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    <Identifier>zma000888</Identifier>
    <IdentifierDoi>10.3205/zma000888</IdentifierDoi>
    <IdentifierUrn>urn:nbn:de:0183-zma0008881</IdentifierUrn>
    <ArticleType language="de">Forschungsarbeit</ArticleType>
    <ArticleType language="en">research article</ArticleType>
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      <Title language="de">Determinanten f&#252;r eine haus&#228;rztliche Berufswahl unter Studierenden der Medizin: Eine Umfrage an drei bayerischen Medizinischen Fakult&#228;ten</Title>
      <TitleTranslated language="en">Predictors of a positive attitude of medical students towards general practice &#8211; a survey of three Bavarian medical faculties</TitleTranslated>
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        <Address>Technische Universit&#228;t M&#252;nchen, Klinikum rechts der Isar, Lehrstuhl f&#252;r Allgemeinmedizin, Orleansstra&#223;e 47, 81667 M&#252;nchen, Deutschland, Tel.: &#43;49 (0)89&#47;6146589-11, Fax: &#43;49 (0)89&#47;6146589-15<Affiliation>Technische Universit&#228;t M&#252;nchen, Klinikum rechts der Isar, Lehrstuhl f&#252;r Allgemeinmedizin, M&#252;nchen, Deutschland</Affiliation></Address>
        <Email>antonius.schneider&#64;tum.de</Email>
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          <LastnameHeading>Karsch-V&#246;lk</LastnameHeading>
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          <Affiliation>Technische Universit&#228;t M&#252;nchen, Klinikum rechts der Isar, Lehrstuhl f&#252;r Allgemeinmedizin, M&#252;nchen, Deutschland</Affiliation>
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          <AcademicTitle>Prof. Dr. med.</AcademicTitle>
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          <Affiliation>Klinikum der LMU M&#252;nchen, Lehrstuhl f&#252;r Didaktik und Ausbildungsforschung in der Medizin, M&#252;nchen, Deutschland</Affiliation>
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        <Email>martin.fischer&#64;med.uni-muenchen.de</Email>
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          <Affiliation>Technische Universit&#228;t M&#252;nchen, Klinikum rechts der Isar, Studiendekanat TUM MeDiCAL, M&#252;nchen, Deutschland</Affiliation>
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          <Corporatename>German Medical Science GMS Publishing House</Corporatename>
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        <Address>D&#252;sseldorf</Address>
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    <SubjectGroup>
      <SubjectheadingDDB>610</SubjectheadingDDB>
      <Keyword language="en">general practice</Keyword>
      <Keyword language="en">institutionalisation</Keyword>
      <Keyword language="en">medical students</Keyword>
      <Keyword language="en">medical profession</Keyword>
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      <Keyword language="de">Institutionalisierung</Keyword>
      <Keyword language="de">Studierende der Medizin</Keyword>
      <Keyword language="de">Arztberuf</Keyword>
      <Keyword language="de">Motivation</Keyword>
      <SectionHeading language="en">medicine</SectionHeading>
      <SectionHeading language="de">Allgemeinmedizin</SectionHeading>
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    <DateReceived>20130430</DateReceived>
    <DateRevised>20130815</DateRevised>
    <DateAccepted>20130917</DateAccepted>
    <DatePublishedList>
      
    <DatePublished>20131115</DatePublished></DatePublishedList>
    <Language>germ</Language>
    <LanguageTranslation>engl</LanguageTranslation>
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      <Journal>
        <ISSN>1860-3572</ISSN>
        <Volume>30</Volume>
        <Issue>4</Issue>
        <JournalTitle>GMS Zeitschrift f&#252;r Medizinische Ausbildung</JournalTitle>
        <JournalTitleAbbr>GMS Z Med Ausbild</JournalTitleAbbr>
      </Journal>
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    <ArticleNo>45</ArticleNo>
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  <OrigData>
    <Abstract language="de" linked="yes"><Pgraph><Mark1>Zielsetzung:</Mark1> Der zunehmende Haus&#228;rztemangel wird immer mehr zu einem realen Versorgungsproblem. Ziel war es, an drei Universit&#228;ten mit unterschiedlichem Grad der Institutionalisierung des Fachs Allgemeinmedizin Einflussfaktoren zu ermitteln, die die Motivation f&#252;r eine sp&#228;tere haus&#228;rztliche T&#228;tigkeit beg&#252;nstigen. </Pgraph><Pgraph><Mark1>Methodik:</Mark1> In einem standardisierten Fragebogen wurde die Haltung gegen&#252;ber dem Fach Allgemeinmedizin und die Bereitschaft zur Niederlassung in eigener haus&#228;rztlicher Praxis bzw. Motivation zur Arbeit in Anstellungsverh&#228;ltnissen erfasst. Einflussfaktoren auf Haltung und Motivation f&#252;r eine sp&#228;tere haus&#228;rztliche T&#228;tigkeit wurden mittels bin&#228;r logistischer Regression berechnet.