<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1" standalone="no"?>
<!DOCTYPE GmsArticle SYSTEM "http://www.egms.de/dtd/2.0.34/GmsArticle.dtd">
<GmsArticle xmlns:xlink="http://www.w3.org/1999/xlink">
  <MetaData>
    <Identifier>zma001250</Identifier>
    <IdentifierDoi>10.3205/zma001250</IdentifierDoi>
    <IdentifierUrn>urn:nbn:de:0183-zma0012505</IdentifierUrn>
    <ArticleType language="en">article</ArticleType>
    <ArticleType language="de">Artikel</ArticleType>
    <TitleGroup>
      <Title language="en">Implementation of online peer feedback for student self-reflection &#8211; first steps on the development of a feedback culture at a medical faculty</Title>
      <TitleTranslated language="de">Implementierung eines online Peer-Feedbacks zur studentischen Selbstreflexion &#8211; Beitrag zur Entwicklung einer Feedbackkultur an einer medizinischen Fakult&#228;t</TitleTranslated>
    </TitleGroup>
    <CreatorList>
      <Creator>
        <PersonNames>
          <Lastname>Raski</Lastname>
          <LastnameHeading>Raski</LastnameHeading>
          <Firstname>Bianca</Firstname>
          <Initials>B</Initials>
          <AcademicTitle>Dr. Dipl.-Psych.</AcademicTitle>
        </PersonNames>
        <Address language="en">Heinrich Heine University D&#252;sseldorf, Faculty of Medicine, Office of the Dean of Studies, D&#252;sseldorf, Germany, Phone: &#43;49 (0)177&#47;7384253<Affiliation>Heinrich Heine University D&#252;sseldorf, Faculty of Medicine, Office of the Dean of Studies, D&#252;sseldorf, Germany</Affiliation></Address>
        <Address language="de">Heinrich-Heine-Universit&#228;t D&#252;sseldorf, Medizinische Fakult&#228;t, Studiendekanat, D&#252;sseldorf, Deutschland, Tel.: &#43;49 (0)177&#47;7384253<Affiliation>Heinrich-Heine-Universit&#228;t D&#252;sseldorf, Medizinische Fakult&#228;t, Studiendekanat, D&#252;sseldorf, Deutschland</Affiliation></Address>
        <Email>Bianca.Raski&#64;med.uni-duesseldorf.de</Email>
        <Creatorrole corresponding="yes" presenting="no">author</Creatorrole>
      </Creator>
      <Creator>
        <PersonNames>
          <Lastname>Eissner</Lastname>
          <LastnameHeading>Eissner</LastnameHeading>
          <Firstname>Alexander</Firstname>
          <Initials>A</Initials>
        </PersonNames>
        <Address language="en">
          <Affiliation>Heinrich Heine University D&#252;sseldorf, Faculty of Medicine, Office of the Dean of Studies, D&#252;sseldorf, Germany</Affiliation>
        </Address>
        <Address language="de">
          <Affiliation>Heinrich-Heine-Universit&#228;t D&#252;sseldorf, Medizinische Fakult&#228;t, Studiendekanat, D&#252;sseldorf, Deutschland</Affiliation>
        </Address>
        <Email>alexander.eissner&#64;uni-duesseldorf.de</Email>
        <Creatorrole corresponding="no" presenting="no">author</Creatorrole>
      </Creator>
      <Creator>
        <PersonNames>
          <Lastname>Gummersbach</Lastname>
          <LastnameHeading>Gummersbach</LastnameHeading>
          <Firstname>Elisabeth</Firstname>
          <Initials>E</Initials>
          <AcademicTitle>Dr. med.</AcademicTitle>
        </PersonNames>
        <Address language="en">
          <Affiliation>Heinrich Heine University D&#252;sseldorf, Institute of General Medicine, D&#252;sseldorf, Germany</Affiliation>
        </Address>
        <Address language="de">
          <Affiliation>Heinrich-Heine-Universit&#228;t D&#252;sseldorf, Institut f&#252;r Allgemeinmedizin, D&#252;sseldorf, Deutschland</Affiliation>
        </Address>
        <Email>elisabeth.gummersbach&#64;med.uni-duesseldorf.de</Email>
        <Creatorrole corresponding="no" presenting="no">author</Creatorrole>
      </Creator>
      <Creator>
        <PersonNames>
          <Lastname>Wilm</Lastname>
          <LastnameHeading>Wilm</LastnameHeading>
          <Firstname>Stefan</Firstname>
          <Initials>S</Initials>
          <AcademicTitle>Prof. Dr. med.</AcademicTitle>
        </PersonNames>
        <Address language="en">
          <Affiliation>Heinrich Heine University D&#252;sseldorf, Institute of General Medicine, D&#252;sseldorf, Germany</Affiliation>
        </Address>
        <Address language="de">
          <Affiliation>Heinrich-Heine-Universit&#228;t D&#252;sseldorf, Institut f&#252;r Allgemeinmedizin, D&#252;sseldorf, Deutschland</Affiliation>
        </Address>
        <Email>stefan.wilm&#64;med.uni-duesseldorf.de</Email>
        <Creatorrole corresponding="no" presenting="no">author</Creatorrole>
      </Creator>
      <Creator>
        <PersonNames>
          <Lastname>Hempel</Lastname>
          <LastnameHeading>Hempel</LastnameHeading>
          <Firstname>Linn</Firstname>
          <Initials>L</Initials>
          <AcademicTitleSuffix>M.A.</AcademicTitleSuffix>
        </PersonNames>
        <Address language="en">
          <Affiliation>Heinrich Heine University D&#252;sseldorf, D&#252;sseldorf, Germany</Affiliation>
        </Address>
        <Address language="de">
          <Affiliation>Heinrich Heine Universit&#228;t D&#252;sseldorf, D&#252;sseldorf, Deutschland</Affiliation>
        </Address>
        <Email>linn.hempel&#64;med.uni-duesseldorf.</Email>
        <Creatorrole corresponding="no" presenting="no">author</Creatorrole>
      </Creator>
      <Creator>
        <PersonNames>
          <Lastname>Dederichs</Lastname>
          <LastnameHeading>Dederichs</LastnameHeading>
          <Firstname>Melina</Firstname>
          <Initials>M</Initials>
          <AcademicTitleSuffix>BSc</AcademicTitleSuffix>
        </PersonNames>
        <Address language="en">
          <Affiliation>Heinrich Heine University D&#252;sseldorf, Faculty of Medicine, Office of the Dean of Studies, D&#252;sseldorf, Germany</Affiliation>
        </Address>
        <Address language="de">
          <Affiliation>Heinrich-Heine-Universit&#228;t D&#252;sseldorf, Medizinische Fakult&#228;t, Studiendekanat, D&#252;sseldorf, Deutschland</Affiliation>
        </Address>
        <Email>melina.dederichs&#64;uni-duesseldorf.de</Email>
        <Creatorrole corresponding="no" presenting="no">author</Creatorrole>
      </Creator>
      <Creator>
        <PersonNames>
          <Lastname>Rotthoff</Lastname>
          <LastnameHeading>Rotthoff</LastnameHeading>
          <Firstname>Thomas</Firstname>
          <Initials>T</Initials>
          <AcademicTitle>Prof. Dr. med.</AcademicTitle>
          <AcademicTitleSuffix>MME</AcademicTitleSuffix>
        </PersonNames>
        <Address language="en">
          <Affiliation>Augsburg University, Medical Faculty, Department for Medical Education and Educational Research, Augsburg, Germany</Affiliation>
        </Address>
        <Address language="de">
          <Affiliation>Universit&#228;t Augsburg, Medizinische Fakult&#228;t, Lehrstuhl f&#252;r Medizindidaktik und Ausbildungsforschung, Augsburg, Deutschland</Affiliation>
        </Address>
        <Email>thomas.rotthoff&#64;med.uni-augsburg.de</Email>
        <Creatorrole corresponding="no" presenting="no">author</Creatorrole>
      </Creator>
    </CreatorList>
    <PublisherList>
      <Publisher>
        <Corporation>
          <Corporatename>German Medical Science GMS Publishing House</Corporatename>
        </Corporation>
        <Address>D&#252;sseldorf</Address>
      </Publisher>
    </PublisherList>
    <SubjectGroup>
      <SubjectheadingDDB>610</SubjectheadingDDB>
      <Keyword language="en">feedback</Keyword>
      <Keyword language="en">feedback culture</Keyword>
      <Keyword language="en">culture of trust</Keyword>
      <Keyword language="en">competence development</Keyword>
      <Keyword language="en">peer feedback</Keyword>
      <Keyword language="en">curriculum development</Keyword>
      <Keyword language="en">change measures</Keyword>
      <Keyword language="de">Feedback</Keyword>
      <Keyword language="de">Feedbackkultur</Keyword>
      <Keyword language="de">Vertrauenskultur</Keyword>
      <Keyword language="de">Kompetenzentwicklung</Keyword>
      <Keyword language="de">Peer-Feedback</Keyword>
      <Keyword language="de">Curriculumsentwicklung</Keyword>
      <Keyword language="de">Ver&#228;nderungsma&#223;nahmen</Keyword>
      <SectionHeading language="en">Feedback</SectionHeading>
      <SectionHeading language="de">Feedback</SectionHeading>
    </SubjectGroup>
    <DateReceived>20181022</DateReceived>
    <DateRevised>20190329</DateRevised>
    <DateAccepted>20190528</DateAccepted>
    <DatePublishedList>
      
    <DatePublished>20190815</DatePublished></DatePublishedList>
    <Language>engl</Language>
    <LanguageTranslation>germ</LanguageTranslation>
    <License license-type="open-access" xlink:href="http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/">
      <AltText language="en">This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 License.</AltText>
      <AltText language="de">Dieser Artikel ist ein Open-Access-Artikel und steht unter den Lizenzbedingungen der Creative Commons Attribution 4.0 License (Namensnennung).</AltText>
    </License>
    <SourceGroup>
      <Journal>
        <ISSN>2366-5017</ISSN>
        <Volume>36</Volume>
        <Issue>4</Issue>
        <JournalTitle>GMS Journal for Medical Education</JournalTitle>
        <JournalTitleAbbr>GMS J Med Educ</JournalTitleAbbr>
      </Journal>
    </SourceGroup>
    <ArticleNo>42</ArticleNo>
  </MetaData>
  <OrigData>
    <Abstract language="de" linked="yes"><Pgraph><Mark1>Zielsetzung: </Mark1>Das Erlernen und Anwenden von fachlichen, aber auch pers&#246;nlichen Kompetenzen geht mit der Formung und Festigung von Einstellungen und Werten einher und wird durch die, in der spezifischen Lernumgebung gelebten, Normen und Stimmungen (Vertrauens- und Feedbackkultur) beeinflusst <TextLink reference="1"></TextLink>. Insbesondere Feedback und auch Peer-Feedback k&#246;nnen hier einen positiven Einfluss auf den Lernfortschritt und die pers&#246;nliche Entwicklung von Studierenden haben <TextLink reference="2"></TextLink>, <TextLink reference="3"></TextLink>, <TextLink reference="4"></TextLink>. Der F&#246;rderung einer Lehr- und letztlich Vertrauens- bzw. Feedbackkultur kommt dabei eine besondere Rolle zu <TextLink reference="5"></TextLink>. Ziel war es deshalb, Feedback strukturiert in das Curriculum eines Modellstudiengangs zu integrieren, um dar&#252;ber eine Feedbackkultur zu entwickeln, in der Studierende sich mit Hilfe von regelm&#228;&#223;igem und konstruktivem Feedback pers&#246;nlich wie auch fachlich weiterentwickeln k&#246;nnen.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Methodik: </Mark1>Nach einer initialen Pilotphase 2009 wurde (Peer-) Feedback zun&#228;chst anhand von Checklisten, sp&#228;ter durch einen Online-Fragebogen und direkte Gespr&#228;chssituationen sukzessive in das Curriculum an der Medizinischen Fakult&#228;t integriert und die Aktivit&#228;ten regelm&#228;&#223;ig auf Basis studentischer Evaluationen mittels der Evaluationssoftware EvaSys sowie halbstandardisierter, leitfragengest&#252;tzter Interviews mit sechs Studierenden in 2009 und jeweils 13 Studierenden in 2012 und 2013 analysiert. </Pgraph><Pgraph><Mark1>Ergebnisse: </Mark1>Studierende nahmen die Vertrauens- bzw. Feedbackkultur am Standort zun&#228;chst noch verbesserungsw&#252;rdig wahr. Es zeigten sich Unsicherheiten mit Blick auf die Verwendung von konstruktivem Feedback und dem Geben von Kritik, aber auch Misstrauen mit Bezug zur &#196;u&#223;erung pers&#246;nlicher Wahrnehmungen gegen&#252;ber Fakult&#228;tsmitarbeitern. Die Steigerung der Akzeptanz der Angebote im Verlauf ihrer Etablierung konnte u.a. &#252;ber eine Verbesserung der studentischen Evaluation und eine Erh&#246;hung der Teilnehmerzahlen an den freiwilligen Angeboten dokumentiert werden. In qualitativen Daten zeigte sich unter den Studierenden eine positivere Wahrnehmung bzw. Bewertung des standorteigenen Feedbackkonzepts sowie Hinweise auf Verbesserungen der Vertrauenskultur am Standort. Der Anteil konstruktiver Freitextkommentare stieg signifikant um 11&#37; auf 99,4&#37; im Vergleich zum Vorjahr (t(3)&#61;-3,79, p&#61;0,04). So konnte im Sinne der Zielsetzung schon eine Steigerung von Feedbackaktivit&#228;ten sowie deren Qualit&#228;t an der Fakult&#228;t erreicht werden.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Schlussfolgerung: </Mark1>Feedback, dessen Akzeptanz sowie die Qualit&#228;t k&#246;nnen in einer Fakult&#228;t positiv beeinflusst werden. Dabei sollen Ver&#228;nderungsma&#223;nahmen immer wieder im Diskurs mit den Anwendern auf Praktikabilit&#228;t gepr&#252;ft werden, um Umsetzungsschwierigkeiten und Hemmnisse direkt wahrzunehmen und im Sinne der Anwender zu beeinflussen. Dies kann die Entwicklung einer Vertrauens- bzw. Feedbackkultur beeinflussen und sollte langfristig die pers&#246;nliche und fachliche Entwicklung Studierender f&#246;rdern.</Pgraph></Abstract>
    <Abstract language="en" linked="yes"><Pgraph><Mark1>Objective:</Mark1> Acquisition and application of professional and personal competences is accompanied by the formation and consolidation of attitudes and values and is influenced by the norms and moods (trust and feedback culture) experienced in the learning environment in question <TextLink reference="1"></TextLink>. In particular, feedback and peer feedback can have a positive influence on the learning progress and personal development of students <TextLink reference="2"></TextLink>, <TextLink reference="3"></TextLink>, <TextLink reference="4"></TextLink>. The promotion of a culture of teaching and ultimately of trust or feedback, plays a special role in this <TextLink reference="5"></TextLink>. The aim was therefore to structurally integrate feedback into the curriculum of a model study course in order to develop a feedback culture in which students can develop personally and professionally with the help of regular and constructive feedback.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Methodology: </Mark1>Following an initial pilot phase in 2009, (peer) feedback was gradually integrated into the curriculum at the medical faculty, in the first instance through checklists and subsequently through an online questionnaire and direct interviews. The activities were regularly analyzed on the basis of student evaluations using the EvaSys evaluation software and semi-standardized questionnaire-based interviews with six students in 2009 and 13 students each in 2012 and 2013. </Pgraph><Pgraph><Mark1>Results: </Mark1>Initially, students felt that the trust and feedback culture at their location as being in need of improvement. There were uncertainties regarding the use of constructive feedback and making criticism but also trust issues regarding the expression of personal perceptions to faculty members. It was possible to document the increase in the acceptance of the offers in the course of their establishment by an improvement in student evaluation and an increase in the number of participants in the voluntary offers amongst others. Qualitative data showed that students had a more positive perception or assessment of the location&#8217;s feedback concept as well as indications of improvements in the culture of trust at the location. The proportion of constructive free-text comments increased significantly by 11&#37; to 99.4&#37; compared to the previous year (t(3)&#61;-3.79, p&#61;0.04). Thus, in terms of the objective, an increase in feedback activities and their quality at the faculty was achieved.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Conclusion: </Mark1>Feedback, its acceptance as well as the quality, can be positively influenced at a faculty. Change measures should be tested repeatedly in discussion with users regarding practicability in order to directly pick up implementation issues and obstacles so they can be remedied in the interests of the users. This can influence the development of a culture of trust and feedback and should promote the personal and professional development of students in the long term.</Pgraph></Abstract>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="1. Introduction">
