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    <IdentifierDoi>10.3205/zma001322</IdentifierDoi>
    <IdentifierUrn>urn:nbn:de:0183-zma0013225</IdentifierUrn>
    <ArticleType language="en">article</ArticleType>
    <ArticleType language="de">Artikel</ArticleType>
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      <Title language="en">&#8220;Landpartie 2.0&#8221; &#8211; Conceptual development and implementation of a longitudinal priority program to promote family medicine in rural areas</Title>
      <TitleTranslated language="de">&#8222;Landpartie 2.0&#8220; &#8211; Konzeptionelle Entwicklung und Implementierung eines longitudinalen Schwerpunktprogramms zur F&#246;rderung der Allgemeinmedizin im l&#228;ndlichen Raum</TitleTranslated>
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          <Lastname>Seeger</Lastname>
          <LastnameHeading>Seeger</LastnameHeading>
          <Firstname>Linda</Firstname>
          <Initials>L</Initials>
          <AcademicTitleSuffix>M.Sc. Public Health</AcademicTitleSuffix>
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        <Address language="en">Goethe University Frankfurt am Main, Institute of General Practice, Theodor-Stern-Kai 7, D-60590 Frankfurt&#47;Main, Germany<Affiliation>Goethe University Frankfurt am Main, Institute of General Practice, Frankfurt&#47;Main, Germany</Affiliation></Address>
        <Address language="de">Goethe-Universit&#228;t Frankfurt am Main, Institut f&#252;r Allgemeinmedizin, Theodor-Stern-Kai 7, 60590 Frankfurt&#47;Main, Deutschland<Affiliation>Goethe-Universit&#228;t Frankfurt am Main, Institut f&#252;r Allgemeinmedizin, Frankfurt&#47;Main, Deutschland</Affiliation></Address>
        <Email>seeger&#64;allgemeinmedizin.uni-frankfurt.de</Email>
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          <Lastname>Becker</Lastname>
          <LastnameHeading>Becker</LastnameHeading>
          <Firstname>Nadja</Firstname>
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          <Affiliation>Goethe-Universit&#228;t Frankfurt am Main, Institut f&#252;r Allgemeinmedizin, Frankfurt&#47;Main, Deutschland</Affiliation>
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        <Email>becker&#64;allgemeinmedizin.uni-frankfurt.de</Email>
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          <Lastname>Ravens-Taeuber</Lastname>
          <LastnameHeading>Ravens-Taeuber</LastnameHeading>
          <Firstname>Gisela</Firstname>
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          <Affiliation>Goethe University Frankfurt am Main, Institute of General Practice, Frankfurt&#47;Main, Germany</Affiliation>
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          <Affiliation>Goethe-Universit&#228;t Frankfurt am Main, Institut f&#252;r Allgemeinmedizin, Frankfurt&#47;Main, Deutschland</Affiliation>
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        <Email>ravens-taeuber&#64;allgemeinmedizin.uni-frankfurt.de</Email>
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          <LastnameHeading>Sennekamp</LastnameHeading>
          <Firstname>Monika</Firstname>
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        <Email>sennekamp&#64;allgemeinmedizin.uni-frankfurt.de</Email>
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          <LastnameHeading>Gerlach</LastnameHeading>
          <Firstname>Ferdinand M.</Firstname>
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          <Affiliation>Goethe-Universit&#228;t Frankfurt am Main, Institut f&#252;r Allgemeinmedizin, Frankfurt&#47;Main, Deutschland</Affiliation>
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        <Email>gerlach&#64;allgemeinmedizin.uni-frankfurt.de</Email>
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          <Corporatename>German Medical Science GMS Publishing House</Corporatename>
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        <Address>D&#252;sseldorf</Address>
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      <SubjectheadingDDB>610</SubjectheadingDDB>
      <Keyword language="en">family medicine</Keyword>
      <Keyword language="en">medical students</Keyword>
      <Keyword language="en">curriculum</Keyword>
      <Keyword language="en">rural health program</Keyword>
      <Keyword language="en">shortage of family doctors</Keyword>
      <Keyword language="de">Allgemeinmedizin</Keyword>
      <Keyword language="de">Medizinstudierende</Keyword>
      <Keyword language="de">Curriculum</Keyword>
      <Keyword language="de">Landarztprogramm</Keyword>
      <Keyword language="de">Hausarztmangel</Keyword>
      <SectionHeading language="en">Family Medicine</SectionHeading>
      <SectionHeading language="de">Allgemeinmedizin</SectionHeading>
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    <DateReceived>20191022</DateReceived>
    <DateRevised>20200115</DateRevised>
    <DateAccepted>20200211</DateAccepted>
    <DatePublishedList>
      
    <DatePublished>20200415</DatePublished></DatePublishedList>
    <Language>engl</Language>
    <LanguageTranslation>germ</LanguageTranslation>
    <License license-type="open-access" xlink:href="http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/">
      <AltText language="en">This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 License.</AltText>
      <AltText language="de">Dieser Artikel ist ein Open-Access-Artikel und steht unter den Lizenzbedingungen der Creative Commons Attribution 4.0 License (Namensnennung).</AltText>
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    <SourceGroup>
      <Journal>
        <ISSN>2366-5017</ISSN>
        <Volume>37</Volume>
        <Issue>3</Issue>
        <JournalTitle>GMS Journal for Medical Education</JournalTitle>
        <JournalTitleAbbr>GMS J Med Educ</JournalTitleAbbr>
      </Journal>
    </SourceGroup>
    <ArticleNo>29</ArticleNo>
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  <OrigData>
    <Abstract language="de" linked="yes"><Pgraph><Mark1>Zielsetzung: </Mark1>Dieser Beitrag berichtet &#252;ber die konzeptionelle Entwicklung und anschlie&#223;ende Implementierung eines zielgruppenspezifischen und attraktiven allgemeinmedizinischen Lehrangebots im l&#228;ndlichen Raum f&#252;r Studierende der Humanmedizin am Fachbereich Medizin der Goethe-Universit&#228;t, Frankfurt am Main.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Methodik: </Mark1>Seit dem Wintersemester 2016&#47;2017 k&#246;nnen in der Regel bis zu 15 interessierte Studierende pro Jahr an dem longitudinalen Schwerpunktprogramm der &#8222;Landpartie 2.0&#8220; teilnehmen. Das f&#252;r den klinischen Studienabschnitt konzipierte, longitudinal &#252;ber sechs Semester reichende Angebot besteht aus regelm&#228;&#223;igen Praxisphasen in 1:1-Betreuung, einer Seminarreihe und einem j&#228;hrlichen Tagesausflug. Ziel ist das fr&#252;hzeitige und kontinuierliche Erleben der Patientenversorgung, um so die eigenen Kompetenzen zu st&#228;rken und einen m&#246;glichen allgemeinmedizinischen Karriereweg anzuregen.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Ergebnisse: </Mark1>Seit dem Start des j&#228;hrlichen Angebots konnten 62 Studierende in das Programm aufgenommen werden. Erste Evaluationsergebnisse zeigen, dass die Angebotsbestandteile die Erwartungen und Anforderungen der Teilnehmenden erf&#252;llen und eine hohe Programmzufriedenheit besteht. Knapp 95 &#37; der Studierenden berichten von einem subjektiven Wissenszuwachs durch die Praxisphasen und stufen diese als n&#252;tzlichen Abschnitt ihrer &#228;rztlichen Ausbildung ein. Trotz des l&#228;ndlichen Fokus des Programms, stammt etwa die H&#228;lfte aller Teilnehmenden aus urbaneren Regionen.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Schlussfolgerung: </Mark1>Die &#8222;Landpartie 2.0&#8220; stellt eine M&#246;glichkeit dar, Studierende fr&#252;hzeitig mit der haus&#228;rztlichen Versorgung im l&#228;ndlichen Raum in Kontakt zu bringen. Inwieweit auf diese Weise der weitere Ausbildungs- und Berufsweg mit dem Ziel einer haus&#228;rztlichen T&#228;tigkeit positiv beeinflusst wird, soll in Verbleibstudien evaluiert werden.</Pgraph></Abstract>
