<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1" standalone="no"?>
<GmsArticle>
  <MetaData>
    <Identifier>zma000763</Identifier>
    <IdentifierDoi>10.3205/zma000763</IdentifierDoi>
    <IdentifierUrn>urn:nbn:de:0183-zma0007634</IdentifierUrn>
    <ArticleType language="de">Kommentar</ArticleType>
    <ArticleType language="en">commentary</ArticleType>
    <TitleGroup>
      <Title language="de">Die M&#252;nchner Erkl&#228;rung &#8211; Eckpunkte zur Etablierung der Lehre im neuen Querschnittsbereich 13: Palliativmedizin an deutschen Fakult&#228;ten</Title>
      <TitleTranslated language="en">The Munich Declaration &#8211; Key Points for the Establishment Teaching in the New Cross-disciplinary Area 13: Palliative Medicine at German Faculties</TitleTranslated>
    </TitleGroup>
    <CreatorList>
      <Creator>
        <PersonNames>
          <Lastname>Dietz</Lastname>
          <LastnameHeading>Dietz</LastnameHeading>
          <Firstname>Isabel</Firstname>
          <Initials>I</Initials>
          <AcademicTitle>Dr. med.</AcademicTitle>
        </PersonNames>
        <Address language="de">Klinik f&#252;r An&#228;sthesiologie, HELIOS Klinikum Wuppertal und Lehrstuhl f&#252;r An&#228;sthesiologie I der Universit&#228;t Witten&#47;Herdecke, Heusnerstra&#223;e 40, 42283 Wuppertal, Deutschland<Affiliation>Klinik f&#252;r An&#228;sthesiologie, HELIOS Klinikum Wuppertal und Lehrstuhl f&#252;r An&#228;sthesiologie I der Universit&#228;t Witten&#47;Herdecke, Wuppertal, Deutschland</Affiliation></Address>
        <Address language="en">Department of Anaesthesiologie I, University Witten&#47;Herdecke, Helios Clinik Wuppertal, Heusnerstra&#223;e 40, 42283 Wuppertal, Germany<Affiliation>Department of Anaesthesiologie I, University Witten&#47;Herdecke, Helios Clinik Wuppertal, Wuppertal, Germany</Affiliation></Address>
        <Email>isabel.dietz&#64;helios-kliniken.de</Email>
        <Creatorrole corresponding="yes" presenting="no">author</Creatorrole>
      </Creator>
      <Creator>
        <PersonNames>
          <Lastname>Elsner</Lastname>
          <LastnameHeading>Elsner</LastnameHeading>
          <Firstname>Frank</Firstname>
          <Initials>F</Initials>
        </PersonNames>
        <Address language="de">
          <Affiliation>RWTH Aachen, Universit&#228;tsklinikum, Klinik f&#252;r Palliativmedizin, Aachen, Deutschland</Affiliation>
        </Address>
        <Address language="en">
          <Affiliation>RWTH University Aachen, University Hospital, Department for Palliative Medicine, Aachen, Germany</Affiliation>
        </Address>
        <Creatorrole corresponding="no" presenting="no">author</Creatorrole>
      </Creator>
      <Creator>
        <PersonNames>
          <Lastname>Schiessl</Lastname>
          <LastnameHeading>Schiessl</LastnameHeading>
          <Firstname>Christine</Firstname>
          <Initials>C</Initials>
          <AcademicTitle>Dr. med.</AcademicTitle>
        </PersonNames>
        <Address language="de">
          <Affiliation>Universit&#228;tsklinikum K&#246;ln, Zentrum f&#252;r Palliativmedizin, K&#246;ln, Deutschland</Affiliation>
        </Address>
        <Address language="en">
          <Affiliation>University Hospital of Cologne, Centre for Palliative Medicine, Cologne, Germany</Affiliation>
        </Address>
        <Creatorrole corresponding="no" presenting="no">author</Creatorrole>
      </Creator>
      <Creator>
        <PersonNames>
          <Lastname>Borasio</Lastname>
          <LastnameHeading>Borasio</LastnameHeading>
          <Firstname>Gian Domenico</Firstname>
          <Initials>GD</Initials>
        </PersonNames>
        <Address language="de">
          <Affiliation>CHUV, Lehrstuhl f&#252;r Palliativmedizin, Lausanne, Schweiz</Affiliation>
        </Address>
        <Address language="en">
          <Affiliation>CHUV, Chair of Palliative Medicine, Lausanne, Switzerland</Affiliation>
        </Address>
        <Creatorrole corresponding="no" presenting="no">author</Creatorrole>
      </Creator>
    </CreatorList>
    <PublisherList>
      <Publisher>
        <Corporation>
          <Corporatename>German Medical Science GMS Publishing House</Corporatename>
        </Corporation>
        <Address>D&#252;sseldorf</Address>
      </Publisher>
    </PublisherList>
    <SubjectGroup>
      <SubjectheadingDDB>610</SubjectheadingDDB>
      <SectionHeading language="en">medicine</SectionHeading>
      <SectionHeading language="de">Humanmedizin</SectionHeading>
    </SubjectGroup>
    <DateReceived>20110328</DateReceived>
    <DateRevised>20110621</DateRevised>
    <DateAccepted>20110722</DateAccepted>
    <DatePublishedList>
      
    <DatePublished>20111115</DatePublished></DatePublishedList>
    <Language>germ</Language>
    <LanguageTranslation>engl</LanguageTranslation>
    <SourceGroup>
      <Journal>
        <ISSN>1860-3572</ISSN>
        <Volume>28</Volume>
        <Issue>4</Issue>
        <JournalTitle>GMS Zeitschrift f&#252;r Medizinische Ausbildung</JournalTitle>
        <JournalTitleAbbr>GMS Z Med Ausbild</JournalTitleAbbr>
      </Journal>
    </SourceGroup>
    <ArticleNo>51</ArticleNo>
  </MetaData>
  <OrigData>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Einleitung">