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Ergebnisse: </Mark1>940 (15,2&#37;)  Studierende von insgesamt 6182 Studierenden aus drei bayerischen Universit&#228;ten (Erlangen, LMU und TUM) haben sich an einer internetbasierten Umfrage beteiligt. 585 (62,7&#37;) waren weiblich. Das Durchschnittsalter betrug 25,0 Jahre (Standardabweichung 3,7). Die durchschnittliche Abiturnote war 1,6 (Standardabweichung 0,5). 718 (76&#37;) der Studierenden k&#246;nnten sich eine haus&#228;rztliche Arbeit vorstellen, wobei die Anstellung der Selbstst&#228;ndigkeit vorgezogen wird (65,5 vs. 35,1&#37;). F&#252;r die wertsch&#228;tzende Haltung gegen&#252;ber der Allgemeinmedizin zeigt sich die &#8222;Existenz eines Lehrstuhls&#8220; als st&#228;rkster Pr&#228;diktor (OR 1,57; 95&#37;CI 1,13-2,417). Die st&#228;rksten Pr&#228;diktoren f&#252;r die Motivation zu einer sp&#228;teren haus&#228;rztlichen T&#228;tigkeit sind &#8222;weibliches Geschlecht&#8220; (OR 2,56; 95&#37;CI 1,80-3,56) und die &#8222;Existenz eines Lehrstuhls&#8220; (OR 1,68; 95&#37;CI 1,14-2,46). Eine weniger gute Abiturnote war mit einer h&#246;heren Bereitschaft zur Selbst&#228;ndigkeit assoziiert (OR 1.39; 95&#37;CI 1.02-1.90).</Pgraph><Pgraph><Mark1>Schlussfolgerung: </Mark1>Diese Studie zeigt, dass durchaus viele Studierenden gegen&#252;ber einer haus&#228;rztlichen T&#228;tigkeit aufgeschlossen sind, allerdings pr&#228;ferenziell im Angestelltenverh&#228;ltnis und nicht in selbstst&#228;ndiger Niederlassung. Eine Institutionalisierung der Allgemeinmedizin scheint bedeutsam zu sein f&#252;r eine positive Einstellung zum Fach und zur Motivation f&#252;r eine sp&#228;tere haus&#228;rztliche T&#228;tigkeit.</Pgraph></Abstract>
    <Abstract language="en" linked="yes"><Pgraph><Mark1>Objective: </Mark1>Germany is witnessing an increasing shortage of general practitioners (GPs). The aim was to determine predictors of the job-related motivation of medical students of three medical faculties with different institutionalisation of general practice as an academic discipline.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Methods: </Mark1>Medical students were surveyed with a standardised questionnaire about their attitudes towards general practice and their motivation to work as a GP in different working conditions. Predictors for positive attitudes and motivation were calculated using logistic regression models.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Results: </Mark1>940 (15.2&#37;) out of 6182 medical students from three Bavarian medical faculties participated in an online survey. 585 (62.7&#37;) were female, and the average age was 25.0 (standard deviation 3.7). The average grade of a university-entrance diploma was 1.6 (standard deviation 0.5). 718 (76.4&#37;) could imagine working as a GP. However, they favoured being employed within another organisation and not having their own private practice (65.5&#37; vs. 35.1&#37;). &#8220;Presence of a professorship of general practice&#8221; was associated with a positive attitude towards general practice (OR 1.57; 95&#37;CI 1.13-2.417). Motivation for working as a GP was associated with &#8220;being female&#8221; (OR 2.56; 95&#37;CI 1.80-3.56) and &#8220;presence of a professorship of general practice&#8221; (OR 1.68; 95&#37;CI 1.14-2.46). Having a lower grade for one&#8217;s university-entrance diploma was associated with a higher preference to work in one&#8217;s own practice (OR 1.39; 95&#37;CI 1.02-1.90).</Pgraph><Pgraph><Mark1>Conclusion:</Mark1> A high amount of medical students were open-minded towards general practice. However, they favoured employment within an organization over working in their own practice. Institutionalisation of general practice as an academic discipline might be of importance to gain positive attitudes towards general practice and motivate medical students to work as a GP.</Pgraph></Abstract>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Einleitung">
      <MainHeadline>Einleitung</MainHeadline><Pgraph>Seit &#252;ber zehn Jahren zeichnet sich ein zunehmender &#196;rztemangel ab <TextLink reference="1"></TextLink>, vor allem im l&#228;ndlichen und im haus&#228;rztlichen Bereich <TextLink reference="2"></TextLink>. Dies wird auf mehrere Faktoren zur&#252;ckgef&#252;hrt, wie zum Beispiel Landflucht, aufgrund von Abwanderungen ins Ausland <TextLink reference="3"></TextLink> oder mangelnde Attraktivit&#228;t der Patientenversorgung <TextLink reference="4"></TextLink>, unter anderem aufgrund von Arbeits&#252;berlastung <TextLink reference="1"></TextLink>. Eine besondere Herausforderung stellt der Hausarztmangel dar, der unter anderem auch auf ein Imageproblem zur&#252;ckgef&#252;hrt wird <TextLink