    <Abstract language="en" linked="yes"><Pgraph><Mark1>Objective: </Mark1>This article reports on the conceptual development and subsequent implementation of a targeted and attractive general practice teaching program in a rural area for students of human medicine at the medical faculty of Goethe University, Frankfurt am Main. </Pgraph><Pgraph><Mark1>Project description:</Mark1> Since the 2016&#47;2017 winter semester, usually up to 15 interested students a year have had the opportunity to participate in the longitudinal priority program &#8220;Landpartie 2.0&#8221;. The program runs for six semesters during the clinical stage of medical studies and consists of regular internships during which the students receive one-to-one support in a family practice, and participate in a series of seminars and an annual one-day excursion. The aim is to enable students, early on in their studies and without any obligations, to gain uninterrupted experience of providing patient care, and to find out what it means to pursue a career in family medicine. </Pgraph><Pgraph><Mark1>Results: </Mark1>Since the beginning of the annual program, 62 students have been included in it. The initial results show that the different elements of the program fulfil the expectations and requirements of participants and that their overall level of satisfaction is high. Almost 95&#37; of students reported that they felt their knowledge had increased as a result of the internships, and they rated them as a useful part of their medical education. Despite the rural focus of the program, around half of the participants were of urban origin. </Pgraph><Pgraph><Mark1>Conclusion:</Mark1> The &#8220;Landpartie 2.0&#8221; provides students with the opportunity to familiarize themselves with family health care in a rural area. Further studies should investigate to what extent the program encourages students to continue their training with a view to pursuing a career in family medicine.</Pgraph></Abstract>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Background">
      <MainHeadline>Background</MainHeadline><Pgraph>It is possible to establish and reinforce an interest in general practice by strongly supporting the subject during medical studies <TextLink reference="1"></TextLink>, <TextLink reference="2"></TextLink>. Priority programs in general practice can contribute towards ensuring that enough young doctors choose to enter the profession. This is particularly relevant in view of the shortage of new recruits that has been the subject of discussion for many years. </Pgraph><Pgraph>Many such programs have been available outside Germany for decades <TextLink reference="3"></TextLink>, <TextLink reference="4"></TextLink>, <TextLink reference="5"></TextLink>, and a similar development has recently begun in Germany as well <TextLink reference="6"></TextLink>, <TextLink reference="7"></TextLink>, <TextLink reference="8"></TextLink>. The results of preliminary evaluations have shown that participation in such a program can have a positive influence on preferences in favor of specialization in general practice <TextLink reference="9"></TextLink> and possibly pursuing a career in the field <TextLink reference="10"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>Following this development, Goethe University in Frankfurt am Main has worked on a needs- and student-oriented priority program for the promotion of family health care in rural areas. </Pgraph><Pgraph>A multistage process was chosen in the planning phase, starting with an international literature search according to the snowball principle. Numerous and diverse programs were identified, most of which were in North America and Australia <TextLink reference="3"></TextLink>, <TextLink reference="4"></TextLink>, <TextLink reference="5"></TextLink>. The accompanying analyses, which included long-term studies, demonstrated a positive effect on the choice of a later career as a rural physician <TextLink reference="11"></TextLink>. However, entrance requirements for medical studies, as well as curricula and examination procedures, differed, sometimes considerably, from the German system, making it difficult to adopt them without changes. For this reason, we will focus in the following on existing developments and conditions in Germany. </Pgraph><Pgraph>In addition to the literature search, we contacted local experts that are interested in supporting young general practitioners in rural areas <TextLink reference="12"></TextLink>, <TextLink reference="13"></TextLink>, and discussed how to organize a priority program, and what should be the content of such a program. </Pgraph><Pgraph>The focus of most of the conceptual development phase was on the courses and overall conditions existing at German universities. As no systematic overview was available of the efforts that German universities were already making to strengthen general practice in rural areas, we conducted a survey of all medical faculties in Germany <TextLink reference="6"></TextLink>. In addition, students at Goethe University Frankfurt were asked what they expected of such a priority program <TextLink reference="14"></TextLink>. </Pgraph><SubHeadline2>Survey of all medical faculties in Germany</SubHeadline2><Pgraph>Between July and November 2015, all 37 general practice teaching institutes in Germany were asked what programs they have, or are planning to introduce, to support family medicine in rural areas. The authors received feedback from 31 of the institutes (response rate 83.8&#37;). Twelve of the faculties had 13 relevant programs that focused on supporting family medicine during medical studies. Three of them lasted at least two semesters. Attributes shared by most of the programs were that the number of places available per year was limited and the programs had only recently been introduced. It was noteworthy that unlike the program we were planning, none of the identified priority programs explicitly focused on supporting family medicine <Mark3>in rural areas</Mark3> <TextLink reference="6"></TextLink>.</Pgraph><SubHeadline2>Student survey at the medical faculty of Goethe University</SubHeadline2><Pgraph>In order to help ensure the program was well accepted by the target group, we also asked students what they would want and require of a priority program by means of an online survey in summer 2015 <TextLink reference="15"></TextLink>. Of the students, 617 in their fourth preclinical semester and later (response rate 28.7&#37;) took part. The results showed that interest in a possible program was considerable, whereby students attached most importance to a program that was practice-oriented, i.e. that included experiencing and actively working in a family practice. They also felt it was important to get to know what running a practice meant from an administrative and commercial perspective <TextLink reference="14"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>The online survey enabled us to gather information and suggestions relating to the organization and content of the individual elements of the program. For example, it was specified that the teaching course should start during the clinical stage of studies, and that besides the continuous practice orientation that is the central element of the program, the series of seminars should include subjects relating to running and managing a practice. </Pgraph><Pgraph>Using the described multistage development procedure, the priority program &#8220;Landpartie 2.0&#8221; (&#8220;rural outing 2.0&#8221;) was developed on the basis of the &#8220;Landpartie 1.0&#8221;<Superscript>1</Superscript> that has existed since 2012. This paper presents the concept and preliminary evaluation results. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Hintergrund">
      <MainHeadline>Hintergrund</MainHeadline><Pgraph>Eine intensivere F&#246;rderung der Allgemeinmedizin bereits im Studium stellt eine M&#246;glichkeit dar, ein grundlegendes Interesse am Fach zu etablieren oder zu best&#228;rken <TextLink reference="1"></TextLink>, <TextLink reference="2"></TextLink>. Bezugnehmend auf den seit Jahren diskutierten Nachwuchsmangel in der haus&#228;rztlichen Versorgung k&#246;nnen allgemeinmedizinische Schwerpunktprogramme einen Beitrag zur fachspezifischen Nachwuchssicherung leisten. W&#228;hrend im Ausland bereits vielf&#228;ltige Angebote seit Jahrzehnten bestehen <TextLink reference="3"></TextLink>, <TextLink reference="4"></TextLink>, <TextLink reference="5"></TextLink>, ist eine &#228;hnliche Entwicklung zuletzt auch f&#252;r Deutschland zu verzeichnen <TextLink reference="6"></TextLink>, <TextLink reference="7"></TextLink>, <TextLink reference="8"></TextLink>. Erste Evaluationsergebnisse zeigen hierbei, dass der Kompetenzerwerb durch eine Programmteilnahme einen positiven Einfluss auf die Pr&#228;ferenz zur Fachgebietswahl Allgemeinmedizin hat <TextLink reference="9"></TextLink> bzw. das Fach als erste Karriereoption best&#228;rkt <TextLink reference="10"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>Dieser Entwicklung entsprechend sollte auch an der Goethe-Universit&#228;t in Frankfurt am Main ein bedarfsgerechtes und studierendenorientiertes Schwerpunktprogramm zur F&#246;rderung der Allgemeinmedizin im l&#228;ndlichen Raum entwickelt werden. </Pgraph><Pgraph>F&#252;r die Konzeption wurde auf ein mehrstufiges Verfahren zur&#252;ckgegriffen. Begonnen wurde mit einer internationalen Literaturrecherche nach dem Schneeballprinzip. Es konnten diverse Programme identifiziert werden, die jedoch vorrangig in Nordamerika und Australien etabliert sind <TextLink reference="3"></TextLink>, <TextLink reference="4"></TextLink>, <TextLink reference="5"></TextLink>. Die begleitenden Evaluationen weisen u.a. durch langj&#228;hrige Verbleibstudien auch hier einen positiven Effekt auf eine sp&#228;tere Landarztt&#228;tigkeit nach <TextLink reference="11"></TextLink>. Die Zugangsbedingungen zum Medizinstudium sowie die Curricula und Pr&#252;fungsformate unterscheiden sich jedoch teils erheblich vom deutschen System, wodurch eine Adaption nicht uneingeschr&#228;nkt m&#246;glich ist. Aus diesem Grund wurde im weiteren Verlauf das Augenmerk auf die Entwicklungen und den Ist-Stand in Deutschland gelegt. </Pgraph><Pgraph>Neben der Literaturrecherche erfolgte so die Kontaktaufnahme zu hiesigen Experten, die sich um die F&#246;rderung des allgemeinmedizinischen Nachwuchses in l&#228;ndlichen Regionen bem&#252;hen <TextLink reference="12"></TextLink>, <TextLink reference="13"></TextLink>. Ziel des gemeinsamen Austauschs war die Gewinnung von projektrelevanten Informationen zur organisatorischen und inhaltlichen Entwicklung eines Schwerpunktprogramms.