      <MainHeadline>Einleitung</MainHeadline><Pgraph>Der Entwicklung der palliativmedizinischen Lehre an den medizinischen Fakult&#228;ten in Deutschland sowie der Diskussion um die Aufnahme des Faches Palliativmedizin in die Approbationsordnung liegt ein langwieriger Prozess zugrunde <TextLink reference="1"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Verschiedene Publikationen machten immer wieder auf bei jungen &#196;rzten und Medizinstudierenden bestehende Defizite im Umgang mit Schwerkranken und Sterbenden und auf die unzureichende Lehre im Bereich der Palliativmedizin in Deutschland aufmerksam <TextLink reference="2"></TextLink>, <TextLink reference="3"></TextLink>, <TextLink reference="4"></TextLink>, <TextLink reference="5"></TextLink>. In der Approbationsordnung f&#252;r &#196;rzte (Anlage 15 zu &#167;29 Abs. 3 Satz 2) wurde das Thema jedoch bisher nur als m&#246;glicher, aber nicht verpflichtender Pr&#252;fungsstoff f&#252;r den Zweiten Abschnitt der &#196;rztlichen Pr&#252;fung am Ende des Medizinstudiums aufgef&#252;hrt, die Umsetzung und Durchf&#252;hrung der palliativmedizinischen Ausbildung blieb damit bisher dem Engagement der einzelnen Universit&#228;ten &#252;berlassen. </Pgraph><Pgraph>Vor diesem Hintergrund entwickelten sich entsprechende Strukturen in Deutschland eher schleppend: Bis 2009 existierten nur an 5 von insgesamt 36 medizinischen Fakult&#228;ten in Deutschland besetzte Lehrst&#252;hle f&#252;r Palliativmedizin, lediglich an 6 Universit&#228;ten wurden palliativmedizinische Pflichtveranstaltungen angeboten von denen wiederum nur bei der H&#228;lfte die Veranstaltung mit einer scheinrelevanten Pr&#252;fung endete <TextLink reference="1"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>Mit Wirkung vom 5. August 2009 ist Palliativmedizin nun als 13. Querschnittsbereich (QB 13) in die Approbationsordnung f&#252;r &#196;rzte integriert <TextLink reference="6"></TextLink>. Damit muss ab 2013 f&#252;r die Zulassung zum Praktischen Jahr an allen medizinischen Fakult&#228;ten in Deutschland ein Leistungsnachweis im Fach Palliativmedizin vorgelegt werden. </Pgraph><Pgraph>Dass mittlerweile an 34 Fakult&#228;ten palliativmedizinische Inhalte &#8211; wenn auch mit deutlichen qualitativen und quantitativen Unterschieden - gelehrt werden, verdeutlicht den grunds&#228;tzlich vorhandenen Zugang zu palliativmedizinisch qualifizierten Dozierenden sowie die fl&#228;chendeckende Bereitschaft zur Etablierung von Lehrstrukturen. Eine qualitativ hochwertige und strukturierte Ausbildung, wie in einer Arbeit von Alt-Epping et al. f&#252;r die palliativmedizinische Lehre an der Universit&#228;t G&#246;ttingen beschrieben <TextLink reference="7"></TextLink>, k&#246;nnen bisher lediglich die wenigen Fakult&#228;ten mit palliativmedizinischen Lehrst&#252;hlen bieten.</Pgraph><Pgraph>Um die nun gesetzlich vorgeschriebene Einf&#252;hrung palliativmedizinischer Lehrveranstaltungen in die vorhandenen universit&#228;ren Gesamt-Curricula auch an weniger gut ausgestatteten Fakult&#228;ten bestm&#246;glich und bedarfsgerecht zu unterst&#252;tzen, veranstalteten die Lehrst&#252;hle der Universit&#228;ten Aachen, K&#246;ln und M&#252;nchen-LMU in Kooperation mit der Deutschen Gesellschaft f&#252;r Palliativmedizin (DGP) und der Bundesvertretung der Medizinstudierenden in Deutschland (bvmd) einen Workshop zu diesem Thema. </Pgraph><Pgraph>Dozierende und Studierende aus 25 medizinischen Fakult&#228;ten trafen sie sich am 2. und 3. Juli 2010 am Interdisziplin&#228;ren Zentrum f&#252;r Palliativmedizin in M&#252;nchen, um &#252;ber die M&#246;glichkeiten der Implementierung des neuen QB 13 &#8222;Palliativmedizin&#8220; zu diskutieren. </Pgraph><Pgraph>Zentraler Diskussionspunkt der Veranstaltung war die Frage, wie innerhalb der kurzen Zeit trotz unterschiedlichster Ressourcen und Rahmenbedingungen an den verschiedenen Fakult&#228;ten eine deutschlandweit qualitativ hochwertige und vergleichbare palliativmedizinischer Lehre etabliert werden kann. Gemeinsame Ziele und Richtlinien wurden in Form der &#8222;M&#252;nchner Erkl&#228;rung&#8220; schriftlich niedergelegt und sollen im Folgenden dargestellt werden. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Introduction">
      <MainHeadline>Introduction</MainHeadline><Pgraph>The development of the teaching of palliative medicine at the medical faculties in Germany and the discussion about the inclusion of palliative care as a subject into the Medical Licensure Act follows a lengthy process <TextLink reference="1"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Various publications repeatedly drew attention to existing skills gaps among young physicians and medical students in dealing with terminally ill and dying patients due to inadequate teaching in the field of palliative medicine in Germany <TextLink reference="2"></TextLink>, <TextLink reference="3"></TextLink>, <TextLink reference="4"></TextLink>, <TextLink reference="5"></TextLink>. However, the Medical Licensure Act (Appendix 15 to &#167; 29 Para 3 Sentence 2) previously only listed the subject as optional but not mandatory examination material for the second part of the medical examinations towards the end of medical studies. Thus the implementation and delivery of palliative care training remained was left to the commitment of individual universities.