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    <Identifier>zma000725</Identifier>
    <IdentifierDoi>10.3205/zma000725</IdentifierDoi>
    <IdentifierUrn>urn:nbn:de:0183-zma0007256</IdentifierUrn>
    <ArticleType language="de">Projekt</ArticleType>
    <ArticleType language="en">project</ArticleType>
    <TitleGroup>
      <Title language="de">Wie hoch liegen die Personalkosten f&#252;r die Durchf&#252;hrung einer OSCE&#63; Eine Kostenaufstellung nach betriebswirtschaftlichen Gesichtspunkten</Title>
      <TitleTranslated language="en">How high are the personnel costs for OSCE&#63; A financial report on management aspects</TitleTranslated>
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          <LastnameHeading>Rau</LastnameHeading>
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        <Address>Universit&#228;tsklinikum Ulm, Klinik f&#252;r Kinder- und Jugendpsychiatrie&#47;Psychotherapie, Steinh&#246;velstra&#223;e 2, 89075 Ulm, Deutschland, Tel.: &#43;49 (0)731&#47;500-61724, Fax: &#43;49 (0)731&#47;500-61777<Affiliation>Universit&#228;tsklinikum Ulm, Klinik f&#252;r Kinder- und Jugendpsychiatrie&#47;Psychotherapie, Ulm, Deutschland</Affiliation></Address>
        <Email>thea.rau&#64;uni-ulm.de</Email>
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        <Email>joerg.fegert&#64;uniklinik-ulm.de</Email>
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        <Email>hubert.liebhardt&#64;uni-ulm.de</Email>
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          <Corporatename>German Medical Science GMS Publishing House</Corporatename>
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      <SubjectheadingDDB>610</SubjectheadingDDB>
      <Keyword language="en">OSCE</Keyword>
      <Keyword language="en">clinical and practical examination</Keyword>
      <Keyword language="en">staff</Keyword>
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      <Keyword language="de">klinisch-praktische Pr&#252;fung</Keyword>
      <Keyword language="de">Personalkosten</Keyword>
      <SectionHeading language="en">medicine</SectionHeading>
      <SectionHeading language="de">Humanmedizin</SectionHeading>
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    <DateReceived>20100716</DateReceived>
    <DateRevised>20101022</DateRevised>
    <DateAccepted>20101108</DateAccepted>
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    <DatePublished>20110204</DatePublished></DatePublishedList>
    <Language>germ</Language>
    <LanguageTranslation>engl</LanguageTranslation>
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      <Journal>
        <ISSN>1860-3572</ISSN>
        <Volume>28</Volume>
        <Issue>1</Issue>
        <JournalTitle>GMS Zeitschrift f&#252;r Medizinische Ausbildung</JournalTitle>
        <JournalTitleAbbr>GMS Z Med Ausbild</JournalTitleAbbr>
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    <ArticleNo>13</ArticleNo>
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  <OrigData>
    <Abstract language="de" linked="yes"><Pgraph><Mark1>Zielsetzung: </Mark1>Um die klinisch-praktischen Fertigkeiten von Studierenden im Medizinstudium zu bewerten, wurde in den medizinischen Fakult&#228;ten die OSCE (objective structured clinical examination) erprobt. F&#252;r die Umsetzung einer OSCE ist ein hoher Personaleinsatz erforderlich. Insbesondere f&#252;r F&#228;cher mit geringen Ressourcen ist daher eine effiziente Kostenplanung erforderlich. In der Klinik f&#252;r Neurologie der Medizinischen Fakult&#228;t der Universit&#228;t Ulm wurde die OSCE im Wintersemester 09&#47;10 als Pilotprojekt eingef&#252;hrt und retrospektiv eine Kostenaufstellung der Personalaufwendungen vorgenommen. Sie soll beispielhaft einen Einblick in die erforderlichen Mittel f&#252;r eine OSCE mit Simulationspatienten geben. </Pgraph><Pgraph><Mark1>Methode:</Mark1> In die Berechnung des finanziellen Aufwands f&#252;r die OSCE gingen ein: Anstellungsstatus des Personals mit Einsatzbereich f&#252;r die OSCE, inhaltliche und zeitliche Dimension des Einsatzes. Nach der Pr&#252;fung wurde die Akzeptanz des Pr&#252;fungsformates durch ein Fokusgruppeninterview mit den Lehrenden und Studierenden untersucht.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Ergebnis:</Mark1> Die Gesamtaufwendungen f&#252;r den Personaleinsatz f&#252;r die OSCE betrugen 12.468,- &#8364;. Der von der Klinik aufzubringende Anteil errechnete sich mit 9.576,- &#8364;. Studiengeb&#252;hren wurden in H&#246;he von 2.892,-&#8364; verwendet. Bei Umrechnung der Gesamtaufwendungen auf die Anzahl der Pr&#252;flinge errechnete sich ein Betrag in H&#246;he von 86,- &#8364; pro Pr&#252;fling. Sowohl die Studierenden als auch die Lehrenden best&#228;tigten die Validit&#228;t der Pr&#252;fung und sahen in der neuen Pr&#252;fung den Mehrwert in den Lerneffekten. </Pgraph><Pgraph><Mark1>Schlussfolgerung: </Mark1>Die hohe Akzeptanz der OSCE in der Neurologie bei Studierenden und Lehrenden spricht f&#252;r eine Beibehaltung des Pr&#252;fungsformates. Vor dem Hintergrund des hohen finanziellen und logistischen Aufwands einer OSCE sollte jedoch im Einzelfall gepr&#252;ft werden, wie langfristig eine effiziente Pr&#252;fungsdurchf&#252;hrung m&#246;glich ist. </Pgraph></Abstract>
    <Abstract language="en" linked="yes"><Pgraph><Mark1>Objective:</Mark1> The OSCE (objective structured clinical examination) was put to the test in order to assess the clinical practical skills of students in medical studies in the medical faculties. For the implementation of an OSCE, a large number of personnel is necessary. In particular for subjects with limited resources, therefore, efficient cost planning is required. In the winter semester 09&#47;10, the Department of Neurology at the Medical Faculty of the University of Ulm introduced the OSCE as a pilot project. A financial report retrospectively shows the personnel expenses. The report is intended as an example for an insight into the resources needed for the OSCE with simulated patients. </Pgraph><Pgraph><Mark1>Method: </Mark1>Included in the calculation of the financial costs of the OSCE were: employment, status of staff involved in the OSCE, subject-matter and temporal dimension of the task. After the exam, acceptance of the examination format was reviewed by a focus group interview with the teachers and students. </Pgraph><Pgraph><Mark1>Result: </Mark1>The total expenses for the personnel involved in the OSCE amounted to 12,468 &#8364;. The costing of the clinic&#8217;s share was calculated at 9,576 &#8364;. Tuition fees from the students have been used to the amount of 2.892 &#8364;. For conversion of total expenditure to the number of examines the sum of 86 &#8364; per student was calculated. Both students and teachers confirmed the validity of the OSCE and recognised the added value in the learning effects.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Conclusion: </Mark1>The high acceptance of the OSCE in neurology by both students and teachers favours maintaining the test format. Against the background of the high financial and logistical costs, however, in individual cases it should be assessed how in the long-term efficient examination procedure will be possible.</Pgraph></Abstract>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Einleitung">
      <MainHeadline>Einleitung</MainHeadline><Pgraph>Mit der Novellierung der &#228;rztlichen Approbationsordnung (&#196;AppO) im Jahre 2002 wurde ein erh&#246;hter Anteil an praktischer Ausbildung und damit auch ein Schwerpunkt auf praktischen Pr&#252;fungen innerhalb des Medizinstudiums festgelegt <TextLink reference="1"></TextLink>. Angehalten durch diese Vorgaben wurden daraufhin in vielen Medizinischen Fakult&#228;ten die Lehrformate angepasst und verst&#228;rkt praktische Anteile in das Curriculum integriert. Entsprechend der Ausbildungsform wurden dann in einem weiteren Schritt die Pr&#252;fungsformate angepasst und die Zahl an klinisch-praktischen Pr&#252;fungen erh&#246;ht <TextLink reference="2"></TextLink>. 