</Pgraph><Pgraph>Im Hauptteil der konzeptionellen Entwicklung wurde der Fokus auf Angebote und Rahmenbedingungen, die an Universit&#228;ten in Deutschland existieren, gelegt. Da eine systematische &#220;bersicht fehlte, die darstellt, welche Angebote zur St&#228;rkung der Allgemeinmedizin (im l&#228;ndlichen Raum) an deutschen Universit&#228;ten bereits existieren, wurde eine Befragung aller medizinischen Fakult&#228;ten Deutschlands durchgef&#252;hrt <TextLink reference="6"></TextLink>. Zudem wurden Studierende der Goethe-Universit&#228;t Frankfurt zu ihren Anforderungen an ein Schwerpunktprogramm befragt <TextLink reference="14"></TextLink>. </Pgraph><SubHeadline2>Befragung aller medizinischen Fakult&#228;ten in Deutschland</SubHeadline2><Pgraph>Von Juli bis November 2015 wurden alle 37 allgemeinmedizinischen Lehreinrichtungen in Deutschland befragt, welche Programme zur F&#246;rderung der Allgemeinmedizin auf dem Land vor Ort bestehen oder derzeit in Planung sind. Von 31 Einrichtungen erhielten die Autoren eine R&#252;ckmeldung (R&#252;cklaufquote&#61;83,8&#37;). An 12 Fakult&#228;ten wurden dabei 13 relevante Angebote identifiziert, die sich auf die F&#246;rderung der Allgemeinmedizin im Studium fokussieren. Drei davon sind auf eine Laufzeit von mindestens zwei Semestern angelegt. Gemeinsam ist den meisten Angeboten, dass die Zahl der Pl&#228;tze pro Jahrgang begrenzt ist und die Angebote erst in den vergangenen Jahren entstanden sind. Auffallend war hingegen, dass keines der identifizierten Schwerpunktprogramme explizit damit wirbt, die Allgemeinmedizin <Mark3>im l&#228;ndlichen Raum</Mark3> zu f&#246;rdern, so wie es das Ziel der eigenen konzeptionellen Entwicklung war <TextLink reference="6"></TextLink>.</Pgraph><SubHeadline2>Studierendenbefragung an der medizinischen Fakult&#228;t der Goethe-Universit&#228;t</SubHeadline2><Pgraph>Neben den Erfahrungen aus etablierten Angeboten sollten insbesondere die Vorstellungen der Zielgruppe in die Entwicklung einflie&#223;en, da dies zu einer erh&#246;hten Akzeptanz bei der selbigen beitragen kann <TextLink reference="15"></TextLink>. Dementsprechend wurde mittels einer Online-Befragung im Sommer 2015 erfasst, welche W&#252;nsche und Anforderungen Medizinstudierende der Goethe-Universit&#228;t an ein Schwerpunktprogramm haben. An der Befragung nahmen 617 Studierende ab dem 4. vorklinischen Semester teil (R&#252;cklaufquote&#61;28,7&#37;). Im Ergebnis zeigte sich, dass das Interesse an einem potentiellen Angebot gro&#223; ist. Dabei erwarten die Studierenden in erster Linie einen starken Praxisbezug &#8211; also das Erleben und die aktive Mitarbeit in Hausarztpraxen. Zudem geh&#246;ren aus Sicht der angehenden Mediziner zu einem solchen Angebot auch das Kennenlernen administrativer sowie wirtschaftlicher Hintergr&#252;nde zum F&#252;hren einer Praxis <TextLink reference="14"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>Durch die Online-Befragung konnten Hinweise und Anregungen f&#252;r die organisatorische sowie inhaltliche Gestaltung der einzelnen Bestandteile des Programms gewonnen werden. So wurde z. B. definiert, dass das Lehrangebot erst ab dem klinischen Studienabschnitt startet und neben dem zentralen Element eines kontinuierlichen Praxisbezugs auch Themen zur Praxisf&#252;hrung und -management Bestandteile in einer begleitenden Seminarreihe sein sollten. </Pgraph><Pgraph>Auf Basis des beschriebenen, mehrstufigen Entwicklungsverfahrens wurde letztlich das Schwerpunktprogramm &#8222;Landpartie 2.0&#8220; entwickelt, das an der bereits seit 2012 bestehenden &#8222;Landpartie 1.0&#8220;<Superscript>1</Superscript> ankn&#252;pft. Dieser Beitrag stellt das Konzept und erste Evaluationsergebnisse vor. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Project description">
      <MainHeadline>Project description</MainHeadline><Pgraph>Based on the development stages presented above, the longitudinal six-semester (three-year) &#8220;Landpartie 2.0&#8221; teaching program was developed between April 2015 and September 2016. </Pgraph><Pgraph>The optional teaching program is directed at students in their first and, in exceptional circumstances, third clinical semesters. In order to apply, the students must complete a self-developed questionnaire and prepare a letter of motivation. As well as requiring socio-demographic details, and information on the careers the students currently foresee for themselves, the application documents also include questions on students&#8217; personal attitudes towards family medicine. Some of the questions are closed and some contain free-text fields, so that applicants have room to individualize their responses, while ensuring manageable comparisons remain possible. Completed questionnaires are then rated according to a fixed point system. The selection of participants takes place on the basis of predictors that correlate positively with a later decision to pursue a career in family medicine <TextLink reference="16"></TextLink> and&#47;or to work in a rural area <TextLink reference="17"></TextLink>, <TextLink reference="18"></TextLink>. For example, the probability of being accepted in the program is higher when applicants say they have grown up in a rural region, and are particularly interested in developing long-term relationships to patients or treating a wide range of illnesses in their later day-to-day work. Overall, up to 15 students can generally be included in the program each year, meaning that in three annual cohorts, an average of 45 students can be taking part in the program at any one time. After the recruitment of the students, the program begins with a kick-off event that serves to introduce them to the content and organization of the program and enables all the participants to get to know one another. From the second clinical semester onwards. The practical part of &#8220;Landpartie 2.0&#8221; begins, which lasts until the end of the clinical phase of studies (see figure 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="figure"/>). </Pgraph><Pgraph>One of the most important criteria in the development of &#8220;Landpartie 2.0&#8221; was that the students&#8217; workload should only increase marginally. For this reason, existing compulsory courses and the time allocated to them were incorporated into a new organisational structure and were partly restructured contentwise. By participating in the program, the students complete the obligatory &#8220;General practice course&#8221; as well as the complete &#8220;Clinical elective&#8221; and the &#8220;Block internship&#8221;, but simply in a new and restructured form. In addition, students have the free option to take advantage of organizational support and help in the procurement of clinical traineeships as well as placement in a general practice during the four-month elective in the practical year.   </Pgraph><Pgraph>Regular practical experience with one-to-one support in rural family practices is at the core of the reorganization. The practices are located in one of the three participating districts &#8211; Bergstrasse, Hochtaunus and Fulda. Depending on semester, the students spend two to five days (per semester) at their allocated practice. Practice internships, on the other hand, always take place during semester breaks, with the exact period being decided upon by the students and the teaching physician. </Pgraph><Pgraph>Most of the teaching physicians were recruited especially for &#8220;Landpartie 2.0&#8221;. When selecting the practices, we ensured that they not only fulfilled standard requirements for academic teaching practices, but were also located in rural communities<Superscript>2</Superscript>. After inclusion in the program, all the new teaching physicians are introduced to the organization of the program and undergo one-time training in didactics. Overall, it was possible to recruit 20 teaching physicians, practicing in communities with an average population of 10,238 &#91;range: 2,430-25,345, status as of 30.9.2019&#93;, for the &#8220;Landpartie 2.0&#8221; program. </Pgraph><Pgraph>In order to familiarize the students with the wide range of tasks that make up family health care, they get to know two practices during five semesters, of which one might be a single-handed practice in a community of 20,000 inhabitants and the other a joint practice in a community of 2,700. The costs of travel and accommodation are covered by the participating districts, and the students receive a catering allowance.  </Pgraph><Pgraph>Parallel to the practice internships, the Institute of General Practice provides an accompanying seminar, covering a wide range of topics ranging from case reviews, a personal exchange of information, strategies used to facilitate consultations (e.g. &#8220;breaking bad news&#8221;) to the discussion of strategies related to specific therapies. Interdisciplinary subjects (e.g. &#8220;Outpatient Palliative Care&#8221; and &#8220;Psychosomatic Medicine for Outpatients&#8221;), as well as the commercial&#47;organizational aspects involved in running a practice (e.g. &#8220;Opportunities in the Family Practice &#8211; Registration and Remuneration&#8221;) are also covered in the series of seminars. The specific topics depend on students&#8217; needs and complement previous study content. Most of the lecturers come from the field of family medicine, with a few coming from the public health sciences. </Pgraph><Pgraph>For participants in &#8220;Landpartie 2.0&#8221;, the &#8220;General Practice Course&#8221; takes place in one of the teaching practices in the rural area and in particularly small groups with a maximum of seven students (generally 8-10). The duration of the course is 10.5 hours and takes place in either the third or fourth clinical semester. Amongst other topics, the students learn about typical procedures and disease patterns that they are likely to be confronted with in a family practice.</Pgraph><Pgraph>Once a year, participants in the program also have the opportunity to go on a one-day excursion to get to know innovative healthcare models. On this occasion, they are introduced to a broad spectrum of different approaches to organizing and collaborating in health care. The destinations of the excursions can be physician and health networks, joint practices, medical care centers and health centers. Participation in one excursion during the three-year period is compulsory. </Pgraph><Pgraph>Furthermore, in order to support the students and teaching physicians, a logbook is provided, which serves as both a documentation aid throughout the whole program, as well as a basis for organizing the content of internships. The logbook provides the opportunity to stipulate learning objectives for individual internships and thus delivers an overview of the development of individual skills. The main areas of expertise include &#8220;Medical Interview Strategies&#8221;, &#8220;Physical Examination&#8221;, &#8220;The Use of Diagnostic Tools&#8221; and &#8220;Therapy&#47;Prevention&#8221;. The development of learning objectives is based to a significant extent on those that are used in the standard family medicine internship and that have been tried and tested during medical studies over the long term <TextLink reference="19"></TextLink>. The logbook also contains feedback sheets, attendance sheets for all compulsory courses, and assessment sheets for grading students. </Pgraph><Pgraph>Besides reimbursement for travel and accommodation costs, the students also receive a book voucher and financial support for participation in scientific congresses linked to general practice. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Projektbeschreibung">
      <MainHeadline>Projektbeschreibung</MainHeadline><Pgraph>Auf Basis der dargestellten Entwicklungsschritte wurde von April 2015 bis September 2016 das longitudinale, &#252;ber sechs Semester (drei Jahre) reichende, Lehrangebot der &#8222;Landpartie 2.0&#8220; konzipiert. </Pgraph><Pgraph>Das fakultative Lehrangebot richtet sich an Studierende des ersten klinischen Semesters. Diese k&#246;nnen sich mittels eines eigens entwickelten Fragebogens&#47;Motivationsschreibens bewerben. Der Bewerbungsbogen umfasst sozio-demografische Angaben, Angaben zum aktuell geplanten Karriereweg, aber auch Fragen zur pers&#246;nlichen Einstellung gegen&#252;ber der Allgemeinmedizin. Es gibt dabei sowohl geschlossene als auch offene Fragen, um den Bewerber&#42;innen m&#246;glichst viel Raum f&#252;r individuelle Antworten zu lassen, aber gleichzeitig eine handhabbare Vergleichbarkeit zu erm&#246;glichen. Der eingegangene Fragebogen wird anhand eines festgelegten Punkteschemas bewertet. Die Auswahl der Teilnehmenden erfolgt dabei auf Grundlage von Pr&#228;diktoren, die in einem positiven Zusammenhang mit einer sp&#228;teren Karriereentscheidung der Studierenden in der Allgemeinmedizin <TextLink reference="16"></TextLink> und&#47;oder einer T&#228;tigkeit im l&#228;ndlichen Raum stehen <TextLink reference="17"></TextLink>, <TextLink reference="18"></TextLink>. So erh&#246;ht sich beispielweise die Chance, in das Programm aufgenommen zu werden, wenn die Bewerber&#42;innen angeben, selbst in einer l&#228;ndlichen Region aufgewachsen zu sein, in ihrem sp&#228;teren beruflichen Alltag insbesondere an einer Langzeitbeziehung zu Patient&#42;innen oder einem breiten Krankheitsspektrum interessiert zu sein. Insgesamt k&#246;nnen pro Jahrgang in der Regel bis zu 15 Studierende in das Programm aufgenommen werden. In drei Jahrgangs-Kohorten nehmen somit durchschnittlich 45 Studierende zeitgleich teil. Das Angebot startet nach der Rekrutierung der Studierenden mit einer Auftaktveranstaltung, die zur inhaltlichen und organisatorischen Einf&#252;hrung dient und ein erstes Kennenlernen zwischen allen Beteiligten erm&#246;glicht. Ab dem zweiten klinischen Semester beginnt der praktische Teil der &#8222;Landpartie 2.0&#8220;, der sich insgesamt bis zum Ende des klinischen Studienabschnitts erstreckt (siehe Abbildung 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="figure"/>). </Pgraph><Pgraph>Bei der Entwicklung der &#8222;Landpartie 2.0&#8220; war eines der wichtigsten Kriterien, dass f&#252;r die Studierenden kein oder nur ein sehr geringer zeitlicher Mehraufwand entsteht. Aus diesem Grund wurden bereits bestehende curriculare Pflichtlehrveranstaltungen bzw. deren festgesetztes Zeitkontingent aufgegriffen und organisatorisch sowie zum Teil inhaltlich neu strukturiert. Im Ergebnis absolvieren die Studierenden somit durch ihre Teilnahme am Programm den obligatorischen &#8222;Kurs Allgemeinmedizin&#8220;, das gesamte &#8222;klinische Wahlfach&#8220; sowie das &#8222;Blockpraktikum Allgemeinmedizin&#8220; &#8211; aber in einem neuen, strukturierten Design. Optional k&#246;nnen die Studierenden auch bei der Organisation und Vermittlung von Famulaturpl&#228;tzen sowie dem Wahltertial im Praktischen Jahr in der Allgemeinmedizin unterst&#252;tzt werden.  </Pgraph><Pgraph>Im Zentrum der Neuausrichtung stehen regelm&#228;&#223;ige praktische Erfahrungen in 1:1-Betreuung in l&#228;ndlich gelegenen Hausarztpraxen. Diese befinden sich in einem der drei teilnehmenden Landkreise &#8211; Bergstra&#223;e, Hochtaunus oder Fulda. Die Studierenden gehen pro Semester f&#252;r zwei bis f&#252;nf Tage (in Abh&#228;ngigkeit des jeweiligen Semesters) in ihre zugewiesene Praxis. Die Praxisphasen finden stets in der vorlesungsfreien Zeit statt und der konkrete Termin wird individuell zwischen Studierenden und Lehr&#228;rzt&#42;innen geplant. </Pgraph><Pgraph>Die Mehrheit der Lehr&#228;rzt&#42;innen wurde dabei eigens f&#252;r die &#8222;Landpartie 2.0&#8220; neu rekrutiert. Bei der Auswahl der Praxen wurde darauf geachtet, dass sie nicht nur die regul&#228;ren Aufnahmebedingungen f&#252;r akademische Lehrpraxen erf&#252;llen, sondern auch in l&#228;ndlich gelegenen Kommunen liegen<Superscript>2</Superscript>. Nach der Aufnahme in das Programm durchlaufen alle neuen Lehr&#228;rzt&#42;innen eine organisatorische Einf&#252;hrung und eine einmalige Didaktikschulung. Insgesamt konnten bisher 20 Lehr&#228;rzt&#42;innen, die im Durchschnitt in Gemeinden mit einer Einwohnerzahl von 10.238 praktizieren &#91;Range: 2.430-25.345, Stand: 30.9.2019&#93;, in das Programm der &#8222;Landpartie 2.0&#8220; aufgenommen werden.</Pgraph><Pgraph>Um ein breites Spektrum haus&#228;rztlicher Versorgung zu erleben, lernen die Studierenden innerhalb von f&#252;nf Semestern zwei verschiedene Praxen kennen (z. B. Praxis 1: Einzelpraxis in einer Kommune mit 20.000 Einwohner&#42;innen; Praxis 2: Gemeinschaftspraxis in einer Kommune mit 2.700 Einwohner&#42;innen). Um einen finanziellen Aufwand f&#252;r die teilnehmenden Studierenden zu vermeiden, werden Fahrt- und &#220;bernachtungskosten sowie eine Verpflegungspauschale durch die beteiligten Landkreise &#252;bernommen. </Pgraph><Pgraph>Die Praxisphasen werden von einem begleitenden Seminar am Institut f&#252;r Allgemeinmedizin umrahmt. Das Themenspektrum ist vielf&#228;ltig und reicht von Fallbesprechungen, pers&#246;nlichem Erfahrungsaustausch, Strategien zur Gespr&#228;chsf&#252;hrung (z.B. Thema &#8222;Breaking Bad News&#8220;) bis hin zur Besprechung von Therapiestrategien. Aber auch interdisziplin&#228;re Themen (z.B. &#8222;ambulante Palliativmedizin&#8220; oder &#8222;ambulante Psychosomatik&#8220;) sowie wirtschaftliche&#47;organisatorische Aspekte zum F&#252;hren einer Praxis (z.B. &#8222;M&#246;glichkeiten in der haus&#228;rztlichen Praxis &#8211; Niederlassung &#38; Honorar&#8220;) sind Gegenstand der Seminarreihe. Die konkrete Themenfestsetzung h&#228;ngt auch von dem Bedarf der Studierenden ab und stellt eine Erg&#228;nzung zu den bisherigen Studieninhalten dar. Die Dozent&#42;innen stammen dabei vorrangig aus der Allgemeinmedizin aber vereinzelt auch aus den Gesundheitswissenschaften.