</Pgraph><Pgraph>Against this backdrop, the development of appropriate structures in Germany was slow. In 2009 only five of 36 medical faculties in Germany had occupied chairs for palliative care, at only 6 universities were compulsory courses in palliative medicine offered, of which only half concluded the course with an exam counting towards the degree <TextLink reference="1"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>As of 5 August 2009, palliative medicine was integrated into the Medical Licensure Act as the 13th cross-disciplinary area (QB 13) <TextLink reference="6"></TextLink>. This means that from 2013 onwards, all medical faculties in Germany will require students to pass relevant examinations in specialist palliative care in order to be admitted to the Practical Year.</Pgraph><Pgraph>The fact that by now 34 faculties teach palliative care content - albeit with significant qualitative and quantitative differences - illustrates that in principle both access to qualified lecturers in palliative care and a broad willingness to establish teaching structures exist. So far, only those few faculties with chairs in palliative care can offer high-quality structured training, as described by Alt-Epping et al. for teaching palliative care at the University of G&#246;ttingen <TextLink reference="7"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>To ideally and appropriately facilitate the introduction of palliative care courses which are now legally required into general university curricula at less well-equipped faculties, the chairs of the universities of Aachen, Cologne and LMU Munich in cooperation with the German Society for Palliative Medicine (DGP) and the National Association of Medical Students in Germany (bvmd) organised a workshop on this topic.</Pgraph><Pgraph>Lecturers and students from 25 medical schools met on the 2<Superscript>nd</Superscript> and 3<Superscript>rd</Superscript> of July 2010 at the Interdisciplinary Centre for Palliative Medicine in Munich to discuss the possibilities of implementing the new QB 13 &#8220;Palliative Care&#8221;.</Pgraph><Pgraph>The central point of discussion at the event was the question of how high-quality and comparable teaching in palliative care can be established across Germany within the short timeframe and in spite of differences in resources and settings at the various faculties. Common goals and guidelines were recorded in the form of the Munich Declaration and will be presented in the following. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Die &#34;M&#252;nchner Erkl&#228;rung&#34;">
      <MainHeadline>Die &#34;M&#252;nchner Erkl&#228;rung&#34;</MainHeadline><SubHeadline>Strukturqualit&#228;t palliativmedizinischer Lehre</SubHeadline><Pgraph><Mark1>Umfang und Inhalt</Mark1> </Pgraph><Pgraph>In Anlehnung an die europ&#228;ische Entwicklung sowie die Empfehlungen der Deutschen Gesellschaft f&#252;r Palliativmedizin sollte der Umfang des neuen QB 13 Palliativmedizin 40 Unterrichtseinheiten (UE) &#224; 45 Minuten umfassen Dabei sollte gepr&#252;ft werden, inwieweit einzelne UE bereits in anderen Bereichen des Curriculums abgebildet sind oder in Kooperation mit dem Lehrangebot anderer Fachrichtungen (Medizinische Psychologie, Rechtsmedizin, Medizinethik, Psychosomatik&#47;Psychotherapie, An&#228;sthesie&#47;Schmerztherapie, Innere Medizin&#47;Onkologie, Allgemeinmedizin etc.) angeboten werden k&#246;nnen. Ein Umfang von 20 Pflichtstunden unter der unmittelbaren Lehrverantwortung eines hauptamtlich t&#228;tigen Palliativmediziners sollte jedoch auf keinen Fall unterschritten werden. Die Lehrinhalte sollten dem &#8222;Curriculum Palliativmedizinische Lehre&#8220; der DGP entsprechen (siehe Tabelle 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table"/>). Eine oberfl&#228;chliche Wiederholung der Lehrinhalte anderer F&#228;cher ist zu vermeiden <TextLink reference="8"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Dozierende </Mark1></Pgraph><Pgraph>Ein Lehrverantwortlicher f&#252;r das Fach Palliativmedizin ist durch die jeweilige Fakult&#228;t zu benennen. Dieser muss ein hauptamtlich t&#228;tiger Palliativmediziner sein, im Idealfall der Inhaber eines unabh&#228;ngigen Lehrstuhls f&#252;r Palliativmedizin an der jeweiligen Fakult&#228;t. Die Schaffung abh&#228;ngiger Professuren wird den Bed&#252;rfnissen des Fachs Palliativmedizin in Forschung und Lehre nicht gerecht <TextLink reference="9"></TextLink>. Verf&#252;gt die Fakult&#228;t nicht &#252;ber entsprechende Strukturen, so kann alternativ ein externer hauptamtlich t&#228;tiger Palliativmediziner, z.B. der Leiter der Palliativstation eines assoziierten Lehrkrankenhauses, oder eines anerkannten SAPV-Teams, als Lehrverantwortlicher bestellt werden. Auch die weiteren Dozierenden sollten im Regelfall hauptamtlich in der Palliativversorgung t&#228;tige Professionelle sein. Die Einbeziehung nicht-&#228;rztlicher Dozierender f&#252;r die Bereiche der psychosozialen und spirituellen Palliativversorgung hat sich sehr bew&#228;hrt und ist daher unbedingt zu empfehlen, zumal &#196;rzte eine besonders in den psychosozialen Kompetenzfeldern unzureichende Palliativ-Ausbildung angeben <TextLink reference="9"></TextLink>. Eine Qualifikation in palliativmedizinischer Lehre ist f&#252;r den multiprofessionellen Lehrk&#246;rper anzustreben <TextLink reference="10"></TextLink>, <TextLink reference="11"></TextLink>. </Pgraph><SubHeadline>Prozessqualit&#228;t palliativmedizinischer Lehre</SubHeadline><Pgraph><Mark1>Unterrichtsablauf </Mark1></Pgraph><Pgraph>Wissen, Fertigkeiten und Haltung im Fach Palliativmedizin k&#246;nnen erfahrungsgem&#228;&#223; am besten in kleineren Studentengruppen unterrichtet werden, da in diesem Rahmen ein intensiver Gedankenaustausch und die M&#246;glichkeit zur Selbstreflexion gef&#246;rdert werden. Von den 20 Pflichtstunden im QB 13 sollten daher mindestens die H&#228;lfte in Seminaren mit maximal 20 Studierenden oder in kleineren Gruppen abgehalten werden. Eine Anwesenheitskontrolle ist unerl&#228;sslich, vers&#228;umte Einheiten sind nachzuholen.