2006 wurde die Forderung nach passgenauen Pr&#252;fungsmethoden vom Ausschuss Pr&#252;fungen der Gesellschaft f&#252;r Medizinische Ausbildung (GMA) und dem Kompetenzzentrum Pr&#252;fungen Baden-W&#252;rttemberg in Heidelberg aufgegriffen und in einem Positionspapier &#8222;Leitlinie f&#252;r Fakult&#228;ts-interne Leistungsnachweise w&#228;hrend des Medizinstudiums&#8220; die Notwendigkeit der Anpassung der Pr&#252;fungsformate an die Lehrformate dargestellt <TextLink reference="3"></TextLink>. Auf der Grundlage der nun vorhandenen allgemeing&#252;ltigen Empfehlungen zur Gestaltung eines hochwertigen Pr&#252;fungsverfahrens wurde in der Medizinischen Fakult&#228;t der Universit&#228;t Ulm eine Diskussion in Gang gesetzt, ob und in welchem Umfang eine Umstellung der Pr&#252;fungspraxis erfolgen soll. Entschieden wurde, das Jahr 2008 als Schwerpunktjahr &#8222;Pr&#252;fungen&#8220; zu deklarieren und finanziert durch Studiengeb&#252;hren den Personalbestand im Studiendekanat f&#252;r die Pr&#252;fungsentwicklung durch eine wissenschaftliche Mitarbeiterin f&#252;r zwei Jahre zu erweitern <TextLink reference="4"></TextLink>. Weiter wurde festgelegt, dass die klinisch-praktischen F&#228;cher die praktischen F&#228;higkeiten der Studierenden nach der Absolvierung von Praktika mit einer &#8222;OSCE&#8220; (objective structured clinical examination) abfragen sollten. Ausschlaggebend f&#252;r die Wahl dieses Pr&#252;fungsformates war, dass die OSCE als standardisierte, valide und reliable Pr&#252;fungsmethode bekannt ist und sich an vielen Medizinischen Fakult&#228;ten bereits in Anwendung befindet <TextLink reference="5"></TextLink>, <TextLink reference="6"></TextLink>, <TextLink reference="7"></TextLink>. Zudem konnte auf Erfahrungen mit diesem Pr&#252;fungsformat zur&#252;ckgegriffen werden, da sowohl in der Notfallmedizin als auch in der Chirurgie der Medizinischen Fakult&#228;t der Universit&#228;t Ulm die Studierenden bereits langj&#228;hrig mit einer OSCE gepr&#252;ft wurden <TextLink reference="8"></TextLink>. Anfang 2008 wurden &#252;ber das Studiendekanat Zielvereinbarungen an die Kliniken und Institute versandt. Darin bat der Studiendekan die Kliniken und Institute, eine Anpassung des Pr&#252;fungsformates an das zugeh&#246;rige Lehrformat vorzubereiten. Entsprechendes Engagement wurde an die Vergabe der internen &#8222;Leistungsorientierten Mittelvergabe&#8220; (LOM) f&#252;r 2008 gekn&#252;pft, so dass ein Anreiz bestand, m&#246;glichst rasch eine Umstellung vorzunehmen.</Pgraph><Pgraph>Die Reform des Pr&#252;fungswesens wurde in vielen Instituten und Kliniken durchaus kritisch diskutiert. Gerade F&#228;cher mit geringen Ressourcen f&#252;r die Lehre bef&#252;rchteten den immensen personellen und damit auch finanziellen Aufwand bei der Durchf&#252;hrung einer OSCE, welcher mehrfach publiziert wurde <TextLink reference="5"></TextLink>, <TextLink reference="9"></TextLink>, <TextLink reference="10"></TextLink>, <TextLink reference="11"></TextLink>, <TextLink reference="12"></TextLink>, <TextLink reference="13"></TextLink>. Sie zeigten vorerst Zur&#252;ckhaltung bei der Implementierung der Pr&#252;fungsmethode. </Pgraph><Pgraph>In der Klinik f&#252;r Neurologie der Medizinischen Fakult&#228;t der Universit&#228;t Ulm wurde nach einer Abw&#228;gung der Aufwendungen im Verh&#228;ltnis zu den erwarteten Lerneffekten entschieden, eine praktische Pr&#252;fung f&#252;r Studierende anzubieten. Im Wintersemester 09&#47;10 fand ein Pilotprojekt mit einer Kohorte von 145 Studierenden statt. Das Projekt wurde unter &#246;konomischen Gesichtspunkten mit dem Fokus Personalcontrolling und Akzeptanz der Pr&#252;fung durch Lehrende und Studierende evaluiert. Damit ist zum einen eine dokumentierte Grundlage f&#252;r die Optimierung des Personaleinsatzes f&#252;r die OSCE in der Klinik f&#252;r Neurologie vorhanden. Zum anderen soll die Aufstellung einen allgemeinen Einblick in den Personalbedarf f&#252;r eine OSCE mit Simulationspatienten geben und damit eine fundierte Entscheidungshilfe f&#252;r eine &#246;konomische Pr&#252;fungsgestaltung geben. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Introduction">
      <MainHeadline>Introduction</MainHeadline><Pgraph>With the amendment to the German licensing regulations for doctors (&#196;AppO) in 2002, an increase in the proportion of practical training, and at the same time a focus on practical examinations within medical studies, was fixed <TextLink reference="1"></TextLink>. As required by these guidelines, teaching formats were adapted and an increasing number of practical components were integrated into many medical faculties. In accordance with the type of training, in a further step examination formats were adapted and the number of clinical-practical examinations increased <TextLink reference="2"></TextLink>. In 2006 the demand for precise examination methods was taken up in Heidelberg by the committee for examinations of the Society for Medical Education (Gesellschaft f&#252;r Medizinische Ausbildung (GMA) and the Centre of Excellence for Assessment Baden-W&#252;rttemberg, and the need to adapt examination formats to teaching formats was presented in a policy paper entitled &#8220;Guidelines for Internal Faculty Proofs of Performance during Medical Studies&#8221; <TextLink reference="3"></TextLink>. On the basis of the present generally accepted recommendations for the design of a high standard examination procedure, a discussion was set in motion in the Medical Faculty of the University of Ulm as to whether and to what extent a reorganisation of examination procedures should take place. It was decided that 2008 should be declared &#8220;examinations year&#8221;, and, financed with tuition fees, that the staff in the Dean&#8217;s Office for Examination Development should be given an additional post for a research assistant limited to 2 years <TextLink reference="4"></TextLink>. It was further decided that the clinical and practical subjects should test the practical abilities of students after completing internships with an &#8220;OSCE&#8221; (objective structured clinical examination). A main factor in the choice of this examination format was that the OSCE is recognised as a standardised, valid and reliable method of examination and is already in use in many medical faculties <TextLink reference="5"></TextLink>, <TextLink reference="6"></TextLink>, <TextLink reference="7"></TextLink>. Furthermore, it was possible to draw on experiences with this examination format as students had already been tested for many years with an OSCE both in emergency medicine and surgery in the medical faculty of the University of Ulm <TextLink reference="8"></TextLink>. At the beginning of 2008, target agreements were sent by the office of the dean of studies to clinics and institutions. In them the dean of studies asked the clinics and institutions to prepare the adaptation of the examination format to the appropriate teaching format. Similar commitment was linked to the allocation of performance-related bonuses (LOM) for 2008, so that there was an incentive to make changes as quickly as possible.</Pgraph><Pgraph>The reform of the examination system was critically discussed in many institutes and clinics. As has been reported several times <TextLink reference="5"></TextLink>, <TextLink reference="9"></TextLink>, <TextLink reference="10"></TextLink>, <TextLink reference="11"></TextLink>, <TextLink reference="12"></TextLink>, <TextLink reference="13"></TextLink>, subjects with limited resources for teaching, in particular, were anxious about the immense effort involved in terms of personnel, and consequently also finance, when carrying out an OSCE. They at first showed reluctance to implement the examination method. In the Clinic for Neurology in the Medical Faculty of the University of Ulm, after a consideration of the expense in relation to the expected learning effect, it was decided to offer a practical examination for students. In the winter semester of 2009&#47;2010, a pilot project took place with a group of 145 students. The project was evaluated by both teachers and students from an economic point of view with the emphasis on personnel control and acceptability of the examinations. Thus on the one hand a documented basis for optimisation of human resources for the OSCE in the neurological clinic is available. On the other hand the statement should establish a general idea of the personnel requirements for an OSCE with simulated patients, and thus provide a thorough decision-making aid for an economic examination form.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Methode">
