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    <IdentifierDoi>10.3205/zma001640</IdentifierDoi>
    <IdentifierUrn>urn:nbn:de:0183-zma0016408</IdentifierUrn>
    <ArticleType language="en">article</ArticleType>
    <ArticleType language="de">Artikel</ArticleType>
    <TitleGroup>
      <Title language="en">Community-supported teaching on the topic of transgender identity in undergraduate medical education &#8211; a pilot project</Title>
      <TitleTranslated language="de">Lehre zum Thema Transidentit&#228;t im Medizinstudium unter Mitwirkung der Trans&#42;Community &#8211; ein Pilotprojekt</TitleTranslated>
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          <Firstname>Matthias</Firstname>
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          <AcademicTitle>Dr.</AcademicTitle>
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        <Address language="en">University Medical Center G&#246;ttingen, Clinic for Psychiatry and Psychotherapy, von-Siebold-Str. 5, D-37075 G&#246;ttingen, Germany<Affiliation>University Medical Center G&#246;ttingen, Clinic for Psychiatry and Psychotherapy, G&#246;ttingen, Germany</Affiliation></Address>
        <Address language="de">Universit&#228;tsmedizin G&#246;ttingen, Klinik f&#252;r Psychiatrie und Psychotherapie, von-Siebld-Str. 5, 37075 G&#246;ttingen, Deutschland<Affiliation>Universit&#228;tsmedizin G&#246;ttingen, Klinik f&#252;r Psychiatrie und Psychotherapie, G&#246;ttingen, Deutschland</Affiliation></Address>
        <Email>matthias.besse&#64;med.uni-goettingen.de</Email>
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          <Lastname>Signerski-Krieger</Lastname>
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          <Firstname>J&#246;rg</Firstname>
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          <Affiliation>Universit&#228;tsmedizin G&#246;ttingen, Klinik f&#252;r Psychiatrie und Psychotherapie, G&#246;ttingen, Deutschland</Affiliation>
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          <LastnameHeading>Engelmann</LastnameHeading>
          <Firstname>Hannah</Firstname>
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          <Affiliation>Trans&#42;Counseling G&#246;ttingen c&#47;o Queer Center G&#246;ttingen, G&#246;ttingen, Germany</Affiliation>
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          <Affiliation>Trans&#42;Beratung G&#246;ttingen c&#47;o Queeres Zentrum G&#246;ttingen, G&#246;ttingen, Deutschland</Affiliation>
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          <LastnameHeading>Fink</LastnameHeading>
          <Firstname>N&#233;</Firstname>
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          <Affiliation>Trans&#42;Counseling G&#246;ttingen c&#47;o Queer Center G&#246;ttingen, G&#246;ttingen, Germany</Affiliation>
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          <Firstname>Isabel</Firstname>
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          <Affiliation>University Medical Center G&#246;ttingen, Clinic for Psychiatry and Psychotherapy, G&#246;ttingen, Germany</Affiliation>
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          <Corporatename>German Medical Science GMS Publishing House</Corporatename>
        </Corporation>
        <Address>D&#252;sseldorf</Address>
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    <SubjectGroup>
      <SubjectheadingDDB>610</SubjectheadingDDB>
      <Keyword language="en">community-supported teaching</Keyword>
      <Keyword language="en">transgender identity</Keyword>
      <Keyword language="en">undergraduate medical education</Keyword>
      <Keyword language="en">teaching evaluation</Keyword>
      <Keyword language="en">gender incongruence</Keyword>
      <Keyword language="de">communitygest&#252;tzte Lehre</Keyword>
      <Keyword language="de">Transidentit&#228;t</Keyword>
      <Keyword language="de">Medizinstudium</Keyword>
      <Keyword language="de">Lehrevaluation</Keyword>
      <Keyword language="de">Geschlechtsinkongruenz</Keyword>
      <SectionHeading language="en">gender identity</SectionHeading>
      <SectionHeading language="de">Geschlechtsidentit&#228;t</SectionHeading>
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    <DateReceived>20220104</DateReceived>
    <DateRevised>20230530</DateRevised>
    <DateAccepted>20230718</DateAccepted>
    <DatePublishedList>
      
    <DatePublished>20230915</DatePublished></DatePublishedList>
    <Language>engl</Language>
    <LanguageTranslation>germ</LanguageTranslation>
    <License license-type="open-access" xlink:href="http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/">
      <AltText language="en">This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 License.</AltText>
      <AltText language="de">Dieser Artikel ist ein Open-Access-Artikel und steht unter den Lizenzbedingungen der Creative Commons Attribution 4.0 License (Namensnennung).</AltText>
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    <SourceGroup>
      <Journal>
        <ISSN>2366-5017</ISSN>
        <Volume>40</Volume>
        <Issue>5</Issue>
        <JournalTitle>GMS Journal for Medical Education</JournalTitle>
        <JournalTitleAbbr>GMS J Med Educ</JournalTitleAbbr>
      </Journal>
    </SourceGroup>
    <ArticleNo>58</ArticleNo>
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  <OrigData>
    <Abstract language="de" linked="yes"><Pgraph><Mark1>Zielsetzungen:</Mark1> Zuk&#252;nftige &#196;rzt&#42;innen werden im Studium unzureichend auf das Thema Transidentit&#228;t vorbereitet. Lehrveranstaltungen sind im internationalen Vergleich heterogen und nicht an allen Universit&#228;ten etabliert. An unserer Universit&#228;t wurde untersucht, ob sich das Wissen der Studierenden zu diesem Thema durch fach&#228;rztliche Lehre sowie durch Lehre, die von Vertreter&#42;innen der Trans&#42;Community gehalten wurde (communitygest&#252;tzte Lehre) in &#228;hnlicher Form steigern l&#228;sst.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Methoden: </Mark1>Im Sommersemester 2021 (SS21) wurde der Wissensstand zu Transidentit&#228;t von 134 Medizinstudierenden im f&#252;nften klinischen Semester evaluiert (Phase 1). Zudem wurde der Lernzuwachs zu Genderinkongruenz durch das Modul Psychiatrie retrospektiv in zwei Dimensionen erfragt: 1. Diagnosekriterien, 2. Behandlung&#47;Begleitung. </Pgraph><Pgraph>Im Wintersemester 2021&#47;22 (WS 21&#47;22) wurde ein 90-min&#252;tiges Seminar zum Thema Transidentit&#228;t fach&#228;rztlich oder communitygest&#252;tzt durchgef&#252;hrt (Phase 2). Im Anschluss an die Klausur Psychiatrie erfolgte eine erneute Evaluation durch 115 Studierende (Phase 3).</Pgraph><Pgraph><Mark1>Ergebnisse: </Mark1>Die Studierenden im SS21 f&#252;hlten sich durch ihr Studium nicht ausreichend im Thema Transidentit&#228;t ausgebildet, sch&#228;tzten die Relevanz des Themas f&#252;r ihren sp&#228;teren Beruf aber hoch ein. Der Lernzuwachs verbesserte sich nach Einf&#252;hrung des Seminars im WS 21&#47;22 im Vergleich zum vorherigen Semester (beide Dimensionen <Mark2>p</Mark2>&#60;,001). Die communitygest&#252;tzte und die fach&#228;rztliche Lehre erzielte gleichwertige Lernzuw&#228;chse.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Schlussfolgerung:</Mark1> Ein 90-min&#252;tiges Seminar f&#252;hrte bei Studierenden zu einem signifikanten Lernzuwachs bez&#252;glich Transidentit&#228;t. Communitygest&#252;tzte Lehre ist hierbei eine gute M&#246;glichkeit, Wissen zu vermitteln. Medizinische Fakult&#228;ten sollten diese Form der Lehre nutzen, um in zuk&#252;nftigen Curricula etabliertes Wissen gezielt an Studierenden zu vermitteln.</Pgraph></Abstract>
    <Abstract language="en" linked="yes"><Pgraph><Mark1>Introduction and objectives:</Mark1> Future physicians are insufficiently prepared for the topic of transgender identity during their studies. Relevant courses during undergraduate medical education are heterogeneous and not widely established within the curricula. At our university, we investigated if students&#39; knowledge of transgender identity could be increased through medical specialist teaching and teaching delivered by representatives of the trans&#42; community (community-supported teaching).</Pgraph><Pgraph><Mark1>Methods: </Mark1>During summer semester 2021 (SS21), the knowledge level on transgender identity of 134 medical students in their fifth clinical semester was evaluated (phase 1). In addition, knowledge gain on gender incongruence through the module &#8220;psychiatry&#8221; was retrospectively surveyed across two dimensions: 1. diagnostic criteria, 2. treatment&#47;care. </Pgraph><Pgraph>During winter semester 2021&#47;22 (WS 21&#47;22), a 90-minute seminar on transgender identity was held either community-supported or by medical specialists (phase 2). Following the psychiatry exam, a re-evaluation was carried out by 115 students (phase 3).</Pgraph><Pgraph><Mark1>Results:</Mark1> The students in SS21 did not feel sufficiently educated in the topic of transgender identity through their studies, but rated the relevance of the topic for their later profession as high. Learning gain improved after the introduction of the seminar in WS21&#47;22 compared to the previous semester (both dimensions <Mark2>p</Mark2>&#60;.001). Community-supported and specialist teaching achieved equivalent results.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Conclusion: </Mark1>One 90-minutes seminar led to a significant learning gain regarding the topic of transgender identity. Community-supported teaching is a promising way to impart knowledge in a qualified manner: Medical faculties should use this form of teaching to convey established knowledge to students in future curricula.</Pgraph></Abstract>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Introduction">