reference="5"></TextLink>. Dabei muss ber&#252;cksichtigt werden, dass diese Entwicklung ein weltweites Ph&#228;nomen der industrialisierten Nationen darstellt, beispielsweise auch in den USA <TextLink reference="6"></TextLink>, Australien <TextLink reference="7"></TextLink>, Schweiz <TextLink reference="8"></TextLink> und Norwegen <TextLink reference="9"></TextLink>. Problematisch ist der Mangel jedoch insbesondere im l&#228;ndlichen Raum, da hier die Versorgung einzubrechen droht, nicht zuletzt aufgrund einer alternden &#196;rzteschaft, so dass bis 2020 sch&#228;tzungsweise 52.000 Vertrags&#228;rzte ausscheiden <TextLink reference="4"></TextLink>. Kennzeichnend ist hierbei, dass sowohl die Zahl der Facharztpr&#252;fungen f&#252;r Allgemeinmedizin als auch die Anzahl an niedergelassen Haus&#228;rzten abnimmt, bei den spezialistischen Disziplinen besteht hingegen ein umgekehrter Trend: 1996 waren noch 54,8&#37; der Niedergelassenen haus&#228;rztlich und 42,8&#37; als Spezialisten t&#228;tig, 2005 kehrte sich das Verh&#228;ltnis erstmalig um &#8211; und 2010 waren nur noch 47,1&#37; haus&#228;rztlich, daf&#252;r aber 52,9&#37; als Spezialisten t&#228;tig. Die abnehmende Bereitschaft zur Arbeit in der Einzelpraxis und die Tendenz zur T&#228;tigkeit in gr&#246;&#223;eren Arbeitsgemeinschaften werden als weiterer wichtiger Trend verzeichnet <TextLink reference="10"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>Durch verschiedene Initiativen wird derzeit versucht, dem drohenden bzw. teilweise manifesten Mangel zu begegnen. Dabei spielen neben diversen gesundheitspolitischen Rahmenbedingungen die Aus- und Weiterbildung eine zunehmend zentrale Rolle. Bereits vor mehreren Jahren wurden Weiterbildungsverb&#252;nde entwickelt, die anfangs schwerpunktm&#228;&#223;ig von universit&#228;rer Seite, mittlerweile aber auch von den Koordinierungsstellen an den &#196;rztekammern und Kassen&#228;rztlichen Vereinigungen betreut werden. Diese sollen gew&#228;hrleisten, dass motivierte junge &#196;rztinnen und &#196;rzte auf strukturierte und transparente Weiterbildungsbedingungen treffen. Zudem ist bekannt, dass vor allem durch positive Rollenbespiele schon w&#228;hrend der Ausbildung im Medizinstudium Studierende fr&#252;hzeitig f&#252;r die haus&#228;rztliche Versorgung motiviert und damit die Berufswahl entsprechend beeinflusst werden kann <TextLink reference="11"></TextLink>, <TextLink reference="12"></TextLink>. Sowohl Umfang der Lehre wie auch konkrete Praxiserfahrungen in der Allgemeinmedizin sind wesentliche Faktoren f&#252;r die Pr&#228;gung der positiven und nachhaltigen Einstellung <TextLink reference="13"></TextLink>, <TextLink reference="14"></TextLink>, <TextLink reference="15"></TextLink>. Dementsprechend erfolgte 2012 eine &#196;nderung der Approbationsordnung, mit der eine Verl&#228;ngerung des Blockpraktikums Allgemeinmedizin auf 2 Wochen erreicht wurde und eine einmonatige Pflichtfamulatur in einem Grundversorgerfach, namentlich Allgemeinmedizin, haus&#228;rztlicher Innere Medizin oder P&#228;diatrie verlangt. Dar&#252;ber hinaus wird postuliert, dass eine st&#228;rkere Institutionalisierung des Fachs Allgemeinmedizin an den Universit&#228;ten zu einer h&#246;heren Motivation seitens der Studierenden f&#252;r den haus&#228;rztlichen Beruf f&#252;hrt <TextLink reference="16"></TextLink>, <TextLink reference="17"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>2012 gab es 25 Institute oder Abteilungen mit insgesamt 19 Lehrst&#252;hlen an den 36 Medizinischen Fakult&#228;ten in Deutschland. Bis 2009 gab es an den f&#252;nf bayerischen Fakult&#228;ten keinen Lehrstuhl f&#252;r Allgemeinmedizin. An der TU M&#252;nchen wurde im Juli 2009 ein Lehrstuhl, gestiftet von der Kassen&#228;rztlichen Vereinigung Bayerns und der AOK Bayern, besetzt &#8211; bislang immer noch der einzige in Bayern. Dieser Lehrstuhl ist drittmittelf&#228;hig ausgestattet und in Forschung und Lehre aktiv. In Erlangen wurde 2012 ein Lehrstuhl f&#252;r Allgemeinmedizin ausgeschrieben, der in K&#252;rze besetzt werden soll, an der Medizinischen Fakult&#228;t der Ludwig-Maximilians Universit&#228;t M&#252;nchen (LMU) ist eine Ausschreibung in Vorbereitung. Sowohl in der TU M&#252;nchen als auch an der LMU und Universit&#228;t Erlangen sind zahlreiche Lehrbeauftragte f&#252;r Allgemeinmedizin t&#228;tig, die sich in der Lehre engagieren. Ziel dieser Studie war es, an drei bayerischen Universit&#228;ten mit unterschiedlichem Grad der Institutionalisierung des Fachs Allgemeinmedizin Einflussfaktoren zu ermitteln, die die Motivation f&#252;r eine sp&#228;tere haus&#228;rztliche T&#228;tigkeit beg&#252;nstigen.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Introduction">
