapy theory, use of techniques&#47;rituals, creation of a healing environment, communication (verbal and nonverbal).</ListItem><ListItem level="1">Therapy relationship: Interactional change factors such as therapeutic cooperation (therapeutic alliance) and the handling of transference processes.</ListItem></UnorderedList></Pgraph><Pgraph>The overview (Table 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="table" />) shows similarities and differences in the framework conditions and effects of OCATs depending on the target group, particularly with regard to the common factors according to Grencavage and Norcross <TextLink reference="9"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>From an artistic-therapeutic perspective, specific arts therapies common factors can also be extracted from the identified change processes and the treatment structure, following the categorization by Grencavage and Norcross <TextLink reference="9"></TextLink> (see Table 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="table" />) <TextLink reference="12"></TextLink>, <TextLink reference="16"></TextLink>, <TextLink reference="40"></TextLink>. As shown in the artistic-therapeutic literature, the specific change factors include the stimulation of the ability to symbolize and imagine, the promotion of a sense of community and self-efficacy through creative work in a group, opportunities for communication through a medium of expression, the stimulation of creativity, play, and regression <TextLink reference="12"></TextLink>, <TextLink reference="16"></TextLink>, <TextLink reference="20"></TextLink>, and art as beauty and as a form of authentic expression aimed at integration&#47;body-mind unity&#47;emotion regulation <TextLink reference="40"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>In the studies reviewed here, the results particularly highlighted the specific change factors of problem solving through artistic activity, social interaction and the creation of a sense of community, positive experiences with art among people with disabilities, the promotion of emotional experience and the expression of joy in creating within health promotion programs.</Pgraph><Pgraph>Within the framework of the general impact factor &#34;treatment structure&#34;, the studies reported positive effects specifically linked to artistic interventions. The use of photo collages, the presentation of digital photos as projective visual stimuli, and the creation of self-portraits were emphasized as particularly helpful in achieving therapeutic goals. The provision of artistic materials, the reduction of materials, group size, and intervention time were seen as effective strategies for simplifying organizational matters and enabling an individual approach to clients.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock name="Diskussion" linked="yes" language="de">
      <MainHeadline>Diskussion</MainHeadline><Pgraph>Diese systematische &#220;bersichtsarbeit ging den Fragen nach, welche Rahmenbedingungen und Effekte onlinebasierter k&#252;nstlerischer-kunsttherapeutischer Unterst&#252;tzungsangebote aktuelle Forschungsergebnisse bei unterschiedlichen Zielgruppen zeigen, welche Erkenntnisse f&#252;r zuk&#252;nftige Forschung und Praxis sich daraus ergeben. Der Schwerpunkt der Analyse lag dabei auf den Erkenntnissen neuster Studien aus den Jahren 2021 bis 2024. Die Datenbankrecherche ergab nach eingehender &#220;berpr&#252;fung elf Studien, die die Einschlusskriterien erf&#252;llten. Im folgenden Abschnitt werden die Ergebnisse, die f&#252;r unterschiedliche Zielgruppen ausgewertet wurden, den allgemeinen Wirkfaktoren nach Grencavage und Norcross <TextLink reference="9"></TextLink> zugeordnet und in diesem Zusammenhang diskutiert.</Pgraph><Pgraph>Wie Literatur und bisherige Forschungsergebnisse gezeigt haben, bringt die Digitalisierung der therapeutischen Arbeit eine Vielzahl von Chancen und Herausforderungen mit sich, die unterschiedliche Wirkungen auf Patienten- und auf Therapeutenseite evozieren, die sich auf Ver&#228;nderungsprozesse, Behandlungsstruktur und Therapiebeziehung auswirken. Dabei konnten die Ergebnisse fr&#252;herer Studien durch die Analyse neuster Untersuchungen weitgehend best&#228;tigt werden. In dieser &#220;bersichtsarbeit wurde verst&#228;rkt die Patienten- und Klientensicht mit einbezogen. Die Untersuchung insbesondere der Klientenperspektive wird in der &#220;bersichtsarbeit von Zubala et al. <TextLink reference="1"></TextLink>, die sich auf die Therapeutenperspektive konzentrierte, ausdr&#252;cklich gefordert.</Pgraph><SubHeadline>Patientenmerkmale </SubHeadline><Pgraph>Aus der Perspektive k&#252;nstlerischer Therapeuten <TextLink reference="2"></TextLink>, <TextLink reference="30"></TextLink>, <TextLink reference="34"></TextLink>, <TextLink reference="35"></TextLink>, <TextLink reference="36"></TextLink> bieten digitale Therapieformate Patienten ein Gef&#252;hl von Sicherheit und geringerer sozialer Stigmatisierung <TextLink reference="30"></TextLink>, <TextLink reference="34"></TextLink>. Der Zugang zur Therapie wird erleichtert, und Familienmitglieder k&#246;nnen leichter integriert werden. Durch die mentale Akzeptanz neuer Technologien zeigt sich eine h&#246;here Anpassungsbereitschaft, wobei Unterschiede in den k&#252;nstlerischen F&#228;higkeiten weniger sichtbar sind. In einem Praxisbericht von Biro-Hannah <TextLink reference="41"></TextLink> zeigte sich ebenfalls, dass nach einem mehrmonatigen w&#246;chentlichen Online-Gruppenangebot die M&#246;glichkeit, in einem gesch&#252;tzten Rahmen auch negative Gef&#252;hle &#228;u&#223;ern zu k&#246;nnen, von den Klienten positiv bewertet wurde.