      <MainHeadline>Introduction</MainHeadline><Pgraph>In Germany, according to the Basic Constitutional Law, no person may experience disadvantages because of the gender &#91;<Hyperlink href="https:&#47;&#47;www.gesetze-im-internet.de&#47;gg&#47;">https:&#47;&#47;www.gesetze-im-internet.de&#47;gg&#47;</Hyperlink>&#93;. Recently, several steps have been taken towards equality for transgender people: For example, in 2017, the Federal Ministry of Family Affairs advocated for a new regulation of the Transsexuals Act <TextLink reference="1"></TextLink>. In the General Act on Equal Treatment, protection against discrimination of transgender people is explicitly mentioned as a goal <TextLink reference="2"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Medically, there has also been a rethinking on the topic of transgender identity. After five forms of &#8220;gender identity disorders&#8221; were distinguished in the tenth version of the International Classification of Diseases (ICD-10) (<TextLink reference="3"></TextLink>, 10<Superscript>th</Superscript> revision), the chapter was deleted from the area of personality disorders in ICD-11 and replaced by the chapter &#8220;conditions related to sexual health&#8221; and renamed from &#8220;gender identity disorders&#8221; to &#8220;gender incongruence&#8221; (<TextLink reference="3"></TextLink>, 11<Superscript>th</Superscript> revision). This move was associated by representatives of the trans&#42;community with the hope that this would lead to destigmatization and improvement in care <TextLink reference="4"></TextLink>. Despite these developments, transgender people are often faced with discrimination and exclusion <TextLink reference="5"></TextLink>. The proportion of mental illnesses and suicides is increased compared to the rest of the population <TextLink reference="6"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Teaching in medical school on trans-specific topics is often limited and the knowledge of future physicians is characterized by uncertainties <TextLink reference="7"></TextLink>, <TextLink reference="8"></TextLink>, <TextLink reference="9"></TextLink>, <TextLink reference="10"></TextLink>. In recent years, there have been efforts in several countries to standardize teaching of transgender identity in medical school. Among other things, competencies concerning sexual health that should be acquired within undergraduate medical education have been formulated <TextLink reference="11"></TextLink> or a curriculum for the medical care of transgender people has been developed <TextLink reference="12"></TextLink>, since teaching so far differs considerably between universities <TextLink reference="13"></TextLink>, <TextLink reference="14"></TextLink>. The literature describes the successful implementation of different teaching formats in medical studies. These range from a single lecture <TextLink reference="15"></TextLink> to multi-hour <TextLink reference="16"></TextLink> or multi-day curricula <TextLink reference="17"></TextLink> to increase medical students&#8217; knowledge of health problems in people with gender incongruence. Several studies report additional benefits when members of the &#8220;Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender and Queer&#8221; (LGBTQ) community are included in courses <TextLink reference="18"></TextLink>, <TextLink reference="19"></TextLink> or when students are introduced to the topic using simulation patients <TextLink reference="20"></TextLink>. In <Mark2>peer-assisted teaching</Mark2>, students are taught by individuals who are not themselves professional teachers of the subject (e.g., affected individuals or fellow students). In medical studies, this is mainly used in tutorials <TextLink reference="21"></TextLink> or in teaching practical skills <TextLink reference="22"></TextLink>, <TextLink reference="23"></TextLink>. Learning gain and satisfaction are on a similar level compared to classical teaching <TextLink reference="21"></TextLink>, <TextLink reference="22"></TextLink>, <TextLink reference="23"></TextLink>, <TextLink reference="24"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Our study will contribute to answer the following research questions:</Pgraph><Pgraph><OrderedList><ListItem level="1" levelPosition="1" numString="1.">What is the knowledge level of students on transgender identity&#63;</ListItem><ListItem level="1" levelPosition="2" numString="2.">Can students&#8217; knowledge be significantly increased by implementing topic-specific teaching in the form of a 90-minute seminar&#63;</ListItem><ListItem level="1" levelPosition="3" numString="3.">Does peer-assisted teaching (in this case: representatives of the trans&#42; community, hence referred to as <Mark2>&#8220;community-supported teaching&#8221;</Mark2> in the following) lead to equivalent learning gain if compared to specialist teaching&#63;</ListItem></OrderedList></Pgraph><Pgraph>Prior to the implementation of the course, knowledge level on transgender identity and knowledge gain among students of the summer semester 2021 (SS21) were surveyed (phase 1), before the implementation of a 90-minute seminar on transgender identity in the winter semester 2021&#47;2022 (WS21&#47;22; phase 2: community-supported or specialist teaching). Finally, an evaluation was conducted in WS21&#47;22 (phase 3).</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Einleitung">
      <MainHeadline>Einleitung</MainHeadline><Pgraph>In Deutschland darf gem&#228;&#223; Grundgesetz keine Person wegen ihres Geschlechts Benachteiligungen erfahren &#91;<Hyperlink href="https:&#47;&#47;www.gesetze-im-internet.de&#47;gg&#47;">https:&#47;&#47;www.gesetze-im-internet.de&#47;gg&#47;</Hyperlink>&#93;. Zuletzt sind mehrere Schritte zur Gleichstellung von transidenten Menschen eingeleitet worden: So sprach sich das Bundesfamilienministerium 2017 f&#252;r eine Neuregelung des Transsexuellengesetzes aus <TextLink reference="1"></TextLink>. Im Allgemeinen Gleichbehandlungsgesetz wird Schutz vor Diskriminierung von transidenten Personen explizit als Ziel genannt <TextLink reference="2"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Auch medizinisch gab es zum Thema Transidentit&#228;t ein Umdenken. Nachdem in der zehnten Version des Internationalen Klassifikationssystems f&#252;r Erkrankungen (ICD-10) f&#252;nf Formen der &#8222;St&#246;rungen der Geschlechtsidentit&#228;t&#8220; unterschieden wurden (<TextLink reference="3"></TextLink>, 10. Revision), wurde das Kapitel im ICD-11 aus dem Bereich der Pers&#246;nlichkeitsst&#246;rungen gestrichen und durch das Kapitel &#8222;Zust&#228;nde im Bereich der sexuellen Gesundheit&#8220; ersetzt und von &#8222;St&#246;rungen der Geschlechtsidentit&#228;t&#8220; in &#8222;Genderinkongruenz&#8220; umbenannt (<TextLink reference="3"></TextLink>, 11. Revision). Von Betroffenenorganisationen wurde dieser Schritt mit der Hoffnung verkn&#252;pft, dass dies zu einer Entstigmatisierung und Verbesserung in der Versorgung f&#252;hre <TextLink reference="4"></TextLink>. Trotz dieser Entwicklungen erleben transidente Menschen h&#228;ufig Diskriminierung und Ausgrenzung <TextLink reference="5"></TextLink>. Der Anteil an psychischen Erkrankungen und Suiziden ist im Vergleich zur restlichen Bev&#246;lkerung erh&#246;ht <TextLink reference="6"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Lehre im Medizinstudium zu transspezifischen Themen ist oft nur eingeschr&#228;nkt verf&#252;gbar und das Wissen zuk&#252;nftiger &#196;rzt&#42;innen durch Unsicherheiten gekennzeichnet <TextLink reference="7"></TextLink>, <TextLink reference="8"></TextLink>, <TextLink reference="9"></TextLink>, <TextLink reference="10"></TextLink>. In den letzten Jahren gab es in mehreren L&#228;ndern Bestrebungen, die Lehre im Medizinstudium zu Transidentit&#228;t zu vereinheitlichen. Unter anderem wurden die im Rahmen des Medizinstudiums zu erwerbenden Kompetenzen die sexuelle Gesundheit betreffend formuliert <TextLink reference="11"></TextLink> oder ein Curriculum zur medizinischen Betreuung von transidenten Menschen entwickelt <TextLink reference="12"></TextLink>, da sich die Lehre bislang zwischen den Universit&#228;ten teilweise erheblich unterscheidet <TextLink reference="13"></TextLink>, <TextLink reference="14"></TextLink>. In der Literatur ist die erfolgreiche Implementierung verschiedener Lehrformate in das Medizinstudium beschrieben. Das Spektrum reicht hierbei von einer einzelnen Vorlesung <TextLink reference="15"></TextLink>, bis hin zu mehrst&#252;ndigen <TextLink reference="16"></TextLink> bzw. mehrt&#228;gigen Curricula <TextLink reference="17"></TextLink> um das Wissen von Medizinstudierenden &#252;ber Gesundheitsprobleme bei Menschen mit Genderinkongruenz zu steigern. Mehrere Studien berichten einen Zusatznutzen, wenn Mitglieder der &#8222;Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender and Queer&#8220; (LGBTQ)-Community in Lehrveranstaltungen eingebunden <TextLink reference="18"></TextLink>, <TextLink reference="19"></TextLink> oder die Lernenden anhand von Simulationspatient&#42;innen an das Thema herangef&#252;hrt werden <TextLink reference="20"></TextLink>. In der peergest&#252;tzten Lehre werden Studierende durch Personen, die selbst keine professionellen Lehrenden f&#252;r das Fachgebiet sind, unterrichtet (z.B. Betroffene oder Mitstudierende). Im Medizinstudium kommt dies vor allem bei Tutorien <TextLink reference="21"></TextLink> oder im Unterricht praktischer F&#228;higkeiten zum Einsatz <TextLink reference="22"></TextLink>, <TextLink reference="23"></TextLink>. Lernzuwachs und Zufriedenheit bewegen sich im Vergleich zur klassischen Lehre auf &#228;hnlichem Niveau <TextLink reference="21"></TextLink>, <TextLink reference="22"></TextLink>, <TextLink reference="23"></TextLink>, <TextLink reference="24"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Unsere Studie soll einen Beitrag zur Beantwortung der Fragen leisten,</Pgraph><Pgraph><OrderedList><ListItem level="1" levelPosition="1" numString="1.">wie sich der Wissensstand der Studierenden zu Transidentit&#228;t darstellt,</ListItem><ListItem level="1" levelPosition="2" numString="2.">ob sich das Wissen der Studierenden durch Implementierung themenspezifischer Lehre in Form eines 90-min&#252;tigen Seminars signifikant steigern l&#228;sst und</ListItem><ListItem level="1" levelPosition="3" numString="3.">ob der Wissenszuwachs bei peergest&#252;tzter Lehre (hier: Vertreter&#42;innen der Trans&#42;Community, daher im Folgenden &#8222;communitygest&#252;tzte Lehre&#8220; genannt) zu gleichwertigen Lernzuw&#228;chsen f&#252;hrt.</ListItem></OrderedList></Pgraph><Pgraph>Vor Implementierung der Lehrveranstaltung wurde der Wissensstand zu Transidentit&#228;t und der Wissenszuwachs bei Studierenden des Sommersemesters 2021 (SS21) erhoben (Phase 1), bevor im Wintersemester 2021&#47;2022 (WS21&#47;22) die Implementierung eines 90-min&#252;tigen Seminars zum Thema Transidentit&#228;t erfolgte (Phase 2: communitygest&#252;tzte oder fach&#228;rztliche Lehre). Abschlie&#223;end wurde eine Evaluation im WS21&#47;22 durchgef&#252;hrt (Phase 3).</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Material and methods">