      <MainHeadline>Introduction</MainHeadline><Pgraph>There has been an increasing shortage of physicians for more than ten years <TextLink reference="1"></TextLink>, in particular in rural areas and in primary care <TextLink reference="2"></TextLink>. Several factors might be responsible for that, like migration into cities, migration into other countries <TextLink reference="3"></TextLink> or a lack of attractiveness in dealing with patient care <TextLink reference="4"></TextLink> that might be explained by the pressure associated with such work <TextLink reference="1"></TextLink>. The shortage of general practitioners (GPs) is a challenge as reasons for this are referred to an image problem <TextLink reference="5"></TextLink>. It needs to be stated that this development is a worldwide phenomenon, e.g. in the USA <TextLink reference="6"></TextLink>, Australia <TextLink reference="7"></TextLink>, Switzerland <TextLink reference="8"></TextLink> and Norway <TextLink reference="9"></TextLink>. The shortage of GPs is also developing dramatically due to the increasing age of practicing GPs. It is expected that around 52,000 physicians will retire by 2020 <TextLink reference="4"></TextLink>. Furthermore, both the number of board certifications and general practitioners with their own practices is decreasing while the number of specialists in private practices is on the rise (general practitioners and specialists are allowed to work in private practices in Germany). 54.8&#37; of private practices were owned by GPs in 1996 whereas 42.8&#37; were owned by specialists. This proportion reversed starting in 2005. By 2010, 47.1&#37; of practices were owned by GPs and 52.9&#37; were owned by specialists. Additionally, there is a decreasing willingness to work in solo practices <TextLink reference="10"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Several strategies are implemented in Germany to impede the shortage of GPs. Beyond political strategies, important roles are given to the medical curriculum and the structure of vocational training. Structured networks for vocational training were established by the university-based institutes of general practice several years ago, and increasingly the chambers of physicians and the Associations of Statutory Health Insurance Physicians are active in this field. These networks should provide for a structured traineeship and transparent conditions for vocational training. Beyond that, it is well known that role models are important to motivate medical students to pursue general practice and their respective, chosen specialities in the future <TextLink reference="11"></TextLink>, <TextLink reference="12"></TextLink>. Both the amount of lessons and of concrete experiences in general practice during the course of study are essential factors for the development of a sustainable positive attitude towards family medicine <TextLink reference="13"></TextLink>, <TextLink reference="14"></TextLink>, <TextLink reference="15"></TextLink>. Therefore, the Medical Licensure Act was changed in 2012, to include an extension of the internship time period to two weeks and the implementation of a compulsory, four-week medical clerkship in general practice, internal medicine or paediatrics in private practice. Moreover, it is postulated that a stronger institutionalisation of general practice at the universities would increase the motivation of medical students to become a GP <TextLink reference="16"></TextLink>, <TextLink reference="17"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>In 2012, family medicine institutes or divisions were established at 25 medical faculties, including 19 chairs for general practice. There were no institutes or divisions at the five Bavarian medical faculties developed until 2009. The first institute in Bavaria was established as a foundation chair, which was sponsored by the Bavarian Association of Staturory Health Insurance Physicians and the health insurance fund AOK Bayern, in July 2009 at the Technische Universit&#228;t M&#252;nchen (TUM). This chair is active in research and medical teaching. New institutes of general practice will be established in Erlangen and at the Ludwig-Maximilians-Universit&#228;t M&#252;nchen (LMU) soon. Senior lecturers who are working full-time in general practice are engaged in medical teaching at the medical faculties of TUM, LMU and Erlangen. The aim of this study was to identify influential factors regarding the motivation of medical students for being a general practitioner by comparing three universities with different levels of institutionalisation of general practice as an academic discipline.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Methode">