</Pgraph><Pgraph>Wie die Erfahrung gezeigt hat, gestaltet sich der erw&#252;nschte und aus didaktischer Sicht anzustrebende Unterricht am Krankenbett in der Regel durch die Diskrepanz zwischen (nicht) vorhandenen Palliativbetten und Studentenzahlen schwierig. Sehr zu empfehlen ist die Einbeziehung von palliativmedizinischen Versorgungsstrukturen im ambulanten Bereich (z.B. SAPV-Teams) in die Lehrkonzepte da so palliativmedizinischer Unterricht au&#223;erhalb von Palliativstationen (z.B. im h&#228;uslichen Umfeld, in Alten- und Pflegeheimen oder in station&#228;ren Hospizen) erm&#246;glicht werden kann. Vertiefungsangebote mit Einbeziehung in den Stationsalltag, Wahlpflichtseminare (z.B. zu Themen wie Kinderpalliativmedizin, Entscheidungen am Lebensende etc.) und &#8211; bei Vorhandensein einer Palliativstation &#8211; das Angebot eines Wahlfachtertials im Praktischen Jahr in der Palliativmedizin sind geeignete M&#246;glichkeiten, um das Lehrangebot f&#252;r besonders interessierte Studierenden zu erg&#228;nzen. Dar&#252;ber hinaus bieten sich zur Vermittlung kommunikativer und sozialer Kompetenzen Methoden der Simulation wie Rollenspiele und Kontakt mit Simulationspatienten an.</Pgraph><SubHeadline>Ergebnisqualit&#228;t </SubHeadline><Pgraph>Die Ergebnisqualit&#228;t ist durch regelm&#228;&#223;ige Evaluationen zu dokumentieren. Zu fordern ist hierbei sowohl eine Evaluation der Dozierenden als auch der Kursinhalte und der Pr&#252;fungen. Alle Evaluationsergebnisse sollen dem Lehrverantwortlichen zug&#228;nglich gemacht werden, damit die entsprechenden Schl&#252;sse gezogen werden k&#246;nnen. </Pgraph><SubHeadline>Finanzierung </SubHeadline><Pgraph>Dem Fach Palliativmedizin sollten entsprechend seiner Bedeutung als neues Pflichtlehr- und Pr&#252;fungsfach die gleichen finanziellen Ressourcen zur Verf&#252;gung stehen wie anderen Pflichtf&#228;chern vergleichbarer Gr&#246;&#223;e im Medizin-Curriculum, da nur so eine qualitativ hochwertige Lehre gew&#228;hrleistet werden kann. An den medizinischen Fakult&#228;ten stehen hierf&#252;r unterschiedliche Berechnungsgrundlagen zur Verf&#252;gung (z.B. hinsichtlich der leistungsorientierten Mittelvergabe - LOM), die f&#252;r das Fach Palliativmedizin analog angewandt werden sollten. Der innovative Charakter der bereichernden, aber strukturorganisatorisch erschwerend hinzukommenden Multiprofessionalit&#228;t im Fach Palliativmedizin sollte bedacht und die Etablierung entsprechender Lehrstrukturen gezielt gef&#246;rdert werden. Bei der Ermittlung des Finanzierungsanteils f&#252;r den neuen QB 13 ist prim&#228;r die Anzahl der Pflichtstunden im Gesamtcurriculum als Ma&#223;stab heranzuziehen und im Verh&#228;ltnis zum Gesamtetat f&#252;r die Lehre in der jeweiligen Fakult&#228;t zu setzen. Als weitere Faktoren k&#246;nnen die durch Studenten-Evaluationen festgestellte Qualit&#228;t der Lehre sowie in den ersten Jahren die objektive Notwendigkeit einer &#8222;Anschubfinanzierung&#8220; zur erstmaligen Etablierung palliativmedizinischer Lehrstrukturen ber&#252;cksichtigt werden. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="The Munich Declaration">
      <MainHeadline>The Munich Declaration</MainHeadline><SubHeadline>Structural Quality in Palliative Teaching</SubHeadline><Pgraph><Mark1>Extent and Content </Mark1></Pgraph><Pgraph>In line with European developments and the recommendations of the German Society for Palliative Medicine, the scope of the new QB 13 Palliative Medicine should be 40 teaching units (TU) of 45 minutes. It should be examined to what extent individual TU are already covered in other areas of the curriculum or how they may be offered in cooperation with other disciplines (medical psychology, medical law, medical ethics, psychosomatics&#47;psychotherapy, anaesthesia&#47;pain management, internal medicine&#47;oncology, general practice, etc.). The target should not fall short of 20 obligatory hours of face to face teaching by a tutor working full-time in palliative care. The teaching content should correspond to the &#8220;Curriculum for the Teaching of Palliative Care&#8221; by the DGP (see Table 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table"/>). Superficial repetition of teaching content from other subjects should be avoided <TextLink reference="8"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Teaching Staff </Mark1></Pgraph><Pgraph>One member of the teaching staff responsible for the subject of palliative medicine is to be designated by the respective faculty. This must be an active full-time palliative care specialist, ideally the holder of an independent chair of palliative medicine at the faculty level. The creation of dependent professorships does not meet the needs of the subject of palliative care in research and teaching <TextLink reference="9"></TextLink>. If the faculty does not have such structures, alternatively, an external specialist who is working actively and full-time in palliative care, for example the head of a palliative care unit of an associated teaching hospital or a recognized SAPV team can be appointed as the responsible member of the teaching staff. Additional lecturers should also be full-time professionals working in palliative care as a rule. The