      <MainHeadline>Material and methods</MainHeadline><SubHeadline>Phase 1: Knowledge level survey in summer semester 2021</SubHeadline><Pgraph>As part of the module evaluation, the survey of the students of the fifth clinical semester was conducted in SS21 following the psychiatry exam. A questionnaire, created and evaluated with EvaSys (Electric Paper Evaluation Systems) was distributed to all 155 students. For the evaluation, five items were added to the existing evaluation questionnaire (see table 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table"/>), which were formulated as statements (e.g., &#8220;I can name the criteria for gender identity disorder&#8221;). Since the ICD-11 was not yet officially used at the time of questionnaire development, the terminology &#8220;gender identity disorder&#8221; from the ICD-10 was used. All statements could be answered using a six-point numerical scale with two anchors (1&#61;&#8220;strongly agree&#8221; to 6&#61;&#8220;strongly disagree&#8221;). Three items nos. 1-3 were used to assess<Mark2> knowledge level</Mark2> on the topic of transgender identity. For two paired items (nos. 4-5), students assessed their subjective <Mark2>learning gain</Mark2> by providing their retrospective self-assessment at the beginning of the module (pre-teaching), and their self-assessment at the time of the survey (post-teaching).</Pgraph><Pgraph>In order to maintain anonymity, no data were collected or analyzed in the course of the module evaluation that would allow conclusions to be drawn about individuals. Teaching on the topic of transgender identity did not take place in SS21.</Pgraph><SubHeadline>Phase 2: Implementation of the seminar in winter semester 2021&#47;2022</SubHeadline><Pgraph>The students from WS21&#47;22 represented a completely new cohort &#8211; no students from SS21 participated in phases 2 and 3. In WS21&#47;22, one seminar of 90-minute duration on the topic of transgender identity was held in six small groups (A-F) of no more than 25 students. Due to the Corona pandemic, courses with mandatory attendance in WS21&#47;22 were delivered digitally using the &#8220;BigBlueButton&#8221; web conferencing system.</Pgraph><Pgraph>Groups A and D were taught by a specialist in psychiatry with additional qualification in sexual medicine, groups B and E by a specialist in psychiatry (<Mark2>specialist teaching</Mark2>). For groups C and F, two lecturers from the local &#8220;Queer Center&#8221; were recruited (<Mark2>community-supported teaching</Mark2>). Both lecturers, who themselves live transident, have been involved in counseling of trans&#42; persons for many years, regularly give lectures on the topic of transgender identity and publish scientific articles in this field.</Pgraph><Pgraph>All lecturers were informed about the learning objectives and the structure of the seminar. An interactive discussion had to be part of the seminar, with further design left to the lecturers.</Pgraph><SubHeadline>Phase 3: Learning gain evaluation in winter semester 2021&#47;2022</SubHeadline><Pgraph>The evaluation of the new course was carried out in the same way as in phase 1. As part of the module evaluation following the psychiatry exam of WS21&#47;22, the questionnaire was again distributed and supplemented by the questions described in table 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table"/> (distribution to all 138 students). In addition, students were asked to indicate their seminar group. As in SS21, no personal data were collected or evaluated.</Pgraph><SubHeadline>Statistical analysis</SubHeadline><Pgraph>Data analysis was performed using IBM SPSS<Superscript>&#174;</Superscript> software, version 29. Means (<Mark2>M</Mark2>), mean differences (<Mark2>M</Mark2><Mark2><Subscript>Diff</Subscript></Mark2>), standard deviations (<Mark2>SD</Mark2>), and Pearson-correlations (<Mark2>r</Mark2>) were created for descriptive presentation. Delta values for estimated learning gain were calculated (&#916;&#61;(post-teaching)-(pre-teaching)); negative values indicated learning gain.</Pgraph><Pgraph>In order to analyze differences in assessed <Mark2>knowledge level</Mark2> about transgender identity between the two semesters SS21 and WS21&#47;22 beyond descriptive presentation, t-tests including effect sizes (<Mark2>d</Mark2><Mark2><Subscript>emp</Subscript></Mark2>) were calculated for independent samples for items nos. 1-3 (see table 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table"/>). To analyze <Mark2>learning gain</Mark2> in the field of transgender identity, two general linear models (GLM) for repeated measures were created for the pairwise items nos. 4-5 (see table 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table"/>), with inclusion of pre- and post-teaching self-assessment as a two-level within-subject factor (&#8220;retrospective&#8221; vs. &#8220;current self-assessment&#8221;). Semester was included as a two-level between-subjects factor in the respective GLM (SS21 vs. WS21&#47;22). To identify differences in learning gain between the two semesters, the interaction effect of the two factors was tested for significance for both GLMs (semester &#215; learning gain). Furthermore, differences in learning gain between <Mark2>community-supported teaching</Mark2> and <Mark2>specialist teaching</Mark2> were analyzed exclusively for WS21&#47;22 using two additional GLMs; they included self-assessment of learning gain as a two-level within-subject factor, and teaching form (community-supported vs. specialist) as a two-level between-subject factor, including testing for interaction of both factors.</Pgraph><Pgraph>Because of &#945;-error inflation (starting from &#945;&#61;0.05, two-sided testing), <Mark2>p</Mark2>-values were adjusted by Bonferroni method for a total of 7 statistical tests (4&#215;GLM, 3&#215;t tests; <Mark2>p</Mark2><Mark2><Subscript>adj</Subscript></Mark2>&#61;<Mark2>p</Mark2><Mark2><Subscript>emp</Subscript></Mark2>&#215;7). Adjustment was also made for all reported pairwise comparisons within each GLM. Students could provide incomplete information in the questionnaire or omit items completely &#8211; see degrees of freedom for each model, or statistical test, and information in figures and tables for the included cases.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Material und Methoden">
      <MainHeadline>Material und Methoden</MainHeadline><SubHeadline>Phase 1: Wissensstandserhebung Sommersemester 2021</SubHeadline><Pgraph>Im Rahmen der Modulevaluation erfolgte die Befragung der Studierenden des f&#252;nften klinischen Semesters im SS21 im Anschluss an die Klausur Psychiatrie. Hierf&#252;r wurde ein Fragebogen an alle 155 Studierenden verteilt. Dieser wurde mit EvaSys (Electric Paper Evaluation Systems) erstellt und ausgewertet. Der bestehende Evaluationsbogen wurde um f&#252;nf Items erweitert (siehe Tabelle 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table"/>), die als Statements formuliert waren (z.B. &#8222;Ich kann die Kriterien f&#252;r eine Geschlechtsidentit&#228;tsst&#246;rung benennen&#8220;). Da das ICD-11 zum Zeitpunkt der Fragebogenerstellung noch nicht offiziell einsetzbar war, wurde die Begrifflichkeit &#8222;Geschlechtsidentit&#228;tsst&#246;rung&#8220; aus dem ICD-10 verwendet. Alle Statements konnten mittels sechsstufiger numerischer Skala mit zwei Ankern beantwortet werden (1&#61;&#8222;trifft voll zu&#8220; bis 6&#61;&#8222;trifft &#252;berhaupt nicht zu&#8220;). Drei Items Nr. 1-3 dienten der <Mark2>Wissensstanderhebung</Mark2> zum Thema Transidentit&#228;t. F&#252;r zwei paarweise Items (Nr. 4-5) bewerteten die Studierenden ihren subjektiven <Mark2>Lernzuwachs</Mark2>, indem sie ihre retrospektive Selbsteinsch&#228;tzung zu Modulbeginn (pr&#228;-Lehre), und ihre Selbsteinsch&#228;tzung zum Zeitpunkt der Befragung (post-Lehre) angaben.</Pgraph><Pgraph>Im Rahmen der Modulevaluation wurden zur Wahrung der Anonymit&#228;t keine Daten erhoben oder ausgewertet, die R&#252;ckschl&#252;sse auf Personen erm&#246;glichten. Lehre zum Thema Transidentit&#228;t fand im SS21 nicht statt.</Pgraph><SubHeadline>Phase 2: Implementierung der Lehrveranstaltung Wintersemester 2021&#47;2022</SubHeadline><Pgraph>Bei den Studierenden aus dem WS21&#47;22 handelte es sich um eine vollst&#228;ndig neue Kohorte &#8211; es nahmen keine Studierenden aus dem SS21 an den Phasen 2 und 3 teil. Im WS21&#47;22 wurde ein Seminar von 90 Minuten Dauer in sechs Kleingruppen (A-F) von maximal 25 Studierenden zum Thema Transidentit&#228;t abgehalten. Aufgrund der Corona-Pandemie wurden Lehrveranstaltungen mit Pr&#228;senzpflicht im WS21&#47;22 digital mittels des Webkonferenzsystems &#8222;BigBlueButton&#8220; abgehalten.