      <MainHeadline>Methode</MainHeadline><Pgraph>Im Sinne einer Querschnittserhebung wurden alle Studierenden der klinischen Semester von den Studiendekanaten der Medizinischen Fakult&#228;ten der Ludwig-Maximilians Universit&#228;t M&#252;nchen (LMU) und Technischen Universit&#228;t M&#252;nchen (TUM) einmalig &#252;ber einen Emailversand gebeten, an einer internetbasierten Umfrage teilzunehmen. An der LMU und TUM konnte freiwillig eine Matrikelnummer angegeben werden, ansonsten erfolgte die Umfrage vollst&#228;ndig anonymisiert. Die Voten der Ethikkommissionen wurden eingeholt. Die Medizinische Fakult&#228;t der Universit&#228;t Erlangen nahm ebenfalls an der Umfrage teil und verschickte die Email an die Studierenden der klinischen und vorklinischen Semester.</Pgraph><Pgraph>Als Basis wurde der Fragebogen von Kruschinski et al. verwendet, der speziell entwickelt wurde, um die Haltung der Studierenden zum Fach Allgemeinmedizin zu untersuchen <TextLink reference="13"></TextLink>. Dieser Fragebogen stellt eine vor dem Hintergrund von Besonderheiten des deutschen Ausbildungs- und Gesundheitssystems geeignete Auswahl an Items aus Instrumenten der englischsprachigen Literatur dar, die kulturell adaptiert wurden <TextLink reference="13"></TextLink>. Zus&#228;tzlich wurden eigene Fragen angef&#252;gt, um die Bereitschaft zur Niederlassung in eigener haus&#228;rztlicher Praxis bzw. die Mitarbeit im Rahmen von Anstellungsverh&#228;ltnissen und die Bedeutung eines Lehrstuhls f&#252;r Allgemeinmedizin gezielter herausarbeiten zu k&#246;nnen. Die Items konnten mit einer f&#252;nfstufigen Likert-Skala mit den Niveaus 1 (trifft nicht zu), 2 (trifft eher nicht zu), 3 (teils, teils), 4 (trifft eher zu) und 5 (trifft zu) beantwortet werden. Die Berechnung auf die Signifikanz der Unterschiede erfolgte mittels Kruskal-Wallis-Test f&#252;r kontinuierliche Variablen (nicht-parametrische Verteilung) und mit Chi-Quadrat-Test f&#252;r kategoriale Variablen.</Pgraph><Pgraph>Bez&#252;glich der Motivation f&#252;r die haus&#228;rztliche T&#228;tigkeit wurden zwei Kategorien gebildet: &#8222;Motivation gegeben&#8220; &#61; &#8222;trifft zu&#8220; oder &#8222;trifft eher zu&#8220; und &#8222;Motivation nicht gegeben&#8220; &#61; &#8222;Teils teils&#8220; oder &#8222;trifft eher nicht zu&#8220; oder &#8222;trifft nicht zu&#8220;. Diese bin&#228;r kodierte Motivation wurde als abh&#228;ngige Variable f&#252;r die logistische Regression verwendet. Eine bin&#228;r logistische Regression als Einschlussmodell wurde auch bez&#252;glich der aufsummierten Skala &#8222;Wertsch&#228;tzung der Allgemeinmedizin insgesamt&#8220; berechnet. Um hier eine Aussagekraft zu erm&#246;glichen, wurde folgende Dichotomisierung durchgef&#252;hrt: &#8222;Hohe Wertsch&#228;tzung&#8220; ist gegeben, wenn der Durchschnittswert der Skala &#8805; 4 (&#8222;trifft zu&#8220; und &#8222;trifft eher zu&#8220;); &#8222;keine hohe Wertsch&#228;tzung&#8220; ist gegeben, wenn der Durchschnittswert der Skala &#60; 4. Da am Standort M&#252;nchen die Studierenden der LMU und der TUM in einer gemeinsamen Vorklinik unterrichtet werden und sich erst im klinischen Abschnitt auf die LMU und TU aufteilen, wurden die Studierenden der Vorklinik hier nicht befragt. Um etwaige Effekte der vorklinischen Semester aus Erlangen kontrollieren zu k&#246;nnen, wurde eine Sensitivit&#228;tsanalyse durchgef&#252;hrt, indem die Studierenden aus dem vorklinischen Abschnitt in Erlangen aus dem Regressionsmodell herausgenommen wurden.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Methods">
      <MainHeadline>Methods</MainHeadline><Pgraph>In the cross-sectional survey, all clinical semester students were asked one-time via email to participate in an internet-based survey by the Offices of Student Affairs of the Medical Faculties of the Ludwig-Maximilians Universit&#228;t M&#252;nchen and the Technische Universit&#228;t M&#252;nchen. At LMU and TUM a matriculation number could be indicated voluntarily; for the rest the survey was completely anonymous. Approval by Ethical committees was obtained. The Medical Faculty of the University Erlangen also participated in the survey and sent the email to clinical and pre-clinical semester students.</Pgraph><Pgraph>The Questionnaire by Kruschinski et al. was used as a basis <TextLink reference="13"></TextLink>. It was especially developed to determine students&#8217; attitudes toward general practice. This questionnaire presents an appropriate variety of culturally adapted items selected from instruments in the Anglo-American literature against the background of the characteristics of the German educational and health system <TextLink reference="13"></TextLink>. Additionally, self-developed questions were added in order to assess the disposition to work in one&#8217;s own private general practice versus working as an employee. Additional items were introduced to determine the impact of the institutionalisation of general practice at the university. All items were reported on a five-point Likert scale (1&#61;&#34;strongly disagree&#34; to 