      <MainHeadline>Methode</MainHeadline><Pgraph>Die OSCE wurde gem&#228;&#223; den Vorgaben der &#8222;Leitlinie f&#252;r Fakult&#228;ts-interne Leistungsnachweise w&#228;hrend des Medizinstudiums&#8220; geplant und durchgef&#252;hrt <TextLink reference="3"></TextLink>. F&#252;r die Pr&#252;fer fanden vor der OSCE zwei Schulungstermine statt, in denen die OSCE als Pr&#252;fungsverfahren vorgestellt und ein Erwartungshorizont f&#252;r die zuvor gemeinsam festgelegten Pr&#252;fungsaufgaben konsentiert wurde. Hierzu demonstrierte der Lehrbeauftragte der Klinik f&#252;r Neurologie an einem Freiwilligen die Untersuchungstechniken in einer Abstufung von minimaler Leistung f&#252;r ein Bestehen der Station bis hin zu einer maximalen Leistung f&#252;r ein sehr gutes Abschneiden. Die Qualit&#228;t der Leistung wurde von den Pr&#252;fern jeweils mit einem Notenvorschlag kommentiert (Note 1-4). Analog dazu wurde eine Bewertung (erreicht&#47; nicht erreicht) anhand einer Checkliste vorgenommen und die Summe aus den Punkten aus den einzelnen Bewertungskategorien mit der Notenvergabe verglichen. Anschlie&#223;end wurden die Bewertungen zur Diskussion gestellt. Nach Beendigung der OSCE fand ein weiteres Treffen der Pr&#252;fer statt, in dem die Erfahrungen mit den einzelnen Pr&#252;fungsaufgaben und der Ablauf der Pr&#252;fung aufgegriffen wurden. F&#252;r das Pr&#228;- und Postreview wurden je Pr&#252;fer vier Arbeitsstunden (2 Stunden Vorbereitung&#47; 2 Stunden Nachbereitung) eingeplant. </Pgraph><Pgraph>Die logistischen Aufgaben bei der Durchf&#252;hrung der Pr&#252;fung wurden von studentischen Hilfskr&#228;ften &#252;bernommen. Um dabei dem Pilotcharakter gerecht zu werden und Verz&#246;gerungen im Ablauf zu vermeiden, wurde am Pr&#252;fungstermin der Anmeldebereich zur Pr&#252;fung mit studentischen Hilfskr&#228;ften doppelt besetzt. Die Auswertung der Pr&#252;fungsergebnisse erfolgte mit Hilfe von &#8222;Klaus&#8220;, einer Pr&#252;fungssoftware der Firma Blubbsoft GmbH Berlin (<Hyperlink href="http:&#47;&#47;www.blubbsoft.de">http:&#47;&#47;www.blubbsoft.de</Hyperlink>). </Pgraph><Pgraph>Nach Abschluss der Pr&#252;fung wurden die Arbeitsleistungen der beteiligten Personen mit dem jeweiligen Einsatzbereich und dem Inhalt des Einsatzes erfasst und durch die zeitliche Dimension des Einsatzes erg&#228;nzt. So war erkennbar, welche Aufgaben die entsprechende Person in welchem zeitlichen Rahmen durchf&#252;hrte. Die Arbeitsleistungen wurden jeweils in vollen Stunden ausgewiesen. </Pgraph><Pgraph>In die Aufstellung des Pr&#252;fungsaufwands wurden alle Arbeitsschritte, von der Vorbereitung bis zur Durchf&#252;hrung und Auswertung der OSCE miteinbezogen. </Pgraph><Pgraph>F&#252;r die Berechnung der Personalkosten in Euro wurde ein Durchschnittswert (Ber&#252;cksichtigung von Entgeltstufen) aus dem Verg&#252;tungsschl&#252;ssel nach dem jeweiligen Tarifvertrag (siehe Tabelle 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table"/>), entsprechend dem Anstellungsstatus, gebildet. In einem weiteren Schritt wurde der durchschnittliche Arbeitgeberaufwand pro Jahr f&#252;r die einzelnen Positionen durch die Jahresarbeitsstunden geteilt. Die f&#252;r eine T&#228;tigkeit erforderliche Arbeitszeit wurde anschlie&#223;end mit dem jeweiligen Brutto-Stundensatz multipliziert. F&#252;r Beteiligte, die nach Honorars&#228;tzen bezahlt wurden, wurde der Stundensatz direkt mit der Einsatzzeit multipliziert. Die Berechnung wurde ausschlie&#223;lich auf der Grundlage von zeitbezogenem Arbeitgeberaufwand durchgef&#252;hrt. Ausgenommen wurden, sofern vorhanden, leistungsbezogene Entgelte sowie Personalzusatzkosten oder zus&#228;tzliche Aufwendungen, wie beispielsweise Mehrarbeitsverg&#252;tungen und Zulagen.</Pgraph><Pgraph>Die Aufstellung der Personalaufwendungen f&#252;r die Leitung der OSCE (Pr&#252;fungsentwicklung und Monitoring) im Studiendekanat und in der Klinik f&#252;r Neurologie wurde in drei Planungsphasen (Vorbereitung, Durchf&#252;hrung, Nachbereitung) unterteilt. Sowohl die wissenschaftliche Mitarbeiterin f&#252;r die Pr&#252;fungsentwicklung im Studiendekanat als auch die wissenschaftliche Mitarbeiterin f&#252;r das Simulationspatientenprogramm und die damit verbunden Belastungen (z.B. Honorar f&#252;r Einsatzzeiten) wurden aus Studiengeb&#252;hren finanziert. </Pgraph><Pgraph>Die Berechnung f&#252;r den Einsatz von studentischen Hilfskr&#228;ften, den Einsatz der Simulationspatienten und der Pr&#252;fenden wurde als Gesamtbudget ausgewiesen. Eingeschlossen wurden die Teilnahme an Schulungen, Durchf&#252;hrungszeiten der Pr&#252;fung sowie Arbeiten nach Abschluss des Pr&#252;fungsparcours. Die Verg&#252;tungsschl&#252;ssel der Pr&#252;fenden sind abh&#228;ngig von der Ausbildung und Funktion der Personen innerhalb der regul&#228;ren Arbeit (z.B. Position in der Klinik). Die Berechnung wurde auf der Grundlage dieser Vorgaben und des Einsatzplanes in der Klinik f&#252;r Neurologie f&#252;r die Pr&#252;fung vorgenommen. Lehrpersonen mit Lehrverpflichtung, welche von extern f&#252;r die Abnahme der Pr&#252;fung hinzugezogen wurden, wurden der Einfachheit halber nach dem Tarifvertrag f&#252;r &#196;rztinnen und &#196;rzte an Universit&#228;tskliniken (TV-&#196;rzte), Universit&#228;tskliniken der L&#228;nder, Tarifgebiet West berechnet. Ber&#252;cksichtigt wurde ein Durchschnittswert innerhalb der Tarifgruppe f&#252;r Ober&#228;rzte (&#196;3). Weiter wurde auch der logistische Aufwand des Sekretariats der Klinik f&#252;r Neurologie als Pauschalbetrag erfasst. Hierunter fielen die Arbeitsaufwendungen f&#252;r die Pr&#252;fungsvorbereitungen und die Auswertung der Pr&#252;fung anhand der Pr&#252;fungssoftware &#8222;Klaus&#8220;.</Pgraph><Pgraph>Der Fokus in dieser Untersuchung lag auf der Berechnung der Personalkosten <TextLink reference="14"></TextLink>. Erforderliche Materialkosten<Superscript>1</Superscript> wurden lediglich in der Form ber&#252;cksichtigt, dass zur Beschaffung des Materials Personaleins&#228;tze notwendig waren. Dieser Kostenfaktor war in der Aufstellung &#252;ber den Inhalt der Arbeitsleistung erkennbar. </Pgraph><Pgraph>Bei der Wertung der Einsatzzeiten war der Pilotcharakter des Projektes zu ber&#252;cksichtigen, welcher eine erh&#246;hte Personalpr&#228;senz f&#252;r logistische Aufgaben rechtfertigte und die Entwicklung der Pr&#252;fung inkludierte. </Pgraph><SubHeadline>Beschreibung des Pr&#252;fungssettings</SubHeadline><Pgraph>Die OSCE in der Neurologie fand im Rahmen des Studiengangs Humanmedizin innerhalb des Kurssemesters (8. Studiensemester) statt. Die Studierenden durchliefen vier Pr&#252;fungsstationen (siehe Abbildung 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="figure"/>), welche jeweils mit einem Simulationspatienten besetzt wurden. Die Aufgabenstellungen umfassten vier verschiedene neurologische Untersuchungen inklusive Befundbeschreibung. Der Schwerpunkt lag auf der Untersuchung der Patienten. Die Pr&#252;fungsaufgaben wurden aus den praktischen Lernzielen der Neurologie ausgew&#228;hlt. Zur Vorbereitung auf die Pr&#252;fung wurden den Studierenden auf der Ulmer Lernplattform Medizin ein Handout zur Verf&#252;gung gestellt. Abrufbar waren weiter Videos mit Demonstrationen von neurologischen Untersuchungen am Patienten. Zudem wurden die Studierenden im Rahmen der Lehre in der Ulmer Klinik f&#252;r Neurologie und in den Kooperationseinrichtungen praktisch ausgebildet. Hierzu wurde bereits im Vorfeld Wert auf eine einheitliche Lehre gelegt. Da sowohl die Studierenden als auch die Pr&#252;fenden sich erstmalig mit einer OSCE in der Neurologie auseinandersetzten und zeitgleich eine Anpassung des Lehr- und Lernverhaltens erfolgte, waren umfangreiche Vorarbeiten f&#252;r die Pr&#252;fung zu leisten. Die Klinik f&#252;r Neurologie entschied daher in der Pilotphase vorerst vier ausgew&#228;hlte Pr&#252;fungsaufgaben abzufragen, um erste Erfahrungen mit dem Pr&#252;fungsformat in einem &#252;berschaubaren Rahmen zu sammeln. Die Studierenden verf&#252;gten zum Zeitpunkt der Pr&#252;fung &#252;ber keinerlei Informationen &#252;ber den Inhalt der Aufgaben, so dass davon auszugehen ist, dass sie sich auf alle praktischen Lerninhalte vorbereiteten.</Pgraph><Pgraph>Alle Pr&#252;fungsstationen wurden mit qualifizierten Pr&#252;fenden (Fach&#228;rztinnen und Fach&#228;rzten, Ober&#228;rztinnen und Ober&#228;rzten, niedergelassenen Neurologen) besetzt. In vier parallel laufenden Parcours (siehe Abbildung 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="figure"/>) wurden am Pr&#252;fungstermin insgesamt 145 Pr&#252;flinge gepr&#252;ft. Die Pr&#252;fungsdauer pro Pr&#252;fling betrug insgesamt 20 Minuten; vier Minuten pro Station und eine Minute Wechselzeit.</Pgraph><Pgraph>In den Pr&#252;fungsprozess waren folgende Funktionstr&#228;ger aus den jeweiligen Institutionen involviert: Studiendekanat (zwei wissenschaftliche Mitarbeiter aus der Pr&#252;fungsentwicklung&#47; Simulationspatienten-Programm), Klinik f&#252;r Neurologie (zwei Lehrbeauftragte, Sekretariat, 15 &#196;rztinnen und &#196;rzte als Pr&#252;fer), f&#252;nf externe Pr&#252;fende, 19 Simulationspatienten, 19 studentische Hilfskr&#228;fte.</Pgraph><Pgraph>Nahezu alle w&#228;hrend der Durchf&#252;hrung der OSCE notwendigen logistischen Aufgaben (Anmeldung, Zeittaktung etc.) wurden von studentischen Hilfskr&#228;ften &#252;bernommen. </Pgraph><SubHeadline>Fokusgruppeninterview</SubHeadline><Pgraph>Unmittelbar nach der Durchf&#252;hrung der OSCE wurden 40 Studierende, zehn Studierende pro Parcours (28 Prozent), in Form eines Kurzinterviews zur Pr&#252;fung befragt (siehe Abbildung 3 <ImgLink imgNo="3" imgType="figure"/>). Die Befragung fand in festgelegten Zeitabst&#228;nden parallel in den Parcours statt. Es wurden lediglich Einzelpersonen befragt. Weiter wurden alle beteiligten Lehrenden&#47;Pr&#252;fenden nach Beendigung der OSCE zur Pr&#252;fungssituation befragt. Die Befragung wurde vom Studiendekanat und der Klinik f&#252;r Neurologie durchgef&#252;hrt. Beide Gruppierungen wurden zur Akzeptanz der Pr&#252;fung, zu den Lerneffekten und zum Lern- bzw. Lehrverhalten befragt. F&#252;r die Gespr&#228;chssituation wurden Leitfragen mit diskursivem, dialogischen Charakter entwickelt <TextLink reference="15"></TextLink>, <TextLink reference="16"></TextLink>.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Method">