</Pgraph><Pgraph>Die Gruppen A und D wurden von einem Facharzt f&#252;r Psychiatrie mit Zusatzbezeichnung Sexualmedizin, die Gruppen B und E von einer Fach&#228;rztin f&#252;r Psychiatrie unterrichtet (<Mark2>fach&#228;rztliche Lehre</Mark2>). F&#252;r die Gruppen C und F konnten zwei Dozierende des lokalen &#8222;Queeren Zentrum&#8220; gewonnen werden (<Mark2>communitygest&#252;tzte Lehre</Mark2>). Beide selbst transident lebende Dozierende sind langj&#228;hrig in der Beratung von trans&#42; Personen engagiert, halten regelm&#228;&#223;ig Vortr&#228;ge zum Thema Transidentit&#228;t und ver&#246;ffentlichen wissenschaftliche Artikel.</Pgraph><Pgraph>Alle Lehrenden wurden &#252;ber die Lernziele und die Struktur aufgekl&#228;rt. Eine interaktive Diskussion sollte Teil des Seminars sein, wobei die weitere Gestaltung den Lehrenden &#252;berlassen blieb.</Pgraph><SubHeadline>Phase 3: Lernzuwachsevaluation Wintersemester 2021&#47;2022</SubHeadline><Pgraph>Die Evaluation der neuen Lehrveranstaltung erfolgte &#8211; wie in Phase 1 &#8211; im Rahmen der Modulevaluation im Anschluss an die Klausur Psychiatrie des WS21&#47;22 per Fragebogen, erneut erg&#228;nzt durch die in Tabelle 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table"/> beschriebenen Fragen (Verteilung an alle 138 Studierenden). Zus&#228;tzlich sollten die Studierenden ihre Seminargruppe angeben. Wie schon im SS21 wurden keine personenbezogenen Daten erhoben oder ausgewertet.</Pgraph><SubHeadline>Statistische Auswertung</SubHeadline><Pgraph>Die Datenanalyse erfolgte mit der Software SPSS<Superscript>&#174;</Superscript>, Version 29. Zur deskriptiven Darstellung wurden Mittelwerte (<Mark2>M</Mark2>), Mittelwertsdifferenzen (<Mark2>M</Mark2><Mark2><Subscript>Diff</Subscript></Mark2>), Standardabweichungen (<Mark2>SD</Mark2>) und Pearson-Korrelationen erstellt (<Mark2>r</Mark2>). Delta-Werte f&#252;r den eingesch&#228;tzten Lernzuwachs wurden berechnet (&#916;&#61;(post-Lehre) - (pr&#228;-Lehre)); negative Werte zeigten einen Lernzuwachs an.</Pgraph><Pgraph>Um &#252;ber die deskriptive Darstellung hinaus Unterschiede beim eingesch&#228;tzten <Mark2>Wissensstand</Mark2> zum Thema Transidentit&#228;t zwischen den beiden Semestern SS21 und WS21&#47;22 zu analysieren, wurden f&#252;r die Items Nr. 1-3 (siehe Tabelle 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table"/>) <Mark2>t</Mark2>-Tests inkl. Effektst&#228;rken (<Mark2>d</Mark2><Mark2><Subscript>emp</Subscript></Mark2>) f&#252;r unabh&#228;ngige Stichproben berechnet. Zur Analyse des<Mark2> Lernzuwachses</Mark2> im Bereich Transidentit&#228;t wurden f&#252;r die paarweisen Items Nr. 4-5 (siehe Tabelle 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table"/>) zwei allgemeine lineare Modelle (GLM) f&#252;r messwiederholte Daten erstellt, mit Aufnahme der Selbsteinsch&#228;tzung vor- und nach der Lehre als zweistufiger Innersubjektfaktor (&#8222;retrospektive&#8220; vs. &#8222;aktuelle Selbsteinsch&#228;tzung&#8220;). Das Semester wurde als zweistufiger Zwischensubjektfaktor in das jeweilige GLM integriert (SS21 vs. WS21&#47;22). Um Unterschiede im Verlauf des Lernzuwachses zwischen beiden Semestern zu identifizieren, wurde die Interaktion beider Faktoren f&#252;r beide GLM auf Signifikanz gepr&#252;ft (Semester &#215; Lernzuwachs). Weiterhin wurden Unterschiede im Lernzuwachs zwischen <Mark2>communitygest&#252;tzter</Mark2> und <Mark2>fach&#228;rztlicher</Mark2> Lehre exklusiv f&#252;r das WS21&#47;22 mittels zwei weiterer GLM analysiert; sie beinhalteten Selbsteinsch&#228;tzung des Lernzuwachses als zweistufiger Innersubjektfaktor, und Lehrform (communitygest&#252;tzt vs. fach&#228;rztlich) als zweistufiger Zwischensubjektfaktor, inkl. Pr&#252;fung auf Interaktion beider Faktoren.</Pgraph><Pgraph>Aufgrund der &#945;-Fehler Inflation (ausgehend von &#945;&#61;0,05, zweiseitige Testung) wurden die <Mark2>p</Mark2>-Werte nach Bonferroni-Methode f&#252;r insgesamt 7 statistische Tests (4&#215;GLM, 3&#215;<Mark2>t</Mark2>-Tests) adjustiert (<Mark2>p</Mark2><Mark2><Subscript>adj</Subscript></Mark2>&#61;<Mark2>p</Mark2><Mark2><Subscript>emp</Subscript></Mark2>&#215;7). Es erfolgte zudem die Adjustierung f&#252;r alle berichteten Paarvergleiche innerhalb jedes GLM. Die Studierenden konnten unvollst&#228;ndige Angaben im Fragebogen machen oder Items komplett auslassen &#8211; siehe Freiheitsgrade der einzelnen Modelle, bzw. statistischen Tests und Angaben in Abbildungen und Tabellen f&#252;r die g&#252;ltigen eingeschlossenen F&#228;lle.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Results">
      <MainHeadline>Results</MainHeadline><SubHeadline>Knowledge level and learning gain in summer semester 2021</SubHeadline><Pgraph>Of 155 students in SS21, <Mark2>n</Mark2>&#61;134 (86.5&#37;) provided information. Students indicated on the numerical scale that they did not feel adequately educated in gender identity disorders through their studies (<Mark2>M</Mark2>&#61;5.18, <Mark2>SD</Mark2>&#61;1.37), tended to rate the topic as relevant to their future careers (<Mark2>M</Mark2>&#61;2.58, <Mark2>SD</Mark2>&#61;1.53), and felt that the psychiatry module was most appropriate to address the topic (<Mark2>M</Mark2>&#61;1.60, <Mark2>SD</Mark2>&#61;0.93; see figure 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="figure"/>).</Pgraph><Pgraph>The students indicated a moderate learning gain in the field of gender identity disorders already in SS21, although no teaching had taken place on the topic: It was &#916;&#61;-0.44 (<Mark2>M</Mark2><Mark2><Subscript>pre</Subscript></Mark2>&#61;5.07, <Mark2>M</Mark2><Mark2><Subscript>post</Subscript></Mark2>&#61;4.62) for &#8220;diagnostic criteria&#8221;, and &#916;&#61;-0.27 (<Mark2>M</Mark2><Mark2><Subscript>pre</Subscript></Mark2>&#61;5.26, <Mark2>M</Mark2><Mark2><Subscript>post</Subscript></Mark2>&#61;4.99) for &#8220;treatment and care&#8221;. Compared to other content taught in SS21 (e.g., antidepressants), the increase in the field of gender identity disorders was numerically considerably lower (for comparison, learning gain for other content taught in SS21 ranged from &#916;&#61;-1.68 to -2.67; see also <TextLink reference="25"></TextLink>).</Pgraph><SubHeadline>Modified teaching in winter semester 2021&#47;22</SubHeadline><Pgraph>Of 138 students in WS21&#47;22, n&#61;115 (83.3&#37;) provided information. Table 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="table"/> shows an overview of the correlations between questionnaire items and semester affiliation.</Pgraph><Pgraph>Considering <Mark2>knowledge level</Mark2>, there was a difference between the two semesters. While students in SS21 tended to disagree with the statement that they had received sufficient training in the field of gender identity disorders through their studies (value &#62;5, see above), the students of WS21&#47;22 achieved a value of <Mark2>M</Mark2>&#61;3.78 (<Mark2>SD</Mark2>&#61;1.48) and felt significantly better trained (<Mark2>t</Mark2>(232)&#61;7.45,<Mark2> p</Mark2>&#60;.001, <Mark2>d</Mark2><Mark2><Subscript>emp</Subscript></Mark2>&#61;0.99, <Mark2>r</Mark2>&#61;-0.442; see figure 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="figure"/> and table 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="table"/>). The relevance of the topic to everyday professional life and the tendency of the module to be suitable for teaching were not rated differently in WS21&#47;22 compared to SS21 (<Mark2>t</Mark2> from 0.26 to 1.29, <Mark2>ns</Mark2>, <Mark2>d</Mark2><Mark2><Subscript>emp</Subscript></Mark2> from 0.03 to 0.17; see figure 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="figure"/> and table 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="table"/>).</Pgraph><Pgraph>A numerically larger <Mark2>learning gain</Mark2> was found in WS21&#47;22 compared to SS21. This is reflected in the correlations between semester and learning gain (see table 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="table"/>: <Mark2>r</Mark2> from -0.483 to -0.607, all <Mark2>p</Mark2>&#60;.001). Learning gain in WS21&#47;22 was &#916;&#61;-1.61 (<Mark2>M</Mark2><Mark2><Subscript>pre</Subscript></Mark2>&#61;4.55, <Mark2>M</Mark2><Mark2><Subscript>post</Subscript></Mark2>&#61;2.94) for &#8220;diagnostic criteria&#8221; and &#916;&#61;-1.74 (<Mark2>M</Mark2><Mark2><Subscript>pre</Subscript></Mark2>&#61;4.57, <Mark2>M</Mark2><Mark2><Subscript>post</Subscript></Mark2>&#61;2.83) for &#8220;treatment and care&#8221;. The general amount of learning gain in the field of transgender identity compared to regularly taught content in WS21&#47;22 was equivalent (for comparison, learning gain for regularly taught content in WS21&#47;22 ranged from &#916;&#61;-1.71 to -2.56).</Pgraph><Pgraph>In the general linear model for &#8220;diagnostic criteria of gender identity disorder&#8221; (see figure 2 A <ImgLink imgNo="2" imgType="figure"/>), a significant repeated measures effect was found describing a general learning gain for the overall sample (GLM: <Mark2>F</Mark2>(1,233)&#61;219.13, <Mark2>p</Mark2>&#60;.001, partial &#951;<Superscript>2</Superscript>&#61;0.49). Furthermore, a significant between-groups effect was found between both semesters (GLM: <Mark2>F</Mark2>(1,233)&#61;55.67, <Mark2>p</Mark2>&#60;.001, partial &#951;<Superscript>2</Superscript>&#61;0.19): Both at the retrospectively assessed time point (pre-teaching) and at the current time point after teaching, WS21&#47;22 students estimated their knowledge to be greater than SS21 students. A significant interaction effect was also found (GLM: <Mark2>F</Mark2>(1,233)&#61;70.91, <Mark2>p</Mark2>&#60;.001, partial &#951;<Superscript>2</Superscript>&#61;0.23): As shown in figure 2 A <ImgLink imgNo="2" imgType="figure"/>, learning gain increased to a greater extent for students in WS21&#47;22 than for students in SS21 (pre-teaching: <Mark2>M</Mark2><Mark2><Subscript>WS21&#47;22</Subscript></Mark2>&#61;4.55, <Mark2>M</Mark2><Mark2><Subscript>SS21</Subscript></Mark2>&#61;5.04, <Mark2>M</Mark2><Mark2><Subscript>Diff</Subscript></Mark2>&#61;0.49, <Mark2>p</Mark2>&#61;.009 ; post-teaching: <Mark2>M</Mark2><Mark2><Subscript>WS21&#47;22</Subscript></Mark2>&#61;2.94, <Mark2>M</Mark2><Mark2><Subscript>SS21</Subscript></Mark2>&#61;4.63, <Mark2>M</Mark2><Mark2><Subscript>Diff</Subscript></Mark2>&#61;1.70, <Mark2>p</Mark2>&#60;.001).