5&#61;&#34;strongly agree&#34;). The significance of group differences was computed using the Kruskal-Wallis-Test for continuous data and the Chi2-Test for categorial data. Two categories were generated with respect to motivation for occupation as a general practitioner: &#8220;Motivation present&#8221; &#61; &#8220;5&#8221; or &#8220;4&#8221; and &#8220;Motivation not present&#8221; &#61; &#8220;3&#8221; or &#8220;2&#8221; or &#8220;1&#8221;. The binary coded variable &#8220;motivation&#8221; was used as dependent variable for binary logistic regression. A binary logistic regression was also computed as an inclusion model regarding the sum scale &#8220;Appreciation of General Practice&#8221; as an additional dependent variable. In order to provide validity, the following dichotomization was conducted: &#8220;High Appreciation&#8221; is present if the mean of the scale is &#8805; 4. &#8220;No Appreciation&#8221; is present if the mean of the scale is &#60; 4. As LMU and TUM preclinical semester students are taught collectively in common pre-clinic courses in Munich and are not allocated before clinical semesters, preclinical semester students have not been surveyed. In order to allow control of effects of preclinical semester students from Erlangen, a sensitivity analysis was conducted by removing preclinical semester students from the regression model.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Ergebnisse">
      <MainHeadline>Ergebnisse</MainHeadline><Pgraph>Insgesamt haben 940 Studierende an der Umfrage teilgenommen. Bei 6182 Studierenden an allen drei Universit&#228;ten gesamt lag die Teilnahmequote bei 15,2&#37;. Bezogen auf die einzelnen Medizinischen Fakult&#228;ten zeigten sich folgende Teilnahmequoten: TU &#8211; 336 (23,0&#37;)Teilnehmer von 1458 klinischen Studierenden, LMU &#8211; 386 (15,4&#37;) Teilnehmer von 2505  klinischen Studierenden, Erlangen &#8211; 218 (9,8&#37;) Teilnehmer von 2219 Studierenden insgesamt (Klinik und Vorklinik). 585 (62,7&#37;) waren weiblich, 7 Teilnehmer machten keine Angabe zum Geschlecht. Bezogen auf die Gesamtzahl war die durchschnittliche Abiturnote 1,6 (Standardabweichung 0,5). Nur 32 Studierende (3&#37;) hatten eine Abiturnote von 3 oder schlechter, die schlechteste Abiturnote lag bei 3,6. Die Teilnehmer der Universit&#228;t Erlangen befanden sich im etwas niedrigeren Fachsemester, wobei keine signifikanten Differenzen im Hinblick auf das Alter zu verzeichnen waren (siehe Tabelle 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table"/>). Dar&#252;ber hinaus kamen Studierende in Erlangen signifikant h&#228;ufiger aus dem l&#228;ndlichen Umfeld als die Studierenden der TU und LMU. Insgesamt konnten sich 718 (76,4&#37;) Studierende generell vorstellen, haus&#228;rztlich zu arbeiten. Diese gaben in mindestens einem der Items &#8222;Angestellter in Praxis &#47; MVZ&#8220; oder  &#8222;Hausarzt in eigener Praxis&#8220; &#8222;trifft zu&#8220; oder &#8222;trifft eher zu&#8220; an. 617 (65,6&#37;) konnten sich vorstellen, im Angestelltenverh&#228;ltnis zu arbeiten (Praxis oder MVZ), 330 (35,1&#37;) w&#252;rden auch selbst&#228;ndig in eigener haus&#228;rztlicher Praxis arbeiten. Die Bereitschaft zur haus&#228;rztlichen T&#228;tigkeit war bei Studierenden der TU M&#252;nchen am h&#246;chsten. Eine T&#228;tigkeit am Krankenhaus konnten sich 669 (71,2&#37;) der Studierenden vorstellen. Diesbez&#252;glich zeigte sich keine signifikante Differenz zwischen den Universit&#228;ten.</Pgraph><Pgraph>Die Auswertung des Fragebogens zur Haltung der Studierenden zum Fach Allgemeinmedizin zeigte einen deutlichen Deckeneffekt. Das hei&#223;t, die Antwortoptionen sind sehr in den &#8222;sozial erw&#252;nschten&#8220; Bereich, also entweder sehr nach oben oder sehr nach unten, je nach Richtung der Antwortoption, verschoben. Dennoch lassen sich Unterschiede zwischen den Studierenden in Abh&#228;ngigkeit von den jeweiligen Universit&#228;ten erkennen, die sich teilweise auch signifikant auspr&#228;gen (siehe Tabelle im Anhang <AttachmentLink attachmentNo="1"/>). Die Analyse zeigt, dass Studierende der TU in zahlreichen Aspekten das Fach Allgemeinmedizin g&#252;nstiger einsch&#228;tzen als die Studierenden der LMU und Erlangen. In der logistischen Regression mit der wertsch&#228;tzenden Haltung gegen&#252;ber der Allgemeinmedizin als abh&#228;ngiger Variable zeigt sich die Existenz eines Lehrstuhls als st&#228;rkster Pr&#228;diktor (siehe Tabelle 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="table"/>). Weiterhin war &#8222;Weibliches Geschlecht&#8220; und &#8222;L&#228;ndlich aufgewachsen&#8220; signifikant mit einer h&#246;heren Wertsch&#228;tzung assoziiert.