</Pgraph><Pgraph>Bei Patienten in der klinischen Nachsorge wurde beobachtet, dass die Patienten im Onlineformat mehr Eigenverantwortung f&#252;r ihren pers&#246;nlichen Arbeitsbereich und die k&#252;nstlerischen Materialien &#252;bernehmen m&#252;ssen als im Pr&#228;senzformat. Eine Vorabbereitstellung der ben&#246;tigten Materialien konnte die Teilnehmende hierbei unterst&#252;tzten <TextLink reference="2"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>Insbesondere bei &#228;lteren Menschen und bei Menschen mit Einschr&#228;nkungen <TextLink reference="37"></TextLink>, <TextLink reference="38"></TextLink> ist eine gewisse Online-Affinit&#228;t hilfreich, Herausforderungen wie die digitale Kluft, d. h. Barrieren und Defizite in der digitalen Kompetenz, zu &#252;berwinden. In der &#220;bersichtsarbeit von Turcotte et al. <TextLink reference="4"></TextLink> zur Teilnahme an pr&#228;ventiven Gesundheitsangeboten f&#252;r Personen &#252;ber 65 Jahre werden unterschiedliche Barrieren benannt, u. a. die Erwartung eines hohen Aufwands bei geringer Wirksamkeit, Probleme im Umgang mit neuen Technologien, sensorische Beeintr&#228;chtigungen. Die Studie von Keisari et al. <TextLink reference="35"></TextLink> zeigte, dass eine Begleitung durch Familienangeh&#246;rige oder sonstige Begleiter diese Barrieren &#252;berwinden kann. Insgesamt ist bei dieser Zielgruppe ebenfalls ein Gef&#252;hl eines gesch&#252;tzteren Zugangs zu beobachten, einer h&#246;here Inklusivit&#228;t der Klienten, da ihre Kunstwerke zun&#228;chst f&#252;r andere nicht sichtbar sind. Jedoch sind auch negative Auswirkungen zu diskutieren. So formulieren Zubala et al. <TextLink reference="1"></TextLink> Nachteile der Inklusivit&#228;t wie negative Auswirkungen auf die Qualit&#228;t der Beziehung mit der Folge einer Reduktion von Intimit&#228;t und Kontaktm&#246;glichkeiten <TextLink reference="33"></TextLink>.</Pgraph><SubHeadline>Therapeutenmerkmale </SubHeadline><Pgraph>Wie die untersuchten Studien zeigen, erhalten Therapeuten durch den Einblick in die private Situation der Patienten erweiterte diagnostische M&#246;glichkeiten und profitieren von mehr Kreativit&#228;t und Flexibilit&#228;t durch die Nutzung neuer Medien <TextLink reference="34"></TextLink>. Dies bietet die Chance zu pers&#246;nlichem Wachstum und dem Erleben kreativer Selbstwirksamkeit <TextLink reference="30"></TextLink>, <TextLink reference="31"></TextLink>, <TextLink reference="32"></TextLink>. Psychologische Unterst&#252;tzung wird als w&#252;nschenswert angesehen, spezifische Schulungen, die Entwicklung neuer Ethikrichtlinien, werden f&#252;r erforderlich gehalten <TextLink reference="31"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>Insbesondere bei Onlinetherapien und auch in der Begleitung &#228;lterer Menschen und Menschen mit Einschr&#228;nkungen <TextLink reference="37"></TextLink>, <TextLink reference="38"></TextLink> erscheint eine direkte Ansprache der Teilnehmende als ein wesentliches Therapieelement mit dem Ziel, Verbundenheit zu erzeugen. Dabei kann die Einbindung von Familienmitgliedern unterst&#252;tzend wirken. Eine hohe Flexibilit&#228;t bei der Anpassung der Angebote an die Bed&#252;rfnisse gerade dieser Zielgruppen ist erforderlich, um Gruppenverbundenheit aktiv zu erm&#246;glichen und zu pflegen. Turcotte et al. <TextLink reference="4"></TextLink> unterstreichen diesen Sachverhalt als &#8222;facilitators&#8220; in der Arbeit mit &#228;lteren Menschen. </Pgraph><SubHeadline>Ver&#228;nderungsprozesse </SubHeadline><Pgraph>Die F&#246;rderung eigener Kreativit&#228;t und Selbstwirksamkeit durch mehr Flexibilit&#228;t in der Behandlung, Erschlie&#223;en neuer Behandlungstechniken und die Verarbeitung von Verlusten hervorgerufen durch die pandemische Situation sind zentrale Aspekte, die von den befragten Therapeuten genannt wurden <TextLink reference="35"></TextLink>. Die Neuorientierung bei den Behandlungsmodalit&#228;ten bot die Chance zu pers&#246;nlichem Wachstum und dem Erleben kreativer Selbstwirksamkeit. In diesem Zusammenhang muss jedoch auch die Verlusterfahrung der Therapeuten durch die Pandemie er&#246;rtert werden, n&#228;mlich der Verlust des gewohnten Behandlungsformats und -raums bei der Arbeit mit Klienten, die zu einer gewissen Skepsis der Therapeuten gegen&#252;ber Onlineformaten f&#252;hrte. Diese Verlusterfahrung steht im Einklang mit Ergebnissen anderer Studien &#252;ber die Auswirkungen der Pandemie auf die Befindlichkeit kreativer Therapeuten <TextLink reference="42"></TextLink>, <TextLink reference="43"></TextLink>. Eine Umfrage von Choudhry und Keane <TextLink reference="44"></TextLink> mit amerikanischen Praktikern und Studierenden der Kunsttherapie kurz nach Beginn des Lockdowns best&#228;tigte andererseits die positiven Eindr&#252;cke der Therapeuten, die in dieser &#220;bersichtsarbeit ermittelt wurden. So fiel 76&#37; der Therapeuten der Umgang mit Onlineformaten w&#228;hrend der Krise nach l&#228;ngerem Gebrauch leichter, 27&#37; nutzten therapeutische Video-Sessions bereits im Mai 2020 kurz nach Beginn der Pandemie.</Pgraph><Pgraph>K&#252;nstlerische Therapien sind besonders wertvoll f&#252;r Klienten, die Schwierigkeiten haben, sich nur mit Worten auszudr&#252;cken <TextLink reference="45"></TextLink>. Somit ist anzunehmen, dass insbesondere Menschen mit intellektuellen Einschr&#228;nkungen von dieser Therapieform profitieren. Ebenso besteht bei dieser Zielgruppe ein erh&#246;hter Bedarf an sozialer Interaktion und Gemeinschaft. Die Ergebnisse der Studien von Lewchuk et al. <TextLink reference="37"></TextLink> und Taylor et al. <TextLink reference="38"></TextLink> verdeutlichen, dass diese Bed&#252;rfnisse auch im Rahmen einer Onlinetherapie in Zeiten der Corona-Pandemie erf&#252;llt werden konnten. Bei den Klienten konnte das Identit&#228;tserleben und das Erleben kollektiver Wirksamkeit gef&#246;rdert werden. Die Probanden waren in der Lage, durch die k&#252;nstlerische Aktivit&#228;t positive und neue Erfahrungen zu sammeln <TextLink reference="37"></TextLink>. Auch Potash et al. <TextLink reference="46"></TextLink> formulierten bereits wenige Wochen nach Beginn der Pandemie in einem Bericht zur Situation der Kunsttherapie in pandemischen Zeiten, dass k&#252;nstlerische Aktivit&#228;t ein Kontrollgef&#252;hl zur&#252;ckbringt, neue Perspektiven er&#246;ffnet, Verbindung und Kommunikation f&#246;rdert.</Pgraph><Pgraph>In der Studie mit &#228;lteren Menschen <TextLink reference="31"></TextLink>, <TextLink reference="32"></TextLink> wurde festgestellt, dass durch die k&#252;nstlerische Aktivit&#228;t emotionale Erlebnisse gef&#246;rdert werden konnten. Es entstand Freude beim k&#252;nstlerischen Gestalten, gleichzeitig wurde die Verarbeitung von Lebenserfahrungen bei &#228;lteren Menschen unterst&#252;tzt. Eine Verbundenheit mit sich selbst, der Umwelt, mit dem Transzendenten entstand. Wie die Literatur zeigt, haben k&#252;nstlerisch-therapeutische Interventionen einen hohen Einfluss auf Emotionsregulation und Stressreduktion <TextLink reference="13"></TextLink>, <TextLink reference="18"></TextLink>, <TextLink reference="47"></TextLink>, <TextLink reference="48"></TextLink>, <TextLink reference="49"></TextLink>, <TextLink reference="50"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>In der k&#252;nstlerischen Onlinebegleitung (&#8222;a.l.s.o.b.