</Pgraph><Pgraph>Comparable results were found for the domain &#8220;treatment and care of gender identity disorder&#8221; (see figure 2 B <ImgLink imgNo="2" imgType="figure"/>). In addition to a learning gain for the total sample (repeated measures effect; GLM: <Mark2>F</Mark2>(1,229)&#61;248.41, <Mark2>p</Mark2>&#60;.001, partial &#951;<Superscript>2</Superscript>&#61;0.52) and a between-groups effect between both semesters (GLM: <Mark2>F</Mark2>(1,229)&#61;100.57, <Mark2>p</Mark2>&#60;.001, partial &#951;<Superscript>2</Superscript>&#61;0.31), significant differences in the course of learning gain were found (interaction effect; GLM: <Mark2>F</Mark2>(1,229)&#61;133.26, <Mark2>p</Mark2>&#60;.001, partial &#951;<Superscript>2</Superscript>&#61;0.37). It improved more for WS21&#47;22 students than for SS21 students (pre-teaching: <Mark2>M</Mark2><Mark2><Subscript>WS21&#47;22</Subscript></Mark2>&#61;4.57, <Mark2>M</Mark2><Mark2><Subscript>SS21</Subscript></Mark2>&#61;5.25, <Mark2>M</Mark2><Mark2><Subscript>Diff</Subscript></Mark2>&#61;0.68, p&#60;.001; post-teaching: <Mark2>M</Mark2><Mark2><Subscript>WS21&#47;22</Subscript></Mark2>&#61;2.83, <Mark2>M</Mark2><Mark2><Subscript>SS21</Subscript></Mark2>&#61;4.97, <Mark2>M</Mark2><Mark2><Subscript>Diff</Subscript></Mark2>&#61;2.14, p&#60;.001).</Pgraph><Pgraph>In summary, students in WS21&#47;22 showed significantly greater learning gain than students in SS21 in both areas assessed after implementation of topic-specific teaching.</Pgraph><SubHeadline>Comparison of community-supported teaching to specialist teaching</SubHeadline><Pgraph>There were <Mark2>n</Mark2>&#61;105 students in WS21&#47;22 who provided information on who taught the seminar in each case. Response rates approximately represent the 2&#47;3 distribution to specialist teaching (<Mark2>n</Mark2>&#61;70) and 1&#47;3 distribution to community-supported teaching (<Mark2>n</Mark2>&#61;35, 1&#47;3).</Pgraph><Pgraph>Marginal numerical differences emerged between the two types of teaching considering knowledge level: Students felt they had received equivalent training in gender identity disorders in both forms of teaching (M<Mark2><Subscript>Diff</Subscript></Mark2>&#61;0.34), estimated relevance to their future careers (M<Mark2><Subscript>Diff</Subscript></Mark2>&#61;0.53), and rated the appropriateness of the module similarly (<Mark2>M</Mark2><Mark2><Subscript>Diff</Subscript></Mark2>&#61;0.23).</Pgraph><Pgraph>For <Mark2>learning gain</Mark2> in &#8220;diagnostic criteria of gender identity disorder&#8221; (see figure 3 A <ImgLink imgNo="3" imgType="figure"/>), a general repeated measures effect was found describing overall learning gain within WS21&#47;22 regardless of teaching form (GLM: <Mark2>F</Mark2>(1,101)&#61;180.34, <Mark2>p</Mark2>&#60;.001, partial &#951;<Superscript>2</Superscript>&#61;0.64). Furthermore, neither a significant between-groups effect between teaching forms (GLM: <Mark2>F</Mark2>(1,101)&#61;2.12, <Mark2>ns</Mark2>), nor a significant interaction effect was found (GLM: <Mark2>F</Mark2>(1,101)&#61;0.31, <Mark2>ns</Mark2>, all pairwise comparisons ns). For &#8220;treatment and care&#8221; (see figure 3 B <ImgLink imgNo="3" imgType="figure"/>) a significant learning gain was found for the entire WS21&#47;22 (repeated measures effect; GLM: <Mark2>F</Mark2>(1,100)&#61;177.77, <Mark2>p</Mark2>&#60;.001, partial &#951;<Superscript>2</Superscript>&#61;0.64), again independent of teaching form (between-groups effect; GLM: <Mark2>F</Mark2>(1,100)&#61;1.87, <Mark2>ns</Mark2>) and with a similar pattern (interaction effect; GLM:<Mark2> F</Mark2>(1,100)&#61;0.92, <Mark2>ns</Mark2>, all pairwise comparisons <Mark2>ns</Mark2>).</Pgraph><Pgraph>In summary, learning gain between community-supported teaching and specialist teaching can be considered statistically equivalent.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Ergebnisse">
      <MainHeadline>Ergebnisse</MainHeadline><SubHeadline>Wissensstand zum Lehrthema und Lernzuwachs Sommersemester 2021</SubHeadline><Pgraph>Von 155 Studierenden im SS21 machten n&#61;134 (86,5&#37;) Angaben. Die Studierenden gaben auf der numerischen Skala an, sich durch ihr Studium nicht ausreichend in Geschlechtsidentit&#228;tsst&#246;rungen ausgebildet zu f&#252;hlen (<Mark2>M</Mark2>&#61;5,18, <Mark2>SD</Mark2>&#61;1,37), sch&#228;tzten das Thema f&#252;r ihren sp&#228;teren Berufsalltag tendenziell als relevant ein (<Mark2>M</Mark2>&#61;2,58, <Mark2>SD</Mark2>&#61;1,53) und hielten das Modul Psychiatrie f&#252;r am geeignetsten, das Thema zu behandeln (<Mark2>M</Mark2>&#61;1,60, <Mark2>SD</Mark2>&#61;0,93; siehe Abbildung 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="figure"/>).</Pgraph><Pgraph>Die Studierenden gaben bereits im SS21 einen moderaten Lernzuwachs beim Thema der Geschlechtsidentit&#228;tsst&#246;rungen an, obgleich keine Lehre zum Thema stattfand: Er betrug f&#252;r &#8222;Kriterien&#8220; &#61;&#916;&#61;-0,44 (<Mark2>M</Mark2><Mark2><Subscript>pr&#228;</Subscript></Mark2>&#61;5,07, <Mark2>M</Mark2><Mark2><Subscript>post</Subscript></Mark2>&#61;4,62), f&#252;r &#8222;Behandlung und Begleitung&#8220; &#916;&#61;-0,27 (<Mark2>M</Mark2><Mark2><Subscript>pr&#228;</Subscript></Mark2>&#61;5,26, <Mark2>M</Mark2><Mark2><Subscript>post</Subscript></Mark2>&#61;4,99). Im Vergleich zu den sonstigen vermittelten Inhalten im SS21 (z.B. Antidepressiva) fiel der Zuwachs im Bereich Transidentit&#228;t numerisch deutlich geringer aus (zum Vergleich: Lernzuw&#228;chse bei sonstigen vermittelten Inhalten im SS21 von &#916;&#61;-1,68 bis -2,67; siehe auch <TextLink reference="25"></TextLink>.</Pgraph><SubHeadline>Angepasste Lehre Wintersemester 2021&#47;22</SubHeadline><Pgraph>Von 138 Studierenden im WS21&#47;22 machten <Mark2>n</Mark2>&#61;115 (83,3&#37;) Angaben. In Tabelle 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="table"/> ist eine &#220;bersicht der Korrelationen zwischen Fragebogen-Items und Semesterzugeh&#246;rigkeit dargestellt.</Pgraph><Pgraph>Bei der <Mark2>Wissensstandserhebung</Mark2> ergab sich ein Unterschied zwischen beiden Semestern: W&#228;hrend die Studierenden im SS21 der Aussage, durch das Studium ausreichend in Geschlechtsidentit&#228;tsst&#246;rungen ausgebildet zu sein, mit einem Wert &#62;5 tendenziell nicht zustimmten (s. oben), erreichten sie im WS21&#47;22 einen Wert von <Mark2>M</Mark2>&#61;3,78 (<Mark2>SD</Mark2>&#61;1,48), und f&#252;hlten sich signifikant besser ausgebildet (<Mark2>t</Mark2>(232)&#61;7,45, <Mark2>p</Mark2>&#60;,001, <Mark2>d</Mark2><Mark2><Subscript>emp</Subscript></Mark2>&#61;0,99, <Mark2>r</Mark2>&#61;-0,442; siehe Abbildung 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="figure"/> und Tabelle 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="table"/>). Die Relevanz des Themas f&#252;r den Berufsalltag sowie die tendenzielle Eignung des Moduls zur Vermittlung wurden im WS21&#47;22 nicht signifikant unterschiedlich verglichen mit dem SS21 eingesch&#228;tzt (<Mark2>t</Mark2> von 0,26 bis 1,29, <Mark2>ns</Mark2>, <Mark2>d</Mark2><Mark2><Subscript>emp</Subscript></Mark2> von 0,03 bis 0,17; siehe Abbildung 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="figure"/> und Tabelle 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="table"/>).</Pgraph><Pgraph>Bezogen auf den Lernzuwachs konnte im WS21&#47;22 ein numerisch gr&#246;&#223;erer Zugewinn als im SS21 festgestellt werden. Dies bildet sich in den Korrelationen zwischen Semester und Lernzuwachs ab (siehe Tabelle 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="table"/>: <Mark2>r</Mark2> von -0,483 bis -0,607, <Mark2>p</Mark2>&#60;,001). Der Lernzuwachs im WS21&#47;22 betrug f&#252;r &#8222;Kriterien&#8220; &#916;&#61;-1,61 (<Mark2>M</Mark2><Mark2><Subscript>pr&#228;</Subscript></Mark2>&#61;4,55, <Mark2>M</Mark2><Mark2><Subscript>post</Subscript></Mark2>&#61;2,94), f&#252;r &#8222;Behandlung und Begleitung&#8220; &#916;&#61;-1,74 (<Mark2>M</Mark2><Mark2><Subscript>pr&#228;</Subscript></Mark2>&#61;4,57, <Mark2>M</Mark2><Mark2><Subscript>post</Subscript></Mark2>&#61;2,83). Die Lernzuw&#228;chse waren im Bereich Transidentit&#228;t verglichen zu den regelm&#228;&#223;ig vermittelten Inhalten im WS21&#47;22 &#228;hnlich ausgepr&#228;gt (zum Vergleich: Lernzuw&#228;chse bei regelm&#228;&#223;ig vermittelten Inhalten im WS21&#47;22 von &#916;&#61;-1,71 bis -2,56).</Pgraph><Pgraph>Im allgemeinen linearen Modell f&#252;r &#8222;Kriterien der Geschlechtsidentit&#228;tsst&#246;rung&#8220; (siehe Abbildung 2 A <ImgLink imgNo="2" imgType="figure"/>) konnte ein signifikanter Messwiederholungseffekt gefunden werden, der einen generellen Lernzuwachs f&#252;r die Gesamtstichprobe beschreibt (GLM: <Mark2>F</Mark2>(1,233)&#61;219,13, <Mark2>p</Mark2>&#60;,001, partielles &#951;<Superscript>2</Superscript>&#61;0,49). Weiterhin wurde ein signifikanter Zwischengruppeneffekt zwischen beiden Semestern gefunden (GLM: <Mark2>F</Mark2>(1,233)&#61;55,67, <Mark2>p</Mark2>&#60;,001, partielles &#951;<Superscript>2</Superscript>&#61;0,19): Sowohl zum retrospektiv eingesch&#228;tzten Zeitpunkt (pr&#228;-Lehre) als auch zum aktuellen Zeitpunkt nach der Lehre sch&#228;tzten Studierenden des WS21&#47;22 ihr Wissen gr&#246;&#223;er ein, als Studierende des SS21. Es wurde zudem ein signifikanter Interaktionseffekt gefunden (GLM: <Mark2>F</Mark2>(1,233)&#61;70,91, <Mark2>p</Mark2>&#60;,001, partielles &#951;<Superscript>2</Superscript>&#61;0,23): Wie in Abbildung 2 A <ImgLink imgNo="2" imgType="figure"/> dargestellt, nahm der Lernzuwachs bei Studierenden des WS21&#47;22 st&#228;rker zu als bei Studierenden des SS21 (pr&#228;-Lehre: <Mark2>M</Mark2><Mark2><Subscript>WS21&#47;22</Subscript></Mark2>&#61;4,55, <Mark2>M</Mark2><Mark2><Subscript>SS21</Subscript></Mark2>&#61;5,04, <Mark2>M</Mark2><Mark2><Subscript>Diff</Subscript></Mark2>&#61;0,49, <Mark2>p</Mark2>&#61;,009 ; post-Lehre: <Mark2><Subscript>MWS21&#47;22</Subscript></Mark2>&#61;2,94, <Mark2>M</Mark2><Mark2><Subscript>SS21</Subscript></Mark2>&#61;4,63, <Mark2>M</Mark2><Mark2><Subscript>Diff</Subscript></Mark2>&#61;1,70, <Mark2>p</Mark2>&#60;,001).