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    <Identifier>zma001038</Identifier>
    <IdentifierDoi>10.3205/zma001038</IdentifierDoi>
    <IdentifierUrn>urn:nbn:de:0183-zma0010380</IdentifierUrn>
    <ArticleType language="en">letter to the editor</ArticleType>
    <ArticleType language="de">Leserbrief</ArticleType>
    <TitleGroup>
      <Title language="en">Letter to the editor regarding the editorial &#8220;Quo vadis&#63; &#8211; Medical education 2020 between politics and science&#8221;</Title>
      <TitleTranslated language="de">Leserbrief zum  Editorial &#8222;Medizinstudium 2020 zwischen Politik und Wissenschaft&#8220;</TitleTranslated>
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          <Lastname>Chenot</Lastname>
          <LastnameHeading>Chenot</LastnameHeading>
          <Firstname>Jean-Fran&#231;ois</Firstname>
          <Initials>JF</Initials>
          <AcademicTitle>Prof. Dr. med.</AcademicTitle>
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        <Address language="en">University Medicine Greifswald, Department of General Practice, Fleischmannstr. 42-44, D-17475 Greifswald, Germany<Affiliation>German College of General Practitioners and Family Physicians (DEGAM), Spokesmen of the Section Postgraduate Medical Education, Berlin, Germany</Affiliation><Affiliation>University Medicine Greifswald, Department of General Practice, Greifswald, Germany</Affiliation></Address>
        <Address language="de">Universit&#228;tsmedizin Greifswald, Abteilung Allgemeinmedizin, Fleischmannstr. 42-44, 17475 Greifswald, Deutschland<Affiliation>Deutschen Gesellschaft f&#252;r Allgemeinmedizin und Familienmedizin (DEGAM), Sprecher der Sektion Weiterbildung, Berlin, Deutschland</Affiliation><Affiliation>Universit&#228;tsmedizin Greifswald, Abteilung Allgemeinmedizin, Greifswald, Deutschland</Affiliation></Address>
        <Email>jchenot&#64;uni-greifswald.de</Email>
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          <Lastname>Steinh&#228;user</Lastname>
          <LastnameHeading>Steinh&#228;user</LastnameHeading>
          <Firstname>Jost</Firstname>
          <Initials>J</Initials>
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        <Address language="en">
          <Affiliation>German College of General Practitioners and Family Physicians (DEGAM), Spokesmen of the Section Postgraduate Medical Education, Berlin, Germany</Affiliation>
          <Affiliation>University Medical Centre Schleswig-Holstein, Campus L&#252;beck, Institute of General Practice, L&#252;beck, Germany</Affiliation>
        </Address>
        <Address language="de">
          <Affiliation>Deutschen Gesellschaft f&#252;r Allgemeinmedizin und Familienmedizin (DEGAM), Sprecher der Sektion Weiterbildung, Berlin, Deutschland</Affiliation>
          <Affiliation>Universit&#228;tsklinikums Schleswig-Holstein am Campus L&#252;beck, Institut f&#252;r Allgemeinmedizin, L&#252;beck, Deutschland</Affiliation>
        </Address>
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          <Lastname>Bergmann</Lastname>
          <LastnameHeading>Bergmann</LastnameHeading>
          <Firstname>Antje</Firstname>
          <Initials>A</Initials>
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        <Address language="en">
          <Affiliation>German College of General Practitioners and Family Physicians (DEGAM), Spokeswomen of the Section Undergraduate Medical Education, Berlin, Germany</Affiliation>
          <Affiliation>University Medical Centre Carl Gustav Carus of the Technical University Dresden, Section General Practice, Dresden, Germany</Affiliation>
        </Address>
        <Address language="de">
          <Affiliation>Deutschen Gesellschaft f&#252;r Allgemeinmedizin und Familienmedizin (DEGAM), Sprecherinnen Sektion Studium und Lehre, Berlin, Germany</Affiliation>
          <Affiliation>Universit&#228;tsklinikum Carl Gustav Carus an der Technischen Universit&#228;t Dresden, Bereich Allgemeinmedizin, Dresden, Deutschland</Affiliation>
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          <Lastname>Ehrhardt</Lastname>
          <LastnameHeading>Ehrhardt</LastnameHeading>
          <Firstname>Maren</Firstname>
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        <Address language="en">
          <Affiliation>German College of General Practitioners and Family Physicians (DEGAM), Spokeswomen of the Section Undergraduate Medical Education, Berlin, Germany</Affiliation>
          <Affiliation>University Medical Centre Hamburg-Eppendorf, Institute of General Practice, Hamburg, Germany</Affiliation>