      <MainHeadline>Method</MainHeadline><Pgraph>The OSCE was planned and carried out in accordance with &#8220;Guidelines for Internal Faculty Proofs of Performance during Medical Studies&#8221; <TextLink reference="3"></TextLink>. Two training course took place for the examiners before the OSCE in which on the one hand the OSCE was introduced as an examination procedure, and on the other a level of expectation for the examination questions defined together in advance were agreed upon. To this end the lecturer from the Clinic for Neurology demonstrated the clinical skills on a volunteer in a gradation ranging from minimum performance level to simply pass the stage, to a maximum performance level for very good results. The quality of performance was judged by the examiners, who each recommended a grade (ranging from 1-4). Correspondingly, an assessment (achieved&#47; not achieved) was made using a checklist and the sum of the points from the individual evaluation categories was compared with the grading. Finally, the assessments were put forward for discussion. Following the OSCE, examiners had a further meeting where the experiences with the individual examination tasks and the process of the exam were addressed. For the pre- and post-interview, four working hours (2 hours preparation&#47; 2 hours follow-up) were allotted.</Pgraph><Pgraph>The logistical tasks for the implementation of the exam were carried out by student assistants. In order to meet the demands of the pilot character, and to avoid delays in the procedure, the registration point for the examination was manned by twice the number student assistants. The evaluation of the examination results took place using &#8220;Klaus&#8221;, evaluation software of the company Blubbsoft GmbH Berlin (<Hyperlink href="http:&#47;&#47;www.blubbsoft.de">http:&#47;&#47;www.blubbsoft.de</Hyperlink>). </Pgraph><Pgraph>After completion of the exam, the effort of the people involved with the operational area and content of each particular assignment was recorded, and complemented by the temporal dimension of the assignment. In this way it could be seen which tasks the each person carried out within which timeframe. Performance was accounted for respectively in full hours.</Pgraph><Pgraph>In the statement on examination workload all work stages &#8211; from preparation through to implementation and evaluation of the OSCE were included.</Pgraph><Pgraph>For the calculation of personnel costs in Euros, an average was estimated (taking pay scales into consideration) from the salary code in line with each particular tariff agreement (see table 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table"/>), as per employment status. In a further step, the average employer costs per year for individual positions were divided by the annual working time. The working time required for an activity was then multiplied by each gross hourly rate. For those persons involved who were paid according to basic fee rates, the hourly rate was multiplied directly by working time. The calculation was made exclusively on the basis of time-related employer costs. Performance-related pay was, if present, excluded, as well as additional personnel costs or further expenses such as additional pay for extra hours and allowances.</Pgraph><Pgraph>The statement on personnel costs for conduction the OSCE (exam development and monitoring) in the office of the dean of studies and in the Clinic for Neurology was divided into three planning phases (preparation, implementation and evaluation). Both the research assistant for examination development in the Office of the Dean of Studies and the research assistant for the simulated patient programme and the burden involved were financed by tuition fees.</Pgraph><Pgraph>The calculation for the deployment of student assistants, the deployment of simulated patients and of the examiners was accounted for as an overall budget. The attendance of training courses, the time it took to conduct examinations, as well as papers after completion of the examination course were included. The examiners&#8217; salary codes are independent of the training and function of persons within their regular work (e.g. a position in the clinic). The calculation was made for the examination on the basis of these guidelines and the deployment plan in the Clinic for Neurology. Teaching staff with teaching commitments brought in from outside institutions for the examinations to simplify matters were remunerated according to the tariff agreement for doctors at university clinics (TA doctors), university clinics in the federal states, tariff area west. An average within the tariff for senior physicians was taken into consideration (&#196;3). The logistical effort of the Clinic for Neurology&#8217;s administration was also recorded as a flat sum. Included here were the effort involved in preparing the examination and the evaluation of the exam results using the software programme &#8220;Klaus&#8221;.</Pgraph><Pgraph>The emphasis in this investigation was upon the calculation of personnel costs <TextLink reference="14"></TextLink>. All necessary material costs<Superscript>1</Superscript> were only taken into consideration if they were essential for the procurement of material relevant to personnel costs. This cost factor was visible in the statement on the content of work performance.</Pgraph><Pgraph>When assessing working time, the &#8220;pilot&#8221; character of the project had to be taken into consideration, which justified an increase in personnel for the logistical tasks, and included the development of the examination.</Pgraph><SubHeadline>Description of the Examination Setting</SubHeadline><Pgraph>The OSCE in neurology took place as part of the study of medicine within the course semester (8<Superscript>th</Superscript> semester). Students went through four examination stages (see Figure 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="figure"/>) which were each occupied by one simulated patient. The problem definition included four different neurological examinations including the findings. The focus was on the examination of the patients. The exam tasks were chosen from the practical learning objectives of neurology. As a preparation for the exam, students on the Ulm learning platform medicine were provided with a handout. Videos with demonstrations of neurological examinations on patients were also available. Furthermore, students were given practical training as part of the teaching in the Ulm Clinic for Neurology and in cooperating institutions. Great emphasis had already been placed on consistent teaching. As both students and examiners were dealing with an OSCE in neurology for the first time, whilst an adaptation of both teaching and learning behaviour was occurring simultaneously, extensive preparation for the examination had to be provided. The Clinic for Neurology decided, therefore, to first test four selected examination tasks in order to gain initial experience with the examination format in a manageable framework. At the time of the examination, the students had no information on the content of their tasks, so that it can be assumed that they prepared themselves for all practical learning contents.</Pgraph><Pgraph>All examination stages were staffed by qualified examiners (specialist physicians, senior physicians, practicing neurologists). In four parallel courses (see figure 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="figure"/>), a total of 145 examinees were tested on the examination date. The length of the exam per examinee was 20 minutes in total, four minutes for each stage with one minute exchange time.</Pgraph><Pgraph>The following functionaries from the respective institutions were involved in the examination process: Dean of Studies Office (2 research assistants from the examination development&#47; simulated patient programme), Clinic for Neurology (2 lecturers, administration, 15 doctors as examiners), five external examiners, 19 simulated patients, 19 student assistants. </Pgraph><Pgraph>Almost all the logistical tasks necessary during the process of the OSCE (registration, timing, etc.) were completed by student assistants.</Pgraph><SubHeadline>Focus Group Interview</SubHeadline><Pgraph>Directly following the OSCE, 40 students, ten per course (28 percent), were questioned about the exam in the form of a short interview (see figure 3 <ImgLink imgNo="3" imgType="figure"/>). Questioning took place in defined regular intervals in parallel in the courses and took place on an individual basis only. Furthermore, following the OSCE all involved teachers&#47;examiners were questioned on the examination situation. Questioning was carried out by the Dean of Studies Office and the Clinic for Neurology. Both groups were questioned about the acceptability of the examination, the learning effect and about learner and teacher behaviour. For the interview situation key, questions of a discursive and dialogue-based nature were developed <TextLink reference="15"></TextLink>, <TextLink reference="16"></TextLink>.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Ergebnisse">