</Pgraph><Pgraph>In der bin&#228;r logistischen Regression bez&#252;glich der Motivation f&#252;r die haus&#228;rztliche T&#228;tigkeit als abh&#228;ngige Variable zeigten sich &#8222;weibliches Geschlecht&#8220; und die Existenz eines Lehrstuhls als st&#228;rkste Pr&#228;diktoren (siehe Tabelle 3 <ImgLink imgNo="3" imgType="table"/>). Die Abiturnote spielt diesbez&#252;glich keine Rolle. &#8222;Weibliches Geschlecht&#8220; ist auch generell ein starker Pr&#228;diktor f&#252;r die Pr&#228;ferenz, im Anstellungsverh&#228;ltnis zu arbeiten. Im Hinblick auf die selbst&#228;ndige T&#228;tigkeit ist der st&#228;rkste Pr&#228;diktor die Eigenschaft, im l&#228;ndlichen Raum aufgewachsen zu sein. Die Abiturnote spielt hier auch eine Rolle &#8211; je schlechter die Abiturnote, desto eher die Pr&#228;ferenz der T&#228;tigkeit in eigener Praxis. Diesbez&#252;glich sollte jedoch ber&#252;cksichtigt werden, dass die Abiturnoten im Durchschnitt sehr gut sind, die Abweichungen nach unten daher zur&#252;ckhaltend zu interpretieren sind. Die im Rahmen der Sensitivit&#228;tsanalyse durchgef&#252;hrten logistischen Regressionen ohne die Studierenden aus dem vorklinischen Abschnitt aus Erlangen ergaben keine wesentlichen Unterschiede im Vergleich zur Gesamtgruppe; es zeigten sich lediglich diskrete &#196;nderungen der odds ratios (OR) um 0,1 oder 0,2 ohne Ver&#228;nderungen der Gewichtung in den Modellen.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Results">
      <MainHeadline>Results</MainHeadline><Pgraph>In total 940 students participated in the survey. With 6182 students at all three universities altogether, the participation rate was 15.2&#37;. In terms of the particular medical faculties, the following participation rates could be observed: TUM &#8211; 336 (23.0&#37;) participants of 1458 clinical semester students, LMU &#8211; 386 (15.4&#37;) participants of 2505 clinical semester students, Erlangen &#8211; 218 (9.8&#37;) participants of 2219 students in total (clinical and pre-clinical semester students). Five-hundred and eighty-five (62.7&#37;) were female; seven participants provided no information about their gender. Altogether, the mean university-entrance diploma grade was 1.6 (standard deviation 0.5). Only 32 students had a university-entrance diploma grade of 3 or worse; the worst grade was 3.6. Participants of the University Erlangen were in slightly earlier semesters, although no significant differences with respect to age were recorded (see Table 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table"/>). Furthermore, students in Erlangen came significantly more from rural areas than LMU and TU students. In total 718 (76.4&#37;) students could generally imagine working as a general practitioner. These students stated in at least one of the items &#8220;employee in practice &#47; medical service centre&#8221; or &#8220;general practitioner in own practice&#8221; (either &#8220;5&#8221; or &#8220;4&#8221;). 617 (65.6&#37;) could imagine working as an employed practitioner (practice or medical service centre). 330 (35.1&#37;) could also see themselves working as self-employed general practitioner in own private practice. The disposition to work as a general practitioner was highest among TUM students. 669 (71.2&#37;) students could imagine employment in a hospital. In this respect, no significant differences between the universities could be observed.</Pgraph><Pgraph>The analysis of the questionnaire about students&#8217; attitudes towards general practice showed a notable ceiling effect. In other words, answer options are strongly shifted to the &#8220;socially requested&#8221; sphere, thus much upwards or downwards depending on the direction of the answer options. Nevertheless, differences between students as a function of the particular universities can be observed and partly also develop significance (see Table at attachment <AttachmentLink attachmentNo="1"/>). Analysis indicates that TUM students estimate general practice in numerous aspects better than LMU and Erlangen students. In the logistic regression with &#8220;appreciation of general practice&#8221; as the dependent variable, &#8220;presence of a professorship of general practice&#8221; is observed to be the strongest predictor (see Table 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="table"/>). Furthermore, female gender and rural origin were significantly associated with a stronger appreciation.