-Projekt&#8220;) an einer Kunsthochschule mit dem Ziel der Gesundheitsf&#246;rderung war es m&#246;glich, durch die k&#252;nstlerischen Aktivit&#228;ten eine signifikante Reduktion von Stress, Steigerung der Stimmung, des habituellen Wohlbefindens und der Verbundenheit, sowie eine Steigerung des &#228;sthetischen Erlebens bei Klienten, die sich freiwillig zu diesem salutogenetisch orientierten Angebot gemeldet hatten, zu erzielen <TextLink reference="29"></TextLink>, <TextLink reference="51"></TextLink>. Auch Rankanen <TextLink reference="52"></TextLink> stellte in ihrer Studie fest, dass 98&#37; der Klienten eine positive Verbesserung ihrer psychischen Gesundheit empfanden, 82&#37; erkannten positive Auswirkungen auf ihre sozialen Beziehungen und 67&#37; stellten positive k&#246;rperliche Gesundheitseffekte fest. Eine andere Studie untersuchte den Zusammenhang zwischen Gesundheitsf&#246;rderung und Kunsttherapie bei Klienten, die unter Burnout litten, und stellte eine signifikante Steigerung des k&#246;rperlichen und geistigen Wohlbefindens nach einem kunsttherapeutischen Projekttag fest <TextLink reference="11"></TextLink>, <TextLink reference="20"></TextLink>. Die Ergebnisse der vorliegenden &#220;bersichtsarbeit hinsichtlich des allgemeinen Wirkfaktors &#8222;Ver&#228;nderungsprozesse&#8220; konnten auch durch Studien und Fallberichte best&#228;tigt werden, die sich insbesondere mit den Erfahrungen aus Onlinetherapien besch&#228;ftigten. So nennt Kaimal et al. <TextLink reference="53"></TextLink> als Ergebnis ihrer qualitativen Studie zur Kunsttherapie in Virtual Reality (VR) positive Emotionen, Spiel und Erkundung, neue Lernerfahrungen, Probleml&#246;sung. VR hat das Potenzial, die psychische Gesundheit und das Wohlbefinden durch Kreativit&#228;t, gesteigerte Vorstellungskraft, Interaktivit&#228;t und Probleml&#246;sung zu verbessern. Auch von den Online-WorkshopTeilnehmenden bei Biro-Hannah <TextLink reference="41"></TextLink> wurden eine Reihe positiver Wirkungen formuliert wie das Empfinden von Gl&#252;ck, Freude, Erf&#252;llung, Zufriedenheit, Freiheit, Entspannung. </Pgraph><SubHeadline>Behandlungsstruktur </SubHeadline><Pgraph>Insbesondere die Ergebnisse zu diesem allgemeinen Wirkfaktor k&#246;nnen die Frage nach den Rahmenbedingungen von k&#252;nstlerischer Onlinetherapie beantworten. Die k&#252;nstlerischen Modalit&#228;ten bieten zus&#228;tzliche M&#246;glichkeiten der Selbsterforschung und des Ausdrucks innerhalb einer therapeutischen Beziehung <TextLink reference="36"></TextLink>, <TextLink reference="45"></TextLink>, <TextLink reference="53"></TextLink>, die auf greifbaren Kunstmaterialien, Musik, verk&#246;rperten Bewegungen und Gesten sowie gespielten oder geschriebenen Charakteren und Geschichten basieren. Daher wird die Umstellung auf Onlineformate berufsspezifische Anpassungen an die einzigartigen Merkmale der CATs-Praxis erfordern <TextLink reference="30"></TextLink>. Insbesondere die Studie von Ganter-Argast und Bocksch <TextLink reference="2"></TextLink> widmete sich der Fragestellung nach den ver&#228;nderten Rahmenbedingungen von Onlinetherapie. Ihren Ergebnissen nach erfordert die Anpassung an das digitale Format mehr Eigenverantwortung der Teilnehmende. Der pers&#246;nliche Arbeitsbereich muss durch die Teilnehmende selbst eingerichtet werden. Eine Vorabzusendung von Materialien erscheint weiterf&#252;hrend. Eine Reduktion der Materialien und der Teilnehmendeanzahl zwecks Vereinfachung und besserer Ansprachem&#246;glichkeiten sowie die bevorzugte Verwendung von Materialien aus der bildenden Kunst auf Grund ihrer individuelleren Handhabbarkeit wurde empfohlen. Der Materialaustauschprozess ist insgesamt schwieriger, tiefere Kenntnisse der technischen M&#246;glichkeiten des Online-Mediums sind erforderlich. Die Arbeit in kleinen Gruppen und an individuellen Themen ist m&#246;glich, wobei k&#252;rzere Gestaltungseinheiten als in Pr&#228;senzformaten (20&#8211;30 Minuten) bevorzugt werden, um Fragen und Gef&#252;hle schnell zu kl&#228;ren. Eine Kombination aus digitalen und pers&#246;nlichen Angeboten sowie flexible Programmgestaltung sind hilfreich, unterst&#252;tzt durch technische Ma&#223;nahmen der Begleiter. Auch Antwerpen et al. <TextLink reference="6"></TextLink> er&#246;rtern spezifische methodologische und konzeptionelle Anforderungen an die Online-Therapie, die bereits im Vorfeld eruiert werden sollten. Zu diesen Anforderungen geh&#246;ren u. a. eine konsequente Auseinandersetzung mit den technischen M&#246;glichkeiten, eine Kontaktaufnahme per E-Mail mit allgemeinen Informationen &#252;ber Zugang und Ablauf, Nutzung der Videoeinstellungen, Herstellung eines gesch&#252;tzten Rahmens. </Pgraph><Pgraph>Bei der Konzeption von Interventionen sollte m&#246;glichst viel &#8222;Dreidimensionalit&#228;t&#8220; in die Online-Therapie integriert werden, z. B. durch &#8222;K&#246;rperpausen&#8220;, die Klienten ermutigen, aufzustehen und sich vom Bildschirm wegzubewegen oder Achtsamkeits&#252;bungen mit gefundenen (Natur-)Objekten, die mit allen Sinnen wahrgenommen werden k&#246;nnen <TextLink reference="2"></TextLink>. Interventionen wie Selbstportr&#228;ts, digitale Fotopr&#228;sentationen als projektive visuelle Reize und digitale Fotocollagen sind m&#246;glich <TextLink reference="32"></TextLink>, wobei eine hybride Struktur (zus&#228;tzlich Videotelefonate), insbesondere bei Menschen mit Einschr&#228;nkungen, sinnvoll erscheint <TextLink reference="38"></TextLink>.</Pgraph><SubHeadline>Therapiebeziehung </SubHeadline><Pgraph>Fr&#252;here Forschungsarbeiten deuten ermutigend darauf hin, dass die therapeutische Allianz in verbalen Psychotherapien in einer Online-Umgebung erfolgreich nachgebildet werden kann <TextLink reference="54"></TextLink>. Im Fall der Kunsttherapie ist der potenzielle Einfluss der Technologie jedoch nicht auf die Beziehung zwischen Klienten und Therapeut beschr&#228;nkt, sondern erstreckt sich auf das Wesen der Dreiecksbeziehung, zu der auch das Kunstwerk geh&#246;rt. Das Verst&#228;ndnis der Auswirkungen digitaler Werkzeuge auf die Dynamik dieser Dreiecksbeziehung und ihres Platzes darin scheint grundlegend zu sein, um das Vertrauen der Kunsttherapeuten in die Einf&#252;hrung digitaler Kunstmedien in Sitzungen zu st&#228;rken <TextLink reference="1"></TextLink>. Insbesondere wird in Online-Therapieangeboten das Problem des &#8222;eye contact dilemma&#8220; diskutiert <TextLink reference="55"></TextLink>. F&#252;r einen Beziehungsaufbau ist der Blickkontakt elementar. In einem klassischen Videoberatungssetting ist direkter Blickkontakt jedoch schwer m&#246;glich. Das Problem des &#8222;eye contact dilemma&#8220; und die daraus entstehenden Nachteile f&#252;r den Therapieerfolg wurden in der Studie von Ganter-Argast und Bocksch <TextLink reference="2"></TextLink> bei der Online-Kunsttherapie in der Nachsorge jedoch nicht festgestellt. Positiv war auch, dass eine prozessorientierte Bearbeitung individueller Fragen m&#246;glich war. Therapeuten hingegen beschreiben in einer Studie das Konzept des &#8222;vierseitigen Reflexionsspiegels&#8220; <TextLink reference="36"></TextLink>, das Entstehen eines neuen Beziehungsgef&#252;ges, bei dem Therapeut und Klient sich selbst sowie einander auf dem Bildschirm sehen. M&#246;glicherweise kann dieses Beziehungsgef&#252;ge m&#246;gliche Nachteile des fehlenden direkten Blickkontakts ausgleichen.