inclusion of lecturers who are not physicians has proven successful in the areas of psychosocial and spiritual palliative care and is therefore strongly recommended, especially as physicians generally indicate a distinct lack of palliative training as regards their psychosocial competences <TextLink reference="9"></TextLink>. A qualification in palliative care teaching is desirable for a multi-professional teaching staff <TextLink reference="10"></TextLink>, <TextLink reference="11"></TextLink>. </Pgraph><SubHeadline>Process Quality in Palliative Medical Teaching</SubHeadline><Pgraph>Teaching Format </Pgraph><Pgraph>Experience has shown that knowledge, skills and attitudes in palliative care are best taught in smaller groups of students, as this format promotes intensive exchange of ideas and the opportunity for self-reflection. Of the 20 obligatory hours in QB 13, at least half should therefore be conducted in seminars with a maximum of 20 students or smaller groups. Monitoring attendance is essential and missed units must be re-taken.</Pgraph><Pgraph>Experience has also shown that bedside teaching, which is the desired format and the didactic target, is usually difficult to achieve through the (low) number of existing palliative beds and student numbers. The inclusion of palliative care structures in the outpatient domain (for example SOPC teams) into the teaching concepts is highly recommended as this enables palliative medical training outside palliative care wards (for example in the home, in nursing homes or inpatient hospices). Offers for additional training, including ward routines, elective seminars (for example on topics such as palliative care for children, end of life decisions, etc.) and - in the presence of a palliative care unit - offering an optional three month course in palliative care during the Practical Year are appropriate ways to expand the range of courses offered for particularly interested students. In addition, simulations such as role playing and contact with actor patients can also be used for teaching communication and social competences.</Pgraph><SubHeadline>Quality Control </SubHeadline><Pgraph>The quality of the results must be documented through periodic evaluations. Both an evaluation of the lecturers and the course content and exams should be required. All evaluation results should be made available to the responsible member of the teaching staff so that appropriate conclusions can be drawn. </Pgraph><SubHeadline>Finance </SubHeadline><Pgraph>The subject of palliative care should benefit from the same financial resources available to other compulsory subjects of a comparable size in the medical curriculum in accordance with its importance as a new compulsory curricular subject and examination subject, as only this will ensure high-quality teaching. Different ways of calculating financial models exist at medical faculties (for example in terms of performance-oriented allocation of funds - LOM) which should be similarly applied to palliative care as a subject. The innovative character of the enriching, but challenging in terms of its organisational structure, multi-professional nature of palliative care should be taken into account and the establishment of appropriate educational structures should be promoted. In determining the share of funding for the new QB 13 the number of hours in the overall curriculum should be used as the primary benchmark and then set in relation to the total teaching budget at the respective faculty. Other factors which may be considered are quality issues assessed through student evaluations and, during the first few years, the objective need for seed funding for the initial establishment of structures in the teaching of palliative care.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Diskussion">
      <MainHeadline>Diskussion</MainHeadline><Pgraph>Die Einf&#252;hrung des neuen QB 13 stellt eine entscheidende Weiche f&#252;r die Zukunft der Palliativmedizin in Deutschland. Durch die fl&#228;chendeckende palliativmedizinische Ausbildung von angehenden &#196;rzten kann eine nachhaltige Verbesserung der allgemeinen Palliativversorgung erreicht werden. Voraussetzung daf&#252;r ist eine hohe Qualit&#228;t der Pflichtlehre, welche die zuk&#252;nftigen &#196;rztinnen und &#196;rzte f&#252;r das Fach motiviert und ihnen das Basiswissen f&#252;r eine gute &#228;rztliche Sterbebegleitung an die Hand gibt. Da nachweislich derzeit noch nicht an allen medizinischen Fakult&#228;ten in Deutschland die notwendigen personellen und strukturellen Voraussetzungen existieren, gilt es nun den jeweiligen Universit&#228;ten entsprechende Hilfestellungen zu bieten. Unser Workshop im Juli letzten Jahres sollte hierzu eine erste Ma&#223;nahme darstellen. Einige wesentliche Themen, wie zum Beispiel Form, Inhalt und Gestaltung von Pr&#252;fungen oder Definition von Lernzielen konnte im Rahmen des Workshops nur unzureichend beleuchtet werden und sollten Inhalt &#228;hnlicher Veranstaltungen in der Zukunft sein. </Pgraph><Pgraph>Die gro&#223;e Teilnehmerzahl auf dem ersten Workshop reflektiert einerseits den Bedarf an Ausbildung und Information in den Bereichen Curriculumsentwicklung und Didaktik, andererseits aber auch das Interesse und Engagement der in der palliativmedizinischen Lehre T&#228;tigen. Da eine fl&#228;chendeckende, qualitativ hochwertige studentische Ausbildung jedoch nicht durch engagierte Einzelpersonen gew&#228;hrleistet werden kann, ist