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        <Address language="de">
          <Affiliation>Deutschen Gesellschaft f&#252;r Allgemeinmedizin und Familienmedizin (DEGAM), Sprecherinnen Sektion Studium und Lehre, Berlin, Germany</Affiliation>
          <Affiliation>Universit&#228;tsklinikum Hamburg-Eppendorf, Institut f&#252;r Allgemeinmedizin, Hamburg, Deutschland</Affiliation>
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          <Lastname>Spanke</Lastname>
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          <Firstname>Johannes</Firstname>
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          <Affiliation>University Medicine Greifswald, Department of General Practice, Greifswald, Germany</Affiliation>
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          <Affiliation>Universit&#228;tsmedizin Greifswald, Abteilung Allgemeinmedizin, Greifswald, Deutschland</Affiliation>
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          <LastnameHeading>Simmenroth</LastnameHeading>
          <Firstname>Anne</Firstname>
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          <Affiliation>University Medicine G&#246;ttingen, Institute of General Practice, G&#246;ttingen, Germany</Affiliation>
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          <Affiliation>Universit&#228;tsmedizin G&#246;ttingen, Institut f&#252;r Allgemeinmedizin, G&#246;ttingen, Deutschland</Affiliation>
        </Address>
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          <Corporatename>German Medical Science GMS Publishing House</Corporatename>
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      <SubjectheadingDDB>610</SubjectheadingDDB>
      <SectionHeading language="en">Letter to the Editor</SectionHeading>
      <SectionHeading language="de">Leserbrief</SectionHeading>
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    <DateReceived>20160318</DateReceived>
    <DateRevised>20160404</DateRevised>
    <DateAccepted>20160504</DateAccepted>
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    <DatePublished>20160517</DatePublished></DatePublishedList>
    <Language>engl</Language>
    <LanguageTranslation>germ</LanguageTranslation>
    <License license-type="open-access" xlink:href="http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/">
      <AltText language="en">This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 License.</AltText>
      <AltText language="de">Dieser Artikel ist ein Open-Access-Artikel und steht unter den Lizenzbedingungen der Creative Commons Attribution 4.0 License (Namensnennung).</AltText>
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    <SourceGroup>
      <Journal>
        <ISSN>2366-5017</ISSN>
        <Volume>33</Volume>
        <Issue>3</Issue>
        <JournalTitle>GMS Journal for Medical Education</JournalTitle>
        <JournalTitleAbbr>GMS J Med Educ</JournalTitleAbbr>
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    <ArticleNo>39</ArticleNo>
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    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Letter to the editor">
      <MainHeadline>Letter to the editor</MainHeadline><Pgraph>Harendza et al. are criticizing the politicisation and lack of scientific underpinning for current reform of undergraduate medical education <TextLink reference="1"></TextLink>. Their analysis has &#8222;blind spot&#8220; regarding the relation of undergraduate and postgraduate medical education. Unlike in many other countries in German speaking countries postgraduate medical education is neither linked nor mandatorily attached to university medical centres. Undergraduate medical education is financed by the government which regulates the content through the Licensing Regulations for Physicians <Mark2>(Approbationsordnung)</Mark2>. Graduate medical education is regulated by the state medical associations and provided mainly by hospitals. Often the need of getting the work done is granted a higher priority than need for supervised learning. Changing the Licensing Regulations for Physicians is only way the federal Government can address deficits in patient care and physician&#8217;s qualifications, e.g. care for the elderly, pain management or palliative care. This explains the recent introduction of new interdisciplinary teaching modules and the strengthening of Primary Care&#47;General Practice in undergraduate medical education. However postgraduate medical education might be more appropriate to foster specific clinical skills at higher level of competence. So far postgraduate medical education consists mostly of &#8220;learning on the job&#8221; without structured rotation or theoretical underpinning. While didactic qualifications are more and more important in undergraduate teaching this is completely neglected in postgraduate training. The National Competence Based Catalogues of Learning &#91;<Hyperlink href="http:&#47;&#47;www.nklm.de">http:&#47;&#47;www.nklm.de</Hyperlink>&#93; attempted to create a link between undergraduate and graduate medical education. Due to lack of structure of postgraduate medical education and since the regulations for postgraduate medical training are not a curriculum, this was doomed to fail.