      <MainHeadline>Ergebnisse</MainHeadline><Pgraph>Es liegt eine detaillierte Aufstellung der Personalaufwendungen f&#252;r die Pr&#252;fungsentwicklung<Superscript>2</Superscript>, Durchf&#252;hrung und Auswertung einer OSCE unterteilt nach verschiedenen Gesichtspunkten vor. Die Gesamtaufwendungen f&#252;r den Personaleinsatz betrugen 12.468,- &#8364;. Der Anteil f&#252;r die Klinik errechnete sich mit 9.576,- &#8364;. Studiengeb&#252;hren f&#252;r die Honorarleistungen f&#252;r die Simulationspatienten und f&#252;r beide wissenschaftliche Mitarbeiterinnen (Pr&#252;fungsentwicklung und Simulationspatientenprogramm) wurden in H&#246;he von 2.892,- &#8364; verwendet (siehe Tabelle 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="table"/>). In der Umrechnung der Gesamtaufwendungen auf 145 Pr&#252;flinge errechnete sich ein Betrag in H&#246;he von rund 86,- &#8364; pro Pr&#252;fling. </Pgraph><Pgraph>Unterteilt man die OSCE in drei Planungsphasen, so wurden f&#252;r die Vorbereitung der Pr&#252;fung 4.677,- &#8364;, f&#252;r die Durchf&#252;hrung 5.625,- &#8364; und f&#252;r die Nachbereitung 2.166,- &#8364; ben&#246;tigt (siehe Tabelle 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="table"/>).</Pgraph><Pgraph>F&#252;r den Einsatz der Simulationspatienten in der Pr&#252;fung inkl. Schulung (Schulung in zwei Gruppen) errechnete sich ein Betrag in H&#246;he von 1.485,- &#8364; (siehe Tabelle 3 <ImgLink imgNo="3" imgType="table"/>). Mit dem Einsatz der Pr&#252;fer in der OSCE waren 6.541,- &#8364; verbunden (siehe Tabelle 4 <ImgLink imgNo="4" imgType="table"/>). Mit je zwei Stunden Vor- und Nachbereitung mit einem Kostenfaktor in H&#246;he von 3.290,- &#8364; lag der Betrag &#228;hnlich hoch wie f&#252;r die Pr&#252;fungsdurchf&#252;hrung in H&#246;he von 3.251,- &#8364;. </Pgraph><Pgraph>Der Anteil f&#252;r Steuerung und Monitoring betrug insgesamt 3.340,- &#8364;. F&#252;r die Vorbereitung der Pr&#252;fung wurde innerhalb der Klinik mit 30 Arbeitsstunden nahezu gleich viel Zeit verwendet wie in der Pr&#252;fungsentwicklung (siehe Tabelle 5 <ImgLink imgNo="5" imgType="table"/>). Der Einsatz von studentischen Hilfskr&#228;ften verursachte f&#252;r die Schulung und den Einsatz der Personen Kosten in H&#246;he von 946,- &#8364;, welche von der Klinik &#252;bernommen wurden (siehe Tabelle 6 <ImgLink imgNo="6" imgType="table"/>). F&#252;r die Eingabe und Auswertung der Pr&#252;fung mit dem Pr&#252;fungstool &#8222;Klaus&#8220; und f&#252;r sonstige Materialbeschaffungen, im Zust&#228;ndigkeitsbereich des Sekretariates der Klinik, wurden f&#252;r acht Arbeitsstunden 156,- &#8364; berechnet (siehe Tabelle 6 <ImgLink imgNo="6" imgType="table"/>).</Pgraph><SubHeadline>Fokusgruppeninterview</SubHeadline><Pgraph>Alle befragten Studierenden erlebten die Pr&#252;fungssituation als angenehm und hoben den Mehrwert der Pr&#252;fung durch das praktische &#220;ben vor der Pr&#252;fung hervor. Weiter genannt wurde, dass die Pr&#252;fung in Lerngruppen vorbereitet wurde und die praktischen Untersuchungsmethoden an den Lernpartnern einge&#252;bt wurden. Zudem wurde das praktische Wissen durch theoretisches Wissen aus dem Lehrbuch vertieft. Die Studierenden erlebten die Pr&#252;fung insgesamt als fair und verst&#228;ndlich strukturiert. Die zur Verf&#252;gung stehende Zeit f&#252;r die Aufgaben in den Stationen wurde als ausreichend bezeichnet. Die intensive Vorbereitung auf die Pr&#252;fung durch Lehrende (Video mit neurologischen Untersuchungsmethoden, praxisorientiertes Handout, praktische Einweisungen, Tutorien) wurde sehr gesch&#228;tzt. Alle befragten Studierenden sprachen sich f&#252;r eine Beibehaltung des Pr&#252;fungsformates aus.</Pgraph><Pgraph>Das Interview mit den 16 Pr&#252;ferinnen und Pr&#252;fern ergab ebenfalls ein insgesamt positives Bild. Der strukturierte Ablauf der Pr&#252;fung insbesondere durch die Bereitstellung der Checklisten erleichterte die Beurteilung des Pr&#252;flings mit fairer Transparenz. Der Zeitrahmen f&#252;r die Aufgabenstellung und Bewertung der Pr&#252;fung wurde als angemessen beurteilt. Konstatiert wurde ein Bedarf an st&#228;rkerer Standardisierung der neurologischen Untersuchungsmethoden, um zuk&#252;nftig einheitlichere Praktiken an den unterschiedlichen Ausbildungsstandorten anzubieten. Der Mittelwert der Pr&#252;fungsleistungen der Studierenden lag bei 7,64 Punkten bei einer maximal zu erreichender Punktzahl 8. Die Studierenden zeigten damit &#252;berdurchschnittlich gute Leistungen. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Results">
      <MainHeadline>Results</MainHeadline><Pgraph>There is a detailed statement on personnel expenses involved in the development, implementation and evaluation of an OSCE, divided according to various aspects<Superscript>2</Superscript>. The overall expenses for personnel were 12,468 &#8364;. The amount for the clinic was calculated to be 9,576 &#8364;. Tuition fees to the amount 2,892 &#8364; were used for the fees for simulated patients and for both research assistants (examination development and simulated patient programme) (see table 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="table"/>). In the conversion of the overall costs for 145 examinees, an amount of approximately 86 &#8364; per examinee was calculated.</Pgraph><Pgraph>If we divide the OSCE into three planning phases, then the following amounts were required: for planning 4,677 &#8364;; for implementation 5,625 &#8364;; for post-processing 2,166 &#8364; (see table 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="table"/>).</Pgraph><Pgraph>For the use of simulated patients in the examination incl. training (training in two groups), the sum of 1,485 &#8364; was calculated (see table 3 <ImgLink imgNo="3" imgType="table"/>). The sum of 6,541 &#8364; was calculated for the use of examiners in the OSCE (see table 4 <ImgLink imgNo="4" imgType="table"/>). With two hours preparation and processing respectively at a cost factor of 3,290 &#8364;, the amount was about as high as that involved in implementing the examination. </Pgraph><Pgraph>The amount for supervision and monitoring was in total 3,340 &#8364;. 30 working hours were taken up with exam preparation in the clinic, almost as much time as was required for the development of the exam (see table 5 <ImgLink imgNo="5" imgType="table"/>). The deployment of student assistants incurred costs for training and the deployment of personnel of 946 &#8364;, which were born by the clinic (see table 6 <ImgLink imgNo="6" imgType="table"/>). For he administration and evaluation of the examination using the programme &#8220;Klaus&#8221;, and for other material acquisition in the area of responsibility of the clinic administration, 156 Euros were calculated for eight working hours (see table 6 <ImgLink imgNo="6" imgType="table"/>).</Pgraph><SubHeadline>Focus Group Interview</SubHeadline><Pgraph>All those students questioned experienced the exam situation as pleasant, and emphasised the added benefit of the examination thanks to the practical exercises before the examination. It was further stated that the examinations were prepared for in learning groups and the practical methods of investigation were practised on learning partners. In addition, practical knowledge was intensified by theoretical knowledge from text books. Students adjudged the examination overall to be fair and comprehensibly structured. The time allowed for the tasks in the separate stages was described as sufficient. The intensive preparation for the examination by teachers (video with neurological methods of investigation, practically orientated handout, practical instructions, and tutorials) was highly appreciated. All those students questioned were in favour of keeping the examination format.</Pgraph><Pgraph>The interview with 16 examiners also resulted in a similarly overall positive picture. In particular the structured form of the examination with the provision of checklists facilitated the fair and transparent assessment of examinees. The timeframe for the tasks and the evaluation of the examination was adjudged appropriate. A need was recognised for a stronger standardisation of the neurological methods of investigation in order in future to offer more uniform practices at the various training locations. The average for students&#8217; exam performance was 7,64 points, with a possible total of 8 points. Students thus exhibited above average performance.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Diskussion">