es nun an den medizinischen Fakult&#228;ten, bei der Aufbauarbeit ad&#228;quate Unterst&#252;tzung zu leisten. Die in diesem Papier genannten Ziele, Forderungen und Richtlinien sollen hierbei eine Hilfe und Orientierung sein. </Pgraph><Pgraph>Da mit einer engen Zusammenarbeit mit den Studierenden bereits in der Vergangenheit gute Erfahrungen gesammelt werden konnten, sollte auch weiterhin eine gemeinsame Entwicklung der Pflichtlehre angestrebt werden <TextLink reference="12"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>Auch wenn es unser Ziel ist, entsprechend den Vorgaben der European Association for Palliative Care (EAPC) in einem Stundenumfang von insgesamt 40 Stunden palliativmedizinischer Inhalte zu unterrichten, so muss man sich trotzdem bewusst sein, dass dieses Ziel auch von benachbarten europ&#228;ischen Staaten noch nicht erreicht ist <TextLink reference="13"></TextLink>, <TextLink reference="14"></TextLink>. Diese Tatsache sollte jedoch nicht zu nachlassenden Anstrengungen f&#252;hren, sondern vielmehr als Ansporn dienen, durch Vergleich und Austausch mit unseren Nachbarl&#228;ndern dem gemeinsamen Ziel Schritt f&#252;r Schritt n&#228;her zu kommen.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Discussion">
      <MainHeadline>Discussion</MainHeadline><Pgraph>The introduction of the new QB 13 represents a decisive course change for the future of palliative care in Germany. By facilitating comprehensive palliative care education of future physicians, a sustainable improvement in general palliative care will be achievable. This requires high-quality of teaching of compulsory modules in order to make the next generation of doctors engage with the subject and to give them a basic understanding of best-practice in supporting terminal patients. As the necessary staffing and structural conditions currently are known not to be present at all medical faculties in Germany, there is now the need to support those universities appropriately. Our workshop from July last year should be seen as a first step. Some important issues, such as form, content and design of exams or defining learning objectives could not be addressed in depth at the workshop and should be dealt with at similar events in the future.</Pgraph><Pgraph>The large number of participants at the first workshop on the one hand reflects the need for training and information in the areas of curriculum development and teaching but also the interest and involvement of those working in the teaching of palliative care. As comprehensive, high-quality teaching of students cannot be ensured by dedicated individuals, it is now up to the medical faculties to provide adequate support in the construction phase. The targets, requests and guidelines referred to in this paper are meant to give help and guidance. </Pgraph><Pgraph>As close collaboration with students has proven fruitful in the past, continued joint development of compulsory teaching should be aimed for <TextLink reference="12"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Even if our goal is to teach 40 hours of palliative content in total in accordance with the requirements of the European Association for Palliative Care (EAPC), one must be aware, however, that this goal has not been achieved in neighbouring European countries either <TextLink reference="13"></TextLink>, <TextLink reference="14"></TextLink>. This should not lead to flagging efforts but rather serve as an incentive to achieve the common goal step by step through comparison and exchange with our neighbours.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Interessenkonflikt">
      <MainHeadline>Interessenkonflikt</MainHeadline><Pgraph>Die Autoren erkl&#228;ren, dass sie keine Interessenskonflikte im Zusammenhang mit diesem Artikel haben.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Competing interests">
      <MainHeadline>Competing interests</MainHeadline><Pgraph>The authors declare that they have no competing interests.</Pgraph></TextBlock>
    <References linked="yes">
      <Reference refNo="1">
        <RefAuthor>Laske A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Ilse B</RefAuthor>
        <RefAuthor>Nauck F</RefAuthor>
        <RefAuthor>Elsner F</RefAuthor>
        <RefTitle>Palliativmedizinische Lehre in Deutschland &#8211; Bestandsaufnahme an den medizinischen Fakult&#228;ten 2009</RefTitle>
        <RefYear>2010</RefYear>
        <RefJournal>Z Palliativmed</RefJournal>
        <RefPage>18-25</RefPage>
        <RefTotal>Laske A, Ilse B, Nauck F, Elsner F. Palliativmedizinische Lehre in Deutschland &#8211; Bestandsaufnahme an den medizinischen Fakult&#228;ten 2009. Z Palliativmed. 2010;11:18-25. http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1055&#47;s-0029-1223482</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1055&#47;s-0029-1223482</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="2">
        <RefAuthor>Clemens KE</RefAuthor>
        <RefAuthor>Klein E</RefAuthor>
        <RefAuthor>Jaspers B</RefAuthor>
        <RefAuthor>Klaschik E</RefAuthor>
        <RefTitle>Attitudes toward active euthanasia among medical students at two German universities</RefTitle>
        <RefYear>2008</RefYear>
        <RefJournal>Support Care Cancer</RefJournal>
        <RefPage>539-545</RefPage>