</Pgraph><Pgraph>Der &#8222;Kurs Allgemeinmedizin&#8220; erfolgt f&#252;r die Teilnehmenden der &#8222;Landpartie 2.0&#8220; in besonders kleinen Gruppen von max. sieben Studierenden (regul&#228;r 8-10 Studierende) in einer geschulten Hausarztpraxis auf dem Land. Der Kurs umfasst 10,5 Zeitstunden und findet im 3. oder 4. klinischen Semester statt. Die Studierenden lernen u. a. typische allgemeinmedizinische Vorgehensweisen und Krankheitsbilder der haus&#228;rztlichen Praxis kennen. </Pgraph><Pgraph>Zus&#228;tzlich wird den Teilnehmenden im Programm einmal pro Jahr ein Tagesausflug zu innovativen Modellen der Gesundheitsversorgung angeboten. Ziel ist es, das breite Spektrum an Kooperations- und Organisationsformen in der haus&#228;rztlichen Versorgung aufzuzeigen. Ausflugsziele k&#246;nnen neben Arzt- oder Gesundheitsnetzen auch Gemeinschaftspraxen, medizinische Versorgungszentren oder Gesundheitszentren sein. Die Teilnahme an einem Tagesausflug innerhalb von drei Jahren ist dabei verpflichtend. </Pgraph><Pgraph>Zur Unterst&#252;tzung der Studierenden und der Lehr&#228;rzt&#42;innen wurde zudem ein eigenes Logbuch erstellt, das &#252;ber das gesamte Programm hinweg als Dokumentationshilfe und als Grundlage f&#252;r die inhaltliche Gestaltung der Praktika dient. Das Logbuch bietet die M&#246;glichkeit, Lernziele f&#252;r die einzelnen Praktika festzuhalten und somit auch einen &#220;berblick &#252;ber die individuelle Kompetenzentwicklung zu erstellen. Hauptkompetenzfelder sind dabei &#8222;Gespr&#228;chsf&#252;hrung&#8220;, &#8222;K&#246;rperliche Untersuchung&#8220;, &#8222;Ger&#228;tediagnostik&#8220; sowie &#8222;Therapie&#47;Pr&#228;vention&#8220;. Die Entwicklung der Lernziele erfolgte in starker Anlehnung an denen, die bereits f&#252;r das Blockpraktikum Allgemeinmedizin im regul&#228;ren Studienverlauf entwickelt und langfristig erprobt wurden <TextLink reference="19"></TextLink>. Ferner beinhaltet das Logbuch Feedbackb&#246;gen, Teilnahmebest&#228;tigungen f&#252;r alle curricular verpflichtenden Veranstaltungen sowie die Bewertungsb&#246;gen f&#252;r die Notenvergabe.   </Pgraph><Pgraph>Neben der Erstattung von Fahrt- und &#220;bernachtungskosten erhalten die Studierenden zudem pro Semester einen B&#252;chergutschein und finanzielle Unterst&#252;tzung bei der Teilnahme an wissenschaftlichen Kongressen mit allgemeinmedizinischem Bezug.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Results">
      <MainHeadline>Results</MainHeadline><Pgraph>Using a number of methodological steps in its development, the priority program &#8220;Landpartie 2.0&#8221; was successfully designed and implemented and embeds family medicine in the clinical phase of medical studies both longitudinally and with a practical orientation. </Pgraph><Pgraph>During the winter semester 2016&#47;17, the &#8220;Landpartie 2.0&#8221; was offered to medical students for the first time. Applications were generally possible in the first clinical semester and the initial number of annual participants was 15. In the first three years, however, the number of applications from students in their first clinical semester was lower than the number of available places. Project management therefore decided to offer the program to students in their third clinical semester as well. However, as they were more advanced in their studies, they only completed the second phase of the internship in a family practice and only some of the program seminars. In this manner, it was possible to fill 16, 15 and 14 of the available places. In the winter semester of 2019&#47;20, the number of applicants was 26 and thus greater than the number of available places for the first time. In response to the number of applicants and the capacity situation, it was therefore decided that two additional students should be allocated a place on the basis of the selection criteria. Since the winter semester 2016&#47;17, it has thus been possible to include 62 students in the program. </Pgraph><Pgraph>Up to now, the participants have differed considerably from one another in terms of socio-demographic characteristics (see table 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table"/>). The ratio of women (69.4&#37;) to men (30.6&#37;) reflects the situation in medical studies overall, but has nonetheless varied from year to year. The average age of participants at the time of application was 24 years (range 20-48), and, as expected, older applicants tended to already have completed vocational training of some kind. On the other hand, it was surprising that around half of the students had come from communities with more than 10,000 inhabitants and thus, according to the definition used in the program, had not grown up in a rural area. This result is in line with free-text responses provided on the application forms. While some applicants repeatedly expressed having a personal connection to the country, other students explicitly mentioned that despite having been raised in a large town, they wanted to take advantage of the opportunity to get to know a different lifestyle and another way of practicing family medicine. </Pgraph><Pgraph>The preliminary evaluation is of the time spent in the family practices, the accompanying seminars and of the annual one-day excursions, up to the end of the summer semester 2019. Over the long term, a graduate destination survey will also be used find out what actually influenced the decision of students to later work as a family practitioner (in a rural area), and their overall career paths. </Pgraph><Pgraph>All participants completed a two- to five-day internship in the family practices to which they were allocated once per semester, or twice a year. The students had to have attended each family practice at least twice before it was possible to switch. The evaluation then took place per practice and not per internship. Figure 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="figure"/> shows the results from the first two years of the program. It shows that the level of satisfaction was very high with regard to the practical elements of the program. Almost 95&#37; of participants also reported that they felt their level of knowledge had increased and that they considered the practical internships to be a useful part of their medical education. Overall, the internships were allocated the school grade 1.51 (n&#61;37).</Pgraph><Pgraph>Two two-hour seminars take place per semester. The instructors and their number (between one and three instructors per seminar) vary depending on subject. Figure 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="figure"/> shows that the demands that students had of the organization and content of the seminars were almost completely fulfilled, with 93&#37; of students confirming that the content of the seminars was relevant and that their level of knowledge had risen as a result. The instructors were also unanimously considered to demonstrate high levels of motivation and to present the teaching material in a structured manner. </Pgraph><Pgraph>Since the beginning of &#8220;Landpartie 2.0&#8221;, three one-day excursions to get to know different innovative models of healthcare have taken place in one of the participating districts. One excursion, for example, was to &#196;rztehaus Weilrod in Hochtaunuskreis. Six family practitioners work together in the healthcare center, which is made up of four single-handed practices and one group practice. Starting with a self-initiated quality circle that later developed into the organization of a local emergency service, the physicians now work closely with further specialist physicians in the region <TextLink reference="20"></TextLink>. Excursion destinations such as &#196;rztehaus Weilrod provide the participants with an insight into a broad spectrum of physician and interdisciplinary cooperation models. The results of the evaluation show that students&#8217; expectations were consistently met (see figure 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="figure"/>). The organization also received their approval, with 91&#37; of students saying the excursion had contributed towards increasing their level of knowledge, while 94&#37; felt they had gained knowledge of different professional opportunities. Overall, 98&#37; would recommend the excursion to others. The average school grade allocated to it was 1.43 (n&#61;47).</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Ergebnisse">