      <MainHeadline>1. Introduction</MainHeadline><Pgraph>Skills acquisition is accompanied by the formation and consolidation of attitudes and values <TextLink reference="1"></TextLink>. The teaching mission statement of the Medical Faculty of the Heinrich Heine University of D&#252;sseldorf <TextLink reference="6"></TextLink>, taking into account the National Competency Based Learning Objective Framework for Medicine (NKLM 2015, &#91;<Hyperlink href="http:&#47;&#47;www.nklm.de">http:&#47;&#47;www.nklm.de</Hyperlink>&#93;), states that the aim is not only to promote the development of subject-related skills in students but also on a personal level <TextLink reference="7"></TextLink>. Information in the form of feedback on one&#8217;s own behavior, one&#8217;s effect on others and one&#8217;s own abilities can help further develop the personal and social competencies of students, such as self-reflection, empathy, tolerance of ambiguity and the ability to cope with criticism, which are an important part of the professional identity of medical professionals <TextLink reference="8"></TextLink>. Information or constructive criticism, such as feedback, is essential for the improvement of competences <TextLink reference="9"></TextLink>, which is why feedback as a formative examination element is an important international component in the competence-oriented framework for medical education, further education and training <TextLink reference="10"></TextLink>. In this context, feedback is seen as a key element in the development of top performance <TextLink reference="11"></TextLink>. The basis of this report is a definition of feedback based on Hattie and Timperley, which describes feedback as information of an intermediary (e.g. peer) regarding aspects of the performance or the comprehension of a feedback recipient regarding a specific behavior that has been exhibited <TextLink reference="5"></TextLink>. However, the inclusion of direct feedback in frameworks, curricula and regulations does not necessarily mean its implementation is successful in the sense that feedback is constructively given or accepted and leads to a change in behavior. Archer points out that effective feedback within the framework of medical education can not only be achieved through absolving a prescribed number of feedback situations but must be internalized by the persons involved and lived out within a feedback culture setting <TextLink reference="12"></TextLink>. An &#8220;open and constructive feedback culture&#8221; plays a key role in this and, in order to be effective, feedback must be anchored in the teaching and learning environment <TextLink reference="11"></TextLink>, <TextLink reference="13"></TextLink>. Experts suggest that direct, personal feedback can only produce maximum benefit for students within the framework of an established feedback culture <TextLink reference="13"></TextLink>. Ideally, high feedback quality is associated with both support in the use of feedback (such as training and coaching) and the need for feedback to be felt in the organization <TextLink reference="14"></TextLink>. It requires a mutually appreciative common ground which in this culture realizes the giving and taking of feedback as a beneficial act for each individual, with all its various preconditions. </Pgraph><Pgraph>According to the literature, in addition to a trust relationship between the feedback provider and the recipient <TextLink reference="15"></TextLink>, the learning environment (that is, the teaching&#47;learning environment) in which the feedback is given <TextLink reference="16"></TextLink> is decisive. Learning always takes place in a specific environment and is influenced by the values, moods and modes of behavior exhibited in it <TextLink reference="1"></TextLink>, <TextLink reference="11"></TextLink>. These lived values and behaviors appear to be particularly important for formative, process-oriented examinations, which aim to constructively support the individual learning process and competence acquisition of students.</Pgraph><Pgraph>A stable feedback culture implies an attitude towards criticism, dissonance, learning and change <TextLink reference="17"></TextLink> which is capable of consensus and which must be experienced by every member of the faculty before it can be further developed.</Pgraph><Pgraph>The academic community is all too familiar with issues of evaluation and feedback in higher education <TextLink reference="18"></TextLink>. Meta-analyzes show that students often do not understand the requirements of feedback, do not engage with feedback and often are dissatisfied with feedback systems and processes. Moreover, there is little research on how postulated models for dealing with feedback can be put into practice <TextLink reference="18"></TextLink>. Thus each location should consider the development of an improved trust culture as a lifelong process under continual change. An investigation by Schaufeli et al. suggests that a more holistic, socially embedded conceptualization of feedback and engagement is needed. This conceptualization should encourage a more productive approach to supporting students. This means providing a way to use feedback to develop learning instead of mechanistically responding to instruction <TextLink reference="19"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>However, feedback in the form of continual feedback which is satisfactory for students regarding their own strengths and weaknesses was still inadequate from the students&#8217; point of view prior to the implementation of the D&#252;sseldorf model study course in 2013 <TextLink reference="20"></TextLink>, <TextLink reference="21"></TextLink>. The partly lacking, partly vague formulation of suggestions for improvement was also criticized <TextLink reference="20"></TextLink>, <TextLink reference="21"></TextLink>&#93;. In studies on the learning climate <TextLink reference="20"></TextLink>, <TextLink reference="21"></TextLink> students as well as teaching staff assessed the existing trust culture as being in need of improvement. The aim of an initial &#8220;Feedback&#8221; project group was therefore to integrate feedback in a structured and beneficial manner into the competence-oriented medical curriculum in D&#252;sseldorf (model study course, see figure 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="figure"/>). In doing so, feedback can support teaching the following over-arching learning objectives of the D&#252;sseldorf curriculum:</Pgraph><Pgraph>The students:</Pgraph><Pgraph><UnorderedList><ListItem level="1">... contribute constructively to teams, perceive different points of view of team members and reflect on their own role (communicative competence)</ListItem><ListItem level="1">... notice breakdowns in communication and deal with them constructively (communicative competence)</ListItem><ListItem level="1">... notice divergences between their own values and interests and those of patients and their relatives and take them into account appropriately (communicative competence)</ListItem><ListItem level="1">... identify and estimate their own potential with regard to the team and consider the effect of themselves on others (self-competence)</ListItem></UnorderedList></Pgraph><Pgraph>This report deals with the implementation of anonymous peer feedback which aims to</Pgraph><Pgraph>encourage students to reflect and which should support their personal and </Pgraph><Pgraph>professional development.</Pgraph><Pgraph>The effectiveness of feedback between students (peer feedback) has been well documented in the scientific literature <TextLink reference="12"></TextLink>. Since, as already mentioned, feedback culture was previously considered to be weak at the location <TextLink reference="20"></TextLink>, <TextLink reference="21"></TextLink> a common basis characterized by esteem was considered desirable in order to be able to use self and third-party assessments implicitly and explicitly embedded with the aim of promoting student skills.</Pgraph><Pgraph>Peer feedback is used as a tool for the development of students&#8217; higher-level competencies and interested students participated voluntarily in this project. The basic idea behind questionnaire-based peer feedback is that students are able to give each other anonymous feedback on specific behaviors or topics they observe. Anonymous peer feedback was chosen to increase the acceptance of students and to facilitate access to feedback.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="1. Einleitung">
      <MainHeadline>1. Einleitung</MainHeadline><Pgraph>Kompetenzerwerb geht einher mit Formung und Festigung von Einstellungen und Werten <TextLink reference="1"></TextLink>. Im Leitbild Lehre der Medizinischen Fakult&#228;t der Heinrich-Heine-Universit&#228;t D&#252;sseldorf <TextLink reference="6"></TextLink> wird unter Ber&#252;cksichtigung des Nationalen Kompetenzbasierten Lernzielkatalogs Medizin (NKLM 2015, &#91;<Hyperlink href="http:&#47;&#47;www.nklm.de">http:&#47;&#47;www.nklm.de</Hyperlink>) als Ziel der Ausbildung die F&#246;rderung der Studierenden nicht nur auf fachlicher, sondern auch auf pers&#246;nlicher Ebene formuliert <TextLink reference="7"></TextLink>. Informationen im Rahmen eines Feedbacks zum eigenen Auftreten, der Wirkung auf andere und den eigenen Fertigkeiten k&#246;nnen helfen, eigene personale und soziale Kompetenzen Studierender, wie z.B. Selbstreflexion, Empathie, Ambiguit&#228;tstoleranz und Kritikf&#228;higkeit, weiterzuentwickeln, die einen wichtigen Bestandteil der professionellen Identit&#228;t von Medizinern ausmachen <TextLink reference="8"></TextLink>. Informationen bzw. Kritik in konstruktiver Form, wie z.B. ein Feedback, sind hierbei wesentlich f&#252;r die Verbesserung von Kompetenzen <TextLink reference="9"></TextLink>, weshalb Feedback als formatives Pr&#252;fungselement international wichtiger Bestandteil in den kompetenzorientierten Rahmenkonzepten f&#252;r die &#196;rztliche Aus-, Weiter- und Fortbildung ist <TextLink reference="10"></TextLink>. Feedback wird dabei als zentrales Element bei der Entwicklung von H&#246;chstleistungen betrachtet <TextLink reference="11"></TextLink>. Basis dieses Berichts ist hierbei eine Definition von Feedback in Anlehnung an Hattie und Timperley, welche Feedback als Information eines Vermittlers (z. B. Peer) in Bezug auf Aspekte der Leistung oder des Verst&#228;ndnisses eines Feedbacknehmers zu einem konkret gezeigten Verhalten benennen <TextLink reference="5"></TextLink>. Die Aufnahme von direktem Feedback in Rahmenkonzepte, Curricula und Verordnungen bedeutet aber noch nicht automatisch dessen Durchf&#252;hrung und gelingende Umsetzung in dem Sinne, dass Feedback konstruktiv gegeben oder angenommen wird und zu einer Verhaltens&#228;nderung f&#252;hrt. Archer weist darauf hin, dass effektives Feedback im Rahmen der medizinischen Ausbildung nicht allein &#252;ber eine vorgeschriebene Anzahl von durchlaufenen Feedbacksituationen gelingt, sondern von den beteiligten Personen verinnerlicht und im Sinne einer Feedbackkultur gelebt werden muss <TextLink reference="12"></TextLink>. Einer &#8222;offenen und konstruktiven Feedbackkultur&#8220; kommt dabei eine entscheidende Bedeutung zu und um wirkungsvoll zu sein, muss Feedback in einen Lehr- und Lernkontext gesetzt werden <TextLink reference="11"></TextLink>, <TextLink reference="13"></TextLink>. Den gr&#246;&#223;ten Nutzen f&#252;r Studierende kann direktes, pers&#246;nliches Feedback nach Meinung der Experten dabei erst im Rahmen einer etablierten Feedbackkultur entwickeln <TextLink reference="13"></TextLink>. Im Idealfall geht eine hohe Feedbackqualit&#228;t sowohl mit der Unterst&#252;tzung in der Feedbacknutzung (z.B. durch Schulungen und Hospitationen) als auch mit der Notwendigkeit einher, dass Feedback in der Organisation sp&#252;rbar sein muss <TextLink reference="14"></TextLink>. Es bedarf hierf&#252;r einer wechselseitig wertsch&#228;tzenden gemeinsamen Basis, welche die Annahme und das Geben von R&#252;ckmeldungen gewinnbringend f&#252;r jedes Individuum mit all seinen verschiedenen Voraussetzungen in dieser Kultur tr&#228;gt. </Pgraph><Pgraph>Entsprechend der Literatur sind hierf&#252;r neben einem vertrauensw&#252;rdigen Verh&#228;ltnis zwischen Feedbackgeber und -nehmer <TextLink reference="15"></TextLink>, eben auch die Lernumgebung (d.h. das Lehr-&#47;Lernklima) entscheidend, in der das Feedback stattfindet <TextLink reference="16"></TextLink>. Lernen findet immer in einer spezifischen Umgebung statt und wird durch die dort gelebten Werte, Stimmungen und Umgangsformen beeinflusst <TextLink reference="1"></TextLink>, <TextLink reference="11"></TextLink>. Diese gelebten Werte und Umgangsformen erscheinen besonders f&#252;r formative, prozessorientierte Pr&#252;fungen von Bedeutung, &#252;ber die der individuelle Lernprozess und Kompetenzerwerb der Studierenden konstruktiv gef&#246;rdert werden soll.</Pgraph><Pgraph>Eine stabile Feedbackkultur impliziert eine konsensf&#228;hige Wertehaltung gegen&#252;ber Kritik, Dissonanz, Lernen und Ver&#228;nderung <TextLink reference="17"></TextLink>, die jedem Mitglied der Fakult&#228;t erst erlebbar gemacht werden muss, um weitergef&#252;hrt zu werden.