        <RefTotal>Clemens KE, Klein E, Jaspers B, Klaschik E. Attitudes toward active euthanasia among medical students at two German universities. Support Care Cancer. 2008;16(6):539-545. http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1007&#47;s00520-008-0427-z</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1007&#47;s00520-008-0427-z</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="3">
        <RefAuthor>Klaschik E</RefAuthor>
        <RefTitle>Palliative medicine--a requirement in clinical practice, education and research</RefTitle>
        <RefYear>2000</RefYear>
        <RefJournal>Krankenpfl J</RefJournal>
        <RefPage>20-22</RefPage>
        <RefTotal>Klaschik E. Palliative medicine--a requirement in clinical practice, education and research. Krankenpfl J. 2000;38(1-2):20-22.</RefTotal>
      </Reference>
      <Reference refNo="4">
        <RefAuthor>Klaschik E</RefAuthor>
        <RefAuthor>Nauck F</RefAuthor>
        <RefTitle>Palliativmedizin. Defizite in der studentischen Ausbildung</RefTitle>
        <RefYear>2002</RefYear>
        <RefJournal>Dtsch Arztebl</RefJournal>
        <RefPage>A1286&#8211;1288</RefPage>
        <RefTotal>Klaschik E, Nauck F. Palliativmedizin. Defizite in der studentischen Ausbildung. Dtsch Arztebl. 2002;99:A1286&#8211;1288.</RefTotal>
      </Reference>
      <Reference refNo="5">
        <RefAuthor>Ostgathe C</RefAuthor>
        <RefAuthor>Nauck F</RefAuthor>
        <RefAuthor>Klaschik E</RefAuthor>
        <RefAuthor>Dickerson ED</RefAuthor>
        <RefTitle>German medical education in pain therapy and palliative medicine: a comparison of British, Canadian, and United States models</RefTitle>
        <RefYear>2002</RefYear>
        <RefJournal>J Pain Symptom Manage</RefJournal>
        <RefPage>13-15</RefPage>
        <RefTotal>Ostgathe C, Nauck F, Klaschik E, Dickerson ED. German medical education in pain therapy and palliative medicine: a comparison of British, Canadian, and United States models. J Pain Symptom Manage. 2002;24(1):13-15. http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1016&#47;S0885-3924(02)00427-X</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1016&#47;S0885-3924(02)00427-X</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="6">
        <RefAuthor>Bundestag D</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2009</RefYear>
        <RefBookTitle>Gesetzentwurf der Fraktionen CDU&#47;CSU und SPD</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Bundestag D. Gesetzentwurf der Fraktionen CDU&#47;CSU und SPD. Entwurf eines Gesetzes zur Regelung des Assistenzpflegebedarfs im Krankenhaus. Berlin: Dtsch Bundestag; 2009. Volume Drucksache 16&#47;12855.</RefTotal>
      </Reference>
      <Reference refNo="7">
        <RefAuthor>Alt-Epping B</RefAuthor>
        <RefAuthor>Jung W</RefAuthor>
        <RefAuthor>Simmenroth-Nayda A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Russo SG</RefAuthor>
        <RefAuthor>Vormfelde SV</RefAuthor>
        <RefAuthor>Nauck F</RefAuthor>
        <RefTitle>Implementierung des Querschnittsfachs Palliativmedizin (Q13) vor dem Hintergrund der neuen gesetzlichen Rahmenbedingungen am Beispiel der Universit&#228;tsmedizin G&#246;ttingen</RefTitle>
        <RefYear>2010</RefYear>
        <RefJournal>GMS Z Med Ausbild</RefJournal>
        <RefArticleNo>Doc67</RefArticleNo>
        <RefTotal>Alt-Epping B, Jung W, Simmenroth-Nayda A, Russo SG, Vormfelde SV, Nauck F. Implementierung des Querschnittsfachs Palliativmedizin (Q13) vor dem Hintergrund der neuen gesetzlichen Rahmenbedingungen am Beispiel der Universit&#228;tsmedizin G&#246;ttingen. GMS Z Med Ausbild. 2010;27(5):Doc67. DOI: 10.3205&#47;zma000704</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.3205&#47;zma000704</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="8">
        <RefAuthor>Deutschen Gesellschaft f&#252;r Palliativmedizin e.V</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2009</RefYear>
        <RefBookTitle>Curriculum: Grundlagen der Palliativmedizin. Gegenstandskatalog und Lernziele f&#252;r Studierende der Medizin</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Deutschen Gesellschaft f&#252;r Palliativmedizin e.V. Curriculum: Grundlagen der Palliativmedizin. Gegenstandskatalog und Lernziele f&#252;r Studierende der Medizin. 2. &#252;berarbeitete Fassung. Berlin: Deutsche Gesellschaft f&#252;r Palliativmedizin; 2009. Zug&#228;nglich unter&#47;available from: http:&#47;&#47;www.dgpalliativmedizin.de&#47;images&#47;stories&#47;pdf&#47;ag&#47;090810&#37;20AG&#37;20AFW&#37;20Curriculum&#37;20Studierende&#37;20Elsner&#37;20Stand&#37;20090810.pdf</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;www.dgpalliativmedizin.de&#47;images&#47;stories&#47;pdf&#47;ag&#47;090810&#37;20AG&#37;20AFW&#37;20Curriculum&#37;20Studierende&#37;20Elsner&#37;20Stand&#37;20090810.pdf</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="9">
        <RefAuthor>Deutschen Gesellschaft f&#252;r Palliativmedizin e.V.</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2009</RefYear>
        <RefBookTitle>Stellungnahme der Deutschen Gesellschaft f&#252;r Palliativmedizin (DGP) zur Einrichtung von Lehrst&#252;hlen f&#252;r Palliativmedizin an den medizinischen Fakult&#228;ten vom 10.2.2009</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Deutschen Gesellschaft f&#252;r Palliativmedizin e.V. Stellungnahme der Deutschen Gesellschaft f&#252;r Palliativmedizin (DGP) zur Einrichtung von Lehrst&#252;hlen f&#252;r Palliativmedizin an den medizinischen Fakult&#228;ten vom 10.2.2009. Berlin: Deutsche Gesellschaft f&#252;r Palliativmedizin; 2009. Zug&#228;nglich unter&#47;available from: http:&#47;&#47;www.dgpalliativmedizin.de&#47;images&#47;stories&#47;pdf&#47;sn&#47;SN&#37;20090210&#37;20DGP&#37;20Lehrstuehle.pdf</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;www.dgpalliativmedizin.de&#47;images&#47;stories&#47;pdf&#47;sn&#47;SN&#37;20090210&#37;20DGP&#37;20Lehrstuehle.pdf</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="10">