</Pgraph><Pgraph>Vergleichbare Ergebnisse wurden f&#252;r den Bereich &#8222;Behandlung und Begleitung der Geschlechtsidentit&#228;tsst&#246;rung&#8220; gefunden (siehe Abbildung 2 B <ImgLink imgNo="2" imgType="figure"/>): Neben einem Lernzuwachs f&#252;r die Gesamtstichprobe (Messwiederholungseffekt; GLM: <Mark2>F</Mark2>(1,229)&#61;248,41, <Mark2>p</Mark2>&#60;,001, partielles &#951;<Superscript>2</Superscript>&#61;0,52) und einem Zwischengruppeneffekt zwischen beiden Semestern (GLM: <Mark2>F</Mark2>(1,229)&#61;100,57, <Mark2>p</Mark2>&#60;,001, partielles &#951;<Superscript>2</Superscript>&#61;0,31) zeigten sich signifikante Unterschiede im Verlauf des Lernzuwachses (Interaktionseffekt; GLM: <Mark2>F</Mark2>(1,229)&#61;133,26, <Superscript>p</Superscript>&#60;,001, partielles &#951;<Superscript>2</Superscript>&#61;0,37): Er verbesserte sich bei Studierenden des WS21&#47;22 st&#228;rker als bei Studierenden des SS21 (pr&#228;-Lehre: <Mark2>M</Mark2><Mark2><Subscript>WS21&#47;22</Subscript></Mark2>&#61;4,57, <Mark2>M</Mark2><Mark2><Subscript>SS21</Subscript></Mark2>&#61;5,25, <Mark2>M</Mark2><Mark2><Subscript>Diff</Subscript></Mark2>&#61;0,68, <Mark2>p</Mark2>&#60;,001; post-Lehre: <Mark2>M</Mark2><Mark2><Subscript>WS21&#47;22</Subscript></Mark2>&#61;2,83, <Mark2>M</Mark2><Mark2><Subscript>SS21</Subscript></Mark2>&#61;4,97, <Mark2>M</Mark2><Mark2><Subscript>Diff</Subscript></Mark2>&#61;2,14, <Mark2>p</Mark2>&#60;,001).</Pgraph><Pgraph>Zusammenfassend zeigten Studierenden im WS21&#47;22 nach Implementierung der themenspezifischen Lehre in beiden untersuchten Bereichen einen signifikant gr&#246;&#223;eren Lernzuwachs als Studierende im SS21.</Pgraph><SubHeadline>Vergleich communitygest&#252;tzter zu fach&#228;rztlicher Lehre</SubHeadline><Pgraph>Es machten <Mark2>n</Mark2>&#61;105 Studierende im WS21&#47;22 Angaben dazu, wer das Seminar im jeweiligen Fall geleitet hatte. Die Antwortquoten repr&#228;sentieren n&#228;herungsweise die 2&#47;3-Verteilung auf fach&#228;rztliche (<Mark2>n</Mark2>&#61;70) und 1&#47;3-Verteilung auf communitygest&#252;tzte Lehre (<Mark2>n</Mark2>&#61;35, 1&#47;3).</Pgraph><Pgraph>Bei der <Mark2>Wissensstandserhebung</Mark2> ergaben sich marginale numerische Unterschiede zwischen beiden Lehrformen: Die Studierenden f&#252;hlten sich in Bezug auf Geschlechtsidentit&#228;tsst&#246;rungen in beiden Lehrformen &#228;quivalent ausgebildet (M<Mark2><Subscript>Diff</Subscript></Mark2>&#61;0,34), sch&#228;tzten die Relevanz f&#252;r den sp&#228;teren Berufsalltag (<Mark2>M</Mark2><Mark2><Subscript>Diff</Subscript></Mark2>&#61;0,53) und die Eignung des Moduls &#228;hnlich ein (<Mark2>M</Mark2><Mark2><Subscript>Diff</Subscript></Mark2>&#61;0,23).</Pgraph><Pgraph>F&#252;r den <Mark2>Lernzuwachs</Mark2> im Bereich &#8222;Kriterien der Geschlechtsidentit&#228;tsst&#246;rungen&#8220; (siehe Abbildung 3 A <ImgLink imgNo="3" imgType="figure"/>) wurde ein genereller Messwiederholungseffekt gefunden, der den allgemeinen Lernzuwachs innerhalb des WS21&#47;22 unabh&#228;ngig von der Lehrform beschreibt (GLM: <Mark2>F</Mark2>(1,101)&#61;180,34, <Mark2>p</Mark2>&#60;,001, partielles &#951;<Superscript>2</Superscript>&#61;0,64). Weiterhin wurde weder ein signifikanter Zwischengruppeneffekt zwischen den Lehrformen (GLM: <Mark2>F</Mark2>(1,101)&#61;2,12, <Mark2>ns</Mark2>), noch ein signifikanter Interaktionseffekt gefunden (GLM: <Mark2>F</Mark2>(1,101)&#61;0,31,<Mark2> ns</Mark2>, alle paarweisen Vergleiche <Mark2>ns</Mark2>). F&#252;r &#8222;Behandlung und Begleitung&#8220; (siehe Abbildung 3 B <ImgLink imgNo="3" imgType="figure"/>): wurde ein signifikanter Lernzuwachs f&#252;r das gesamte WS21&#47;22 gefunden (Messwiederholungseffekt; GLM: <Mark2>F</Mark2>(1,100)&#61;177,77, <Mark2>p</Mark2>&#60;,001, partielles &#951;<Superscript>2</Superscript>&#61;0,64), erneut unabh&#228;ngig von der Lehrform (Zwischengruppeneffekt; GLM: <Mark2>F</Mark2>(1,100)&#61;1,87, <Mark2>ns</Mark2>) und mit &#228;hnlichem Verlauf (Interaktionseffekt; GLM: <Mark2>F</Mark2>(1,100)&#61;0,92, <Mark2>ns</Mark2>, alle paarweisen Vergleiche <Mark2>ns</Mark2>).</Pgraph><Pgraph>Zusammenfassend kann der Lernzuwachs zwischen communitygest&#252;tzter und fach&#228;rztlicher Lehre als statistisch &#228;quivalent angesehen werden.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Discussion">
      <MainHeadline>Discussion</MainHeadline><Pgraph>This study examined medical students&#8217; knowledge level of transgender identity in the fifth clinical semester (SS21). Subsequently, a mandatory 90-minute seminar was implemented for WS21&#47;22 in a new cohort of students. In conclusion, we assessed whether the adaptation resulted in improved learning gain.</Pgraph><SubHeadline>Knowledge level in the field of transgender identity</SubHeadline><Pgraph>The students of SS21 did not feel sufficiently educated in the topic of transgender identity, in line with existing publications <TextLink reference="7"></TextLink>, <TextLink reference="9"></TextLink>, <TextLink reference="10"></TextLink>. In addition, the highly rated professional relevance of the topic found here was likewise reported in a Canadian study conducted at nine universities. There, &#62;95&#37; of the students assessed the topic of transgender identity as important for their later professional life <TextLink reference="13"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>The knowledge level is also reflected in the assessed learning gain: The students of SS21 did not see themselves in a position to name diagnostic criteria of gender identity disorder, or to treat or care for those patients. The assessment of the students of SS21 changed only slightly after completion of the psychiatry module, since there was no specific teaching on the topic in this semester. The present study cannot answer why there was nevertheless a moderate learning gain in SS21, which was, however, considerably lower if compared to other learning objectives of the psychiatry module. It is possible that the topic of transgender identity was addressed by individual students in the courses of SS21 in the context of the thematization of the F-axis of the ICD-10, or that students worked out the topic themselves in self-study through increased awareness.</Pgraph><SubHeadline>Learning gain after adaptation of teaching</SubHeadline><Pgraph>Participation in the implemented 90-minute seminar in WS21&#47;22 potentially led to a significant teaching improvement on transgender identity: WS21&#47;22 students felt significantly better educated than SS21 students in terms of knowledge about diagnostic criteria and about treatment&#47;care of patients with transgender identity. Self-assessed learning gain in WS21&#47;22 was comparable to other learning objectives of the psychiatry module <TextLink reference="25"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>It is worth mentioning in this context that this effect could be achieved by a 90-minute seminar. Our study supports the finding that even single courses can significantly increase knowledge about transgender identity <TextLink reference="24"></TextLink>, <TextLink reference="25"></TextLink>, <TextLink reference="26"></TextLink>, <TextLink reference="27"></TextLink>, <TextLink reference="28"></TextLink>. This gives medical schools the opportunity to supplement their teaching catalog at a manageable cost. In which section of the medical curriculum such a course would have to be integrated has to be the subject of future discussions. In our study, students indicated that they thought the psychiatry module was most appropriate in this matter. However, studies on improving the teaching of transgender identity can be found for other departments as well <TextLink reference="20"></TextLink>, <TextLink reference="28"></TextLink>, <TextLink reference="29"></TextLink>, <TextLink reference="30"></TextLink>. Given the numerous specialties involved in treatment, an interdisciplinary course would address the complexity of the topic.</Pgraph><SubHeadline>Learning gain through community-supported teaching</SubHeadline><Pgraph>Our study provides preliminary evidence that community-supported teaching can lead to equivalent learning gain compared with specialist teaching: Students felt equivalently prepared about transgender identity. This finding is consistent with the results of other studies, most of which examined the teaching of practical skills. A student-led tutorial teaching basic clinical skills resulted in a high level of satisfaction among both teachers and learners <TextLink reference="31"></TextLink>. Similar results were obtained in a study comparing a student-led emergency medicine seminar with physician-led groups <TextLink reference="24"></TextLink>. Examinations such as ultrasound could also be taught in this manner <TextLink reference="22"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Involving members of the LGBTQ community in teaching has been described in the literature <TextLink reference="18"></TextLink>, <TextLink reference="19"></TextLink>. However, taking the role of sole lecturer is a unique feature of our study. According to statistics from the German Medical Association, only 39 physicians in Germany held the additional training in sexual medicine as of December 31, 2020 <TextLink reference="32"></TextLink>. The inclusion of affected persons from the community represents an opportunity to acquire additional expertise for university teaching or to expand it with a new perspective. Even though there is a lack of reliable data, a didactic background of the lecturers from the community, as in the case of the present study, seems to be an advantage. In our view, the minimum requirement should be didactic training by experienced teachers at the respective university.