      <MainHeadline>Diskussion</MainHeadline><Pgraph>Die Ergebnisse der Evaluation zeigen, dass die Kosten f&#252;r eine OSCE mit einem Gesamtvolumen von 12.468,- &#8364; hoch liegen. Zur Diskussion steht, welche Bereiche nach den Erfahrungen aus dem Pilotprojekt in der Stundenanzahl reduziert werden oder wegfallen k&#246;nnen bzw. f&#252;r welche Aufgaben weniger qualifiziertes Personal eingesetzt werden kann. Bei einer erneuten Durchf&#252;hrung der OSCE mit konstanten Ansprechpartnern werden in der Vorbereitungsphase deutlich weniger Schulungstermine sowohl f&#252;r studentische Hilfskr&#228;fte als auch f&#252;r Pr&#252;fende anfallen und damit die Vorbereitungskosten sinken. Um die Kosten weiter zu reduzieren, ist es zudem m&#246;glich, mit einer detaillierten Aufgabenbeschreibung, auch den Aufbau der Parcours studentischen Hilfskr&#228;ften eigenverantwortlich zu &#252;berlassen und somit die hohen Aufwendungen f&#252;r qualifiziertes Personal zu reduzieren. Weiter ist f&#252;r die logistischen Arbeiten w&#228;hrend der Pr&#252;fungsdurchf&#252;hrung weniger Personal erforderlich. Beispielsweise werden lediglich zwei studentische Hilfskr&#228;ften pro Parcours f&#252;r die Anmeldung zur Pr&#252;fung und Zeittaktung zum Wechsel der Pr&#252;fungsstation ben&#246;tigt. Der Kostenanteil f&#252;r die Review-Verfahren zu den Pr&#252;fungsinhalten sollte hingegen beibehalten, zur Optimierung der Interrater-Reliabilit&#228;t, sogar eher noch erh&#246;ht werden. Der zeitliche Aufwand f&#252;r &#252;bereinstimmende Bewertungsschemata durch ein Review von externen Pr&#252;fenden ben&#246;tigt ausreichend Entwicklungszeit und es hat sich gezeigt, dass f&#252;r die Festlegung von einheitlichen Bewertungsstandards als ein wesentliches Qualit&#228;tsmerkmal von Pr&#252;fungen <TextLink reference="3"></TextLink> ausreichend Zeit f&#252;r den Austausch unter den Pr&#252;fern eingeplant werden muss. Unterschiede in den Bewertungsmodalit&#228;ten, welche durch die r&#228;umliche Distanz der Ausbildungsst&#228;tten und durch individuelle Untersuchungsmethoden vorhanden sind, sind auf diese Weise reduzierbar und erh&#246;hen die Einheitlichkeit und damit Rechtssicherheit der Leistungsbewertung.</Pgraph><Pgraph>F&#252;r die Festlegung eines gemeinsamen Erwartungshorizonts f&#252;r die Bewertung der Leistung der Studierenden ist beispielsweise eine direkte Demonstration der Aufgabenstellung und exemplarische Bewertung unmittelbar vor der Pr&#252;fung empfehlenswert. </Pgraph><Pgraph>Weiter ist zu &#252;berdenken, ob der Einsatz der Simulationspatienten mit einem Budget von &#8364; 1.485,- im Verh&#228;ltnis zum Inhalt der Aufgabenstellung steht. Stationen ohne kommunikative Elemente sind durchaus auch mit weniger trainierten Personen zu besetzen. Zu &#252;berdenken ist, ob f&#252;r die Pr&#252;fung neurologischer Untersuchungen studentische Hilfskr&#228;fte als Simulationspatienten eingesetzt werden k&#246;nnen. Sofern kommunikative Elemente in die OSCE integriert werden sollen, ist ein deutlich h&#246;herer Zeitaufwand f&#252;r die Ausbildung der Simulationspatienten zu veranschlagen.</Pgraph><Pgraph>Ber&#252;cksichtigt man lediglich den Aufwand f&#252;r die Pr&#252;fungsentwicklung und das Monitoring in der Vorbereitungsphase, bew&#228;hrt sich das Verfahren, mehrere Pr&#252;fungsparcours parallel durchzuf&#252;hren. Damit reduziert sich die Zeit f&#252;r den rein logistischen Aufwand und f&#252;r die Schulung der Pr&#252;fer. Allerdings muss dann sicher gestellt sein, dass ausreichend Pr&#252;fer (hier 16 &#196;rzte) f&#252;r den Pr&#252;fungstermin eingesetzt werden k&#246;nnen. Neben dem Klinikpersonal wird daher angeraten, externes Personal einzuplanen und beispielsweise auch externe habilitierte Personen mit Lehrverpflichtung einzusetzen. </Pgraph><Pgraph>Um eine weitere Einsparung von Personalkosten f&#252;r logistische Aufgaben zu erreichen, muss weiter &#252;berlegt werden, ob sich unterschiedliche F&#228;cher zu einem Parcours zusammenschlie&#223;en lassen. Damit reduziert sich der Aufwand nicht allein nur f&#252;r ein Fach, sondern es k&#246;nnen alle Vorarbeiten auf mehrere Ansprechpartner verteilt werden. Allerdings ist zu bedenken, dass sich die Pr&#252;fungszeit pro Pr&#252;fling  &#8211; je nach Anzahl der Stationen &#8211; dadurch erh&#246;ht und eine gute Abstimmung der F&#228;cher erfolgen muss, um die Pr&#252;fungsbelastung nicht zu hoch anzusetzen. F&#252;r einen reibungslosen Pr&#252;fungsablauf sind zudem Planungsgespr&#228;che unter den Ansprechpartnern zu ber&#252;cksichtigen. Sofern die F&#228;cher die Koordination nicht selbst &#252;bernehmen, ist f&#252;r die damit verbundenen Aufgaben Personal einzusetzen, welches zus&#228;tzlich kalkuliert werden muss. Hier gilt es langfristig zu planen und beispielsweise zentrale Servicebereiche f&#252;r ein Simulationspatientenprogramm und die Pr&#252;fungsentwicklung kontinuierlich einzurichten.</Pgraph><Pgraph>Positiv aufgefallen ist in der Kostenaufstellung der geringe Anteil an Personalkosten f&#252;r die Auswertung der Pr&#252;fung. Die Verwendung des Auswertungstools &#8222;Klaus&#8220; hat sich in ihrem Einsatz bew&#228;hrt. Durch die gute Schulung der Pr&#252;fer gelang es, die Auswertungsb&#246;gen nahezu ohne Nachkorrekturen automatisiert auszuwerten und damit dem Sekretariat der Klinik die Verantwortlichkeit f&#252;r die Berechnung der Noten zu &#252;bertragen. Nicht zuletzt ist auch die angestrebte Reliabilit&#228;t der Pr&#252;fung bei der Kalkulation einer OSCE zu ber&#252;cksichtigen. F&#252;r eine gute Pr&#252;fung werden 10 bis 14 OSCE-Stationen empfohlen <TextLink reference="17"></TextLink>. Durch die Erh&#246;hung der Anzahl an Pr&#252;fungsaufgaben ist entsprechend einer zeitlichen Verl&#228;ngerung der Pr&#252;fung und der Vor- und Nachbereitungszeiten f&#252;r das Pr&#228;- und Postreview je Station mehr Personal zu ber&#252;cksichtigen. Allein die Durchf&#252;hrung der OSCE ergibt bei einem l&#228;ngeren zeitlichen Einsatz der Beteiligten (8 Stunden) ungef&#228;hr ein Plus in H&#246;he von &#8364; 5.233,40<Superscript>3</Superscript>. </Pgraph><Pgraph>Die Zeiten f&#252;r Informationsveranstaltungen zur logistischen Abwicklung der OSCE hingegen bleiben in der Regel gleich. F&#252;r die elektronische Auswertung der Pr&#252;fung entsteht eine unwesentliche Abweichung in Abh&#228;ngigkeit von der Anzahl an Pr&#252;fungsb&#246;gen in H&#246;he von etwa &#8364; 234,-. </Pgraph><Pgraph>Bei der Pr&#252;fungsplanung sind kalkulatorische Gr&#246;&#223;en und Qualit&#228;tsanforderungen einer Pr&#252;fung daher gut zu bedenken und m&#246;glicherweise widerstreitende Interessen in Einklang zu bringen. </Pgraph><Pgraph>Es hat sich gezeigt, dass die Studierenden sich rasch auf die geforderten Lerninhalte einstellen und damit die Pr&#252;fung eine stark lernsteuernde Wirkung besitzt. Die Evaluation der Pr&#252;fung best&#228;tigt insgesamt, dass die Pr&#252;fungsmethode gut geeignet ist, valide Pr&#252;fungsergebnisse zu erzielen und weiter auch positive Auswirkungen auf die Lehre zeigt, indem eine verst&#228;rkte Abstimmung der Lehrenden zu den Lerninhalten konsentiert wurde.</Pgraph><Pgraph>Die hohe Akzeptanz des Pr&#252;fungsformates bei den befragten Studierenden und die &#252;berdurchschnittlich guten Pr&#252;fungsergebnisse sprechen f&#252;r eine Beibehaltung des Pr&#252;fungsformates. </Pgraph><SubHeadline>Kalkulation der Personalkosten einer OSCE</SubHeadline><Pgraph>Die Ergebnisse zeigen einen Personalkostenaufwand f&#252;r eine OSCE wie sie an der Ulmer Klinik f&#252;r Neurologie geplant und durchgef&#252;hrt wurde. Auf der Grundlage der in dieser Arbeit erhobenen Daten kann nach einem festgelegten Schema ein Transfer auf die eigene Pr&#252;fungssituation erfolgen. Zur Vorbereitung einer Kalkulation m&#252;ssen Basisdaten zur geplanten Pr&#252;fung erhoben werden. Diese Basisdaten erm&#246;glichen es, unter der Restriktion von Durchschnittswerten, eine konkrete Berechnung der Personalkosten vorzunehmen (siehe Abbildung 4 <ImgLink imgNo="4" imgType="figure"/>). </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Discussion">