      <MainHeadline>Ergebnisse</MainHeadline><Pgraph>Mittels verschiedener methodischer Entwicklungsschritte konnte das Schwerpunktprogramm, &#8222;Landpartie 2.0&#8220;, das die Allgemeinmedizin im klinischen Studienabschnitt longitudinal und praxisnah verankert, konzeptioniert und erfolgreich implementiert werden. </Pgraph><Pgraph>Zum Wintersemester 2016&#47;2017 wurde die Landpartie 2.0 den Medizinstudierenden erstmals angeboten. Bewerbungen waren normalerweise im ersten klinischen Semester m&#246;glich und die urspr&#252;ngliche Teilnehmerzahl pro Jahr betrug 15. In den ersten drei Jahren gingen jedoch weniger Bewerbungen aus dem ersten klinischen Semester ein als Pl&#228;tze vorhanden waren. Aus diesem Grund entschied sich die Projektleitung dazu, das Programm auch den Studierenden im dritten klinischen Semester anzubieten. Da diese jedoch bereits weiter in ihrem Studium vorangeschritten sind, wird nur noch die Hausarztpraxisphase 2 und ein Teil der Seminare im Rahmen des Programms absolviert. Auf diese Weise konnten in den ersten drei Jahren 16, 15 und 14 Pl&#228;tze belegt werden. Im Wintersemester 2019&#47;2020 lag die Bewerberzahl mit 26 erstmals &#252;ber den zur Verf&#252;gung stehenden Pl&#228;tzen. Aufgrund der sehr guten Bewerberlage und den kapazitiven M&#246;glichkeiten wurde entschieden, anhand der beschriebenen Auswahlkriterien, zwei Studierende mehr aufzunehmen. Seit dem Wintersemester 2016&#47;2017 konnten somit insgesamt 62 Studierende in das Programm aufgenommen werden. Hinsichtlich der sozio-demografischen Merkmale zeigt sich ein sehr heterogenes Bild innerhalb der bisherigen Teilnehmenden (vgl. Tabelle 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table"/>). </Pgraph><Pgraph>Die ersten Evaluationsergebnisse beziehen sich auf die Praxisphasen, die begleitende Seminarreihe sowie den j&#228;hrlichen Tagesausflug, Stand Ende Sommersemester 2019. Langfristig sollen dar&#252;ber hinaus in einer Verbleibstudie Effekte auf die Motivation f&#252;r eine haus&#228;rztliche T&#228;tigkeit (auf dem Land) sowie Karriereverl&#228;ufe abgebildet werden. </Pgraph><Pgraph>Alle Teilnehmenden absolvieren pro Semester bzw. zweimal im Jahr ein Praktikum im Umfang von zwei bis f&#252;nf Tagen in ihrer jeweiligen Hausarztpraxis. Jede Hausarztpraxis muss insgesamt mindestens zweimal besucht werden, bevor es zu einem Wechsel kommt. Eine Evaluation findet dann pro Praxis und nicht pro Praktikum statt. In der Abbildung 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="figure"/> sind die bisherigen Ergebnisse der ersten beiden Jahrg&#228;nge abgebildet. Es zeigt sich eine sehr hohe Zufriedenheit bez&#252;glich der praktischen Programmbestandteile. Knapp 95 &#37; berichten ferner von einem subjektiven Wissenszuwachs und stufen die Praktika als n&#252;tzlichen Abschnitt ihrer &#228;rztlichen Ausbildung ein. Im Durchschnitt werden die jeweiligen Praktika mit der Schulnote 1,51 bewertet (N&#61;37).</Pgraph><Pgraph>Pro Semester finden zwei Seminartermine &#224; zwei Zeitstunden statt. Die Dozent&#42;innen und auch deren Anzahl (zwischen einem und drei Dozent&#42;innen pro Seminar) variieren dabei in Abh&#228;ngigkeit des jeweiligen Themas. Abbildung 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="figure"/> zeigt, dass die Anspr&#252;che der Studierenden an die Organisation und den inhaltlichen Aufbau der Seminare nahezu vollst&#228;ndig erf&#252;llt wurden. Eine Vermittlung relevanter Inhalte durch die Seminare best&#228;tigten 93&#37; und einen Wissenszuwachs ebenfalls 93&#37; der Studierenden. Das Engagement der Dozent&#42;innen und deren strukturierte Darstellung des Lehrstoffs wurden zudem bis auf eine Nennung durchgehend positiv bewertet. </Pgraph><Pgraph>Seit Beginn der &#8222;Landpartie 2.0&#8220; haben bisher drei Tagesausfl&#252;ge zu unterschiedlichen innovativen Gesundheitsmodellen in jeweils einem der beteiligten Landkreise stattgefunden. Ein Ausflugsziel war beispielsweise das &#196;rztehaus Weilrod im Hochtaunuskreis. In dem medizinischen Versorgungszentrum arbeiten insgesamt sechs Haus&#228;rzt&#42;innen als Praxisgemeinschaft in einer Gemeinschafts- und vier Einzelpraxen zusammen. &#220;ber einen einst eigens initiierten Qualit&#228;tszirkel aus dem auch die Organisation des regionalen Bereitschaftsdienstes hervorging, arbeiten die &#196;rzt&#42;innen mit weiteren Facharztkolleg&#42;innen im Umkreis eng zusammen. Ausflugsziele wie das &#196;rztehaus Weilrod bieten den Teilnehmenden somit Einblicke in das vielf&#228;ltige Spektrum an &#228;rztlichen sowie interprofessionellen Kooperationsmodellen <TextLink reference="20"></TextLink>. Die Evaluationsergebnisse zeigen, dass die Erwartungen der Studierenden durchgehend erf&#252;llt wurden (siehe Abbildung 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="figure"/>). Gro&#223;e Zustimmung fand die Organisation. Bei 91&#37; der Studierenden konnte der Tagesausflug zu einem Wissenszuwachs beitragen und 94&#37; f&#252;hlten sich &#252;ber neue berufliche M&#246;glichkeiten informiert. 98&#37; w&#252;rden den Tagesausflug weiterempfehlen. Im Mittel wurde der Tagesausflug mit der Schulnote 1,43 bewertet (N&#61;47).</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Discussion">
      <MainHeadline>Discussion</MainHeadline><Pgraph>Using a broad-based methodological approach, it was possible to conceptually develop the &#8220;Landpartie 2.0&#8221; priority program between 2015 and 2016 and to implement the changes from 2016&#47;2017 onwards. Since the beginning of the teaching program, 62 interested students have been motivated to take part in it. </Pgraph><Pgraph>At its core, the &#8220;Landpartie 2.0&#8221; consists of regular internships at selected and trained rural practices in the Hessian districts of Bergstrasse, Fulda and Hochtaunuskreis. The internships are accompanied by seminars, the &#8220;General Practice Course&#8221; in small groups, and an annual one-day excursion to become acquainted with innovative heath care models. In order to prevent the students&#8217; workload from increasing, or to at least confine any increase to a minimum, the students that participated in the program were automatically considered to have completed the obligatory &#8220;Clinical elective&#8221; and &#8220;Block internship in General Practice&#8221;. </Pgraph><Pgraph>As recommended by medical experts and students <TextLink reference="21"></TextLink>, <TextLink reference="22"></TextLink>, program participation leads to an increase in the practical share of students&#8217; education in general practice. The objective is that by experiencing intense contact with patients early on, participants should develop and strengthen their practical, communication and social skills. The academic teaching physicians serve the students as role models and mentors, both in seminars and in the practices, and are thus able to strengthen student interest in family medicine <TextLink reference="23"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>The voluntary character of the program enables participants to get to know both family health care and what it means to work in a rural area without having to commit themselves over the long term, as they would if they set up in private practice in one of the three participating districts. Recurring and early contact with family health care and medical care in rural areas can also have an &#8220;adhesive effect&#8221;. The evaluation of similar programs has demonstrated a positive effect on readiness to work as a family practitioner (in a rural area) after completing medical studies <TextLink reference="11"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>The &#8220;Landpartie 2.0&#8221; program can thus be considered an alternative to the &#34;rural physician quotas&#34; that have recently been introduced by several federal German states. Whereas the &#34;rural physician quota&#34; represents a binding decision to choose to work as a family doctor in a rural area previous to medical studies <TextLink reference="24"></TextLink>, the priority program described here provides students with the opportunity to try working as a young doctor and to get to know their own personal interests, based on the appeal of working in a rural area, and their own intrinsic motivation. At the same time, they can develop their medical skills and competencies.</Pgraph><Pgraph>Preliminary evaluation results show that the expectations and demands that students wished to see fulfilled by &#8220;Landpartie 2.0&#8221; were satisfied, and approval of practice internships, the series of seminars and the annual one-day excursion was high to very high. Over the medium- and long-term, evaluative graduate destination surveys will illustrate whether participation in the program increases interest in family medicine. They will also show whether, in comparison to students with similar interests that did not participate in the program, the probability is higher that participants will choose to do a four-month elective in their practical year and&#47;or specialist training in family medicine, and whether they will later decide to work as family doctors (in a rural region). </Pgraph><Pgraph>The present evaluation takes its place among further investigations that have been conducted into other established programs that are available in Germany. Since 2011, the &#8220;Family Medicine Class&#8221; has provided 20 medical students with a clinical elective that focuses on primary care. An evaluation after the first two years showed that the acquisition of skills resulting from participation in the program had a positive influence on the decision to select family medicine as a medical specialty <TextLink reference="9"></TextLink>. The study of a preclinical elective that focused on family healthcare in a rural area around Leipzig demonstrated that participation in a course on family medicine strengthened the position of family medicine as the first choice among career options <TextLink reference="10"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Despite the comprehensive methodological approach employed in the development phase, it is by no means certain that the program developed for &#8220;Landpartie 2.0&#8221; will awaken the interest of medical students in the future. The question to what extent participation in the program increases the readiness to, for example, complete a four-month elective in the practical year and&#47;or specialize in family medicine with a view to working in a rural area remains uncertain. Amongst other considerations, it should be taken into account that the participating students made up, a priori, a strongly self-selected group. Only students with a basic interest in family medicine, and who are at least prepared to consider specializing in the field and working in a practice outside a large city, are likely to apply to participate in the program. However, other similar programs also face this methodological problem <TextLink reference="7"></TextLink>, <TextLink reference="25"></TextLink>. It is therefore essential to take this selection effect into account in more detailed evaluations.