</Pgraph><Pgraph>Die akademische Gemeinschaft kennt die Probleme in Bezug auf Bewertung und Feedback in der Hochschulbildung nur zu gut <TextLink reference="18"></TextLink>. Metaanalysen zeigen, dass die Studierenden die Anforderungskriterien von Feedback h&#228;ufig nicht verstehen, sich nicht auf Feedback einlassen und mit Feedbacksystemen und -prozessen oft unzufrieden sind. Zudem gibt es wenig Forschung dar&#252;ber, wie postulierte Modelle zum Umgang mit Feedback praktisch umgesetzt werden k&#246;nnen <TextLink reference="18"></TextLink>. So soll am Standort die Entwicklung hin zu einer verbesserten Vertrauenskultur als lebenslanger Prozess unter kontinuierlicher Ver&#228;nderung betrachtet werden. Eine Untersuchung von Schaufeli et al. legt nahe, dass eine ganzheitlichere, sozial eingebettete Konzeptualisierung von Feedback und Engagement erforderlich ist. Diese Konzeptualisierung soll darin ermutigen, Studierende auf produktivere Weise zu unterst&#252;tzen. Dies meint eine M&#246;glichkeit zu bieten, Feedback zu nutzen, um Lernen zu entwickeln, anstatt mechanistisch auf Unterweisungen zu reagieren <TextLink reference="19"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Feedback in Form einer f&#252;r die Studierenden befriedigenden und kontinuierlichen R&#252;ckmeldung zu eigenen St&#228;rken und Schw&#228;chen fand in der Wahrnehmung der Studierenden vor Implementierung des D&#252;sseldorfer Modellstudiengangs im Jahr 2013 jedoch noch zu wenig statt <TextLink reference="20"></TextLink>, <TextLink reference="21"></TextLink>. Auch die teils fehlende, teils unkonkrete Formulierung von Verbesserungsvorschl&#228;gen wurde bem&#228;ngelt <TextLink reference="20"></TextLink>, <TextLink reference="21"></TextLink>. Studierende wie auch Lehrende bewerteten in entsprechenden Untersuchungen zum Lernklima die am Standort existente Vertrauenskultur als verbesserungsbed&#252;rftig <TextLink reference="20"></TextLink>, <TextLink reference="21"></TextLink>. Ziel einer initiativen Projektgruppe &#8222;Feedback&#8220; war es deshalb, Feedback strukturiert und gewinnbringend in das kompetenzorientierte D&#252;sseldorfer Curriculum Medizin (Modellstudiengang, siehe Abbildung 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="figure"/>) zu integrieren. Dabei kann Feedback bei der Vermittlung folgender &#252;bergeordneter Lernziele des D&#252;sseldorfer Curriculums unterst&#252;tzen:</Pgraph><Pgraph>Die Studierenden:</Pgraph><Pgraph><UnorderedList><ListItem level="1">&#8230; bringen sich konstruktiv in Teams ein, nehmen unterschiedliche Standpunkte der Teammitglieder wahr und reflektieren die eigene Rolle (Kommunikative Kompetenz)</ListItem><ListItem level="1">&#8230; erfassen St&#246;rungen in der Kommunikation und gehen konstruktiv damit um (Kommunikative Kompetenz)</ListItem><ListItem level="1">&#8230; erfassen Divergenzen zwischen eigenen Werten und Interessen und denen der Patienten und ihrer Angeh&#246;rigen und ber&#252;cksichtigen diese angemessen (Kommunikative Kompetenz)</ListItem><ListItem level="1">&#8230; benennen und sch&#228;tzen eigenes Potential im Hinblick auf das Team ein und ber&#252;cksichtigen die Wirkung der eigenen Person auf andere (Selbstkompetenz)</ListItem></UnorderedList></Pgraph><Pgraph>Dieser Bericht befasst sich mit der Implementierung eines anonymen Peer-Feedbacks mit dessen Hilfe Studierende zur Reflexion angeregt und in ihrer pers&#246;nlichen und beruflichen Weiterentwicklung unterst&#252;tzt werden sollen. Die Effektivit&#228;t von Feedback zwischen Studierenden (Peer-Feedback) ist wissenschaftlich gut belegt <TextLink reference="12"></TextLink>. Da wie bereits erw&#228;hnt am Standort Feedbackkultur bisher als gering ausgepr&#228;gt galt <TextLink reference="20"></TextLink>, <TextLink reference="21"></TextLink> wird eine gemeinsame, durch Wertsch&#228;tzung gekennzeichnete Basis als erstrebenswert betrachtet, um Selbst- und Fremdeinsch&#228;tzungen implizit und explizit eingebettet im Sinne einer F&#246;rderung studentischer Fertigkeiten nutzen zu k&#246;nnen. Das Peer-Feedback wird als Instrument f&#252;r die Entwicklung &#252;bergeordneter Kompetenzen der Studierenden genutzt und interessierte Studierende nehmen an diesem Projekt freiwillig teil. Grundidee des fragebogengest&#252;tzten Peer-Feedbacks ist, dass Studierende sich untereinander zu spezifischen beobachtbaren Verhaltensweisen oder Themen wechselseitig eine anonyme R&#252;ckmeldung geben.Das anonyme Peer-Verfahren wurde gew&#228;hlt, um die Akzeptanz Studierender zu erh&#246;hen und den Zugang zum Thema Feedback zu erleichtern.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="2. Implementation and methods">
      <MainHeadline>2. Implementation and methods</MainHeadline><SubHeadline2>2.1. Pilot phase</SubHeadline2><Pgraph>To support the development of a feedback culture at the Medical Faculty of the Heinrich Heine University in D&#252;sseldorf, a pilot project was started in 2009, during which lecturers were asked to provide students with feedback on everyday clinical activities using checklists in combination with free text comments. </Pgraph><Pgraph>In order to understand the obstacles faced by teachers and students in the multi-dimensional communication process of giving and receiving feedback, external educational researchers conducted a scientific follow-up evaluation with semi-standardized, guided interviews (duration 50 minutes to 2.5 hours) with open questions on implementation barriers with five physicians and six students in their Practical Year <TextLink reference="22"></TextLink>. The interviews were recorded, transcribed verbatim and had their qualitative content analyzed according to Mayring <TextLink reference="23"></TextLink> using the program MaxQDA version 10. Since the accompanying research suggested obstacles in the giving of direct and constructive feedback (see below) <TextLink reference="22"></TextLink>, initially anonymous online peer feedback was used to provide an opportunity to formulate feedback in a more secure environment without the pressure of rapid verbalization and to prevent feelings of being observed or tested. In this way feedback culture would initially be developed primarily via the target group: students. Starting in the summer semester 2012, peer to peer feedback has been implemented for students, which aimed to lower the bar for student participation. Anonymous peer feedback was chosen to allow maximally honest assessment by students and to encourage self-reflection. In direct feedback discussions, students often do not wish to burden their mutual relationships with negative assessments and in some cases do not give honest feedback <TextLink reference="2"></TextLink>. Feedback givers who wish to avoid conflict that may be associated with feedback have a desire for anonymity and would otherwise tend to hold back if in doubt <TextLink reference="24"></TextLink>. Acceptance of feedback by the recipient is a second important goal, so that relevant feedback does not fail due to emotional resistance by the recipient. Various studies have shown that anonymous and direct peer feedback can have a positive impact on the learning progress of students, as it is more likely to be accepted <TextLink reference="2"></TextLink>, <TextLink reference="3"></TextLink>, <TextLink reference="4"></TextLink>. Anonymous feedback therefore seemed more appropriate, especially in a culture where trust was not yet stable. This procedure was chosen so that students could gain experiences with feedback which offers opportunities for improvement and is not sugar coated due to a fear of voicing criticism. The development of a culture of trust and feedback requires the promotion of learning and change abilities of an organization. Such peer feedback aims to enable students to engage in open and constructive discussion <TextLink reference="25"></TextLink>. In order to establish a corresponding culture of esteem and to reduce inhibition thresholds through increased practice in giving and taking feedback, peer feedback has been successively used on a project basis in the curriculum in previous semesters. Together with the peer feedback participants as well as students who chose not to participate and following a positive vote of the ethics committee in the summer semester 2014 concrete steps for the improvement of the offer were developed in semi-standardized questionnaire-based interviews with open questions. As a result of the recorded conversations, following transcription and qualitative content analysis using the program MaxQDA version 10 <TextLink reference="2"></TextLink>, it was possible to establish new approaches for better information and anchoring of the project.</Pgraph><SubHeadline2>2.2. Conducting the peer feedback</SubHeadline2><Pgraph>Peer feedback uses a specifically developed questionnaire based on the Toolkit for Lifelong Learning by Indiana University, USA &#91;26&#93;. This questionnaire contains items on observable peer behavior with regard to their actions in the student as well as the medical working environment (see figure 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="figure"/>). Since the start of the model study course (winter semester 2013&#47;2014), students were prepared for giving feedback with the help of curriculum-based teaching units. For example, at the start of their studies in medical psychology, students conduct simulated doctor-patient conversations with patient actors and are thereby trained in giving and receiving feedback with feedback rules and their concrete effects. Initially, feedback was conveyed using the sandwich method. Possible dilution of the actual message but also the fact that wrapping criticism with praise was often perceived as artificial by the students and met with resistance, led the project team to reject the sandwich method. By now, location-specific feedback rules were developed by a specially established working group and which represent experience-based consensus of the members in dealing with feedback and are based on the relevant literature in this area <TextLink reference="9"></TextLink>, <TextLink reference="10"></TextLink>, <TextLink reference="5"></TextLink>, <TextLink reference="12"></TextLink>: </Pgraph><Pgraph><UnorderedList><ListItem level="1">Establish the framework conditions for the feedback situation.</ListItem><ListItem level="1">Explicitly name observations without evaluating them.</ListItem><ListItem level="1">Describe your subjective perception of observation.</ListItem><ListItem level="1">Illustrate potential consequences of the observed performance.</ListItem><ListItem level="1">Give suggestions for improvement related to the specific observation.</ListItem><ListItem level="1">Illustrate the benefit of your suggestions for improvement.</ListItem></UnorderedList></Pgraph><Pgraph>This peer feedback was first offered in the summer semester 2011 on a voluntary basis and subsequently expanded. The individual assessments of each individual student are made on a five-point Likert scale (&#8220;completely agree&#8221; (5) to &#8220;do not agree at all&#8221; (1)) by the students who work together in small groups of 15 for one semester and documented using EvaSys&#174; online evaluation software. So each student assesses their group members individually using the questionnaire and in an ideal scenario also receives such an assessment from each group member. In addition, constructive free-text comments can and should be given for each item. Two independent raters analyze the students&#8217; free text comments on to their fellow students according to previously agreed assessment criteria (constructiveness, seriousness, discreditation). The external assessment is preceded by a self-assessment of each participant using the same items, which can then be compared to the external assessment (see figure 3 <ImgLink imgNo="3" imgType="figure"/>). The time required for the individual peer assessment within each group is about two to three hours each semester for each student. At the end, the students receive the cumulative and averaged assessments of their fellow students. In addition to the gender of the feedback giver and the relationship intensity as perceived by the feedback giver, the results for each item are displayed descriptively and graphically as a histogram. In addition, for direct comparison of self- and external assessments, a result profile line is drawn up for the items of both questionnaires (see figure 4 <ImgLink imgNo="4" imgType="figure"/>). Finally, the free text comments are listed. The students also have the opportunity, if necessary, to discuss the results in a personal discussion with the project leadership and to present their experiences in a reflection report (e-learning unit).</Pgraph><Pgraph>In the following, peer feedback was extended to students of the 1st semester in the model study course (321 out of 400 participated) in the winter semester 13&#47;14 and additionally for students of the 3rd semester in the model course (216 out of 400 students participated). Since the summer semester 2016, it has also been open to students in the 5th, 9th and 10th semesters (180 students each). </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="2. Durchf&#252;hrung und Methoden">
      <MainHeadline>2. Durchf&#252;hrung und Methoden</MainHeadline><SubHeadline2>2.1. Pilotphase</SubHeadline2><Pgraph>Zur Unterst&#252;tzung der Entwicklung einer Feedbackkultur an der Medizinischen Fakult&#228;t der Heinrich-Heine-Universit&#228;t D&#252;sseldorf wurde bereits im Jahr 2009 ein Pilotprojekt gestartet, bei dem Lehrende den Studierenden im Praktischen Jahr Feedback zu Handlungen im klinischen Alltag anhand von Checklisten in Kombination mit Freitextkommentaren geben sollten. </Pgraph><Pgraph>Um die Hemmnisse bei Lehrenden sowie Studierenden im multidimensionalen Kommunikationsprozess beim Feedbackgeben und -nehmen zu verstehen, wurde von externen Bildungsforschern eine wissenschaftliche Begleitevaluation mit halbstandardisierten, leitfadengest&#252;tzten Interviews (Dauer von 50 Minuten bis 2,5 Stunden) mit offenen Fragen zu erlebten Durchf&#252;hrungshemmnissen mit f&#252;nf &#196;rzten und sechs PJ-Studierenden im praktischen Jahr durchgef&#252;hrt <TextLink reference="22"></TextLink>. Die Interviews wurden nach Audioaufzeichnung verbatim transkribiert und gem&#228;&#223; qualitativer Inhaltsanalyse nach Mayring <TextLink reference="23"></TextLink> mit Hilfe der Software MaxQDA Version 10 analysiert. Da sich in der Begleitforschung Hemmnisse in der Gabe von direktem und konstruktiven Feedback andeuteten (s.u.) <TextLink reference="22"></TextLink>, sollte mit einem zun&#228;chst anonymen, onlinebasierten Peer-Feedback die M&#246;glichkeit geboten werden, Feedback in einem gesch&#252;tzteren Rahmen und ohne den Druck der z&#252;gigen Verbalisierung zu formulieren und den erlebten &#220;berwachungs- bzw. Pr&#252;fungscharakter zu mildern. Somit sollte die Feedbackkultur zun&#228;chst wesentlich &#252;ber die Zielgruppe der Studierenden entwickelt werden. Ab dem Sommersemester 2012 wurde f&#252;r Studierende ein &#8222;Peer to Peer&#8220; Feedback implementiert, welches den Studierenden einen niederschwelligeren Zugang zum Thema erm&#246;glichen sollte. Ein anonymes Peer-Feedback wurde gew&#228;hlt, um eine m&#246;glichst ehrliche Einsch&#228;tzung der Kommilitoninnen und Kommilitonen zu erm&#246;glichen und dar&#252;ber eine Selbstreflexion anzuregen. In direkten Feedbackgespr&#228;chen wollen die Studierenden ihre Beziehungen untereinander durch Negativbeurteilungen h&#228;ufig nicht belasten und geben teilweise kein ehrliches Feedback <TextLink reference="2"></TextLink>. Feedbackgebern, die mit einem Feedback m&#246;glicherweise verbundene Konflikte vermeiden m&#246;chten, wird ein Bed&#252;rfnis nach Anonymit&#228;t beim Feedbackgeben zugeschrieben, da sie im Zweifel ihr Feedback eher zur&#252;ckhalten w&#252;rden <TextLink reference="24"></TextLink>. Die Akzeptanz f&#252;r das Feedback beim Feedbackempf&#228;nger ist ein zweites wichtiges Ziel, damit relevantes Feedback nicht am emotionalen Widerstand des Empf&#228;ngers scheitert. Verschiedene Studien haben gezeigt, dass Peer-Feedback anonym und direkt einen positiven Einfluss auf den Lernfortschritt von Studierenden haben kann, da es eher angenommen wird <TextLink reference="2"></TextLink>, <TextLink reference="3"></TextLink>, <TextLink reference="4"></TextLink>. Gerade in einer noch nicht stabilen Vertrauenskultur erschien anonymes Feedback daher zun&#228;chst besser geeignet. Dieses Vorgehen wurde gew&#228;hlt damit die Studierenden Erfahrungen mit R&#252;ckmeldungen machen, die Verbesserungsm&#246;glichkeiten aufzeigen und nicht aus Angst vor der &#196;u&#223;erung negativer Kritik gesch&#246;nt werden. Die Entwicklung einer Vertrauens- und Feedbackkultur bedarf der F&#246;rderung von Lern- und Ver&#228;nderungsf&#228;higkeiten einer Organisation. Mit dem Peer-Feedback sollten die Studierenden zu einer offenen und konstruktiven Auseinandersetzung bef&#228;higt werden <TextLink reference="25"></TextLink>. Um durch vermehrte &#220;bung im Feedbackgeben und -nehmen eine entsprechende wertsch&#228;tzende Kultur zu etablieren und Hemmschwellen zu reduzieren, wurde das Peer-Feedback projektbezogen in den vergangenen Semestern sukzessive im Curriculum eingesetzt. Mit den Teilnehmern des Peer-Feedbacks aber auch Personen, die das Angebot bewusst abgelehnt haben, wurden im Sommersemester 2014 auf Basis eines positiven Ethikvotums in halbstandardisierten, leitfragengest&#252;tzten Interviews mit offenen Fragen konkrete &#220;berlegungen zur Verbesserung des Angebots erarbeitet. Als Ergebnis der aufgezeichneten Gespr&#228;che konnten nach Transkription und qualitativer Inhaltsanalyse mittels der Software MaxQDA Version 10 <TextLink reference="2"></TextLink> neue Ansatzpunkte zur besseren Information und Verankerung des Projekts gesammelt werden.