</Pgraph><Pgraph>Die digitale Therapie erm&#246;glicht eine h&#246;here Distanzierungsm&#246;glichkeit der Klienten und f&#246;rdert mehr verbale Kommunikation, w&#228;hrend non-verbale Kommunikation erschwert wird. Kleinere Gruppengr&#246;&#223;en erm&#246;glichen eine direktere Ansprache als in Pr&#228;senzformaten, was zu einer besseren Gruppendynamik und Aufmerksamkeit sowie zu h&#246;herer Verbundenheit f&#252;hrt <TextLink reference="2"></TextLink>. Eine verst&#228;rkte Anpassung an die Bed&#252;rfnisse der Klienten ist erforderlich, wobei sichere Interaktionen mit Therapeuten und weniger Intimit&#228;t durch h&#246;here Inklusivit&#228;t gew&#228;hrleistet werden m&#252;ssen <TextLink reference="33"></TextLink>, <TextLink reference="38"></TextLink>. In einer Studie von Marmarosh et al. <TextLink reference="56"></TextLink> wurde festgestellt, dass Klient:innen nach der Pandemie mehr Vertrauen in Tele-Gruppen zeigten als vor der Pandemie. Die Verbundenheit mit der anleitenden Person erfolgte rascher als zu den Online-Gruppenmitgliedern. Somit kommt der anleitenden Person die wichtige Rolle der Beziehungsanbahnung zu, indem Gruppenverbundenheit aktiv erm&#246;glicht und gepflegt wird <TextLink reference="29"></TextLink>, <TextLink reference="51"></TextLink>.</Pgraph><SubHeadline>Limitationen</SubHeadline><Pgraph>Die Studienauswahl konzentrierte sich auf die letzten f&#252;nf Jahre, vornehmlich auf die Zeit der Coronapandemie, weil zu erwarten war, dass gerade in diesem Zeitraum besonders viele Onlinetherapien durchgef&#252;hrt wurden und vermehrt mit Studienergebnissen zu rechnen war. Andererseits stellt sich die Frage der &#220;bertragbarkeit dieser Ergebnisse auf Nicht-Pandemiezeiten. So k&#246;nnten die Teilnehmende gerade w&#228;hrend der Pandemie besonders motiviert gewesen sein auf Grund des Mangels an Pr&#228;senzangeboten. Fr&#252;here Studien zu Nicht-Pandemiezeiten zeigten jedoch, dass online sehr gut eine therapeutische Allianz hergestellt werden kann <TextLink reference="54"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Hinsichtlich des Forschungsdesigns wurden &#252;berwiegend qualitative Studien durchgef&#252;hrt, meist mit geringer Stichprobengr&#246;&#223;e. Eine weitere Einschr&#228;nkung dieser &#220;berpr&#252;fung ist, dass die Studien aufgrund weiterer unterschiedlicher Bedingungen (Alter, Indikation, Nationalit&#228;t, Therapiedauer) und die unterschiedlichen Arten der kunstbasierten Interventionen (die jeweils eine andere Kombination k&#252;nstlerischer Aktivit&#228;ten und manchmal auch anderer Methoden wie achtsamkeitsbasierte Kunsttherapie umfassten) schwerer vergleichbar waren, wenn auch andererseits wertvolle Informationen zur Beantwortung der Forschungsfrage zur Befindlichkeit unterschiedlicher Zielgruppen erhoben werden konnten. </Pgraph><Pgraph>Menschen, die unter besonderen Bedingungen eine therapeutische Unterst&#252;tzung ben&#246;tigen. Hierzu z&#228;hlen die &#220;berwindung geografischer, zeitlicher, pers&#246;nlichkeits-, situations- bzw. krankheitsbedingter Hindernisse, die den Zugang zu Unterst&#252;tzungsangeboten bzw. Therapien in Pr&#228;senz erschweren. Wie die ausgew&#228;hlten Untersuchungen zeigten, k&#246;nnen dies Patienten in der klinischen Nachsorge, hochbetagte Menschen mit ihren Familienmitgliedern als Begleiter, Menschen mit Behinderungen in Begleitung, gesundheitsf&#246;rderliche Unterst&#252;tzungsangebote in Gemeinden, Hochschulen, sein. F&#252;r die weitere Forschung w&#228;re eine Untersuchung mit den gleichen und weiteren Zielgruppen hilfreich, um die bisherigen Ergebnisse systematisch nach vorher festgelegten Zielkriterien zu untersuchen. Gleichfalls w&#228;re zu untersuchen, f&#252;r welche Zielgruppen sich Onlinetherapien weniger oder nicht eignen. So zeigte sich in der Untersuchung von Shaw <TextLink reference="57"></TextLink> mitunter Anorexie leidenden M&#228;dchen, dass diese sich durch das Gesehen werden und sich selbst sehen im Onlinesetting stark unter Stress gesetzt f&#252;hlten und das Angebot f&#252;r sie zuweilen unertr&#228;glich wurde. Daher w&#228;re es grunds&#228;tzlich weiterf&#252;hrend zu untersuchen, inwieweit sich das Onlineformat f&#252;r Kinder und Jugendliche eignet, welche spezifischen Rahmenbedingungen zu beachten und welche Effekte mit welchen K&#252;nstlerischen Therapieverfahren erzielbar sind.  Hinsichtlich des Forschungsdesigns w&#228;re es hilfreich, zus&#228;tzlich zum qualitativen Setting auch mehr quantitative Studien oder im Mixed- Methods-Design konzipierte Studien durchzuf&#252;hren, die einen l&#228;ngeren Zeitraum umfassen, ggfs. ein Follow-up beinhalten, um die Ver&#228;nderung gesundheitlicher Parameter aktuell und habituell zu untersuchen. Hinsichtlich der Entwicklung von Interventionen sollten die M&#246;glichkeiten und notwendige Anpassungen f&#252;r ein Onlinesetting weiterhin beachtet und f&#252;r Praktiker verst&#228;rkt dokumentiert werden. Eine fl&#228;chendeckende Integration von Inhalten zur Onlinetherapie in Module der k&#252;nstlerisch-therapeutischen Ausbildung und Weiterbildung, die sich mit den spezifischen Rahmenbedingungen, Interventionen, Effekten, ethischen Erfordernissen besch&#228;ftigen, erscheint notwendig. Wenn auch das Onlinesetting im Hinblick auf k&#252;nstlerischen Ausdruck und bezogen auf die gegenseitige Wahrnehmung von Therapeut und Klient auf Grund der r&#228;umlichen Distanz nicht die gleichen M&#246;glichkeiten bieten kann wie eine Pr&#228;senztherapie, so stellt eine k&#252;nstlerische Onlinebegleitung eine wichtige Alternative bei bestimmten Bedingungen dar. Zusammenfassend l&#228;sst sich festhalten, dass die digitale Therapie sowohl erhebliche Vorteile als auch Herausforderungen mit sich bringt, die sorgf&#228;ltig adressiert werden m&#252;ssen, um die bestm&#246;glichen Therapieergebnisse f&#252;r unterschiedliche Patientengruppen zu erzielen.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock name="Discussion" linked="yes" language="en">