      <MainHeadline>Discussion</MainHeadline><Pgraph>The results of the evaluation show that the costs for an OSCE are high with a total expenditure of 12,468 &#8364;. The question for discussion is which areas should be reduced in the number of hours, or indeed could be cut, following the experiences gained from the pilot project, and for which tasks fewer qualified personnel could be used. In the event of the implementation of another OSCE with continued contact with the same persons, considerably fewer training schedules both for student assistants and for examiners will be necessary in the preparation phase, and thus the preparation costs will fall. In order to reduce costs further, it would also be possible with a detailed description of tasks to entrust the structure of the course to the student assistants and thus reduce the high expenses for qualified personnel. Furthermore, fewer personnel are required for the logistical work during the implementation of the examinations. For example, only two student assistants per course are necessary for exam registration and the timing of the exam stage changes. The proportion of costs for the review procedure on the exam content should, however, be retained, and for the optimisation of interrater reliability should in fact even be raised. The time required for consistent evaluation schemes through a review by external examiners requires sufficient development time, and it has been shown that sufficient time must be allowed for the establishment of consistent evaluation standards as an essential quality characteristic of examinations <TextLink reference="3"></TextLink>. Differences in the evaluation procedures which exist due to the distance of the training centres and the individual methods of investigation can be reduced in this way, thus increasing the uniformity and also the legal certainty of performance evaluation.</Pgraph><Pgraph>In order to secure a common horizon of expectation for the evaluation of students&#8217; performance, a direct demonstration of the task and exemplary evaluation are again advisable immediately before the exam. </Pgraph><Pgraph>It should also be considered whether the use of simulated patients with a budget of 1,485 &#8364; is appropriate to the content of the tasks. Stages with no communicative elements can also be staffed by persons with less training. It should be considered whether student assistants might not be used as simulated patients for the testing of neurological investigations. In as far as communicative elements should be integrated into the OSCE, considerably more time must be provided for the training of simulated patients. </Pgraph><Pgraph>If only the costs for the development of the exam and monitoring in the preparatory phase are taken into account, then the process of carrying out several exam courses proves successful. In this way the time involved in the purely logistical effort of training the examiners is reduced. However, it must then be guaranteed that enough examiners (in this case 16 doctors) can be used for the examination. As well was clinic personnel, it is consequently advisable to schedule in external personnel and, for example, external habilitated persons with teaching duties, too.</Pgraph><Pgraph>In order to achieve further savings in personnel costs for logistical tasks it must be further considered whether different subjects could be merged into one course. In this way the work involved could be reduced not only for one subject, but all preparatory work could be spread amongst several contact persons. It should nevertheless be remembered that the examination time per examinee, depending on the number of stages, increases, and a good coordination of subjects must follow in order that the pressure of examination is not set too high. For a smooth exam procedure planning, meetings between contact persons must also be incorporated. In as far as the subject areas do not take on the coordination themselves, personnel must be scheduled in for those tasks connected with it which must be additionally calculated. Here it is necessary to plan ahead and, for example, to set up central service departments for a simulated patient programme and exam development on an ongoing basis.</Pgraph><Pgraph>What is positive in the cost report is the low amount for personnel costs for the evaluation of the exam. The use of the evaluation tool &#8220;Klaus&#8221; proved successful. Thanks to the good training for the examiners it was possible to automatically evaluate the answer sheets almost without any need for adjustments, and then to transfer the responsibility for the calculation of grades to the clinic administration. Not least the intended reliability of the exam must be considered when calculating an OSCE. For a good exam, 10 to 14 OSCE stages are recommended <TextLink reference="17"></TextLink>. As a result of the increase in the number of examination tasks resulting from an extension of the examination and the time required for preparation and processing for the pre- and post-review, more personnel per stage are required. The implementation of the OSCE alone results in an increase of approximately 5,233.40 Euros (Footnote), with a longer period of time for those involved (8 hours)<Superscript>3</Superscript>.</Pgraph><Pgraph>The times for information events on the logistical process of the OSCE, on the other hand, generally remained the same. For the electronic evaluation of the exams, an insignificant discrepancy of about 234 &#8364; occurs, depending of the number of exam papers.</Pgraph><Pgraph>When planning the examination, imputed sizes and quality demands of an exam must therefore be given good consideration, and potentially conflicting interests reconciled.</Pgraph><Pgraph>Results have shown that students rapidly adjust to the required course contents and thus the examination has a strong &#8220;assessment drives learning&#8221; effect. The evaluation of the exam confirms as a whole that the examination method is especially suitable for achieving valid examination results, and also has positive an effect on teaching, as a consensus was recognised due to increased coordination by the teachers on course content.</Pgraph><Pgraph>The high degree of acceptance of the examination format by those students asked and the above average exam results speak in favour of maintaining the examination format. </Pgraph><SubHeadline>Calculation of Personnel Costs for an OSCE</SubHeadline><Pgraph>The results show expenditure for personnel of an OSCE as planned and implemented at the Ulm Clinic for Neurology. On the basis of the data presented in this paper, it is possible to transfer these results according to a corresponding pattern. The results show personnel expenditure for an OSCE as planned and implemented in the Ulm Clinic for Neurology. On the basis of the data collected in this paper, a transfer to one&#8217;s own exam situation can result according to a predetermined pattern. For the preparation of a calculation, basic data have to be collected on the planned examination. These basic data allow for a concrete calculation of personnel costs, under the restriction of average values (see figure 4 <ImgLink imgNo="4" imgType="figure"/>). </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Schlussfolgerung">
      <MainHeadline>Schlussfolgerung</MainHeadline><Pgraph>Mit der retrospektiven quantitativen Personalkostenaufstellung ist eine effiziente Einsatzplanung f&#252;r die erneute Durchf&#252;hrung einer OSCE in der Ulmer Klinik f&#252;r Neurologie vorhanden, indem einzelne Bereiche innerhalb des Gesamtvolumens reduziert werden k&#246;nnen. Mit der detaillierten Dokumentation der Arbeitsschritte in den einzelnen Planungsphasen ist es m&#246;glich, Entscheidung dar&#252;ber zu treffen, ob die Form der Arbeitsleistung f&#252;r die Pr&#252;fungsplanung erforderlich war. Bei einer erneuten Durchf&#252;hrung der OSCE kann durch eine gezielte Aufgabenverteilung eine exakte Kalkulation in Anpassung an den monet&#228;ren Rahmen und an die individuellen Bed&#252;rfnisse erfolgen. F&#228;cher, die ein Pilotprojekt planen, sind mit der Kostenaufstellung in der Lage, den finanziellen Rahmen einer Pr&#252;fung mit Simulationspatienten besser abzusch&#228;tzen. Anhand des Berechnungsschemas (siehe Abbildung 4 <ImgLink imgNo="4" imgType="figure"/>) und der Tariftabelle (siehe Tabelle 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table"/>) kann eine an die eigenen Gegebenheiten angepasste Kalkulation erfolgen. Die gute Akzeptanz des Pr&#252;fungsformates und die positiven Pr&#252;fungsergebnisse bilden mitunter die Motivation, sich weiterhin mit dem ressourcenaufw&#228;ndigen Pr&#252;fungsformat zu befassen. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Conclusion">