</Pgraph><SubHeadline2>2.2. Durchf&#252;hrung des Peer-Feedback</SubHeadline2><Pgraph>Im Peer-Feedback wird ein eigens entwickelter Fragenbogen basierend auf dem Toolkit for a Lifelong Learning der Indiana University, USA <TextLink reference="26"></TextLink> verwendet. Dieser Fragebogen beinhaltet Items zu beobachtbaren Verhaltensweisen der Peers hinsichtlich ihres Handelns im studentischen und auch &#228;rztlichen Arbeitsumfeld (siehe Abbildung 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="figure"/>). Seit Beginn des Modellstudiengangs (Wintersemester 2013&#47;2014) wurden die Studierenden mit Hilfe von curricular verankerten Lehreinheiten auf das Feedbackgeben vorbereitet. In der Medizinischen Psychologie f&#252;hren Studierende zu Studienbeginn z.B. simulierte Arzt-Patienten-Gespr&#228;che mit Schauspielpatienten durch und werden dadurch im Geben und Annehmen von Feedback mit Feedbackregeln und deren konkreten Auswirkungen trainiert. Zun&#228;chst wurde Feedback noch anhand der Sandwich-Methode vermittelt. Eine m&#246;gliche Verw&#228;sserung der eigentlichen Botschaft, aber auch die Tatsache, dass ein Verpacken negativer Kritik zwischen von Studierenden oft k&#252;nstlich empfundenem Lob, auf Widerstand stie&#223;, lie&#223;en das Projektteam Abstand von der Sandwich-Methode nehmen. Mittlerweile werden in einer eigens ins Leben gerufenen Arbeitsgemeinschaft entwickelte standorteigene Feedbackregeln verwendet, die einen erfahrungsbezogenen Konsens der Mitglieder im Umgang mit Feedback darstellen und auf der einschl&#228;gigen Literatur in diesem Bereich basieren <TextLink reference="9"></TextLink>, <TextLink reference="10"></TextLink>, <TextLink reference="5"></TextLink>, <TextLink reference="12"></TextLink>: </Pgraph><Pgraph><UnorderedList><ListItem level="1">Stellen Sie die Rahmenbedingungen f&#252;r die Feedbacksituation her.</ListItem><ListItem level="1">Benennen Sie Beobachtungen konkret, ohne diese zu bewerten.</ListItem><ListItem level="1">Schildern Sie Ihre subjektive Wahrnehmung der Beobachtung.</ListItem><ListItem level="1">Zeigen Sie potentielle Konsequenzen der beobachteten Performanz auf.</ListItem><ListItem level="1">Geben Sie auf die konkrete Beobachtung bezogene Verbesserungsvorschl&#228;ge.</ListItem><ListItem level="1">Zeigen Sie den Benefit Ihrer Verbesserungsvorschl&#228;ge auf.</ListItem></UnorderedList></Pgraph><Pgraph>Das Peer-Feedback wurde erstmalig im Sommersemester 2011 auf freiwilliger Basis angeboten und nachfolgend ausgebaut. Die individuellen Einsch&#228;tzungen zu jedem einzelnen Kommilitonen werden von den Studierenden, die in 15er-Kleingruppen ein Semester lang miteinander arbeiten, auf einer f&#252;nfstufigen Likertskala (&#8222;trifft v&#246;llig zu&#8220; (5) bis &#8222;trifft gar nicht zu&#8220; (1)) mit Hilfe der online Evaluationssoftware EvaSys&#174; dokumentiert. So sch&#228;tzt jeder Studierende seine Gruppenmitglieder individuell anhand des Fragebogens ein und erh&#228;lt im Idealfall auch von jedem Gruppenmitglied eine solche Einsch&#228;tzung. Zus&#228;tzlich k&#246;nnen und sollen zu jedem Item konstruktive Freitextkommentare gegeben werden. Durch zwei unabh&#228;ngige Rater werden die zu ihren Kommilitonen abgegebenen Freitextkommentare der Studierenden nach zuvor abgestimmten Beurteilungskriterien (Konstruktivit&#228;t, Ernsthaftigkeit, Diskreditierung) analysiert. Der Fremdeinsch&#228;tzung geht eine Selbsteinsch&#228;tzung jedes Teilnehmers unter Verwendung derselben Items voraus, welche dann der Fremdeinsch&#228;tzung gegen&#252;bergestellt werden kann (siehe Abbildung 3 <ImgLink imgNo="3" imgType="figure"/>). Der zeitliche Aufwand f&#252;r die individuelle Bewertung der Peers innerhalb der jeweiligen Gruppe betr&#228;gt f&#252;r jeden Studierenden etwa zwei bis drei Stunden im Semester. Die Studierenden erhalten abschlie&#223;end kumuliert und gemittelt die Bewertungen der Mitstudierenden. Neben dem Geschlecht des Feedbackgebers und die durch die Feedbackgeber eingesch&#228;tzte Beziehungsintensit&#228;t zum Feedbacknehmer werden die Ergebnisse f&#252;r jedes Item graphisch als Histogramm und deskriptiv aufgef&#252;hrt. Dar&#252;ber hinaus wird zum direkten Vergleich von Selbst- und Fremdeinsch&#228;tzung eine Ergebnisprofillinie &#252;ber die Items beider Frageb&#246;gen erstellt (siehe Abbildung 4 <ImgLink imgNo="4" imgType="figure"/>). Zuletzt werden die Freitextkommentare aufgelistet. Die Studierenden haben bei Bedarf au&#223;erdem die M&#246;glichkeit, die Ergebnisse in einem pers&#246;nlichen Beratungsgespr&#228;ch mit der Projektleitung zu besprechen und &#252;ber ihre Erfahrungen in einem Reflexionsbericht (E-Learning-Einheit) zu referieren.</Pgraph><Pgraph>Im weiteren Verlauf wurde das Peer-Feedback ab dem Wintersemester 13&#47;14 auch f&#252;r Studierende des 1. Semesters im Modellstudiengang (321 von 400 nahmen teil) und zus&#228;tzlich f&#252;r Studierende des 3. Semesters im Modellstudiengang (216 von 400 Studierende nahmen teil) angeboten. Seit dem Sommersemester 2016 ist es zus&#228;tzlich Studierenden im 5., 9. und 10. Fachsemester (jeweils 180 Studierende) m&#246;glich am Peer-Feedback teilzunehmen. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="3. Results">
      <MainHeadline>3. Results</MainHeadline><SubHeadline2>3.1. Pilot phase </SubHeadline2><SubHeadline3>General feedback</SubHeadline3><Pgraph>Amongst other things, inhibitions in expressing negative criticism were revealed. The reason given for this was uncertainty in the assessment, since no general rating scale was available for the individual categories <TextLink reference="22"></TextLink>. While there was a desire for increased personal responsibility in the learning process, taking on responsibilities in everyday clinical routines, e.g. dealing with patients or giving feedback about students, was often considered too demanding:</Pgraph><Pgraph><Indentation><Mark2>&#8220;I was very angry about it, because it &#91;referring to the gathering of feedback&#93; again placed responsibility in our hands. We have to take care of it.&#8221; (Interview 1)</Mark2></Indentation></Pgraph><Pgraph>Often uncertainties in formulating constructive feedback face to face and teaching staff being short of time were also often mentioned by the students:</Pgraph><Pgraph><Indentation><Mark2>&#8220;So what came out in this feedback stuff: most of the people voicing criticism don&#8217;t want to make it personal. &#91;...&#93; There&#8217;s generally a tendency for most to say &#8216;we&#8217;re not trying to give you a dressing down.&#8217; So they almost end up being overly positive.&#8221; (Interview 1)</Mark2></Indentation></Pgraph><Pgraph><Indentation><Mark2>I definitely benefited &#8220;from those who also commented on it. For example by saying, &#8216;that was quite good, I&#8217;&#8217;ll give you seven points for that. But you can improve on that if next time you try and...&#8217; That&#8217;s constructive criticism which is useful. And not to say: &#8216;Yes, that was good, I&#8217;ll give you nine points for this.&#8217; And leave it at that.&#8221; (Interview 5)</Mark2></Indentation></Pgraph><Pgraph>The perception of the feedback situation as an examination was deemed rather problematic by the students:</Pgraph><Pgraph><Indentation><Mark2>&#8220;It&#8217;s just &#91;...&#93; that &#91;the feedback&#93; creates a rather tense situation for the students. Because it&#8217;s obviously perceived as an examination and grading process.&#8221; (Interview 1)</Mark2></Indentation></Pgraph><Pgraph><Indentation><Mark2>&#8220;For the student, this does have something of an exam situation about it.&#8221; (Interview 2)</Mark2></Indentation></Pgraph><SubHeadline2>3.2. Peer Feedback</SubHeadline2><SubHeadline3>General feedback</SubHeadline3><Pgraph>The implementation of anonymous peer feedback was initially also viewed with skepticism and restraint by the students. The uncertainties of the PY students already described (including inhibitions to express negative criticism, uncertainties about evaluation standards, uncertainty about learned feedback rules) were also mentioned in guided focus group interviews on the use of peer feedback from the students. Amongst other things the participants also tied the uncertainties in dealing with peer feedback to a hitherto non-existent trust culture at the location. In their evaluation on the feedback (summer semester 2013), individual students expressed a fear of hidden evaluations or spying by the Office of the Dean of Studies: </Pgraph><Pgraph><Indentation><Mark2>&#8220;I felt that some were taking this opportunity to voice opinions they wouldn&#8217;t normally express. I find it unprofessional to include other people&#8217;s private matters when participating in a classroom assessment and then to disclose that to the Deanery. To be on the safe side, you should only enter what you actually experienced from someone but surprisingly you end up reading things you can&#8217;t believe were actually mentioned&#33;&#8220; (Feedback 12)</Mark2></Indentation></Pgraph><SubHeadline3>Free text comments</SubHeadline3><Pgraph>The free-text comments which were available in the peer feedback initially proved to be of little constructive use and partly served as an outlet for giving less constructive and sometimes also hurtful feedback under the protection of anonymity. This led to further reluctance by students and reduced the number of participants, whereupon in consultation with the student representatives future comments were reviewed prior to dissemination. As a result, free-text comments were reviewed by the project leaders and, if necessary, revised or deleted by the project coordinators. Here is an example of such a revision:</Pgraph><Pgraph><Indentation><Mark2>Before: &#8220;Also, your way of examining patients is really borderline &#91;...&#93; when faced with real patients you&#8217;re rather awkward, which isn&#8217;t that bad at the current level of competence. But it&#8217;s not ok that you try and cover that by acting tough and cool towards you fellow students. If you stop obsessing with pushing your ego and just focus on the things that are being asked there and then, all that criticism will drop away because you actually have all the skills to become a decent doctor.&#8221;</Mark2></Indentation></Pgraph><Pgraph><Indentation><Mark2>Afterwards: &#8220;Sometimes I have the impression that you are rather awkward when examining real patients, which isn&#8217;t that bad at our current level of competence. Nevertheless, I don&#8217;t think it&#8217;s necessary to cover this up by acting tough and cool when dealing with your fellow students. I think you have all the skills to become a decent doctor, so why don&#8217;t you try to accept it if you make a mistake in the future and focus on the things that are being asked there and then.&#8221; (Feedback 18)</Mark2></Indentation></Pgraph><Pgraph><Indentation><Mark2>Examples of student feedback removed by the project coordinators: &#8220;You stink&#33;&#8221;, &#8220;You&#8217;re incompetent&#33;&#8221;, &#8220;You&#8217;re such a dashing fellow&#33;&#8221;</Mark2></Indentation></Pgraph><SubHeadline3>Interviews</SubHeadline3><Pgraph>As a result of the semi-standardized interviews with participants and non-participants of the first rounds of peer feedback, new approaches were developed to better inform and anchor the project, which should ultimately contribute to improved trust building:</Pgraph><Pgraph><UnorderedList><ListItem level="1">Linking the project with actual, visible people</ListItem><ListItem level="1">Personal project presentation by the project team in teaching events</ListItem><ListItem level="1">Creating a project homepage</ListItem><ListItem level="1">Creating an informative clip to explain the process of peer feedback</ListItem><ListItem level="1">Simplification and clearer organization of the peer feedback questionnaires</ListItem><ListItem level="1">Introduction of cooperative design</ListItem><ListItem level="1">Integration of the topic of &#8220;Feedback&#8221; at the beginning of the medical degree course</ListItem></UnorderedList></Pgraph><Pgraph>When which measures were implemented is shown in figure 5 <ImgLink imgNo="5" imgType="figure"/>.</Pgraph><SubHeadline2>3.3. Further development measures</SubHeadline2><Pgraph>The objectives of the teaching mission statement and the over-arching learning objectives for graduates of D&#252;sseldorf University go beyond imparting medical knowledge and practical skills and developing the competences of students in all areas of medical practice and their personal development. On this basis, the students were given opportunities to gain accreditation for their commitments to certain competence areas, counting towards a faculty-internal &#8220;Medical Competencies&#8221; course certificate. Thus, for example, participation in the university mentoring program or the supervision of foreign students as well as commitment in external aid organizations are recognized as activities. The peer feedback was also included as an option counting towards the &#8220;Medical Competencies&#8221; course certificate in the 2014 summer semester. Students can acquire this certificate progressively between the 1<Superscript>st</Superscript> and the 10<Superscript>th</Superscript> semester.</Pgraph><Pgraph>The steps towards implementing a feedback culture and responses from the peer feedback groups also showed that developing a culture of feedback first requires building a network of in-house networks to continually monitor feedback knowledge and methods against a dynamic reality to exchange new ideas. Based on these experiences, the project group aimed to integrate feedback even more strongly into the curriculum. The project group carried out a curricular mapping of the D&#252;sseldorf Medical Curriculum on &#8220;Feedback&#8221; in order to determine the best options for anchoring a longitudinally coordinated feedback curriculum. An overview of the offers developed to date is shown in figure 6 <ImgLink imgNo="6" imgType="figure"/>.</Pgraph><SubHeadline3>3.3.1. Effectiveness of the further development measures</SubHeadline3><Pgraph>Inclusion of peer feedback in the curriculum: Acceptance evaluation</Pgraph><Pgraph>Peer feedback was regularly evaluated by the students. Based on the feedback from the questionnaire-based interviews, the concept was modified by implementing all suggestions for improvement proposed by the students (see 3.2). The following semester saw a change in the perception and acceptance of peer feedback, changes in quality (e.g. constructiveness of feedback) and rate of participation of offers (see table 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table"/>). </Pgraph><SubHeadline3>Improving the quality and activity of peer feedback</SubHeadline3><Pgraph>Analysis of the free text comments submitted for their fellow students as part of peer feedback by two independent raters showed that the proportion of constructive free text comments in a cohort of the 2<Superscript>nd</Superscript> year (beginning in winter semester 13&#47;14) increased significantly by 11&#37; to 99.4&#37; compared to the previous year (t(3)&#61;-3.79, p&#61;0.04).  