      <MainHeadline>Discussion</MainHeadline><Pgraph>This systematic review examined the conditions and effects of OCATs and counseling on different target groups.</Pgraph><Pgraph>The focus of the analysis was on findings from the most recent studies between 2021 and 2024. Following a thorough review, the database search yielded eleven studies that met the inclusion criteria. In the following section, we assign the results &#8211; analyzed by target group &#8211;, to common change factors according to Grencavage and Norcross <TextLink reference="9"></TextLink> and discuss them within the framework.</Pgraph><Pgraph>As the literature and earlier research findings have shown, the digitalization of therapeutic work brings a range of opportunities and challenges that produce varied effects on both patients and therapists. These effects influence change processes, treatment structure, and the therapeutic relationship. The findings of previous studies were largely confirmed by analysis of the most recent studies. In this review, the patient and client perspectives were included to a greater extent. The need to investigate the client perspective, in contrast to the therapist perspective, is explicitly emphasized in the review by Zubala et al <TextLink reference="1"></TextLink>.</Pgraph><SubHeadline>Patient characteristics </SubHeadline><Pgraph>From the perspective of arts therapists <TextLink reference="2"></TextLink>, <TextLink reference="30"></TextLink>, <TextLink reference="34"></TextLink>, &#91;<TextLink reference="35"></TextLink>, <TextLink reference="36"></TextLink>, digital therapy formats offer patients a sense of security and less social stigmatization <TextLink reference="30"></TextLink>, <TextLink reference="34"></TextLink>. Access to therapy is made easier and family members can be more readily integrated. Mental acceptance of new technologies leads to a greater willingness to adapt, and differences in artistic ability are less visible. A practical report by Biro-Hannah <TextLink reference="41"></TextLink> also showed that, after several months of weekly online group sessions, clients rated the opportunity to express negative feelings in a protected environment positively.</Pgraph><Pgraph>It was observed that patients in clinical follow-up care had to take more responsibility for their personal workspace and the artistic materials in the online format compared to face-to-face settings. Providing the necessary materials in advance could help support participants in this respect <TextLink reference="2"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>A certain level of online affinity is particularly helpful for older adults and people with disabilities <TextLink reference="37"></TextLink>, <TextLink reference="38"></TextLink> to overcome challenges such as the digital divide &#8211; i.e., barriers and deficits in digital competence. In the review by Turcotte et al. <TextLink reference="4"></TextLink> on participation in preventive health programs for people over the age of 65, various barriers are identified, including the expectation of high effort with low effectiveness, difficulty using new technologies, and sensory impairments. The study by Keisari et al. <TextLink reference="35"></TextLink> showed that support from family members or other companions can help overcome these barriers. Overall, this target group reported a feeling of more protected access and greater inclusivity, as their artworks were initially not visible to others. However, some negative effects must also be considered. For example, Zubala et al. <TextLink reference="1"></TextLink> identified drawbacks to inclusivity, such as negative impacts on the quality of the relationship, resulting in a reduction in intimacy and in opportunities for meaningful contact <TextLink reference="33"></TextLink>.</Pgraph><SubHeadline>Therapist characteristics </SubHeadline><Pgraph>As analysis of the studies shows, therapists gained expanded diagnostic possibilities by observing aspects of the patient&#8217;s private environment and benefited from increased creativity and flexibility through the use of new media <TextLink reference="34"></TextLink>. This contributed to personal growth and the experience of creative self-efficacy <TextLink reference="30"></TextLink>, <TextLink reference="31"></TextLink>, <TextLink reference="32"></TextLink>. Psychological support was seen as desirable, while specific training and the development of new ethical guidelines are considered necessary <TextLink reference="31"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>In online therapy &#8211; especially in counseling older adults and people with disabilities <TextLink reference="37"></TextLink>, <TextLink reference="38"></TextLink> &#8211; a direct, personalized approach to participants emerged as an essential element in fostering a sense of connection. Involving family members was seen as beneficial. A high degree of flexibility in adapting programs to the needs of these target groups was necessary to actively support and sustain group cohesion. Turcotte et al. <TextLink reference="4"></TextLink> emphasized these elements as key &#34;facilitators&#34; in working with older adults. </Pgraph><SubHeadline>Change processes </SubHeadline><Pgraph>Therapists identified several key aspects, including the promotion of personal creativity and self-efficacy through more flexible treatment, the development of new treatment techniques, and the processing of losses caused related to the pandemic <TextLink reference="35"></TextLink>. The reorientation of treatment modalities offered an opportunity for personal growth and the experience of creative self-efficacy. At the same time, however, therapists also experienced loss due to the pandemic &#8211; specifically, the loss of the familiar treatment formats and physical spaces when working with clients - which led to some skepticism towards online formats. This experience of loss aligns with findings from other studies on the pandemic&#8217;s impact on the mental health of creative arts therapists <TextLink reference="42"></TextLink>, <TextLink reference="43"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>On the other hand, a survey by Choudhry and Keane <TextLink reference="44"></TextLink> of American art therapy practitioners and students, conducted shortly after the start of the lockdown, confirmed many of the positive impressions identified in this review. For example, 76&#37; of therapists reported that using online formats became easier with continued use, and 27&#37; were already conducting therapeutic video sessions by May 2020, shortly after the onset of the pandemic.