</Pgraph><Pgraph>The expressed fear of an overdose of General Practice in medical school is unwarranted, it is rather the overdoses of medicine at all, if every subspecialty attempts presenting itself in full width to medical students. More General Practice is more likely part of the solution and could help to focus on essentials thus creating the freedom for self-determined learning. The unbalanced dominance of hospital care in undergraduate medical education is comprehensible from a historical perspective but cannot reasonably be defended; given that most patients are being cared for in the ambulatory setting and roughly half of the physician work force is in ambulatory care. Again a common problem of under- and postgraduate medical education, where due to the lack of financing most training is completed in a hospital setting. Sufficient competence in preventive services or long term care for chronic conditions cannot be acquired there. Strengthening General Practice, by introducing a mandatory final year rotation is an opportunity, particularly for medical students striving for specialist training, to get a better insight in the interface between ambulatory and hospital care. This is therefore rather an epidemiologically and didactically warranted step than a mere political decision. Exposure to a specialty and rural experience determine if working in rural areas is taken into consideration at all <TextLink reference="2"></TextLink>, <TextLink reference="3"></TextLink>. Persuading medical students to work as General Practitioner in rural areas is certainly not the task of academic General Practice. The most important factor for rural practise as generalists or specialists is being brought up rural. This could easily be taken into account when selecting medical students.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Leserbrief">
      <MainHeadline>Leserbrief</MainHeadline><Pgraph>Harendza et al. kritisieren Politisierung und mangelnde wissenschaftliche Belege f&#252;r die Reform des Medizinstudiums <TextLink reference="1"></TextLink>. Ihre Analyse hat einen &#8222;blinden Fleck&#8220; &#252;ber den Zusammenhang zwischen Ausbildung (Medizinstudium) und Weiterbildung: Anders als in vielen anderen L&#228;ndern ist in den Deutschsprachigen L&#228;ndern die Weiterbildung mit der Ausbildung <Mark2>nicht</Mark2> verzahnt und nicht universit&#228;r angebunden. Die Ausbildung wird vom Staat finanziert und &#252;ber die Approbationsordnung inhaltlich gesteuert. Die Weiterbildung wird durch die Landes&#228;rztekammern geregelt und zum gr&#246;&#223;ten Teil von Krankenh&#228;usern angeboten. Dabei spielt oft der Bedarf an Arbeitsleistung, und nicht der Bedarf an Weiterbildung die gr&#246;&#223;te Rolle. Die Bundesregierung kann auf Defizite in der Versorgung und Qualifikation von &#196;rzten, z.B. bei der Versorgung &#196;lterer, von Schmerzpatienten oder Palliativversorgung nur &#252;ber die &#196;nderung der Approbationsordnung reagieren. Das erkl&#228;rt viele neue Querschnittsbereiche und die St&#228;rkung der Allgemeinmedizin im Studium. Spezielle Kompetenzen und h&#246;here Kompetenzniveaus m&#252;ssten sinnvoller gezielt in der Weiterbildung erworben werden. Diese besteht meist aber oft nur aus &#8222;learning on the job&#8220;, ohne Rotationsplan und ohne theoretische Vertiefung. W&#228;hrend im Studium didaktische Qualifikation immer wichtiger wird, spielt dies in der Weiterbildung kaum eine Rolle. Der Nationale kompetenzbasierte Lernzielkatalog hat sich bem&#252;ht, eine Verbindung und Abgrenzung zur Weiterbildung herzustellen &#91;<Hyperlink href="http:&#47;&#47;www.nklm.de">http:&#47;&#47;www.nklm.de</Hyperlink>&#93;. Dies konnte Mangels Struktur der Weiterbildung und weil Weiterbildungsordnungen eben keine Curricula sind, noch nicht gelingen. Man braucht sich also nicht vor der &#8222;&#220;berdosis Allgemeinmedizin&#8220; zu f&#252;rchten, sondern vor der &#8222;&#220;berdosis&#8220; des gesamten Stoffes, wenn jedes Fachgebiet sich im