The importance of feedback for personal development was rated in the project evaluation on a six-point scale (&#8220;completely agree&#8221; (1) to &#8220;do not agree at all&#8221; (6)) by students of this 2<Superscript>nd</Superscript> year (n&#61;109) scoring 2.53 (SD&#61;0.97) on average; and 3.95 (SD&#61;1.12) by the 4<Superscript>th</Superscript> year (n&#61;24) in the summer semester 2015. This difference was shown to be significant (t(405)&#61;-3.78, p&#60;0.05). On a five-point scale (I find the peer feedback &#8220;very useful&#8221; (1) to &#8220;not at all useful&#8221; (5)), in the winter semester 16&#47;17 participants in peer feedback gave an average assessment of 1.9 (SD&#61;1.0), in previous feedback (summer semester 2012) this had been 2.9 (SD&#61;1.3). The significantly greater participation rate in peer feedback and the significantly more positive evaluation are shown schematically in figure 7 <ImgLink imgNo="7" imgType="figure"/> and figure 8 <ImgLink imgNo="8" imgType="figure"/>. In addition, feedback from students provides information about any changes that may have been triggered (see figure 9 <ImgLink imgNo="9" imgType="figure"/>). Especially when assessing the feedback culture at the location, there is a steadily more positive assessment from semester to semester. </Pgraph><SubHeadline3>Assessment of the culture of trust and feedback</SubHeadline3><Pgraph>Since the winter semester 14&#47;15, a changed perception of the feedback culture is emerging between the various student cohorts. The culture of trust and feedback at the faculty was evaluated on a six-level Likert scale (&#8220;completely agree&#8221; (1) to &#8220;do not agree at all&#8221; (6)) by 109 students of the 2<Superscript>nd</Superscript> year in the winter semester 15&#47;16 with an average of 2.6 (SD&#61;1.1), and 66 students of the 4<Superscript>th</Superscript> year in the summer semester 2014 with 4.7 (SD&#61;1.5) The difference was shown to be significant (t(4)&#61;1.82, p&#61;0.020). In addition, a comparison of all evaluations between the summer semester 2013 to the winter semester 17&#47;18 showed a significant correlation between the academic year and participation in peer feedback (&#967;&#178;&#61;116.7, p&#60;0.05). Students who have progressed further in their degree and who did not go through the feedback curriculum from the beginning perceived the feedback culture at the location as being worse. Statements from the student project evaluation in the 4<Superscript>th</Superscript> year (66 students in the summer semester 2014) also showed that voluntary offers from the Deanery were viewed more critically in higher semesters <TextLink reference="27"></TextLink>.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="3. Ergebnisse">
      <MainHeadline>3. Ergebnisse</MainHeadline><SubHeadline2>3.1. Pilotphase </SubHeadline2><SubHeadline3>Allgemeine R&#252;ckmeldungen</SubHeadline3><Pgraph>Es konnten u.a. Hemmungen bei der &#196;u&#223;erung negativer Kritik aufgedeckt werden. Als Grund hierf&#252;r wuren Unsicherheiten bei der Beurteilung angegeben, da kein allgemeiner Bewertungsma&#223;stab f&#252;r die einzelnen Kategorien zur Verf&#252;gung stand <TextLink reference="22"></TextLink>. Bei gleichzeitigem Wunsch nach vermehrter Eigenverantwortung im Lernprozess wurde die &#220;bernahme von Verantwortung im Alltag, z.B. im Umgang mit Patientin oder beim Geben von Feedback von Studierenden oft auch als &#220;berforderung angesehen:</Pgraph><Pgraph><Indentation><Mark2>&#8222;Ich hab mich sehr dr&#252;ber ge&#228;rgert, dass uns damit &#91;gemeint ist das Einholen von Feedback&#93; wieder die Verantwortung in die Hand gelegt wird. Wir m&#252;ssen uns drum k&#252;mmern.&#8220; (Interview 1)</Mark2></Indentation></Pgraph><Pgraph>Oft wurden auch Unsicherheiten bei der Formulierung von konstruktiven R&#252;ckmeldungen im pers&#246;nlichen Kontakt und auch Zeitmangel der Lehrenden von den Studierenden benannt:</Pgraph><Pgraph><Indentation><Mark2>&#8222;Was sich jetzt bei diesen Feedback-Geschichten gezeigt hat: Die meisten von den Beurteilenden wollen einem selber nicht zu nahetreten. &#91;&#8230;&#93; Das ist generell so eine Tendenz bei den meisten, dass sie sagen &#8218;Wir wollen Sie ja jetzt nicht fertigmachen.&#8217; Also, dass die das fast zu gut ausf&#252;llen.&#8220; (Interview 1)</Mark2></Indentation></Pgraph><Pgraph><Indentation><Mark2>Profitieren konnte ich &#8222;auf jeden Fall von denen, die auch was dazu gesagt haben. Indem sie z.B. sagen &#8218;Das war schon gut, hier geb&#8217; ich dir sieben Punkte. Du kannst dich aber auch nach oben hin noch verbessern, indem du n&#228;chstes Mal darauf achtest &#91;,dass du&#8230;&#93;. &#8217; Das ist ja dann eine konstruktive Kritik, mit der man auch was anfangen kann. Und nicht zu sagen: &#8218;Ja das war gut, hier geb&#8217; ich dir neun Punkte. &#8217; Und sonst nichts dazu.&#8220; (Interview 5)</Mark2></Indentation></Pgraph><Pgraph>Als eher problematisch wurde von Seiten der Studierenden die Wahrnehmung der Feedbacksituation als Pr&#252;fungssituation bewertet:</Pgraph><Pgraph><Indentation><Mark2>&#8222;Es ist halt nur &#91;&#8230;&#93;, dass &#91;das Feedback&#93; schon von Seiten der Studierenden &#91;&#8230;&#93; eine Anspannungssituation bedeutet. Weil es schon offensichtlich als Pr&#252;fungs- und Benotungsverfahren empfunden wird.&#8220; (Interview 1)</Mark2></Indentation></Pgraph><Pgraph><Indentation><Mark2>&#8222;F&#252;r den Studenten hat das ein bisschen einen Charakter wie eine Pr&#252;fungssituation.&#8220; (Interview 2)</Mark2></Indentation></Pgraph><SubHeadline2>3.2. Peer-Feedback</SubHeadline2><SubHeadline3>Allgemeine R&#252;ckmeldungen</SubHeadline3><Pgraph>Auch die Durchf&#252;hrung des anonymen Peer-Feedbacks wurde von den Studierenden zun&#228;chst mit Skepsis und Zur&#252;ckhaltung aufgenommen. Die bereits beschriebenen Unsicherheiten der PJ Studierenden (u.a. Hemmungen negative Kritik zu &#228;u&#223;ern, Unsicherheiten &#252;ber Bewertungsma&#223;st&#228;be, Unklarheit &#252;ber erlernte Feedbackregeln) wurden auch in leitfadengest&#252;tzten Fokusgruppeninterviews zum Einsatz von Peer-Feedback von den Studierenden genannt. Die Teilnehmer f&#252;hrten demnach auch die Unsicherheiten im Umgang mit Peer-Feedback u.a. auf eine bis dahin nicht existente Vertrauenskultur am Standort zur&#252;ck. Einzelne Studierende &#228;u&#223;erten in der Evaluation zum Feedback (Sommersemester 2013) die Bef&#252;rchtung vor versteckten Bewertungssituationen oder Aushorchversuchen seitens des Studiendekanats: </Pgraph><Pgraph><Indentation><Mark2>&#8222;Ich hatte das Gef&#252;hl, dass manche diese Gelegenheit dazu nutzen, Meinungen loszuwerden, die sie sonst nicht &#228;u&#223;ern. Ich finde es unprofessionell das Privatleben anderer in die Einsch&#228;tzung der Mitarbeit im Unterricht miteinzubeziehen und das dann auch noch dem Dekanat offen zu legen. Man sollte sicherheitshalber nur das eintragen was man von einer Person mitbekommen hat, &#252;berraschenderweise liest man aber Sachen, von denen man nicht glauben kann, dass sie erw&#228;hnt werden&#33;&#8220; (R&#252;ckmeldung 12)</Mark2></Indentation></Pgraph><SubHeadline3>Freitextkommentare</SubHeadline3><Pgraph>Die im Peer-Feedback nutzbaren Freitextkommentare zeigten sich zu Anfang noch wenig konstruktiv und zum Teil als Ventil, um weniger konstruktive und teilweise auch verletzende R&#252;ckmeldungen im Schutz der Anonymit&#228;t zu geben. Dies f&#252;hrte zu weiteren Hemmnissen bei Studierenden und minimierte die Teilnehmerzahlen, woraufhin in R&#252;cksprache mit den Studierendenvertretern deren Wunsch nach Durchsicht der Kommentare vor dem Versand umgesetzt wurde. Daraufhin wurden die Freitextkommentare von der Projektleitung gesichtet und bei Bedarf von der Projektkoordination konstruktiv &#252;berarbeitet bzw. gel&#246;scht. Hier ein Beispiel f&#252;r eine &#220;berarbeitung:</Pgraph><Pgraph><Indentation><Mark2>Vorher: &#8222;Des Weiteren ist deine Art Patienten zu untersuchen echt grenzwertig &#91;&#8230;&#93; gegen&#252;ber echten Patienten bist du eher ungeschickt, was ja auch beim jetzigen Kompetenzstand nicht schlimm ist. Aber das du dies durch H&#228;rte und Coolness im Umgang mit deinen Kommilitonen &#252;berspielen willst, geht gar nicht. Wenn du aufh&#246;rst dich damit zu besch&#228;ftigen, deinem Profilierungswahn nachzukommen und dich einfach auf die Dinge konzentrierst, die gerade gefordert werden, dann kannst du alle Kritikpunkte abstellen, weil du eigentlich alle Kompetenzen hast, um ein anst&#228;ndiger Arzt zu werden.&#8220;</Mark2></Indentation></Pgraph><Pgraph><Indentation><Mark2>Nachher: &#8222;Manchmal habe ich den Eindruck, dass du bei der Untersuchung echter Patienten eher ungeschickt vorgehst, was bei unserem aktuellen Kompetenzstand aber auch nicht schlimm ist. Trotzdem ist es in meinen Augen nicht n&#246;tig, dies durch H&#228;rte und Coolness im Umgang mit deinen Kommilitonen zu &#252;berspielen. Ich glaube du hast eigentlich alle Kompetenzen, um ein anst&#228;ndiger Arzt zu werden, deshalb versuch doch einfach zuk&#252;nftig mal Fehler anzunehmen und dich auf Dinge zu konzentrieren, die gerade gefordert werden.&#8220; (R&#252;ckmeldung 18)</Mark2></Indentation></Pgraph><Pgraph>Beispiele f&#252;r studentische R&#252;ckmeldungen, die von der Projektkoordination entfernt wurden: &#8222;Du stinkst&#33;&#8220;, &#8222;Du bist inkompetent&#33;&#8220;, &#8222;Du bist ein fesher boy, Lord&#33;&#8220;</Pgraph><SubHeadline3>Interviews</SubHeadline3><Pgraph>Als Ergebnis von halbstandardisierten Interviews mit Teilnehmern und Nicht-Teilnehmern der ersten Durchl&#228;ufe des Peer-Feedbacks konnten neue Ansatzpunkte zur besseren Information und Verankerung des Projekts gesammelt werden, die letztlich zu einer verbesserten Vertrauensbildung beitragen sollten:</Pgraph><Pgraph><UnorderedList><ListItem level="1">Verkn&#252;pfung des Projekts mit konkreten, sichtbaren Personen</ListItem><ListItem level="1">Pers&#246;nliche Projektvorstellung durch das Projektteam in Lehrveranstaltungen</ListItem><ListItem level="1">Erstellen einer Projekthomepage</ListItem><ListItem level="1">Erstellen eines Informationsvideos zur Erl&#228;uterung des Ablaufes des Peer-Feedbacks</ListItem><ListItem level="1">Vereinfachung und &#252;bersichtlichere Gestaltung der Frageb&#246;gen des Peer-Feedbacks</ListItem><ListItem level="1">Einf&#252;hrung eines Cooperativen Designs</ListItem><ListItem level="1">Integration des Themas Feedback zum Studienbeginn</ListItem></UnorderedList></Pgraph><Pgraph>Wann welche Ma&#223;nahmen umgesetzt wurden ist Abbildung 5 <ImgLink imgNo="5" imgType="figure"/> zu entnehmen.</Pgraph><SubHeadline2>3.3. Weiterentwicklungsma&#223;nahmen</SubHeadline2><Pgraph>Die Ziele des Leitbildes Lehre und die &#252;bergeordneten Lernziele f&#252;r das D&#252;sseldorfer Absolventenprofil gehen &#252;ber die Vermittlung des &#228;rztlichen Wissens und der praktischen Fertigkeiten hinaus und sehen die Kompetenzentwicklung der Studierenden in allen Bereichen des &#228;rztlichen Handelns und ihrer pers&#246;nlichen Entwicklung vor. Darauf basierend wurden den Studierenden zugleich Wahlm&#246;glichkeiten er&#246;ffnet, um f&#252;r einen fakult&#228;tsinternen Leistungsnachweis &#8222;&#196;rztliche Kompetenzen&#8220; Engagements f&#252;r einzelne Kompetenzbereiche nachzuweisen. So werden z.B. die Teilnahme am universit&#228;ren Mentoring-Programm oder die Betreuung ausl&#228;ndischer Studierender sowie das Engagement in externen Hilfsorganisationen als T&#228;tigkeiten anerkannt. Das Peer-Feedback wurde ebenfalls als ein m&#246;gliches Engagement f&#252;r den Leistungsnachweis &#8222;&#196;rztliche Kompetenzen&#8220; im Sommersemester 2014 aufgenommen. Den Nachweis k&#246;nnen Studierende longitudinal vom Studienbeginn bis zum 10. Semester erwerben.</Pgraph><Pgraph>Die Ma&#223;nahmen zur Implementierung einer Feedbackkultur und die R&#252;ckmeldungen der am Peer-Feedback beteiligten Personengruppen zeigten auch, dass zur Entwicklung einer Feedbackkultur zun&#228;chst der Aufbau eines innerfakult&#228;ren Netzwerks erforderlich ist, um Wissen und Methoden in Bezug auf Feedback immer wieder an der dynamischen Realit&#228;t zu messen und dabei wechselseitig neue Impulse auszutauschen. Die Projektgruppe setzte sich auf Basis dieser Erfahrungen zum Ziel, Feedback noch st&#228;rker in das Curriculum einzubinden. Die Projektgruppe f&#252;hrte ein curriculares Mapping des D&#252;sseldorfer Curriculums Medizin zum Thema &#8222;Feedback&#8220; durch, um bestm&#246;gliche Verankerungsm&#246;glichkeiten f&#252;r ein longitudinal abgestimmtes Feedback-Curriculum zu erfassen. Zur &#220;bersicht der bisher erarbeiteten Angebote dient hierbei Abbildung 6 <ImgLink imgNo="6" imgType="figure"/>.</Pgraph><SubHeadline3>3.3.1. Wirksamkeit der Weiterentwicklungsma&#223;nahmen</SubHeadline3><Pgraph>Einbindung von Peer-Feedback in das Curriculum: Akzeptanzevaluation</Pgraph><Pgraph>Das Peer-Feedback wurde von den Studierenden regelm&#228;&#223;ig evaluiert. Auf Basis der R&#252;ckmeldungen aus den leitfragengest&#252;tzten Interviews wurde das Konzept modifiziert, indem alle von den Studierenden vorgeschlagenen Verbesserungsvorschl&#228;ge (siehe 3.2) umgesetzt wurden. Schon im darauffolgenden Semester zeigte sich eine Ver&#228;nderung in der Wahrnehmung und Akzeptanz des Peer-Feedbacks, Ver&#228;nderungen in Qualit&#228;t (z.B. Konstruktivit&#228;t der R&#252;ckmeldungen) und Teilnahmefrequenz der Angebote (siehe Tabelle 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table"/>). </Pgraph><SubHeadline3>Verbesserung der Qualit&#228;t und Aktivit&#228;t des Peer-Feedbacks</SubHeadline3><Pgraph>Nach Analyse der zu ihren Kommilitonen abgegebenen Freitextkommentare im Rahmen des Peer-Feedbacks durch zwei unabh&#228;ngige Rater stieg der Anteil konstruktiver Freitextkommentare bei einer Kohorte des 2. Studienjahres (Beginn im Wintersemester 13&#47;14) signifikant um 11&#37; auf 99,4&#37; im Vergleich zum Vorjahr (t(3)&#61;-3,79, p&#61;0,04). Die Wichtigkeit des Feedbacks f&#252;r die pers&#246;nliche Weiterentwicklung wurde in der Projektevaluation auf einer sechsstufigen Skala (&#8222;trifft v&#246;llig zu&#8220; (1) bis &#8222;trifft gar nicht zu&#8220; (6)) von Studierenden dieses 2. Studienjahres (n&#61;109) im Mittel mit 2,53 (SD&#61;,97) bewertet, von Studierenden des 4. Studienjahres (n&#61;24) im Sommersemester 2015 mit 3,95 (SD&#61;1,12). Dieser Unterschied erwies sich als signifikant (t(405)&#61;-3,78, p&#60;,05). Auf einer f&#252;nfstufigen Skala (Ich finde das Peer-Feedback &#8222;sehr sinnvoll&#8220; (1) bis &#8222;&#252;berhaupt nicht sinnvoll&#8220; (5)) zeigte sich im Wintersemester 16&#47;17 von den am Peer-Feedback teilnehmenden Studierenden im Mittel eine Beurteilung von 1,9 (SD&#61;1,0), in fr&#252;heren R&#252;ckmeldungen (Sommersemester 2012) 2,9 (SD&#61;1,3). Die signifikant gr&#246;&#223;ere Teilnahmequote am Peer-Feedback und die signifikant positivere Evaluation werden schematisch in Abbildung 7 <ImgLink imgNo="7" imgType="figure"/> und 8 <ImgLink imgNo="8" imgType="figure"/> dargestellt. Zus&#228;tzlich geben R&#252;ckmeldungen der Studierenden Aufschluss &#252;ber m&#246;glicherweise angesto&#223;ene Ver&#228;nderungen (siehe Abbildung 9 <ImgLink imgNo="9" imgType="figure"/>). Besonders bei der Beurteilung der Feedbackkultur am Standort zeigt sich eine stetig positivere Beurteilung von Semester zu Semester. </Pgraph><SubHeadline3>Beurteilung der Vertrauens- und Feedbackkultur</SubHeadline3><Pgraph>Seit dem Wintersemester 14&#47;15 zeichnet sich eine ver&#228;nderte Wahrnehmung der Feedbackkultur in unterschiedlichen Jahrgangskohorten ab. Die Vertrauens- und Feedbackkultur in der Fakult&#228;t wurde auf einer sechsstufigen Likertskala (&#8222;trifft v&#246;llig zu&#8220; (1) bis &#8222;trifft gar nicht zu&#8220; (6) von 109 Studierenden des 2. Studienjahres im Wintersemester 15&#47;16 im Mittel mit 2,6 (SD&#61;1,1), von 66 Studierenden des 4. Studienjahres im Sommersemester 2014 mit 4,7 (SD&#61;1,5) beurteilt. Dieser Unterschied erwies sich als signifikant (t(4)&#61;1,82, p&#61;0,020). Im Vergleich aller Evaluationen von Sommersemester 2013 bis Wintersemester 17&#47;18 zeigte sich zudem ein signifikanter Zusammenhang zwischen dem Studienjahr und der Teilnahme am Peer-Feedback (&#967;&#178;&#61;116,7, p&#60;0,05). Studierende mit steigendem Studienfortschritt in h&#246;heren Semestern, die das Feedbackcurriculum nicht von Anfang an durchlaufen haben, nahmen die Feedbackkultur am Standort als schlechter wahr. Aussagen der studentischen Projektevaluation im 4. Studienjahr (66 Studierende im Sommersemester 2014) zeigten ebenfalls auf, dass freiwillige Angebote von Seiten des Dekanats in h&#246;heren Semestern kritischer betrachtet wurden <TextLink reference="27"></TextLink>.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="4. Discussion and outlook">