</Pgraph><Pgraph>To the best of our knowledge, the longitudinal priority program presented here is the first in Germany to focus on promoting family medicine in a rural area during medical studies. Similar programs in other regions generally concentrate on family medicine but have no explicit rural focus. The broad methodological approach to the conceptual development of the program enabled best practices, the needs and wishes of students, as well as existing curricular and legal framework conditions in Germany to be taken into account early on in the process. In the development phase, it was therefore clear early on what long-term personnel and financial resources the program would have to mobilize to ensure its implementation was sustainable. Furthermore, the program was designed to be voluntary, available from the first clinical semester onwards, and to focus on practical training as far as possible. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Diskussion">
      <MainHeadline>Diskussion</MainHeadline><Pgraph>Durch einen breit angelegten methodischen Ansatz konnte das Schwerpunktprogramm der &#8222;Landpartie 2.0&#8220; von 2015 bis 2016 konzeptionell entwickelt und zum Wintersemester 2016&#47;2017 implementiert werden.</Pgraph><Pgraph>Die &#8222;Landpartie 2.0&#8220; beinhaltet im Kern regelm&#228;&#223;ige Praxisphasen in ausgew&#228;hlten und geschulten Landarztpraxen in den hessischen Landkreisen Bergstra&#223;e, Fulda und dem Hochtaunuskreis. Umrahmt werden die Praktika von Seminaren. Weitere Bestandteile sind der &#8222;Kurs Allgemeinmedizin&#8220; in Kleingruppen sowie ein j&#228;hrlicher Tagesausflug zu innovativen Gesundheitsmodellen. Um zeitlichen Mehraufwand zu vermeiden bzw. m&#246;glichst gering zu halten, absolvieren die Studierenden automatisch die curricularen Pflichtlehrveranstaltungen &#8222;Klinisches Wahlfach&#8220;, &#8222;Kurs Allgemeinmedizin&#8220; und das &#8222;Blockpraktikum Allgemeinmedizin&#8220;.</Pgraph><Pgraph>Seit der Einf&#252;hrung des Lehrangebots konnten 62 interessierte Studierende f&#252;r eine Teilnahme gewonnen werden. Das Verh&#228;ltnis von Frauen (69,4&#37;) zu M&#228;nnern (30,6&#37;) &#228;hnelt dabei dem im gesamten Medizinstudium, schwankt jedoch innerhalb der Jahrg&#228;nge. Im Durchschnitt sind die Teilnehmenden zum Bewerbungszeitpunkt 24 Jahre alt &#91;Range: 20-48 Jahre&#93; und erwartungsgem&#228;&#223; verf&#252;gen &#228;ltere Bewerber&#42;innen h&#228;ufiger &#252;ber eine abgeschlossene Berufsausbildung. &#220;berraschend ist hingegen, dass ca. die H&#228;lfte aller Studierenden aus Gemeinden mit mehr als 10.000 Einwohnern stammt und somit, der dem Programm zugrundeliegenden Definition, nicht l&#228;ndlich aufgewachsen ist. Dieses Ergebnis deckt sich jedoch mit den Freitextantworten aus den Bewerbungsb&#246;gen. W&#228;hrend einige Bewerber&#42;innen wiederkehrend ihren pers&#246;nlichen Bezug zum Leben auf dem Land zum Ausdruck bringen, schreiben andere Studierende explizit, dass sie aus einer Gro&#223;stadt stammen, aber im Rahmen des Programms durchaus die Chance nutzen wollen, andere Lebensstile und wom&#246;glich auch eine andere Art der haus&#228;rztlichen Medizin kennenlernen zu wollen.</Pgraph><Pgraph>Wie von Fachvertretern und Studierenden gefordert <TextLink reference="21"></TextLink>, <TextLink reference="22"></TextLink>, soll durch eine Programmteilnahme der praktische Ausbildungsanteil im Fach Allgemeinmedizin bereits w&#228;hrend des Studiums gesteigert werden. Die Teilnehmenden sollen durch einen fr&#252;hzeitigen und intensiveren Patientenkontakt ihre praktischen, kommunikativen sowie sozialen Kompetenzen weiterentwickeln bzw. festigen. Die Lehr&#228;rzt&#42;innen sowohl in den Praxen als auch in den Seminaren dienen den Studierenden als Rollenvorbilder bzw. Mentor&#42;innen und k&#246;nnen so das Interesse an der Allgemeinmedizin st&#228;rken <TextLink reference="23"></TextLink>. Der fakultative Charakter des Angebots erm&#246;glicht den Teilnehmenden sowohl in eine haus&#228;rztliche als auch in eine land&#228;rztliche T&#228;tigkeit &#8222;hineinzuschnuppern&#8220;, ohne dabei langfristige Verpflichtungen, wie beispielweise eine Niederlassung in einem der drei beteiligten Landkreise, eingehen zu m&#252;ssen. Der wiederkehrende und fr&#252;hzeitige Kontakt zur Allgemeinmedizin und zur Versorgung auf dem Land kann dar&#252;ber hinaus zu einem &#8222;Klebeeffekt&#8220; f&#252;hren. Evaluationsergebnisse aus vergleichbaren Programmen zeigen einen positiven Effekt auf die Bereitschaft, nach dem Studium haus&#228;rztlich (in l&#228;ndlichen Gebieten) t&#228;tig zu werden <TextLink reference="11"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Somit stellt das Angebot der &#8222;Landpartie 2.0&#8220; eine Alternative zu der bereits in einigen Bundesl&#228;ndern neu eingef&#252;hrten &#8222;Landarztquote&#8220; dar. W&#228;hrend die &#8222;Landarztquote&#8220; eine verpflichtende Entscheidung f&#252;r eine haus&#228;rztliche T&#228;tigkeit im l&#228;ndlichen Raum bereits vor dem Studium fordert <TextLink reference="24"></TextLink>, bietet das hier beschriebene Schwerpunktprogramm eine auf Attraktivit&#228;t und intrinsischer Motivation beruhende M&#246;glichkeit, sich selbst als angehende&#42;r Mediziner&#42;in ausprobieren zu d&#252;rfen, seine pers&#246;nlichen Interessen zu pr&#252;fen und gleichzeitig die eigenen fachspezifischen F&#228;higkeiten und Kompetenzen weiterzuentwickeln. </Pgraph><Pgraph>Die bisherigen Auswertungsergebnisse best&#228;tigen, dass die Erwartungen und Anforderungen der Studierenden an die &#8222;Landpartie 2.0&#8220; erf&#252;llt werden. So zeigt sich eine hohe bis sehr hohe Zufriedenheit hinsichtlich der Praxisphasen, Seminarreihe und des j&#228;hrlichen Tagesausflugs. Mittel- bis langfristig angelegte evaluative Verbleibstudien sollen zeigen, ob eine Teilnahme am Angebot das Interesse an der Allgemeinmedizin erh&#246;ht und ob die Wahrscheinlichkeit steigt, dass sich Teilnehmende gegen&#252;ber Nicht-Teilnehmenden mit &#228;hnlicher Interessenslage eher f&#252;r ein PJ-Wahltertial und&#47;oder die Weiterbildung Allgemeinmedizin bzw. eine haus&#228;rztliche T&#228;tigkeit (in l&#228;ndlichen Regionen) entscheiden.</Pgraph><Pgraph>Die vorliegenden Evaluationsergebnisse reihen sich in Untersuchungen anderer in Deutschland etablierter Programme ein. Die &#8222;Klasse Allgemeinmedizin&#8220; bietet 20 Studierenden pro Jahr seit 2011 ein Wahlpflichtfach fokussierend auf die Prim&#228;rversorgung an. Eine Evaluation nach den ersten beiden Jahren zeigte, dass der Kompetenzerwerb durch Programmteilnahme einen positiven Einfluss auf die Pr&#228;ferenz zur Fachgebietswahl Allgemeinmedizin hat <TextLink reference="9"></TextLink>. Die Untersuchung eines vorklinischen Wahlfachs mit Fokus auf die haus&#228;rztliche Versorgung im l&#228;ndlichen Raum in Leipzig belegte, dass eine Teilnahme am Kurs das Fach Allgemeinmedizin als erste Karriereoption best&#228;rkt <TextLink reference="10"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Trotz des umfassenden, methodischen Ansatzes in der Entwicklungsphase kann nicht sicher angenommen werden, dass das entwickelte Angebot der &#8222;Landpartie 2.0&#8220; in Zukunft auf das Interesse der Medizinstudierenden sto&#223;en wird. Auch die Frage, inwieweit eine Teilnahme am Programm zu einer h&#246;heren Bereitschaft f&#252;hrt, sich z.B. f&#252;r ein PJ-Wahltertial in der Allgemeinmedizin bzw. dar&#252;berhinausgehend f&#252;r eine haus&#228;rztliche Facharztweiterbildung mit anschlie&#223;ender T&#228;tigkeit im l&#228;ndlichen Raum zu entscheiden, bleibt derzeit noch unklar. Dabei muss vor allem ber&#252;cksichtigt werden, dass es sich bei den teilnehmenden Studierenden a priori um eine stark selbst-selektierte Gruppe handelt &#8211; nur Studierende, die ein grundlegendes Interesse an der Allgemeinmedizin haben und eine entsprechende Facharztweiterbildung sowie die Niederlassung abseits einer Metropole zumindest in Erw&#228;gung ziehen, werden sich voraussichtlich f&#252;r das Lehrangebot bewerben. Von diesem methodischen Problem sind jedoch auch andere vergleichbare Angebote betroffen <TextLink reference="7"></TextLink>, <TextLink reference="25"></TextLink>. Die Ber&#252;cksichtigung dieses Selektionseffekts ist in weiterf&#252;hrenden Evaluationen folglich unerl&#228;sslich.