</Pgraph><Pgraph>Creative arts therapies are especially valuable for clients who have difficulty expressing themselves with words alone <TextLink reference="45"></TextLink>. It can therefore be assumed that individuals with intellectual disabilities benefit particularly from this form of therapy. This target group also has an increased need for social interaction and community. The findings of Lewchuk et al. <TextLink reference="37"></TextLink> and Taylor et al. <TextLink reference="38"></TextLink> make clear that these needs could also be met through online therapy during the coronavirus pandemic. Clients reported an enhanced sense of identity and collective efficacy. They were able to gain positive and new experiences through artistic activity <TextLink reference="37"></TextLink>. Potash et al. <TextLink reference="46"></TextLink> likewise reported, just a few weeks after the start of the pandemic, that artistic activity helps restore a sense of control, opens new perspectives, and fosters connection and communication.</Pgraph><Pgraph>In the study with older adults <TextLink reference="31"></TextLink>, <TextLink reference="32"></TextLink>, researchers found that emotional experiences could be promoted through artistic activity. Artistic creation gave rise to joy while also supporting the processing of life experiences. A connection with oneself, the environment and the transcendental emerged. As the literature shows, arts therapies interventions strongly influence emotion regulation and stress reduction <TextLink reference="13"></TextLink>, <TextLink reference="18"></TextLink>, <TextLink reference="47"></TextLink>, <TextLink reference="48"></TextLink>, <TextLink reference="49"></TextLink>, <TextLink reference="50"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>In the art therapy counseling project (&#8220;a.l.s.o.b. project&#8221;) at a university of the arts, which aimed to promote health, researchers observed a significant reduction in stress, improved mood, habitual well-being, and connectedness, as well as an enhanced aesthetic experience among clients who voluntarily enrolled in this salutogenetic program <TextLink reference="29"></TextLink>, <TextLink reference="51"></TextLink>. Rankanen <TextLink reference="52"></TextLink> also found that 98 &#37; of clients reported a positive improvement in their mental health, 82&#37; observed positive effects on their social relationships, and 67&#37; noted improvements in physical health. </Pgraph><Pgraph>Another study investigated the relationship between health promotion and art therapy in clients suffering from burnout and found a significant increase in both physical and mental well-being after a single art therapy project day <TextLink reference="11"></TextLink>, <TextLink reference="20"></TextLink>. The results of the present review regarding the common factor &#8220;change processes&#8221; were further supported by studies and case reports that focusing specifically on experiences with online therapies. For example, Kaimal et al. <TextLink reference="53"></TextLink> reported positive emotions, play and exploration, new learning experiences, and problem solving as outcomes of their qualitative study on art therapy in virtual reality (VR). VR was found to have the potential to enhance mental health and well-being through creativity, expanded imagination, interactivity, and problem solving. Participants in online workshops led by Biro-Hannah <TextLink reference="41"></TextLink> also described several positive effects, including feelings of happiness, joy, fulfilment, satisfaction, freedom, and relaxation. </Pgraph><SubHeadline>Treatment structure </SubHeadline><Pgraph>The results related to this common change factor are especially helpful in addressing the framework conditions of online arts therapies. The artistic modalities provide additional opportunities for self-exploration and expression within a therapeutic relationship <TextLink reference="36"></TextLink>, <TextLink reference="45"></TextLink>, <TextLink reference="53"></TextLink>, using tangible art materials, music, embodied movements and gestures, and enacted or written characters and stories. As a result, the shift to online formats requires profession-specific adaptations that reflect the unique characteristics of CATs practice <TextLink reference="30"></TextLink>. The study by Ganter-Argast and Bocksch <TextLink reference="2"></TextLink> specifically addressed the changed framework conditions of online therapy. According to their results, adapting to the digital format requires taking greater personal responsibility by participants. Clients must set up their own personal workspace. Sending materials in advance appears beneficial. Reducing the quantity of materials and limiting the number of participants were recommended as ways of simplifying the process, improving the ability to address participants individually, and giving preference to using the visual arts materials, which are more easily managed independently. Material exchange processes were generally more complicated and called for in-depth knowledge of the technical possibilities of the online medium. Working in small groups and on individual topics is feasible, and shorter design units than in face-to-face formats (20&#8211;30 minutes) were preferred to allow questions and emotions to be clarified quickly. A combination of digital and in-person sessions, along with flexible program design, proved helpful &#8211; especially when supported by technical facilitation. Antwerpen et al. &#91;6&#93; also discussed specific methodological and conceptual requirements for online therapy, which should be established in advance. These include a consistent review of technical capabilities, email communication with general information about access and procedure, use of video settings, and the creation of a protected framework. </Pgraph><Pgraph>When designing interventions, therapists should aim to integrate as much &#8220;three-dimensionality&#8221; as possible into online therapy &#8211; for example, through &#8220;body pauses&#8221; that encourage clients to stand and move away from the screen, or mindfulness exercises involving found (natural) objects that can be perceived through all the senses <TextLink reference="2"></TextLink>. Interventions such as self-portraits, digital photo presentations as projective visual stimuli, and digital photo collages viable options <TextLink reference="32"></TextLink>, with a hybrid structure (including additional video calls) being particularly useful for people with disabilities <TextLink reference="38"></TextLink>.