      <MainHeadline>Conclusion</MainHeadline><Pgraph>With the retrospective quantative cost report for personnel, an efficient deployment planning for a further OCSE in the Ulm Clinic for Neurology is now possible where individual areas can be reduced within the overall volume. With the detailed documentation of the job steps in the individual planning phases, it is possible to make decisions as to whether the form of work carried out for the planning of the exam was necessary. With an exact distribution of tasks when conducting a new OSCE, a precise calculation adjusted to the monetary framework and individual needs can be achieved. With the help of this cost report, subject areas planning a pilot project are better able to estimate the financial framework of an examination with simulated patients. Using the calculation procedure (see figure 4 <ImgLink imgNo="4" imgType="figure"/>) and the tariff table (see table 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table"/>), a calculation can be made which is adjusted to its own needs. The high approval rating of the examination and the positive exam results also create the motivation for a continued interest in this resource-intensive examination format. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Anmerkungen">
      <MainHeadline>Anmerkungen</MainHeadline><Pgraph><Superscript>1</Superscript> An der Medizinischen Fakult&#228;t der Universit&#228;t Ulm werden die Kosten f&#252;r den Einsatz von studentischen Hilfskr&#228;ften und Simulationspatienten als &#8222;Materialkosten&#8220; oder &#8222;Sachaufwendungen&#8220; budgetiert. Dem Zweck gem&#228;&#223; wurden beide Posten in der Kostenaufstellung als Personalkosten angef&#252;hrt.</Pgraph><Pgraph><Superscript>2</Superscript> Ergebnis: Bei der Verwendung der Daten ist zu beachten, dass diese in weiten Teilen auf der Grundlage von Durchschnittswerten berechnet wurden. Die tats&#228;chlichen Kosten k&#246;nnen daher je nach tats&#228;chlichem Anstellungsstatus (z.B. Entgeltstufe) der Person deutlich unter bzw. auch &#252;ber den angegebenen Werten liegen. Lediglich der Einsatz der studentischen Hilfskr&#228;fte und der Simulationspatienten liess sich exakt in der Summe ausweisen und als gesicherte Grundlage f&#252;r eine weitere Verwendung nutzen. Alle anderen Daten dienen unter der genannten Restriktion als Richtwerte.</Pgraph><Pgraph><Superscript>3</Superscript> Der h&#246;here Personalbedarf wurde auf der Grundlage der 4-Stationen-OSCE hochgerechnet. Es wurde 20 Pr&#252;fer und 19 studentische Hilfskr&#228;fte kalkuliert. Nach jeder Pr&#252;fungsrunde wurde zehn Minuten Pausenzeit ber&#252;cksichtigt. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Notes">
      <MainHeadline>Notes</MainHeadline><Pgraph><Superscript>1</Superscript> At the Medical Faculty of the University of Ulm the costs for the deployment of student assistants and simulated patients are budgeted as &#8220;material costs&#8221; or &#8220;administrative expenses&#8221;. For this purpose both items were entered as personnel costs in the cost report.</Pgraph><Pgraph><Superscript>2</Superscript> Result: When using the data it must be remembered that to a large extent these were calculated on the basis of mean values. The actual costs, therefore, may lie well below or above the specified values, depending of actual employment status (e.g. pay scale) of the person. Only the use of student assistants and simulated patients could be precisely accounted for and could be used as a secure basis for further use. All other data serve under the restrictions referred to as guidelines.</Pgraph><Pgraph><Superscript>3</Superscript> The higher staff requirement was projected based upon the four-stage OSCEs. 20 examiners and 19 student assistants were calculated. After each round of examinations a break of ten minutes was provided. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Danksagung">
      <MainHeadline>Danksagung</MainHeadline><Pgraph>Besonderer Dank f&#252;r die Unterst&#252;tzung bei der Personalkostenberechnung gilt Frau Katrin Rudolf der Abteilung Personal des Universit&#228;tsklinikums Ulm. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Acknowledgements">
      <MainHeadline>Acknowledgements</MainHeadline><Pgraph>With special thanks to Katrin Rudolf from the Personnel Department of the University Clinic, Ulm, for her help with calculation of the personnel costs. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Interessenkonflikt">
      <MainHeadline>Interessenkonflikt</MainHeadline><Pgraph>Die Autoren erkl&#228;ren, dass sie keine Interessenskonflikte in Zusammenhang mit diesem Artikel haben. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Competing interests">
      <MainHeadline>Competing interests</MainHeadline><Pgraph>The authors declare that they have no competing interests.</Pgraph></TextBlock>
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        <RefYear>2009</RefYear>
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        <Table format="png">
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          <MediaID language="de">1de</MediaID>
          <MediaID language="en">1en</MediaID>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Tabelle 1: Anzahl Personal nach Anbindung und Tarif </Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Table 1: Number of Personnel according to Connection and Tarif</Mark1></Pgraph></Caption>
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          <MediaID language="en">2en</MediaID>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Tabelle 2: Personalkosten f&#252;r eine OSCE mit vier Stationen mit Simulationspatienten nach Zust&#228;ndigkeit und Inhalt</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Table 2: Personnel costs for an OSCE with four stages with simulated patients according to responsibility and content</Mark1></Pgraph></Caption>
        </Table>
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          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Tabelle 3: Personalkosten f&#252;r Simulationspatienten nach Inhalt</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Table 3: Personnel costs for simulated patients, content related</Mark1></Pgraph></Caption>
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          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Tabelle 4 : Personalkosten f&#252;r Pr&#252;fer nach Inhalt</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Table 4: Personnel costs for examiners according to content</Mark1></Pgraph></Caption>
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          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Tabelle 5: Personalkosten f&#252;r Pr&#252;fungsleitung und Monitoring nach Inhalt und Zust&#228;ndigkeit</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Table 5: Personnel costs for exam supervision and monitoring according to content and responsibility</Mark1></Pgraph></Caption>
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          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Tabelle 6: Personalkosten f&#252;r Logistik und Auswertung nach Inhalt</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Table 6: Personnel Costs for Logistics and Evaluation according to Content</Mark1></Pgraph></Caption>
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          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Abbildung 1: Themenauswahl der Stationen in der OSCE</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Figure 1: Topics for the stages in the OSCE</Mark1></Pgraph></Caption>
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          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Abbildung 2: Parallelit&#228;t der Pr&#252;fungsparcours in der Klinik f&#252;r Neurologie</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Figure 2: Parallelism of the examination courses in the Clinic for Neurology</Mark1></Pgraph></Caption>
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          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Abbildung 3: Leitfragen zur Evaluation der OSCE</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Figure 3: Key questions for the evaluation of the OSCE</Mark1></Pgraph></Caption>
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          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Abbildung 4: Vorgehen bei einer Kalkulation von Personalkosten f&#252;r eine OSCE</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Figure 4: Procedure for a calculation of personnel costs for an OSCE</Mark1></Pgraph></Caption>
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