Studium in voller Breite darstellen m&#246;chte. Die Allgemeinmedizin k&#246;nnte ein Teil der L&#246;sung sein und helfen, sich auf das Wesentliche zu konzentrieren und Freiraum f&#252;r mehr selbstbestimmte Vertiefung schaffen. Die einseitige Dominanz der Krankenhausmedizin im Studium, obwohl die Mehrheit der Patienten ambulant versorgt wird und etwa die H&#228;lfte der &#196;rzte im ambulanten Bereich arbeiten, ist zwar historisch nachvollziehbar, aber kaum noch zu verteidigen. Auch hier zeigt sich der  Zusammenhang mit einem Problem der Weiterbildung: sie findet, mangels Finanzierung ambulanter Weiterbildungsabschnitte, auch fast ausschlie&#223;lich im station&#228;ren Sektor statt. Dort kann z.B. f&#252;r Pr&#228;vention oder Langzeitbetreuung chronisch Kranker keine ausreichende Kompetenz erworben werden. Die St&#228;rkung der Allgemeinmedizin z.B. durch ein PJ-Quartal ist eine Chance, auch f&#252;r Studierende mit einem anderen Weiterbildungsziel die Schnittstelle ambulant &#8211; station&#228;r besser kennen zu lernen. Von daher ist das weniger Politik, sondern vielmehr epidemiologisch und didaktisch gut begr&#252;ndet. Das Erleben eines Faches und &#8222;l&#228;ndliche Erfahrungen&#8220; im Studium beeinflussen, ob ein Fach Betracht gezogen wird <TextLink reference="2"></TextLink>, <TextLink reference="3"></TextLink>. Es ist aber nicht die Aufgabe der universit&#228;ren Allgemeinmedizin, Studierende zu &#252;berreden, Allgemein&#228;rzte auf dem Land zu werden. Der wichtigste Faktor f&#252;r eine Niederlassung im l&#228;ndlichen Raum (von Allgemein&#228;rzten und Spezialisten) ist die eigene l&#228;ndliche Herkunft. Das lie&#223;e sich leicht bei der Studienplatzvergabe ber&#252;cksichtigen.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Compting interests">
      <MainHeadline>Competing interests</MainHeadline><Pgraph>The authors declare that they have no competing interests.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Interessenkonflikt">
      <MainHeadline>Interessenkonflikt</MainHeadline><Pgraph>Die Autoren erkl&#228;ren, dass sie keinen Interessenkonflikt im Zusammenhang mit diesem Artikel haben.</Pgraph></TextBlock>
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        <RefAuthor>Harendza S</RefAuthor>
        <RefAuthor>Fischer MR</RefAuthor>
        <RefAuthor>Fabry G</RefAuthor>
        <RefTitle>Quo vadis&#63; - Medizinstudium 2020 zwischen Politik und Wissenschaft</RefTitle>
        <RefYear>2016</RefYear>
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        <RefTotal>Harendza S, Fischer MR, Fabry G. Quo vadis&#63; - Medizinstudium 2020 zwischen Politik und Wissenschaft. GMS J Med Educ. 2016;33(1):Doc12. DOI: 10.3205&#47;zma001011</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.3205&#47;zma001011</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="2">
        <RefAuthor>Schneider A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Karsch-V&#246;lk M</RefAuthor>
        <RefAuthor>Rupp A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Fischer MR</RefAuthor>
        <RefAuthor>Drexler H</RefAuthor>
        <RefAuthor>Schelling J</RefAuthor>
        <RefAuthor>Berberat P</RefAuthor>
        <RefTitle>Determinanten f&#252;r eine haus&#228;rztliche Berufswahl unter Studierenden der Medizin: Eine Umfrage an drei bayerischen Medizinischen Fakult&#228;ten</RefTitle>
        <RefYear>2013</RefYear>
        <RefJournal>GMS Z Med Ausbild</RefJournal>
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        <RefTotal>Schneider A, Karsch-V&#246;lk M, Rupp A, Fischer MR, Drexler H, Schelling J, Berberat P. Determinanten f&#252;r eine haus&#228;rztliche Berufswahl unter Studierenden der Medizin: Eine Umfrage an drei bayerischen Medizinischen Fakult&#228;ten. GMS Z Med Ausbild. 2013;30(4):Doc45. DOI: 10.3205&#47;zma000888</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.3205&#47;zma000888</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="3">
        <RefAuthor>Steinh&#228;user J</RefAuthor>
        <RefAuthor>Joos S</RefAuthor>
        <RefAuthor>Szecsenyi J</RefAuthor>
        <RefAuthor>G&#246;tz K</RefAuthor>
        <RefTitle>Welche Faktoren f&#246;rdern die Vorstellung sich im l&#228;ndlichen Raum niederzulassen&#63;</RefTitle>
        <RefYear>2013</RefYear>
        <RefJournal>Z Allg Med</RefJournal>
        <RefPage>10-15</RefPage>
        <RefTotal>Steinh&#228;user J, Joos S, Szecsenyi J, G&#246;tz K. Welche Faktoren f&#246;rdern die Vorstellung sich im l&#228;ndlichen Raum niederzulassen&#63; Z Allg Med. 2013;89:10-15.</RefTotal>
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