</Pgraph><SubHeadline>Therapy relationship </SubHeadline><Pgraph>Previous research has encouragingly suggested that the therapeutic alliance in verbal psychotherapies can be successfully replicated in an online environment <TextLink reference="54"></TextLink>. However, in art therapy, the impact of technology extends beyond the client-therapist relationship to include the triangular relationship involving the artwork. Understanding how digital tools affect the dynamics of this triangular relationship &#8211; and their place within it &#8211; appears fundamental to increasing art therapists&#39; confidence in integrating digital art media into sessions <TextLink reference="1"></TextLink>. One particular challenge discussed in online therapy programs is the so-called &#8220;eye contact dilemma&#8221; <TextLink reference="55"></TextLink>. Eye contact is essential for building a therapeutic relationship, yet direct eye contact is difficult to establish in a standard video counseling setting. However, the issue and its potential negative consequences therapeutic success were not observed in the study by Ganter-Argast and Bocksch <TextLink reference="2"></TextLink> on online art therapy in aftercare. On the contrary, they found that it was possible to work on individual topics in a process-orientated way. In another study, therapists introduced the concept of the &#8220;four-sided reflection mirror&#8221; <TextLink reference="36"></TextLink>, referring to a new relationship structure in which both therapist and client see themselves and each other on the screen. It is possible that this configuration helps compensate for the possible drawbacks of the lack of direct eye contact.</Pgraph><Pgraph>Digital therapy allows clients to maintain greater distance and encourages more verbal communication, while making nonverbal communication more difficult. Smaller group sizes permit a more direct approach than in face-to-face formats, resulting in improved group dynamics, heightened attention, and greater connectedness <TextLink reference="2"></TextLink>. Greater customization to individual clients&#39; needs is required to ensure safe interactions with therapists, even if increased inclusivity may reduce intimacy <TextLink reference="33"></TextLink>, <TextLink reference="38"></TextLink>. In a study by Marmarosh et al. <TextLink reference="56"></TextLink>, clients reported higher levels of trust in telegroups after the pandemic than before. They formed bonds with the instructor more quickly than with fellow online group members. As a result, the facilitator plays a key role in initiating and maintaining relationships by actively fostering group connectedness <TextLink reference="29"></TextLink>, <TextLink reference="51"></TextLink>.</Pgraph><SubHeadline>Limitations</SubHeadline><Pgraph>The study selection focused on the past five years, primarily during the time of the coronavirus pandemic, the expectation being that a particularly large number of online therapies would have been conducted during this period and that more study results would be available. At the same time, the question arises as to the transferability of these findings for non-pandemic contexts. For example, participants may have been especially motivated during the pandemic due to the lack of face-to-face programs. However, earlier studies conducted during non-pandemic times showed that a therapeutic alliance can be very effectively established in online settings <TextLink reference="54"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>In terms of research design, most studies were qualitative in nature and involved relatively small sample sizes. Another limitation of this review is the difficulty in comparing studies due to differences in conditions such as age, diagnosis, nationality, therapy duration, and the specific type of art-based interventions used (each involving different combinations of artistic activities, and in some cases, other methods such as mindfulness-based art therapy). Nonetheless, the included studies provided valuable insights into the state of mind of various target groups, contributing to the research question. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock name="Ausblick" linked="yes" language="de">
      <MainHeadline>Ausblick</MainHeadline><Pgraph>Diese systematische Literatur&#252;bersicht unterstreicht die gro&#223;e Bedeutung k&#252;nstlerischer Onlinebegleitung, insbesondere f&#252;r Menschen, die unter besonderen Bedingungen eine therapeutische Unterst&#252;tzung ben&#246;tigen. Hierzu z&#228;hlen die &#220;berwindung geografischer, zeitlicher, pers&#246;nlichkeits-, situations- bzw. krankheitsbedingter Hindernisse, die den Zugang zu Unterst&#252;tzungsangeboten bzw. Therapien in Pr&#228;senz erschweren. Wie die ausgew&#228;hlten Untersuchungen zeigten, k&#246;nnen dies Patienten in der klinischen Nachsorge, hochbetagte Menschen mit ihren Familienmitgliedern als Begleiter, Menschen mit Behinderungen in Begleitung, gesundheitsf&#246;rderliche Unterst&#252;tzungsangebote in Gemeinden, Hochschulen, sein. F&#252;r die weitere Forschung w&#228;re eine Untersuchung mit den gleichen und weiteren Zielgruppen hilfreich, um die bisherigen Ergebnisse systematisch nach vorher festgelegten Zielkriterien zu untersuchen. Gleichfalls w&#228;re zu untersuchen, f&#252;r welche Zielgruppen sich Onlinetherapien weniger oder nicht eignen. So zeigte sich in der Untersuchung von Shaw <TextLink reference="57"></TextLink> mitunter Anorexie leidenden M&#228;dchen, dass diese sich durch das Gesehen werden und sich selbst sehen im Onlinesetting stark unter Stress gesetzt f&#252;hlten und das Angebot f&#252;r sie zuweilen unertr&#228;glich wurde. Daher w&#228;re es grunds&#228;tzlich weiterf&#252;hrend zu untersuchen, inwieweit sich das Onlineformat f&#252;r Kinder und Jugendliche eignet, welche spezifischen Rahmenbedingungen zu beachten und welche Effekte mit welchen K&#252;nstlerischen Therapieverfahren erzielbar sind.  