</Pgraph><SubHeadline>Limitations and strengths</SubHeadline><Pgraph>Students&#8217; learning gain was assessed at a single point in time following the exam &#8211; this is a post-hoc survey with retrospective self-assessment, which is more susceptible to recall bias. Moreover, additional predictors (e.g., age) and differentiation by subgroups (e.g., gender) would allow for further interpretation of the data, or a check on the validity of the estimated learning gain (e.g., through final grades instead of self-assessment). Unfortunately, it was not possible to collect this kind of personal information due to anonymity requirements.</Pgraph><Pgraph>Furthermore, data show that in WS21&#47;22 students retrospectively assessed their knowledge level in the field of transgender identity better than students in SS21 &#8211; even before the adaptation of teaching (see figure 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="figure"/>). One possible interpretation is that students in WS21&#47;22 had a higher affinity for the topic and benefited more from the adapted teaching in terms of a limited representative semester. At the same time, a significant learning gain is harder to achieve for students who have a better baseline level of knowledge <TextLink reference="33"></TextLink> &#8211; this would argue for the effectiveness of adapted teaching.</Pgraph><Pgraph>A standardized schedule for the lecturers would have increased the comparability between the groups in terms of internal validity, but at the same time would have restricted the individual freedom of design. For the present project, lecturers were specifically given such freedom in shaping the seminar, whereby learning objectives and basic structure (including time-frame, technology, interaction with students) were predetermined. In this way, personal knowledge as well as previous experience could be largely incorporated into the teaching process.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Diskussion">
      <MainHeadline>Diskussion</MainHeadline><Pgraph>In unserer Studie wurde untersucht, wie sich der Wissensstand von Medizinstudierenden im f&#252;nften klinischen Semester (SS21) zu Transidentit&#228;t darstellte. Danach erfolgte die Implementierung eines verpflichtenden 90-min&#252;tigen Seminars f&#252;r das WS21&#47;22 in einer neuen Kohorte Studierender. Abschlie&#223;end wurde &#252;berpr&#252;ft, ob die Anpassung zu einem verbesserten Lernzuwachs f&#252;hrte.</Pgraph><SubHeadline>Wissensstand zum Thema Transidentit&#228;t</SubHeadline><Pgraph>Die Studierenden des SS21 f&#252;hlten sich nicht ausreichend im Thema Transidentit&#228;t ausgebildet, im Einklang mit bestehenden Publikationen <TextLink reference="7"></TextLink>, <TextLink reference="9"></TextLink>, <TextLink reference="10"></TextLink>. Auch die hier gefundene hoch eingesch&#228;tzte sp&#228;tere berufliche Relevanz des Themas wurde ebenso in einer an neun Universit&#228;ten durchgef&#252;hrten kanadischen Studie gefunden. Dort sch&#228;tzten &#62;95&#37; der Studierenden das Thema Transidentit&#228;t als wichtig f&#252;r den sp&#228;teren Berufsalltag ein <TextLink reference="13"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Der Wissensstand spiegelt sich auch im eingesch&#228;tzten Lernzuwachs wider: Die Studierenden des SS21 sahen sich nicht in der Lage, Kriterien der Transidentit&#228;t zu benennen, transidente Patient&#42;innen zu behandeln oder zu begleiten. Die Einsch&#228;tzung der Studierenden des SS21 &#228;nderte sich nach Abschluss des Moduls Psychiatrie nur geringf&#252;gig, da in diesem Semester keine Lehre zum Thema stattfand. Wodurch es im SS21 dennoch zu einem moderaten Lernzuwachs kam, der jedoch deutlich unter dem Lernzuwachs der anderen Lernziele des Moduls Psychiatrie lag, kann die vorliegende Studie nicht beantworten. M&#246;glicherweise wurde das Thema Transidentit&#228;t im Rahmen der Thematisierung der F-Achse des ICD-10 durch einzelne Studierende in den Lehrveranstaltungen des SS21 angesprochen, oder die Studierenden haben im Selbststudium das Thema Transidentit&#228;t durch gesteigerte Sensibilisierung selbst erarbeitet.</Pgraph><SubHeadline>Lernzuwachs nach Anpassung der Lehre</SubHeadline><Pgraph>Die Teilnahme am implementierten 90-min&#252;tigen Seminar im WS21&#47;22 f&#252;hrte potentiell zu einer deutlichen Verbesserung der Lehre zu Transidentit&#228;t: Die Studierenden des WS21&#47;22 f&#252;hlten sich signifikant besser ausgebildet als die Studierenden des SS21, bezogen auf das Wissen um Kriterien der Transidentit&#228;t und zur Behandlung und Begleitung von transidenten Patient&#42;innen. Der im WS21&#47;22 erzielte selbsteingesch&#228;tzte Lernzuwachs war vergleichbar zu anderen Lernzielen des Moduls Psychiatrie <TextLink reference="25"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Erw&#228;hnenswert ist in diesem Zusammenhang, dass dieser Effekt durch eine Lehrveranstaltung von 90 Minuten erzielt werden konnte. Unsere Studie st&#252;tzt den Befund, dass bereits einzelne Lehrveranstaltungen das Wissen &#252;ber Transidentit&#228;t deutlich steigern k&#246;nnen <TextLink reference="24"></TextLink>, <TextLink reference="25"></TextLink>, <TextLink reference="26"></TextLink>, <TextLink reference="27"></TextLink>, <TextLink reference="28"></TextLink>. Dies gibt den medizinischen Fakult&#228;ten die M&#246;glichkeit, mit &#252;berschaubarem Aufwand ihren Lehrkatalog zu erg&#228;nzen. In welchem Abschnitt des Medizinstudiums eine solche Lehrveranstaltung zu integrieren w&#228;re, muss Gegenstand zuk&#252;nftiger Diskussionen sein. In unserer Studie gaben die Studierenden an, das Modul Psychiatrie am geeignetsten f&#252;r die Vermittlung des Themas zu halten. Es finden sich jedoch Studien zur Verbesserung der Lehre zu Transidentit&#228;t aus anderen Fachbereichen <TextLink reference="20"></TextLink>, <TextLink reference="28"></TextLink>, <TextLink reference="29"></TextLink>, <TextLink reference="30"></TextLink>. Vor dem Hintergrund der zahlreichen an der Behandlung beteiligten Fachrichtungen, w&#252;rde eine interdisziplin&#228;re Lehrveranstaltung der Komplexit&#228;t des Themas gerecht werden.</Pgraph><SubHeadline>Lernzuwachs durch communitygest&#252;tzte Lehre</SubHeadline><Pgraph>Unsere Studie liefert einen ersten Anhalt, dass communitygest&#252;tzte Lehre verglichen mit fach&#228;rztlicher Lehre zu &#228;quivalenten Lernzuw&#228;chsen f&#252;hren kann: Die Studierenden f&#252;hlten sich gleichwertig auf das Thema Transidentit&#228;t vorbereitet. Dieser Befund deckt sich mit den Ergebnissen anderer Studien, wobei meist die Vermittlung praktischer F&#228;higkeiten untersucht wurde. Ein studentisch geleitetes Tutorium zur Vermittlung klinischer Basisf&#228;higkeiten f&#252;hrte zu einem hohen Grad an Zufriedenheit bei Lehrenden wie Lernenden <TextLink reference="31"></TextLink>. Zu &#228;hnlichen Ergebnissen kam eine Studie, welche ein studentisch geleitetes notfallmedizinisches Seminar mit &#228;rztlich geleiteten Gruppen verglich <TextLink reference="24"></TextLink>. Auch Untersuchungen wie Ultraschall konnten auf diese Art vermittelt werden <TextLink reference="22"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>In der Literatur ist die Einbeziehung von Mitgliedern der LGBTQ-Community in die Lehre beschrieben worden <TextLink reference="18"></TextLink>, <TextLink reference="19"></TextLink>. Die Einnahme der Rolle als alleinige Dozierende ist jedoch ein Alleinstellungsmerkmal unserer Studie. Laut Statistik der Bundes&#228;rztekammer besa&#223;en zum 31.12.2020 in Deutschland lediglich 39 &#196;rzt&#42;innen die Zusatzweiterbildung Sexualmedizin <TextLink reference="32"></TextLink>. Die Einbeziehung von Betroffenen aus der Community stellt eine M&#246;glichkeit dar, zus&#228;tzliches Fachwissen f&#252;r die universit&#228;re Lehre zu akquirieren bzw. diese um eine neue Perspektive zu erweitern. Auch wenn belastbare Daten hierzu fehlen erscheint eine didaktische Vorbildung der Dozierenden aus der Community, wie in der vorliegenden Studie der Fall, hierbei von Vorteil. Mindestvoraussetzung sollte aus unserer Sicht eine didaktische Schulung durch erfahrene Lehrende der jeweiligen Universit&#228;t sein.</Pgraph><SubHeadline>Limitationen und St&#228;rken</SubHeadline><Pgraph>Der Lernzuwachs durch die Studierenden wurde zu einem einzelnen Zeitpunkt im Anschluss an die Klausur eingesch&#228;tzt &#8211; es handelt sich um eine post-hoc Erhebung mit retrospektiver Selbsteinsch&#228;tzung, die anf&#228;lliger f&#252;r Erinnerungsverzerrungen ist. Zudem w&#252;rden weitere Pr&#228;diktoren (z.B. Alter) und das Differenzieren nach Subgruppen (z.B. Geschlecht) zus&#228;tzliche Interpretationen der Daten, bzw. eine &#220;berpr&#252;fung der Validit&#228;t des eingesch&#228;tzten Lernzuwachses (z.B. durch Abschlussnoten) erm&#246;glichen. Eine Erhebung personenbezogener Informationen war aufgrund der Vorgaben zur Anonymit&#228;t nicht m&#246;glich.</Pgraph><Pgraph>Weiterhin zeigte sich, dass im WS21&#47;22 die Studierenden ihren Wissensstand im Bereich Transidentit&#228;t bereits retrospektiv <Mark2>vor</Mark2> Anpassung der Lehre besser einsch&#228;tzten als die Studierenden des SS21 (siehe Abbildung 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="figure"/>). Eine m&#246;gliche Interpretation ist, dass die Studierenden im WS21&#47;22 eine h&#246;here Affinit&#228;t zum Thema aufwiesen und im Sinne eines eingeschr&#228;nkt repr&#228;sentativen Semesters st&#228;rker von der angepassten Lehre profitierten. Gleichzeitig ist ein signifikanter Lernzuwachs bei Studierenden schwerer zu erzielen, die &#252;ber ein besseres Ausgangsniveau an Wissen verf&#252;gen <TextLink reference="33"></TextLink> &#8211; dies spricht f&#252;r die Wirksamkeit der angepassten Lehre.</Pgraph><Pgraph>Ein standardisierter Ablaufplan f&#252;r die Dozierenden h&#228;tte die Vergleichbarkeit zwischen den Gruppen im Sinne der internen Validit&#228;t erh&#246;ht, gleichzeitig jedoch die individuelle Gestaltungsfreiheit eingeschr&#228;nkt. F&#252;r das vorliegende Projekt sollten den Lehrenden gezielt solche Freiheiten bei der Seminargestaltung gegeben werden, wobei Lernziele und grundlegende Struktur (u.a. zeitlicher Rahmen, Technik, Interaktion mit Studierenden) vorgegeben wurden. Auf diesem Weg konnten pers&#246;nliches Wissen sowie Vorerfahrungen verst&#228;rkt in die Lehre einflie&#223;en.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Conclusion">