      <MainHeadline>4. Discussion and outlook</MainHeadline><SubHeadline2>4.1. Discussion</SubHeadline2><Pgraph>The significant increase in participation in peer feedback and its significantly more positive evaluation suggest a more open attitude of the students towards feedback in the form offered. On the basis of the interview results a correlation with the above-described improvement measures for communication and presentation of the project and its change measures are likely. The mutually constructive and appreciative exchange between the participants and the project team may have contributed to increasing the acceptance of feedback and reducing emotional resistance <TextLink reference="16"></TextLink>. It should be emphasized that students who were unable to complete the feedback curriculum from the outset for time reasons or who were unable to take part in each survey for personal reasons, perceived the feedback culture at the location to be worse as their studies progressed. Overall, however, in the model study course to date the attitude towards feedback has improved since the described measures were introduced. For students starting studies in the model study course (winter semester 2013&#47;2014), an improvement of the attitude towards the feedback culture could amongst other things be linked to curriculum-based feedback sessions (such as role-playing with patient actors in medical psychology lessons) which took place as early as the first semester and which preceded the peer feedback. The introduction of peer feedback at the end of the semester, compared to previous cohorts (summer semester 12&#47;13), this therefore offered students an opportunity to directly apply methods previously practiced in class. It is possible that feedback was seen as more natural and necessary in the context of medical studies from the outset and thus improved the dynamics at the faculty. Changing opinions of students regarding the desire for regular feedback and fluctuating number of participants (see figure 7 <ImgLink imgNo="7" imgType="figure"/> and figure 8 <ImgLink imgNo="8" imgType="figure"/>) can be explained by course overload. However, there were greater fluctuations among students in higher semesters who had not been integrated into a structured feedback curriculum from the first semester and who had not yet internalized the desirable culture of trust <TextLink reference="13"></TextLink>. Of course, there is also the possibility that students in the first semester had a more positive attitude towards feedback from the outset, perhaps having had experience with feedback in school. This should be checked in future investigations. To what extent the quality improvement of student free-text comments towards constructive phrasing that was documented over the course of the project was a consequence of the project improvement measures cannot be substantiated reliably on the basis of the data. Filtering pejorative comments and the occasional cautious linguistic modification of the free-text comments, however, demonstrably went hand in hand with a decrease in complaints and criticism of the project as a whole. The option making peer feedback count towards a faculty-internal course certificate certainly contributed to an increase in the number of participants in terms of assessment-driven learning <TextLink reference="28"></TextLink>. In the eyes of the students, having peer feedback count towards a course certificate in connection with assessment-driven learning seems to have a positive effect on the perception of the overall project. The resulting increased focus on the topic of feedback can only be helpful in reducing reluctance. This is also supported by the increasingly positive evaluation of peer feedback as a whole. </Pgraph><Pgraph>Using the described concept, a structured implementation model <TextLink reference="19"></TextLink> for a more holistic and socially embedded conceptualization of feedback was presented <TextLink reference="20"></TextLink>, which should be steadily expanded for the professional and personal support of students <TextLink reference="8"></TextLink>. The presented measures can be regarded as a milestone on the way to a culture of feedback. </Pgraph><SubHeadline2>4.2. Recommendations - Lessons learned</SubHeadline2><Pgraph>Effective collaboration as well as personal commitment and perseverance of the project group proved to be key points in the implementation and development of feedback. When establishing new formats, modification requests and the interests of teachers and students should be elicited pro-actively and made central. The personal exchange between the project group and feedback users, i.e. students and teachers, turned out to be particularly useful. Obstacles were impersonal communication via email or measures implemented without consultation, which failed in everyday practice. Mentioning personal experiences in the area was especially helpful. It was also necessary to regularly study the feasibility of planned measures as well as to identify resistances (e.g. inhibitions in expressing negative criticism) and stumbling blocks (e.g. too time-consuming, too complex questionnaires) and their immediate elimination (e.g. offering training in dealing with feedback, shortening and simplifying the questionnaires). Strongly negative experiences of the students with feedback; refusal of the measures on the part of the faculty management as well as lecturers; and requiring too much time to elicit feedback in everyday university life can be regarded as natural implementation limits. </Pgraph><Pgraph>Overall, there is a quality improvement of the feedback, which indicates the previously formulated project goals, such as the improvement of feedback competence <TextLink reference="10"></TextLink> and thus the substantiation of feedback <TextLink reference="12"></TextLink> as well as the improvement of social skills <TextLink reference="9"></TextLink> have been met. Thus, feedback in the context of an established culture of trust with shared value creation <TextLink reference="18"></TextLink> can be of great benefit in a supportive learning environment <TextLink reference="17"></TextLink>, <TextLink reference="5"></TextLink>, <TextLink reference="14"></TextLink>.</Pgraph><SubHeadline2>4.3. Outlook</SubHeadline2><Pgraph>As the described intervention results show, the term feedback culture seems to be a sub-aspect of the culture of trust or of the learning organization. Increased transparency and linking the project with actual, visible people and opportunities for students to participate in decision-making also seem to increase acceptance and trust in the tools. The &#8220;Feedback&#8221; project group has formulated and initiated further steps in the development of a feedback curriculum:</Pgraph><SubHeadline3>4.3.1. Implementation of direct feedback</SubHeadline3><Pgraph>Since the winter semester 15&#47;16, direct feedback has been provided at the request of the students. A three-week study block in the 3rd year of the compulsory curriculum was chosen for this purpose in which the focus is on professional collaboration in an interdisciplinary team. Students work independently on realistic, complex patient cases portrayed by patient actors. Initially feedback was still restrained (for example, uncertainties in expressing criticism and in dealing with teamwork) strongly suggests that here too barriers to implementation must first be overcome and the concept further adapted to the needs of the users. It should be noted that because of its voluntary nature, peer feedback was not used by all students undergoing direct feedback. Furthermore, it should be examined whether students with participation in peer feedback have fewer difficulties in dealing with direct feedback and whether the experience with anonymous peer feedback, as described in the literature, had positive effects on the acceptance of feedback <TextLink reference="2"></TextLink>, <TextLink reference="3"></TextLink>, <TextLink reference="4"></TextLink>. </Pgraph><SubHeadline3>4.3.2. Feedback training</SubHeadline3><Pgraph>Beneficial constructive feedback makes it necessary not only to deal with the topics but also to reflect on one&#8217;s own attitude towards feedback and trust in one&#8217;s own self-efficacy in dealing with feedback <TextLink reference="29"></TextLink>. From this it can be deduced that ultimately the attitude of the feedback givers and recipients is decisive for the effectiveness of feedback <TextLink reference="30"></TextLink>. Therefore the &#8220;Feedback&#8221; project group uses a newly developed training concept initially aimed at teaching staff, which not only conveys feedback rules but crucially also makes participants reflect on the way in which they handle feedback. Self-reflection in dealing with feedback is made familiar with the objective that this will have a qualitative effect on future feedback giving. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="4. Diskussion und Ausblick">
      <MainHeadline>4. Diskussion und Ausblick</MainHeadline><SubHeadline2>4.1. Diskussion</SubHeadline2><Pgraph>Die im Verlauf signifikant gr&#246;&#223;ere Teilnahme am Peer-Feedback und dessen signifikant positivere Evaluation lassen eine offenere Einstellung der Studierenden gegen&#252;ber Feedback in der angebotenen Form vermuten. Ein Zusammenhang mit den vorbeschriebenen Verbesserungsma&#223;nahmen zur Kommunikation und Pr&#228;sentation des Projekts und seiner Ver&#228;nderungsma&#223;nahmen sind auch auf Basis der Interviewergebnisse wahrscheinlich. Der wechselseitig konstruktive und wertsch&#228;tzende Austausch zwischen den Teilnehmern und dem Projektteam kann einen Beitrag zur Akzeptanzsteigerung von Feedback und zu einer Reduktion emotionaler Widerst&#228;nde geleistet haben <TextLink reference="16"></TextLink>. Hervorzuheben ist, dass Studierende, die das Feedbackcurriculum zeitlich bedingt nicht von Anfang an durchlaufen konnten oder aus pers&#246;nlichen Gr&#252;nden nicht an jeder Erhebung teilnehmen konnten, die Feedbackkultur am Standort mit steigendem Studienfortschritt als schlechter wahrnahmen. Insgesamt verbesserte sich die Einstellung zum Feedback aber mit Beginn der beschrieben Ma&#223;nahmen im Modellstudiengang bis heute. Bei den Studierenden mit Studienbeginn im Modellstudiengang (Wintersemester 2013&#47;2014) k&#246;nnte eine Verbesserung der Einstellung zur Feedbackkultur u.a. mit curricular verankerten Lehreinheiten zum Feedback (z.B. Rollenspiele mit Schauspielpatienten in Lehreinheiten der Medizinischen Psychologie) bereits im ersten Fachsemester erkl&#228;rt werden, die dem Peer-Feedback vorgelagert waren. Mit dem Peer-Feedback zu Semesterende bot sich diesen Studierenden im Vergleich zu den Kohorten zuvor (SoSe 2012 &#8211; SoSe 2013) also die M&#246;glichkeit der direkten Anwendung des zuvor im Unterricht praktisch Ge&#252;bten. Das Thema Feedback k&#246;nnte schon zu Beginn des Studiums als selbstverst&#228;ndlicher und notwendiger im Rahmen eines Medizinstudiums angesehen worden sein und so den gemeinsamen Umgang an der Fakult&#228;t verbessert haben. Meinungsschwankungen Studierender im Wunsch nach regelm&#228;&#223;igem Feedback sowie schwankende Teilnehmeranzahlen (siehe Abbildung 7 <ImgLink imgNo="7" imgType="figure"/> und 8 <ImgLink imgNo="8" imgType="figure"/>) k&#246;nnen mit &#220;berlastung im Studium erkl&#228;rt werden. Es zeigten sich aber st&#228;rkere Schwankungen bei Studierenden in h&#246;heren Semestern, die nicht zu Studienbeginn in ein strukturiertes Feedbackcurriculum integriert worden waren und so noch nicht die w&#252;nschenswerte Vertrauenskultur verinnerlicht hatten <TextLink reference="13"></TextLink>. Nat&#252;rlich besteht auch die M&#246;glichkeit, dass Studierende im ersten Fachsemester schon mit einer positiveren Einstellung gegen&#252;ber Feedback ins Studium gestartet sind, da sie eventuell bereits in der Schule Erfahrungen mit Feedback gemacht haben. Dies sollte in zuk&#252;nftigen Untersuchungen &#252;berpr&#252;ft werden. Inwieweit die &#252;ber die Projektlaufzeit dokumentierte zunehmende Qualit&#228;tsverbesserung der studentischen Freitextkommentare in Richtung konstruktiver Formulierungen eine Folge der Projektverbesserungsma&#223;nahmen war, l&#228;sst sich anhand der Daten nicht sicher belegen. Die Filterung abwertender Kommentare und die vereinzelt behutsame sprachliche Modifikation der Freitextkommentare ging nachweislich allerdings mit einer Abnahme der Beschwerden und der Kritik am Projekt insgesamt einher. Die M&#246;glichkeit der Anrechenbarkeit des Peer-Feedbacks als Teil eines fakult&#228;tsinternen Leistungsnachweises hat im Sinne eines assessment drives learning sicherlich zur Steigerung der Teilnehmerzahlen beigetragen <TextLink reference="28"></TextLink>. Die Anrechnung der Teilnahme am Peer-Feedback f&#252;r einen Leistungsnachweis hat im Zusammenhang mit einem assessment drives learning in den Augen der Studierenden anscheinend einen positiven Effekt auf die Wahrnehmung des Gesamtprojekts. Die dadurch angesto&#223;ene verst&#228;rkte Besch&#228;ftigung mit dem Thema Feedback kann einem Abbau von Hemmnissen nur zugutekommen. Hierf&#252;r spricht auch die zunehmend positivere Evaluation des Peer-Feedbacks insgesamt. </Pgraph><Pgraph>Mit dem beschriebenen Konzept wurde ein strukturiertes Umsetzungsmodell <TextLink reference="19"></TextLink> f&#252;r eine ganzheitlichere und sozial eingebettetere Konzeptualisierung von Feedback vorgestellt <TextLink reference="20"></TextLink>, welches f&#252;r die fachliche und auch pers&#246;nliche F&#246;rderung von Studierenden stetig weiter ausgebaut werden soll <TextLink reference="8"></TextLink>. Die vorgestellten Ma&#223;nahmen k&#246;nnen als Meilenstein auf dem Weg zu einer Feedbackkultur angesehen werden. </Pgraph><SubHeadline2>4.2. Empfehlungen &#8211; Lessons learned</SubHeadline2><Pgraph>Effektive Kollaborationen und auch pers&#246;nlicher Einsatz sowie Durchhalteverm&#246;gen der Projektgruppe erwiesen sich als wichtigste Punkte bei der Implementierung und Weiterentwicklung von Feedback. Bei der Etablierung neuer Formate sollte proaktiv nach Ver&#228;nderungsw&#252;nschen und Interessen von Lehrenden und Studierenden, gefragt und diese in den Mittelpunkt gestellt werden. Hierbei erwies sich gerade der pers&#246;nliche Austausch der Projektgruppe mit den Anwendern des Feedbacks, also Studierenden und Lehrenden, als besonders zielf&#252;hrend. Hemmnisse waren unpers&#246;nliche Kommunikation &#252;ber E-Mail oder ohne R&#252;cksprache umgesetzte Ma&#223;nahmen, die im Praxisalltag untergingen. Besonders hilfreich zeigte sich hierbei die Erw&#228;hnung eigener Erfahrungen in dem Bereich. Notwendig zeigte sich auch eine regelm&#228;&#223;ige Kontrolle der Umsetzbarkeit geplanter Ma&#223;nahmen sowie die Identifizierung von Widerst&#228;nden (z.B. Hemmungen negative Kritik zu &#228;u&#223;ern) und Stolpersteinen (z.B. zu hoher Zeitaufwand, zu komplexe Frageb&#246;gen) und deren unmittelbare Beseitigung (z.B. Anbieten von Trainings im Umgang mit Feedback, Verk&#252;rzung und Vereinfachung der Frageb&#246;gen). Dabei k&#246;nnen einschneidende negative Erfahrungen der Studierenden mit Feedback, Ablehnung der Ma&#223;nahmen von Seiten der Fakult&#228;tsleitung sowie Lehrenden und zeitliche &#220;berforderung durch das Geben von Feedback im Universit&#228;tsalltag als nat&#252;rliche Umsetzungsgrenzen betrachtet werden. </Pgraph><Pgraph>Insgesamt ist eine Qualit&#228;tsverbesserung des Feedbacks zu verzeichnen, welche die zuvor formulierten Projektziele, wie die Verbesserung der Feedbackkompetenz <TextLink reference="10"></TextLink> und damit die Konkretisierung von Feedback <TextLink reference="12"></TextLink> sowie die Verbesserung sozialer Fertigkeiten <TextLink reference="9"></TextLink>, andeutet. So kann Feedback im Kontext einer etablierten Vertrauenskultur mit einer gemeinschaftlich erarbeiteten Wertehaltung <TextLink reference="18"></TextLink> in einer f&#246;rdernden Lernumgebung <TextLink reference="17"></TextLink> gro&#223;en Nutzen bringen <TextLink reference="5"></TextLink>, <TextLink reference="14"></TextLink>.