Hinsichtlich des Forschungsdesigns w&#228;re es hilfreich, zus&#228;tzlich zum qualitativen Setting auch mehr quantitative Studien oder im Mixed- Methods-Design konzipierte Studien durchzuf&#252;hren, die einen l&#228;ngeren Zeitraum umfassen, ggfs. ein Follow-up beinhalten, um die Ver&#228;nderung gesundheitlicher Parameter aktuell und habituell zu untersuchen. Hinsichtlich der Entwicklung von Interventionen sollten die M&#246;glichkeiten und notwendige Anpassungen f&#252;r ein Onlinesetting weiterhin beachtet und f&#252;r Praktiker verst&#228;rkt dokumentiert werden. Eine fl&#228;chendeckende Integration von Inhalten zur Onlinetherapie in Module der k&#252;nstlerisch-therapeutischen Ausbildung und Weiterbildung, die sich mit den spezifischen Rahmenbedingungen, Interventionen, Effekten, ethischen Erfordernissen besch&#228;ftigen, erscheint notwendig. Wenn auch das Onlinesetting im Hinblick auf k&#252;nstlerischen Ausdruck und bezogen auf die gegenseitige Wahrnehmung von Therapeut und Klient auf Grund der r&#228;umlichen Distanz nicht die gleichen M&#246;glichkeiten bieten kann wie eine Pr&#228;senztherapie, so stellt eine k&#252;nstlerische Onlinebegleitung eine wichtige Alternative bei bestimmten Bedingungen dar. Zusammenfassend l&#228;sst sich festhalten, dass die digitale Therapie sowohl erhebliche Vorteile als auch Herausforderungen mit sich bringt, die sorgf&#228;ltig adressiert werden m&#252;ssen, um die bestm&#246;glichen Therapieergebnisse f&#252;r unterschiedliche Patientengruppen zu erzielen.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock name="Conclusion" linked="yes" language="en">
      <MainHeadline>Conclusion</MainHeadline><Pgraph>This systematic literature review highlights the considerable importance of OCATs and counseling, particularly for individuals who require therapeutic support under special circumstances. These include barriers related to geography, time, personality, situation, or illness that prevent in-person access to therapeutic services. As the selected studies have shown, these populations may include patients in clinical aftercare, very elderly individuals accompanied by family members, people with disabilities receiving support, and recipients of health-promoting interventions in community or university settings. </Pgraph><Pgraph>For further research, studies with both the same and additional target groups would be helpful in systematically analyzing existing findings using predefined evaluation criteria. It would also be worth investigating which target groups are less suited &#8211; or not at all &#8211; for online therapies. For example, the study by Shaw <TextLink reference="57"></TextLink> with girls suffering from anorexia found that the online setting, in which they could see and be seen, caused significant distress and at times became unbearable for them.</Pgraph><Pgraph>Further investigation is needed to assess the suitability of online formats for children and adolescents, including the specific framework conditions required and the effects that can be achieved with various creative arts therapies methods. Regarding research design, it would be beneficial to conduct more quantitative or mixed-method studies in addition to qualitative research &#8211; studies that span longer periods and ideally include follow-up phases to measure changes in behavioral health parameters, both current and habitual. In terms of developing interventions, continued attention should be given to the opportunities and necessary adaptations required for online settings, and these should be increasingly documented for use by practitioners. </Pgraph><Pgraph>A comprehensive integration of content on online therapy into modules of creative arts therapies training and further education &#8211; covering specific framework conditions, interventions, effects and ethical requirements &#8211; appears necessary. Even though the online setting cannot offer the same possibilities for artistic expression and mutual perception between therapist and client as face-to-face therapy due to physical distance, online arts counseling represents an important alternative under certain conditions. To summarize, digital therapy presents both significant benefits and challenges that must be carefully addressed if the best possible therapeutic outcomes for various patient groups are to be attained.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock name="Anmerkungen" linked="yes" language="de">
      <MainHeadline>Anmerkungen</MainHeadline><SubHeadline>Interessenkonflikte</SubHeadline><Pgraph>Die Autoren erkl&#228;ren, dass sie keine Interessenkonflikte in Zusammenhang mit diesem Artikel haben.</Pgraph><SubHeadline>Hinweis zur Sprachverwendung</SubHeadline><Pgraph>Der vereinfachten Lesbarkeit halber wird nur die maskuline Form verwendet, gemeint sind jedoch alle Geschlechter.</Pgraph><SubHeadline>ORCID</SubHeadline><Pgraph><UnorderedList><ListItem level="1">Oepen R: <Hyperlink href="https:&#47;&#47;orcid.org&#47;0000-0001-6206-3478">https:&#47;&#47;orcid.org&#47;0000-0001-6206-3478</Hyperlink></ListItem></UnorderedList></Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock name="Notes" linked="yes" language="en">
      <MainHeadline>Notes</MainHeadline><SubHeadline>Competing interests</SubHeadline><Pgraph>The authors declare that they have no competing interests.</Pgraph><SubHeadline>ORCID</SubHeadline><Pgraph><UnorderedList><ListItem level="1">Oepen R: <Hyperlink href="https:&#47;&#47;orcid.org&#47;0000-0001-6206-3478">https:&#47;&#47;orcid.org&#47;0000-0001-6206-3478</Hyperlink></ListItem></UnorderedList></Pgraph></TextBlock>
    <References linked="yes">
      <Reference refNo="1">
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        <RefAuthor>Kennell N</RefAuthor>
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        <RefTitle>Art Therapy in the Digital World: An Integrative Review of Current Practice and Future Directions</RefTitle>
        <RefYear>2021</RefYear>
        <RefJournal>Front Psychol</RefJournal>
        <RefPage>595536</RefPage>
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          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Tabelle 1: Zusammenfassung der Untersuchungsergebnisse</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Table 1: Summary of the Research Results </Mark1></Pgraph></Caption>
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          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Tabelle 2: Allgemeine Wirkfaktoren k&#252;nstlerischer Onlinebegleitung bei unterschiedlichen Zielgruppen</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Table 2: Common factors of online creative arts therapies and counseling for different target groups</Mark1></Pgraph></Caption>
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          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Abbildung 1: Informationsfluss durch die verschiedenen Phasen der Synthese</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Figure 1: Information flow through the various phases of synthesis</Mark1></Pgraph></Caption>
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