</Pgraph><Pgraph>Insgesamt handelt es sich unseres Wissens nach bei diesem Schwerpunktprogramm um das erste longitudinale Angebot in Deutschland, das auf eine F&#246;rderung der Allgemeinmedizin im l&#228;ndlichen Raum w&#228;hrend des Studiums fokussiert. &#196;hnliche Programme andernorts setzen dagegen vorrangig auf die Allgemeinmedizin ohne explizit l&#228;ndlichen Fokus. Durch die gew&#228;hlte methodische Breite in der konzeptionellen Entwicklung des Angebots konnten fr&#252;hzeitig Best-Practice-Beispiele, die Anforderungen und W&#252;nsche der Zielgruppe selbst sowie die geltenden curricularen bzw. rechtlichen Rahmenbedingungen in Deutschland ber&#252;cksichtigt werden. So wurde in der Entwicklungsphase beispielsweise deutlich, &#252;ber welche langfristig gesicherten personellen sowie finanziellen Ressourcen das Programm verf&#252;gen muss, um eine nachhaltige Umsetzung zu garantieren. Es sollte zudem auf freiwilliger Basis ab dem klinischen Studienabschnitt stattfinden und alle Bestandteile sollten nach M&#246;glichkeit einen Fokus auf praktische Ausbildungsaspekte legen. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Conclusion">
      <MainHeadline>Conclusion</MainHeadline><Pgraph>The optional &#8220;Landpartie 2.0&#8221; program was successfully planned and integrated into the clinical phase of medical studies. The chosen methodological approach contributed towards ensuring that the opportunities and limitations of such a program were recognized and considered in its conceptual development. </Pgraph><Pgraph>Preliminary evaluation results indicate that &#8220;Landpartie 2.0&#8221; meets the needs of students, makes an important contribution towards improving medical training and, despite its rural focus, also appeals to students from more urban regions. Overall, it is the view of the authors that the longitudinal and comprehensive character of the developed priority program can positively influence the further training and career paths chosen by medical students in favor of family medicine. Participation in a voluntary teaching program that forms an integral part of medical studies is therefore a promising alternative to the so-called &#8220;rural physician quota&#8221;.</Pgraph><Pgraph>However, any attempt to secure the availability of young professionals in a specific field requires corresponding personnel and financial resources, and these are not (currently) available at a number of locations. The repeatedly affirmed readiness to promote family medicine in medical studies should therefore be followed by concrete steps, and should in particular be aimed at ensuring the sustainable financial footing required to implement the necessary measures. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Schlussfolgerung">
      <MainHeadline>Schlussfolgerung</MainHeadline><Pgraph>Das fakultative Programm der &#8222;Landpartie 2.0&#8220; konnte erfolgreich konzipiert und in den klinischen Studienabschnitt integriert werden. Das gew&#228;hlte methodische Vorgehen hat dazu beigetragen, von Beginn an M&#246;glichkeiten und Grenzen eines solchen Angebots zu erkennen und in dessen konzeptioneller Entwicklung zu ber&#252;cksichtigen.</Pgraph><Pgraph>Erste Evaluationsergebnisse verweisen darauf, dass die &#8222;Landpartie 2.0&#8220; den Bedarf der Studierenden erf&#252;llt, einen wertvollen Beitrag in der medizinischen Ausbildung leistet und trotz ihres l&#228;ndlichen Fokus auch Studierende aus urbaneren Regionen anspricht. Insgesamt kann das entwickelte Schwerpunktprogramm aus Sicht der Autoren aufgrund seines longitudinalen und umfassenden Charakters den weiteren Ausbildungs- und Berufsweg von Medizinstudierenden im Sinne einer haus&#228;rztlichen T&#228;tigkeit positiv beeinflussen. Somit stellt die Teilnahme an dem freiwilligen, studienintegrierten Lehrangebot, eine vielversprechende Alternative zu der sogenannten &#8222;Landarztquote&#8220; dar.</Pgraph><Pgraph>Eine solche fachspezifische Nachwuchssicherung bedarf jedoch entsprechender personeller beziehungsweise finanzieller Ressourcen, die aktuell an vielen allgemeinmedizinischen Standorten (noch) nicht zur Verf&#252;gung stehen. Der wiederholt beteuerten Bereitschaft zur F&#246;rderung der Allgemeinmedizin im Studium m&#252;ssen daher bundesweit konkrete Schritte, vor allem nachhaltig finanzierte Ressourcen zur Umsetzung entsprechender Ma&#223;nahmen, folgen.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Notes">
      <MainHeadline>Notes</MainHeadline><Pgraph><Superscript>1</Superscript> The &#8220;Landpartie 1.0&#8221; permits interested students to complete a block internship in family medicine in rural practices in cooperation with the District of Fulda. It is complemented by special undertakings and offers (Event Day, voucher for leisure activities, reimbursement of costs of accommodation and travel)</Pgraph><Pgraph><Superscript>2</Superscript> Our intention was that practices should be in communities with fewer than 20,000 inhabitants. With two exceptions (both with 25,000 inhabitants), it was possible to satisfy this criterion. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Anmerkungen">
      <MainHeadline>Anmerkungen</MainHeadline><Pgraph><Superscript>1</Superscript> Die Landpartie 1.0. erm&#246;glicht interessierten Studierenden in Kooperation mit dem Landkreis Fulda die Durchf&#252;hrung des Blockpraktikums Allgemeinmedizin in land&#228;rztlichen Praxen und wird durch besondere Angebote (Eventtag, Freizeitgutschein, Fahrt- und &#220;bernachtungskosten&#252;bernahme) erg&#228;nzt.</Pgraph><Pgraph><Superscript>2</Superscript> Die Praxen sollen in Gemeinden mit weniger als 20.000 Einwohnern liegen. Bis auf zwei Ausnahmen (jeweils ca. 25.000 Einwohner&#42;innen) wird dieses Kriterium durchgehend erf&#252;llt. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Acknowledgements">
      <MainHeadline>Acknowledgements</MainHeadline><Pgraph>We would like to thank all the practices, districts, experts and students that played such an active role in helping us develop &#8220;Landpartie 2.0&#8221;.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Danksagung">
      <MainHeadline>Danksagung</MainHeadline><Pgraph>Unser Dank geht an alle Praxen, Landkreise, Fachvertreter sowie Studierende, die uns bei der Entwicklung der &#8222;Landpartie 2.0&#8220; tatkr&#228;ftig unterst&#252;tzt haben.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Funding">
      <MainHeadline>Funding</MainHeadline><Pgraph>This project was supported by local authorities in the districts of Bergstrasse, Fulda and Hochtaunuskreis.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="F&#246;rderung">
      <MainHeadline>F&#246;rderung</MainHeadline><Pgraph>Diese Arbeit wurde durch die Kreisaussch&#252;sse der Landkreise Bergstra&#223;e, Fulda und dem Hochtaunuskreis unterst&#252;tzt.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Competing interests">
      <MainHeadline>Competing interests</MainHeadline><Pgraph>The authors declare that they have no competing interests. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Interessenkonflikt">
      <MainHeadline>Interessenkonflikt</MainHeadline><Pgraph>Die Autor&#42;innen erkl&#228;ren, dass sie keinen Interessenkonflikt im Zusammenhang mit diesem Artikel haben.</Pgraph></TextBlock>
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          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Table 1: Socio-demographic details at time of application (around November of each year); (Source: proprietary research). </Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Tabelle 1: Sozio-demografische Angaben zum Bewerbungszeitpunkt (ca. November eines jeden Jahres); (Quelle: eigene Angaben). </Mark1></Pgraph></Caption>
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          <MediaID language="de">1de</MediaID>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Figure 1: Curriculum timeline of &#34;Landpartie 2.0&#34; in clinical stage of medical studies.</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Abbildung 1: Curricularer Ablauf der &#34;Landpartie 2.0&#34; im klinischen Studienabschnitt </Mark1></Pgraph></Caption>
        </Figure>
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          <MediaID language="de">2de</MediaID>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Figure 2: Evaluation results of the practice internships, series of seminars and the one-day excursion up to the summer semester 2019 (Source: proprietary presentation)</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Abbildung 2: Evaluationsergebnisse der Praxisphasen, der Seminarreihe und des Tagesausflug bis Sommersemester 2019 (Quelle:</Mark1></Pgraph><Pgraph><Mark1>eigene Darstellung)</Mark1></Pgraph></Caption>
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