</Pgraph><SubHeadline2>4.3. Ausblick</SubHeadline2><Pgraph>Der Begriff Feedbackkultur scheint, wie die beschriebenen Interventionsergebnisse zeigen, ein Teilaspekt der Vertrauenskultur oder auch der lernenden Organisation zu sein. Bei gestiegener Transparenz und Verkn&#252;pfung des Projekts mit konkreten, sichtbaren Personen und Mitbestimmungsm&#246;glichkeiten der Studierenden scheint auch die Akzeptanz und das Vertrauen in die Instrumente zu steigen. Die Projektgruppe Feedback hat hieraus weitere Schritte bei der Entwicklung eines Feedbackcurriculums formuliert und initiiert:</Pgraph><SubHeadline3>4.3.1. Implementierung eines direkten Feedbacks</SubHeadline3><Pgraph>Seit dem Wintersemester 15&#47;16 wird auf Wunsch der Studierenden ein direktes Feedback durchgef&#252;hrt. Ausgew&#228;hlt wurde daf&#252;r ein dreiw&#246;chiger Studienblock im 3. Studienjahr des Pflichtcurriculums bei dem die professionelle Zusammenarbeit im interdisziplin&#228;r zusammengesetzten Team im Fokus steht. Studierende bearbeiten dabei eigenst&#228;ndig von Schauspielpatienten gespielte, realit&#228;tsnahe, komplexe Patientenf&#228;lle. Die zun&#228;chst noch verhaltenen R&#252;ckmeldungen (z.B. Unsicherheiten bei der &#196;u&#223;erung von negativer Kritik und im Umgang mit Teamarbeit) legen den Verdacht nahe, dass auch hier Hemmnisse in der Umsetzung erst &#252;berwunden werden m&#252;ssen und das Konzept weiter an den Bedarf der Anwender anzupassen ist. Zu ber&#252;cksichtigen ist hierbei, dass das Peer-Feedback wegen seines freiwilligen Charakters nicht von allen Studierenden genutzt wurde, die das direkte Feedback durchlaufen. Im Weiteren soll untersucht werden, ob die Studierenden mit Beteiligung am Peer-Feedback weniger Schwierigkeiten im Umgang mit direktem Feedback haben und ob die Erfahrung mit anonymen Peer-Feedback, wie in der Literatur beschrieben, positive Einfl&#252;sse auf die Annahme von Feedback gehabt hat <TextLink reference="2"></TextLink>, <TextLink reference="3"></TextLink>, <TextLink reference="4"></TextLink>. </Pgraph><SubHeadline3>4.3.2. Feedbacktrainings</SubHeadline3><Pgraph>Ein gewinnbringendes, konstruktives Feedback macht neben der Auseinandersetzung mit den Themen auch die Reflexion der eigenen Haltung gegen&#252;ber Feedback und Vertrauen in die eigene Selbstwirksamkeit im Umgang mit Feedback notwendig <TextLink reference="29"></TextLink>. Daraus kann abgeleitet werden, dass letztlich die Haltung der Feedback-Geber und -nehmer entscheidend f&#252;r die Effektivit&#228;t von Feedback ist <TextLink reference="30"></TextLink>. Somit setzt die Projektgruppe Feedback mit einem neu entwickelten Trainingskonzept, welches nicht nur Feedbackregeln vermittelt, sondern wesentlich die Reflexion der Teilnehmer im eigenen Umgang mit Feedback aufgreift, zun&#228;chst bei den Lehrenden an. Die Selbstreflexion im Umgang mit Feedback wird mit der Zielsetzung n&#228;hergebracht, dass sich dies qualitativ auf das sp&#228;ter weiterzugebende Feedback auswirkt. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Notes">
      <MainHeadline>Notes</MainHeadline><Pgraph>For the sake of readability, the simultaneous use of male and female forms is dispensed with. All references to people apply equally to both sexes.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Anmerkung">
      <MainHeadline>Anmerkung</MainHeadline><Pgraph>Aus Gr&#252;nden der besseren Lesbarkeit wird auf die gleichzeitige Verwendung m&#228;nnlicher und weiblicher Sprachformen verzichtet. S&#228;mtliche Personenbezeichnungen gelten gleicherma&#223;en f&#252;r beiderlei Geschlecht.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Competing interests">
      <MainHeadline>Competing interests</MainHeadline><Pgraph>The authors declare that they have no competing interests. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Interessenkonflikt">
      <MainHeadline>Interessenkonflikt</MainHeadline><Pgraph>Die Autoren erkl&#228;ren, dass sie keine Interessenkonflikte im Zusammenhang mit diesem Artikel haben.</Pgraph></TextBlock>
    <References linked="yes">
      <Reference refNo="1">
        <RefAuthor>Stacy R</RefAuthor>
        <RefTitle>Learning as an activity of interdependent people</RefTitle>
        <RefYear>2003</RefYear>
        <RefJournal>Lear Organiz</RefJournal>
        <RefPage>325-331</RefPage>
        <RefTotal>Stacy R. Learning as an activity of interdependent people. Lear Organiz. 2003;10(6):325-331. DOI: 10.1108&#47;09696470310497159</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1108&#47;09696470310497159</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="6">
        <RefAuthor>Studiendekanat der Medizinischen Fakult&#228;t der HHU</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear></RefYear>
        <RefBookTitle>Leitbild Lehre der Medizinischen Fakult&#228;t der Heinrich-Heine-Universit&#228;t D&#252;sseldorf</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Studiendekanat der Medizinischen Fakult&#228;t der HHU. Leitbild Lehre der Medizinischen Fakult&#228;t der Heinrich-Heine-Universit&#228;t D&#252;sseldorf. D&#252;sseldorf: Heinrich-Heine-Universit&#228;t. Zug&#228;nglich unter&#47;available from: http:&#47;&#47;www.medizin.hhu.de&#47;sicherung-studiendekanat&#47;studium-und-lehre-alt-2&#47;leitbild-lehre.html</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;www.medizin.hhu.de&#47;sicherung-studiendekanat&#47;studium-und-lehre-alt-2&#47;leitbild-lehre.html</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="7">
        <RefAuthor>Van der Vleuten CP</RefAuthor>
        <RefAuthor>Dannefer EF</RefAuthor>
        <RefTitle>Towards a systems approach to assessment</RefTitle>
        <RefYear>2012</RefYear>
        <RefJournal>Med Teach</RefJournal>
        <RefPage>185-186</RefPage>
        <RefTotal>Van der Vleuten CP, Dannefer EF. Towards a systems approach to assessment. Med Teach. 2012;34(3):185-186. DOI: 10.3109&#47;0142159X.2012.652240</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.3109&#47;0142159X.2012.652240</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="8">
        <RefAuthor>Rottenfu&#223;er R</RefAuthor>
        <RefTitle>Viele Kassen&#228;rzte f&#252;hlen sich ausgebrannt</RefTitle>
        <RefYear>1999</RefYear>
        <RefJournal>Dtsch &#196;rztebl</RefJournal>
        <RefPage>434-436</RefPage>
        <RefTotal>Rottenfu&#223;er R. Viele Kassen&#228;rzte f&#252;hlen sich ausgebrannt. Dtsch &#196;rztebl. 1999;96:434-436.</RefTotal>
      </Reference>
      <Reference refNo="9">
        <RefAuthor>Semmer NK</RefAuthor>
        <RefAuthor>Jacobshagen N</RefAuthor>
        <RefTitle>Feedback im Arbeitsleben &#8211; eine Selbstwert-Perspektive</RefTitle>
        <RefYear>2010</RefYear>
        <RefJournal>Gruppendyn Organisationsberat</RefJournal>
        <RefPage>39-55</RefPage>
        <RefTotal>Semmer NK, Jacobshagen N. Feedback im Arbeitsleben &#8211; eine Selbstwert-Perspektive. Gruppendyn Organisationsberat. 2010;41:39-55. DOI: 10.1007&#47;s11612-010-0104-9</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;doi.org&#47;10.1007&#47;s11612-010-0104-9</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="10">
        <RefAuthor>Issenberg SB</RefAuthor>
        <RefAuthor>McGaghie WC</RefAuthor>
        <RefAuthor>Petrusa ER</RefAuthor>
        <RefAuthor>Lee Gordon D</RefAuthor>
        <RefAuthor>Scalese RJ</RefAuthor>
        <RefTitle>Features and uses of high-fidelity medical simulations that lead to effective learning: a BEME systematic review</RefTitle>
        <RefYear>2005</RefYear>
        <RefJournal>Med Teach</RefJournal>
        <RefPage>10-28</RefPage>
        <RefTotal>Issenberg SB, McGaghie WC, Petrusa ER, Lee Gordon D, Scalese RJ. Features and uses of high-fidelity medical simulations that lead to effective learning: a BEME systematic review. Med Teach. 2005;27(1):10-28. DOI: 10.1080&#47;01421590500046924</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1080&#47;01421590500046924</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="11">
        <RefAuthor>Jenewein W</RefAuthor>
        <RefAuthor>Heidbrink M</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2008</RefYear>
        <RefBookTitle>High-Performance-Teams. Die f&#252;nf Erfolgsprinzipien f&#252;r F&#252;hrung und Zusammenarbeit</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Jenewein W, Heidbrink M. High-Performance-Teams. Die f&#252;nf Erfolgsprinzipien f&#252;r F&#252;hrung und Zusammenarbeit. Stuttgart: Sch&#228;ffer-Poeschel; 2008.</RefTotal>
      </Reference>
      <Reference refNo="5">
        <RefAuthor>Hattie J</RefAuthor>
        <RefAuthor>Timperley H</RefAuthor>
        <RefTitle>The Power of Feedback</RefTitle>
        <RefYear>2007</RefYear>
        <RefJournal>Rev Educ Res</RefJournal>
        <RefPage>81</RefPage>
        <RefTotal>Hattie J, Timperley H. The Power of Feedback. Rev Educ Res. 2007;77(1):81. DOI: 10.3102&#47;003465430298487</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.3102&#47;003465430298487</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="12">
        <RefAuthor>Archer JC</RefAuthor>
        <RefTitle>State of the science in health professional education: effective feedback</RefTitle>
        <RefYear>2010</RefYear>
        <RefJournal>Med Educ</RefJournal>
        <RefPage>101-108</RefPage>
        <RefTotal>Archer JC. State of the science in health professional education: effective feedback. Med Educ. 2010;44(1):101-108. DOI: 10.1111&#47;j.1365-2923.2009.03546.x</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1111&#47;j.1365-2923.2009.03546.x</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="13">
        <RefAuthor>Ackermann KF</RefAuthor>
        <RefTitle>Der lange Weg zu einer Feedback-Kultur</RefTitle>
        <RefYear>2007</RefYear>
        <RefJournal>Personalwirtsch</RefJournal>
        <RefPage>36-38</RefPage>
        <RefTotal>Ackermann KF. Der lange Weg zu einer Feedback-Kultur. Personalwirtsch. 2007;34:36-38.</RefTotal>
      </Reference>
      <Reference refNo="14">
        <RefAuthor>London M</RefAuthor>
        <RefAuthor>Smither JW</RefAuthor>
        <RefTitle>Feedback orientation, feedback culture, and the longitudinal performance management process</RefTitle>
        <RefYear>2002</RefYear>
        <RefJournal>Human Res Manag Rev</RefJournal>
        <RefPage>81-100</RefPage>
        <RefTotal>London M, Smither JW. Feedback orientation, feedback culture, and the longitudinal performance management process. Human Res Manag Rev. 2002;12(1):81-100. DOI: 10.1016&#47;S1053-4822(01)00043-2</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1016&#47;S1053-4822(01)00043-2</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="15">
        <RefAuthor>Crommelinck M</RefAuthor>
        <RefAuthor>Anseel F</RefAuthor>
        <RefTitle>Understanding and encouraging feedback-seeking behaviour: a literature review</RefTitle>
        <RefYear>2013</RefYear>
        <RefJournal>Med Educ</RefJournal>
        <RefPage>232-241</RefPage>
        <RefTotal>Crommelinck M, Anseel F. Understanding and encouraging feedback-seeking behaviour: a literature review. Med Educ. 2013;47(3):232-241. DOI: 10.1111&#47;medu.12075</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1111&#47;medu.12075</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="16">
        <RefAuthor>Kinicki AJ</RefAuthor>
        <RefAuthor>Prussia GE</RefAuthor>
        <RefAuthor>Wu B</RefAuthor>
        <RefAuthor>McKee-Ryan FM</RefAuthor>
        <RefTitle>A Covariance Structure Analysis of Employees&#39; Response to Performance Feedback</RefTitle>
        <RefYear>2004</RefYear>
        <RefJournal>J Appl Psychol</RefJournal>
        <RefPage>1057-1069</RefPage>
        <RefTotal>Kinicki AJ, Prussia GE, Wu B, McKee-Ryan FM. A Covariance Structure Analysis of Employees&#39; Response to Performance Feedback. J Appl Psychol. 2004;89(6):1057-1069. DOI: 10.1037&#47;0021-9010.89.6.1057</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1037&#47;0021-9010.89.6.1057</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="17">
        <RefAuthor>Bungard W</RefAuthor>
        <RefAuthor>M&#252;ller K</RefAuthor>
        <RefAuthor>Niethammer C</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2007</RefYear>
        <RefBookTitle>Mitarbeiterbefragung-was dann...&#63; MAB und Folgeprozesse erfolgreich gestalten</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Bungard W, M&#252;ller K, Niethammer C. Mitarbeiterbefragung-was dann...&#63; MAB und Folgeprozesse erfolgreich gestalten. Berlin: Springer-Verlag; 2007. DOI: 10.1007&#47;978-3-540-47841-6</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1007&#47;978-3-540-47841-6</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="18">
        <RefAuthor>Withey C</RefAuthor>
        <RefTitle>Feedback engagement: forcing feed-forward amongst law students</RefTitle>
        <RefYear>2013</RefYear>
        <RefJournal>Law Teach</RefJournal>
        <RefPage>319-344</RefPage>
        <RefTotal>Withey C. Feedback engagement: forcing feed-forward amongst law students. Law Teach. 2013;47(3):319-344. DOI: 10.1080&#47;03069400.2013.851336</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1080&#47;03069400.2013.851336</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="19">
        <RefAuthor>Schaufeli W</RefAuthor>
        <RefAuthor>Salanova M</RefAuthor>
        <RefTitle>Work engagement</RefTitle>
        <RefYear>2007</RefYear>
        <RefJournal>Manag Soc Ethic Iss Organiz</RefJournal>
        <RefPage>177</RefPage>
        <RefTotal>Schaufeli W, Salanova M. Work engagement. Manag Soc Ethic Iss Organiz. 2007;135(2):177. DOI: 10.1080&#47;10615800701217878</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1080&#47;10615800701217878</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="20">
        <RefAuthor>Rotthoff T</RefAuthor>
        <RefAuthor>Ostapczuk MS</RefAuthor>
        <RefAuthor>De Bruin J</RefAuthor>
        <RefAuthor>Decking U</RefAuthor>
        <RefAuthor>Schneider M</RefAuthor>
        <RefAuthor>Ritz-Timme S</RefAuthor>
        <RefTitle>Assessing the learning environment of a faculty: psychometric validation of the German version of the Dundee Ready Education Environment Measure with students and teachers</RefTitle>
        <RefYear>2011</RefYear>
        <RefJournal>Med Teach</RefJournal>
        <RefPage>624-636</RefPage>