      <MainHeadline>Conclusion</MainHeadline><Pgraph>Teaching on trans-specific topics in medical school is limited despite low levels of knowledge on the part of students. The use of short seminars is straightforward and can increase students&#8217; knowledge of transgender identity, highlight misconceptions, open up questions and provide pointers to further knowledge. In the medium term, interdisciplinary teaching should be used as part of a curriculum. Community-supported teaching can play a role in bringing knowledge about transgender identity to universities.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Ausblick">
      <MainHeadline>Ausblick</MainHeadline><Pgraph>Lehre zu transspezifischen Themen im Medizinstudium findet trotz geringen Wissensstands seitens der Studierenden nur eingeschr&#228;nkt statt. Der Einsatz von kurzen Seminaren ist unkompliziert und kann das Wissen der Studierenden &#252;ber Transidentit&#228;t steigern, Fehlannahmen aufzeigen, Fragen er&#246;ffnen und Hinweise auf weiteres Wissen vermitteln. Mittelfristig sollte interdisziplin&#228;re Lehre im Rahmen eines Curriculums eingesetzt werden. communitygest&#252;tzte Lehre kann hierbei eine Rolle spielen, um Wissen zum Thema Transidentit&#228;t an die Universit&#228;ten zu bringen.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Competing interests">
      <MainHeadline>Competing interests</MainHeadline><Pgraph>The authors declare that they have no competing interests. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Interessenkonflikt">
      <MainHeadline>Interessenkonflikt</MainHeadline><Pgraph>Die Autor&#42;innen erkl&#228;ren, dass sie keinen Interessenkonflikt im Zusammenhang mit diesem Artikel haben.</Pgraph></TextBlock>
    <References linked="yes">
      <Reference refNo="1">
        <RefAuthor>Bundesministerium f&#252;r Familie</RefAuthor>
        <RefAuthor>Senioren</RefAuthor>
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          <MediaID language="de">1de</MediaID>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Table 1: Formulation of teaching evaluation items</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Tabelle 1: Formulierung der Items zur Lehrevaluation</Mark1></Pgraph></Caption>
        </Table>
        <Table format="png">
          <MediaNo>2</MediaNo>
          <MediaID language="en">2en</MediaID>
          <MediaID language="de">2de</MediaID>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Table 2: Correlations</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Tabelle 2: Korrelationen</Mark1></Pgraph></Caption>
        </Table>
        <NoOfTables>2</NoOfTables>
      </Tables>
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          <MediaID language="en">1en</MediaID>
          <MediaID language="de">1de</MediaID>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Figure 1: Knowledge level in the field of transgender identity. </Mark1><LineBreak></LineBreak>Mean values with 95&#37; confidence intervals for students&#39; self-assessment on a 6-point numerical scale with two anchors (1&#61;&#8220;strongly agree&#8221; to 6&#61;&#8220;strongly disagree&#8221;) on the following items: (1) <Mark2>education</Mark2> in the course of study regarding gender identity disorders, (2) <Mark2>relevance</Mark2> of the topic for later professional life, (3) <Mark2>suitability</Mark2> of the module for teaching the topic. For all item formulations, see table 1; <Mark2>SS21</Mark2>&#61;Summer semester 2021 (<Mark2>n</Mark2>&#61;115 to 128); <Mark2>WS21&#47;22</Mark2>&#61;Winter semester 2021&#47;22 (<Mark2>n</Mark2>&#61;106 to 109).</Pgraph></Caption>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Abbildung 1: Wissensstandserhebung zum Lehrthema Transidentit&#228;t. </Mark1><LineBreak></LineBreak>Mittelwerte mit 95&#37;-Konfidenzintervallen zur subjektiven Einsch&#228;tzung der Studierenden auf einer 6-stufigen numerischen Skala mit zwei Ankern (1&#61;&#8222;trifft voll zu&#8220; bis 6&#61;&#8222;trifft &#252;berhaupt nicht zu&#8220;) zu den folgenden Items: (1) <Mark2>Ausbildung</Mark2> im Studium in Bezug auf Geschlechtsidentit&#228;tsst&#246;rungen, (2) <Mark2>Relevanz des Themas f&#252;r den sp&#228;teren Berufsalltag, (3) Eignung des Moduls</Mark2> zur Vermittlung des Themas. F&#252;r alle Item-Formulierungen siehe Tabelle 1; <Mark2>SS21</Mark2>&#61;Sommersemester 2021 (<Mark2>n</Mark2>&#61;115 bis 128); <Mark2>WS21&#47;22</Mark2>&#61;Wintersemester 2021&#47;22 (<Mark2>n</Mark2>&#61;106 bis 109)</Pgraph></Caption>
        </Figure>
        <Figure format="png" height="416" width="1061">
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          <MediaID language="en">2en</MediaID>
          <MediaID language="de">2de</MediaID>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Figure 2: Learning gain. </Mark1><LineBreak></LineBreak>Mean values with 95&#37; confidence intervals and Bonferroni-corrected pairwise comparisons of students&#8217; self-assessed learning gain on a 6-point numerical scale with two anchors (1&#61;&#8220;strongly agree&#8221; to 6&#61;&#8220;strongly disagree&#8221;); &#8220;at the beginning of the module&#8221; (<Mark2>pre</Mark2>-teaching) vs. &#8220;currently&#8221; (<Mark2>post</Mark2>-teaching), for (A) diagnostic <Mark2>criteria</Mark2> of gender identity disorder, (B) <Mark2>treatment</Mark2> and care of gender identity disorder (see tab. 1 for all item formulations); differentiated by <Mark2>SS21</Mark2> (summer semester 2021, <Mark2>n</Mark2>&#61;119 to 122) and <Mark2>WS21&#47;22</Mark2> (winter semester 2021&#47;22, <Mark2>n</Mark2>&#61;112 to 113). <LineBreak></LineBreak>&#42;<Mark2>p</Mark2>&#60;.05; &#42;&#42;<Mark2>p</Mark2>&#60;.01; &#42;&#42;&#42;<Mark2>p</Mark2>&#60;.001, <Mark2>ns</Mark2>&#61;not significant.</Pgraph></Caption>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Abbildung 2: Genereller Lernzuwachs. </Mark1><LineBreak></LineBreak>Mittelwerte mit 95&#37;-Konfidenzintervallen und Bonferroni-korrigierten Paarvergleichen des durch die Studierenden eingesch&#228;tzten Lernzuwachses auf einer 6-stufigen numerischen Skala mit zwei Ankern (1&#61;&#8222;trifft voll zu&#8220; bis 6&#61;&#8222;trifft &#252;berhaupt nicht zu&#8220;); &#8222;zu Modulbeginn&#8220; (<Mark2>pr&#228;</Mark2>-Lehre) vs. &#8222;aktuell&#8220; (<Mark2>post</Mark2>-Lehre), f&#252;r (A) <Mark2>Kriterien</Mark2> der Geschlechtsidentit&#228;tsst&#246;rung, (B) <Mark2>Behandlung und</Mark2> <Mark2>Begleitung</Mark2> der Geschlechtsidentit&#228;tsst&#246;rung (siehe Tab. 1 f&#252;r alle Item-Formulierungen); differenziert nach <Mark2>SS21</Mark2> (Sommersemester 2021, <Mark2>n</Mark2>&#61;119 bis 122) und <Mark2>WS21&#47;22</Mark2> (Wintersemester 2021&#47;22, <Mark2>n</Mark2>&#61;112 bis 113). <LineBreak></LineBreak>&#42;<Mark2>p</Mark2>&#60;,05; &#42;&#42;<Mark2>p</Mark2>&#60;,01; &#42;&#42;&#42;<Mark2>p</Mark2>&#60;,001, <Mark2>ns</Mark2>&#61;nicht signifikant</Pgraph></Caption>
        </Figure>
        <Figure format="png" height="408" width="1057">
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          <MediaID language="de">3de</MediaID>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Figure 3: Learning gain depending on teaching form. </Mark1><LineBreak></LineBreak>Mean values with 95&#37; confidence intervals and Bonferroni-corrected pairwise comparisons of learning gain, self-assessed by students in the winter semester 2021&#47;22 on a 6-point numerical scale with two anchors (1&#61;&#8220;strongly agree&#8221; to 6&#61;&#8220;strongly disagree&#8221;); &#8220;at the beginning of the module&#8221; (<Mark2>pre</Mark2>-teaching) vs. &#8220;currently&#8221; (<Mark2>post</Mark2>-teaching), for (A) diagnostic <Mark2>criteria</Mark2> of gender identity disorder, (B) <Mark2>treatment and care</Mark2> of gender identity disorder (see tab. 1 for all item formulations); differentiated by <Mark2>specialist</Mark2> teaching (n&#61;69) and <Mark2>community-supported</Mark2> teaching (<Mark2>n</Mark2>&#61;33 to 34). <LineBreak></LineBreak>&#42;<Mark2>p</Mark2>&#60;.05; &#42;&#42;<Mark2>p</Mark2>&#60;.01; &#42;&#42;&#42;<Mark2>p</Mark2>&#60;.001, <Mark2>ns</Mark2>&#61;not significant.</Pgraph></Caption>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Abbildung 3: Lernzuwachs in Abh&#228;ngigkeit von der Lehrform. </Mark1><LineBreak></LineBreak>Mittelwerte mit 95&#37;-Konfidenzintervallen und Bonferroni-korrigierten Paarvergleichen des durch die Studierenden des Wintersemester 2021&#47;22 eingesch&#228;tzten Lernzuwachses auf einer 6-stufigen numerischen Skala mit zwei Ankern (1&#61;&#8222;trifft voll zu&#8220; bis 6&#61;&#8222;trifft &#252;berhaupt nicht zu&#8220;) &#8222;zu Modulbeginn&#8220; (<Mark2>pr&#228;</Mark2>-Lehre) vs. &#8222;aktuell&#8220; (<Mark2>post</Mark2>-Lehre), f&#252;r (A) <Mark2>Kriterien</Mark2> der Geschlechtsidentit&#228;tsst&#246;rung, (B) <Mark2>Behandlung und Begleitung</Mark2> der Geschlechtsidentit&#228;tsst&#246;rung (siehe Tab. 1 f&#252;r alle Item-Formulierungen); differenziert nach <Mark2>fach&#228;rztlicher Lehre</Mark2> (<Mark2>n</Mark2>&#61;69) und <Mark2>communitygest&#252;tzter</Mark2> Lehre (<Mark2>n</Mark2>&#61;33 bis 34). <LineBreak></LineBreak>&#42;<Mark2>p</Mark2>&#60;,05; &#42;&#42;<Mark2>p</Mark2>&#60;,01; &#42;&#42;&#42;<Mark2>p</Mark2>&#60;,001, <Mark2>ns</Mark2>&#61;nicht signifikant</Pgraph></Caption>
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