        <RefAuthor>Wasner M</RefAuthor>
        <RefAuthor>Roser T</RefAuthor>
        <RefAuthor>Fittkau-T&#246;nnesmann B</RefAuthor>
        <RefAuthor>Borasio GD</RefAuthor>
        <RefTitle>Palliativmedizin im Studium: Spiritualit&#228;t und psychosoziale Begleitung als wichtige Lehrinhalte</RefTitle>
        <RefYear>2008</RefYear>
        <RefJournal>Dtsch &#196;rztebl</RefJournal>
        <RefPage>A-674-A676</RefPage>
        <RefTotal>Wasner M, Roser T, Fittkau-T&#246;nnesmann B, Borasio GD. Palliativmedizin im Studium: Spiritualit&#228;t und psychosoziale Begleitung als wichtige Lehrinhalte. Dtsch &#196;rztebl. 2008;105:A-674-A676.</RefTotal>
      </Reference>
      <Reference refNo="11">
        <RefAuthor>Becker G</RefAuthor>
        <RefAuthor>Momm F</RefAuthor>
        <RefAuthor>Gigl A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Wagner B</RefAuthor>
        <RefAuthor>Baumgartner J</RefAuthor>
        <RefTitle>Competency and educational needs in palliative care</RefTitle>
        <RefYear>2007</RefYear>
        <RefJournal>Wien Klin Wochenschr</RefJournal>
        <RefPage>112-116</RefPage>
        <RefTotal>Becker G, Momm F, Gigl A, Wagner B, Baumgartner J. Competency and educational needs in palliative care. Wien Klin Wochenschr. 2007;119(3-4):112-116. http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1007&#47;s00508-006-0724-9</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1007&#47;s00508-006-0724-9</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="12">
        <RefAuthor>Bundesvertretung der Medizinstudierenden in Deutschland</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2010</RefYear>
        <RefBookTitle>Leitfaden der AG Palliativmedizin der bvmd</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Bundesvertretung der Medizinstudierenden in Deutschland. Leitfaden der AG Palliativmedizin der bvmd. Bonn: Bundesvertretung der Medizinstudiernden in Deutschland; 2010. Zug&#228;nglich unter&#47;available from: http:&#47;&#47;bvmd.de&#47;fileadmin&#47;PALLIATIV&#47;Leitfaden&#95;Palliativmedizin&#95;bvmd&#95;20101901.pdf</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;bvmd.de&#47;fileadmin&#47;PALLIATIV&#47;Leitfaden&#95;Palliativmedizin&#95;bvmd&#95;20101901.pdf</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="13">
        <RefAuthor>Gibbins J</RefAuthor>
        <RefAuthor>McCoubrie R</RefAuthor>
        <RefAuthor>Maher J</RefAuthor>
        <RefAuthor>Wee B</RefAuthor>
        <RefAuthor>Forbes K</RefAuthor>
        <RefTitle>Recognizing that it is part and parcel of what they do: teaching palliative care to medical students in the UK</RefTitle>
        <RefYear>2010</RefYear>
        <RefJournal>Palliat Med</RefJournal>
        <RefPage>299-305</RefPage>
        <RefTotal>Gibbins J, McCoubrie R, Maher J, Wee B, Forbes K. Recognizing that it is part and parcel of what they do: teaching palliative care to medical students in the UK. Palliat Med. 2010;24(3):299-305. http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1177&#47;0269216309356029</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1177&#47;0269216309356029</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="14">
        <RefAuthor>Pereira J</RefAuthor>
        <RefAuthor>Pautex S</RefAuthor>
        <RefAuthor>Cantin B</RefAuthor>
        <RefAuthor>Gudat H</RefAuthor>
        <RefAuthor>Zaugg K</RefAuthor>
        <RefAuthor>Eychmuller S</RefAuthor>
        <RefAuthor>Zulian G</RefAuthor>
        <RefTitle>Palliative care education in Swiss undergraduate medical curricula: a case of too little, too early</RefTitle>
        <RefYear>2008</RefYear>
        <RefJournal>Palliat Med</RefJournal>
        <RefPage>730-735</RefPage>
        <RefTotal>Pereira J, Pautex S, Cantin B, Gudat H, Zaugg K, Eychmuller S, Zulian G. Palliative care education in Swiss undergraduate medical curricula: a case of too little, too early. Palliat Med. 2008;22(6):730-735. http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1177&#47;0269216308094560</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1177&#47;0269216308094560</RefLink>
      </Reference>
    </References>
    <Media>
      <Tables>
        <Table format="png">
          <MediaNo>1</MediaNo>
          <MediaID language="de">1de</MediaID>
          <MediaID language="en">1en</MediaID>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Tabelle 1: Von der Deutschen Gesellschaft f&#252;r Palliativmedizin empfohlene Gewichtung der Lehrinhalte f&#252;r den QB 13 &#91;7&#93;</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Table 1: Weighting recommended by the German Association for Palliative Medicine of the QB 13 teaching content &#91;7&#93;</Mark1></Pgraph></Caption>
        </Table>
        <NoOfTables>1</NoOfTables>
      </Tables>
      <Figures>
        <NoOfPictures>0</NoOfPictures>
      </Figures>
      <InlineFigures>
        <NoOfPictures>0</NoOfPictures>
      </InlineFigures>
      <Attachments>
        <NoOfAttachments>0</NoOfAttachments>
      </Attachments>
    </Media>
  </OrigData>
</GmsArticle>