        <RefTotal>Rotthoff T, Ostapczuk MS, De Bruin J, Decking U, Schneider M, Ritz-Timme S. Assessing the learning environment of a faculty: psychometric validation of the German version of the Dundee Ready Education Environment Measure with students and teachers. Med Teach. 2011;33(11):624-636. DOI: 10.3109&#47;0142159X.2011.610841</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.3109&#47;0142159X.2011.610841</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="21">
        <RefAuthor>Rotthoff</RefAuthor>
        <RefAuthor>T</RefAuthor>
        <RefAuthor>Ostapczuk MS</RefAuthor>
        <RefAuthor>de Bruin J</RefAuthor>
        <RefAuthor>Kr&#246;ncke KD</RefAuthor>
        <RefAuthor>Decking U</RefAuthor>
        <RefAuthor>Schneider M</RefAuthor>
        <RefAuthor>Ritz-Timme S</RefAuthor>
        <RefTitle>Development and evaluation of a questionnaire to measure the perceived implementation of the mission statement of a competency based curriculum</RefTitle>
        <RefYear>2012</RefYear>
        <RefJournal>BMC Med Educ</RefJournal>
        <RefPage>1</RefPage>
        <RefTotal>Rotthoff, T, Ostapczuk MS, de Bruin J, Kr&#246;ncke KD, Decking U, Schneider M, Ritz-Timme S. Development and evaluation of a questionnaire to measure the perceived implementation of the mission statement of a competency based curriculum. BMC Med Educ. 2012;12:1. DOI: 10.1186&#47;1472-6920-12-109</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1186&#47;1472-6920-12-109</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="22">
        <RefAuthor>Kosubek T</RefAuthor>
        <RefAuthor>Barz H</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2010</RefYear>
        <RefBookTitle>Formative Pr&#252;fungen im Praktischen Jahr zur Entwicklung und F&#246;rderung von Klinischer Expertise. Interner Forschungsbericht</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Kosubek T, Barz H. Formative Pr&#252;fungen im Praktischen Jahr zur Entwicklung und F&#246;rderung von Klinischer Expertise. Interner Forschungsbericht. D&#252;sseldorf: Heinrich-Heine-Universit&#228;t D&#252;sseldorf, Abteilung f&#252;r Bildungsforschung und Bildungsmanagement; 2010.</RefTotal>
      </Reference>
      <Reference refNo="23">
        <RefAuthor>Mayring P</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2015</RefYear>
        <RefBookTitle>Qualitative Inhaltsanalyse. Grundlagen und Techniken</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Mayring P. Qualitative Inhaltsanalyse. Grundlagen und Techniken. 12. Auflage. Weinheim&#47;Basel: Beltz; 2015.</RefTotal>
      </Reference>
      <Reference refNo="2">
        <RefAuthor>Arnold L</RefAuthor>
        <RefTitle>Content and Context of Peer Assessment</RefTitle>
        <RefYear>2006</RefYear>
        <RefBookTitle>Measuring Medical Professionalism</RefBookTitle>
        <RefPage>75-194</RefPage>
        <RefTotal>Arnold L. Content and Context of Peer Assessment. In: Stern D, editor. Measuring Medical Professionalism. Oxford: Oxford University Press; 2006. p.75-194</RefTotal>
      </Reference>
      <Reference refNo="24">
        <RefAuthor>T&#246;pfer M</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2013</RefYear>
        <RefBookTitle>Feedbackloops &#8211; Wirkung von Feedback auf die Motivation und das Verhalten von Mitarbeitern. Bachelorarbeit</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>T&#246;pfer M. Feedbackloops &#8211; Wirkung von Feedback auf die Motivation und das Verhalten von Mitarbeitern. Bachelorarbeit. K&#246;ln: Hochschule Fresenius; 2013.</RefTotal>
      </Reference>
      <Reference refNo="3">
        <RefAuthor>Sch&#246;nrock-Adema J</RefAuthor>
        <RefAuthor>Heijne-Penninga M</RefAuthor>
        <RefAuthor>Van Duijn MA</RefAuthor>
        <RefAuthor>Geertsma J</RefAuthor>
        <RefAuthor>Cohen-Schotanus J</RefAuthor>
        <RefTitle>Assessment of professional behaviour in undergraduate medical education: peer assessment enhances performance</RefTitle>
        <RefYear>2007</RefYear>
        <RefJournal>Med Educ</RefJournal>
        <RefPage>836-842</RefPage>
        <RefTotal>Sch&#246;nrock-Adema J, Heijne-Penninga M, Van Duijn MA, Geertsma J, Cohen-Schotanus J. Assessment of professional behaviour in undergraduate medical education: peer assessment enhances performance. Med Educ. 2007;41(9):836-842. DOI: 10.1111&#47;j.1365-2923.2007.02817.x</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1111&#47;j.1365-2923.2007.02817.x</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="4">
        <RefAuthor>Van Gennip NA</RefAuthor>
        <RefAuthor>Segers MS</RefAuthor>
        <RefAuthor>Tillema HH</RefAuthor>
        <RefTitle>Peer assessment for learning from a social perspective: The influence of interpersonal variables and structural features</RefTitle>
        <RefYear>2009</RefYear>
        <RefJournal>Educ Res Rev</RefJournal>
        <RefPage>41-54</RefPage>
        <RefTotal>Van Gennip NA, Segers MS, Tillema HH. Peer assessment for learning from a social perspective: The influence of interpersonal variables and structural features. Educ Res Rev. 2009;4(1):41-54. DOI: 10.1016&#47;j.edurev.2008.11.002</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1016&#47;j.edurev.2008.11.002</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="25">
        <RefAuthor>Maccoby M</RefAuthor>
        <RefTitle>Narcissistic Leaders &#8211; The Incredible Pros, the Inevitable Cons</RefTitle>
        <RefYear>2004</RefYear>
        <RefJournal>Harv Bus Rev</RefJournal>
        <RefPage>92-101</RefPage>
        <RefTotal>Maccoby M. Narcissistic Leaders &#8211; The Incredible Pros, the Inevitable Cons. Harv Bus Rev. 2004;10:92-101.</RefTotal>
      </Reference>
      <Reference refNo="26">
        <RefAuthor>Brahmi F</RefAuthor>
        <RefTitle>Toolkit for a Lifelong Learning at Indiana University School of Medicine</RefTitle>
        <RefYear>2004</RefYear>
        <RefJournal>Fac Retreat</RefJournal>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Brahmi F. Toolkit for a Lifelong Learning at Indiana University School of Medicine. Fac Retreat. 2004.</RefTotal>
      </Reference>
      <Reference refNo="27">
        <RefAuthor>Raski B</RefAuthor>
        <RefAuthor>Eissner A</RefAuthor>
        <RefAuthor>B&#246;hm M</RefAuthor>
        <RefAuthor>Schneider M</RefAuthor>
        <RefAuthor>Rotthoff T</RefAuthor>
        <RefTitle>360&#176; Peer-Feedback zur Kompetenzentwicklung bei Medizinstudierenden &#8211;  Akzeptanz bei Studierenden im 1. und 4. Studienjahr des D&#252;sseldorfer Modellstudiengangs Humanmedizin</RefTitle>
        <RefYear>2014</RefYear>
        <RefBookTitle>Jahrestagung der Gesellschaft f&#252;r Medizinische Ausbildung (GMA). Hamburg, 25.-27.09.2014</RefBookTitle>
        <RefPage>DocP241</RefPage>
        <RefTotal>Raski B, Eissner A, B&#246;hm M, Schneider M, Rotthoff T. 360&#176; Peer-Feedback zur Kompetenzentwicklung bei Medizinstudierenden &#8211;  Akzeptanz bei Studierenden im 1. und 4. Studienjahr des D&#252;sseldorfer Modellstudiengangs Humanmedizin. In: Jahrestagung der Gesellschaft f&#252;r Medizinische Ausbildung (GMA). Hamburg, 25.-27.09.2014. D&#252;sseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2014. DocP241. DOI: 10.3205&#47;14gma071</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.3205&#47;14gma071</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="28">
        <RefAuthor>Van Der Vleuten CP</RefAuthor>
        <RefTitle>The assessment of professional competence: developments, research and practical implications</RefTitle>
        <RefYear>1996</RefYear>
        <RefJournal>Adv Health Sci Educ</RefJournal>
        <RefPage>41-67</RefPage>
        <RefTotal>Van Der Vleuten CP. The assessment of professional competence: developments, research and practical implications. Adv Health Sci Educ. 1996;1(1):41-67. DOI: 10.1007&#47;BF00596229</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1007&#47;BF00596229</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="29">
        <RefAuthor>Maurer TJ</RefAuthor>
        <RefAuthor>Mitchell DR</RefAuthor>
        <RefAuthor>Barbeite FG</RefAuthor>
        <RefTitle>Predictors of attitudes toward a 360-degree feedback system and involvement in post-feedback management development activity</RefTitle>
        <RefYear>2002</RefYear>
        <RefJournal>J Occup Organiz Psychol</RefJournal>
        <RefPage>87-107</RefPage>
        <RefTotal>Maurer TJ, Mitchell DR, Barbeite FG. Predictors of attitudes toward a 360-degree feedback system and involvement in post-feedback management development activity. J Occup Organiz Psychol. 2002;75(1):87-107. DOI: 10.1348&#47;096317902167667</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1348&#47;096317902167667</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="30">
        <RefAuthor>Greif R</RefAuthor>
        <RefAuthor>Breckwoldt J</RefAuthor>
        <RefTitle>Warum lebenslanges Lernen ohne effektives Feedback nicht wirkungsvoll ist. Why lifelong learning without consistent feedback is not effective</RefTitle>
        <RefYear>2012</RefYear>
        <RefJournal>Notfall Rettungsmed</RefJournal>
        <RefPage>193-197</RefPage>
        <RefTotal>Greif R, Breckwoldt J. Warum lebenslanges Lernen ohne effektives Feedback nicht wirkungsvoll ist. Why lifelong learning without consistent feedback is not effective. Notfall Rettungsmed. 2012;15(3):193-197. DOI: 10.1007&#47;s10049-011-1518-9</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1007&#47;s10049-011-1518-9</RefLink>
      </Reference>
    </References>
    <Media>
      <Tables>
        <Table format="png">
          <MediaNo>1</MediaNo>
          <MediaID language="en">1en</MediaID>
          <MediaID language="de">1de</MediaID>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Table 1: Percentage increase in student activities in the same cohort from winter semester 13&#47;14 to winter semester 14&#47;15 as part of the peer feedback after interventions by the project team in the summer semester 2014</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Tabelle 1: Prozentuale Steigerung der studentischen Aktivit&#228;ten in der gleichen Kohorte von Wintersemester 13&#47;14 auf Wintersemester 14&#47;15 im Rahmen des Peer-Feedback nach Interventionen des Projektteams im Sommersemester 2014</Mark1></Pgraph></Caption>
        </Table>
        <NoOfTables>1</NoOfTables>
      </Tables>
      <Figures>
        <Figure format="png" height="896" width="1454">
          <MediaNo>1</MediaNo>
          <MediaID language="en">1en</MediaID>
          <MediaID language="de">1de</MediaID>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Figure 1: D&#252;sseldorf Medical Curriculum (model study course)</Mark1> </Pgraph></Caption>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Abbildung 1: D&#252;sseldorfer Curriculum Medizin (Modellstudiengang)</Mark1></Pgraph></Caption>
        </Figure>
        <Figure format="png" height="385" width="755">
          <MediaNo>2</MediaNo>
          <MediaID language="en">2en</MediaID>
          <MediaID language="de">2de</MediaID>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Figure 2: Questions about the external assessment</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Abbildung 2: Fragen zur Fremdeinsch&#228;tzung</Mark1></Pgraph></Caption>
        </Figure>
        <Figure format="png" height="353" width="694">
          <MediaNo>3</MediaNo>
          <MediaID language="en">3en</MediaID>
          <MediaID language="de">3de</MediaID>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Figure 3: Schematic of the peer feedback process and overview of the results</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Abbildung 3: Schematischer Ablauf des Peer-Feedbacks und &#220;bersicht der Ergebnisse</Mark1></Pgraph></Caption>
        </Figure>
        <Figure format="png" height="440" width="1313">
          <MediaNo>4</MediaNo>
          <MediaID language="en">4en</MediaID>
          <MediaID language="de">4de</MediaID>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Figure 4: Exemplary evaluation of the peer feedback based on profile lines</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Abbildung 4: Beispielhafte Auswertung des Peer-Feedbacks anhand von Profillinien</Mark1></Pgraph></Caption>
        </Figure>
        <Figure format="png" height="458" width="757">
          <MediaNo>5</MediaNo>
          <MediaID language="en">5en</MediaID>
          <MediaID language="de">5de</MediaID>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Figure 5: Date of introduction of project improvement measures</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Abbildung 5: Zeitpunkt der Einf&#252;hrung von Ma&#223;nahmen zur Projektverbesserung</Mark1></Pgraph></Caption>
        </Figure>
        <Figure format="png" height="503" width="757">
          <MediaNo>6</MediaNo>
          <MediaID language="en">6en</MediaID>
          <MediaID language="de">6de</MediaID>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Figure 6: Courses in the D&#252;sseldorf Medical Curriculum in which feedback is used</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Abbildung 6: Lehrveranstaltungen im D&#252;sseldorfer Curriculum Medizin in denen Feedback eingesetzt wird</Mark1></Pgraph></Caption>
        </Figure>
        <Figure format="png" height="641" width="1035">
          <MediaNo>7</MediaNo>
          <MediaID language="en">7en</MediaID>
          <MediaID language="de">7de</MediaID>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Figure 7: Development of the number of participants based on the example of self-assessments and external assessments in peer feedback over the years (maximum number of possible participants in the summer semester 180 students, 800 students in the winter semester).</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Abbildung 7: Entwicklung der Teilnehmerzahlen am Beispiel von Studierenden abgegebenen Selbst- und Fremdeinsch&#228;tzungen im Peer-Feedback im Laufe der Jahre (Anzahl max. m&#246;glicher Teilnehmer im Sommersemester 180 Studierende, im Wintersemester 800 Studierende). </Mark1></Pgraph></Caption>
        </Figure>
        <Figure format="png" height="667" width="867">
          <MediaNo>8</MediaNo>
          <MediaID language="en">8en</MediaID>
          <MediaID language="de">8de</MediaID>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Figure 8: Student evaluation of peer feedback from 2012 to today on a five-level Likert scale (&#8220;completely agree&#8221; (1) to &#8220;do not agree at all&#8221; (5))</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Abbildung 8: Studentische Evaluation des Peer-Feedbacks von 2012 bis heute auf einer f&#252;nfstufigen Likertskala (&#8222;trifft v&#246;llig zu&#8220; (1) bis &#8222;trifft gar nicht zu&#8220; (5))</Mark1></Pgraph></Caption>
        </Figure>
        <Figure format="png" height="235" width="737">
          <MediaNo>9</MediaNo>
          <MediaID language="en">9en</MediaID>
          <MediaID language="de">9de</MediaID>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Figure 9: Written feedback (free text) of the students in the evaluation for peer feedback</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Abbildung 9: Schriftliche R&#252;ckmeldungen (Freitext) der Studierenden in der Evaluation zum Peer-Feedback</Mark1></Pgraph></Caption>
        </Figure>
        <NoOfPictures>9</NoOfPictures>
      </Figures>
      <InlineFigures>
        <NoOfPictures>0</NoOfPictures>
      </InlineFigures>
      <Attachments>
        <NoOfAttachments>0</NoOfAttachments>
      </Attachments>
    </Media>
  </OrigData>
</GmsArticle>