</Pgraph><Pgraph>A binary logistic regression regarding the motivation for &#8220;generally working as a GP&#8221; as the dependent variable indicated that &#8220;female gender&#8221; and &#8220;presence of a professorship of general practice&#8221; were the strongest predictors (see Table 3 <ImgLink imgNo="3" imgType="table"/>). In this respect, university-entrance diploma grade had no influence. &#180;Female gender&#180; is also a generally strong predictor for the preference to work as an employed person. With regard to self-employment, &#8220;grown up in a rural area&#8221; is the strongest predictor. University-entrance diploma grade also matters in this regard &#8211; the worse the university-entrance diploma grade, the more likely the preference to work in one&#8217;s own GP surgery. Regarding this, it should be considered that on average, university-entrance diploma grades are very good. Therefore deviations towards worse grades should be interpreted with caution. The sensitivity analysis of the logistic regression model without pre-clinic semester students from Erlangen did not result in significant differences in comparison with the collective group; only discrete changes of odds ratios (OR) which were about 0.1 or 0.2 without a change in the weighting of the models could be observed.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Diskussion">
      <MainHeadline>Diskussion</MainHeadline><Pgraph>Die Auswertung der Online-Umfrage unter den Studierenden der Universit&#228;t Erlangen, LMU und TU M&#252;nchen zeigt drei wichtige Sachverhalte: Frauen haben eine gr&#246;&#223;ere Neigung, den allgemein&#228;rztlichen Beruf zu ergreifen, und die Pr&#228;senz eines Lehrstuhls f&#252;r Allgemeinmedizin ist ebenfalls mit dieser Einstellung verbunden. Dar&#252;ber hinaus ist es von Bedeutung, ob die Studierenden im l&#228;ndlichen Raum aufgewachsen sind. Diese drei Eigenschaften waren auch mit einer h&#246;heren Wertsch&#228;tzung des Fachs Allgemeinmedizin verbunden. Die Abiturnote hingegen spielte keine wesentliche Rolle im Hinblick auf die Haltung gegen&#252;ber dem haus&#228;rztlichen Beruf. </Pgraph><Pgraph>Die Pr&#228;ferenz von weiblichen Studierenden f&#252;r Allgemeinmedizin ist bereits aus internationalen Studien bekannt, wobei die diesbez&#252;glichen Ergebnisse uneinheitlich sind <TextLink reference="11"></TextLink>. In Arbeiten aus Kanada <TextLink reference="18"></TextLink> und den Niederlanden <TextLink reference="19"></TextLink> konnte dies nicht mehr belegt werden. Bezogen auf deutsche Verh&#228;ltnisse konnten Kruschinski et al. zeigen, dass Studentinnen der Allgemeinmedizin eine h&#246;here Wertsch&#228;tzung entgegen bringen <TextLink reference="13"></TextLink>. In Bezug auf die konkrete Bereitschaft, sp&#228;ter als Haus&#228;rztin bzw. Hausarzt zu arbeiten, gab es in einem k&#252;rzlich durchgef&#252;hrten Survey in Baden-W&#252;rttemberg bereits Hinweise darauf, dass Frauen eine h&#246;here Bereitschaft hierf&#252;r aufweisen <TextLink reference="20"></TextLink>, wobei dies auch f&#252;r F&#228;cher wie Gyn&#228;kologie, P&#228;diatrie und Innere Medizin galt. In unserer Studie zeigte sich die Pr&#228;ferenz der weiblichen Studierenden sehr deutlich ausgepr&#228;gt, insbesondere mit Fokussierung auf Anstellungsverh&#228;ltnisse. Diese gesteigerte Bereitschaft f&#252;r die T&#228;tigkeit als Haus&#228;rztin kann sowohl aus individueller, wie auch struktureller Perspektive begr&#252;ndet werden. Einerseits zeigen Frauen mehr Wertsch&#228;tzung von typisch haus&#228;rztlichen Schwerpunkten, wie z.B. der Patientenorientierung <TextLink reference="21"></TextLink>. Andererseits bieten sich als Haus&#228;rztin mehr M&#246;glichkeiten, durch Teilzeit und Verzicht auf Schichtarbeit Familie und Beruf zu vereinbaren <TextLink reference="22"></TextLink>. Beispielsweise lassen sich in der Hausarztpraxis Weiterbildungszeiten besser halbtags realisieren als im klinischen Setting. Im Vergleich zum Krankenhaus erlaubt die sp&#228;tere Mitarbeit in Gemeinschaftspraxen oder Medizinischen Versorgungszentren in der Regel auch eher eine Halbtagst&#228;tigkeit. Weitere qualitative Forschung w&#228;re notwendig, um diese Vermutungen zu best&#228;tigen, da sich dies aus den strukturierten Frageb&#246;gen alleine nicht erschlie&#223;t. Wie bereits in einer Studie aus den Niederlanden angemerkt, muss hinterfragt werden, warum die nun seit Jahren anhaltende &#8222;Feminisierung der Medizin&#8220; nicht zu einem signifikanten Anstieg des Nachwuchses im haus&#228;rztlichen Bereich gef&#252;hrt hat <TextLink reference="19"></TextLink>. In dieser Studie wurde festgestellt, dass die Motivation der Frauen, eine haus&#228;rztliche T&#228;tigkeit zu w&#228;hlen, nicht langfristig erhalten werden konnte und kurz nach dem Abschluss des Studiums massiv sank. Die Gr&#252;nde daf&#252;r werden dabei nicht analysiert. Auch wenn die vorliegende Untersuchung zum Verlauf der Motivation zum Ende des Studiums hin keine Aussage machen kann, k&#246;nnte die hohe Pr&#228;ferenz der haus&#228;rztlichen T&#228;tigkeit im Angestelltenverh&#228;ltnis ein Hinweis sein, dass unternehmerische Herausforderungen und Verantwortungen einer selbst&#228;ndigen T&#228;tigkeit eher abgelehnt werden.</Pgraph><Pgraph>Der h&#228;ufig vermutete Zusammenhang, dass Studierende mit einer tendenziell schlechteren Abiturnote eher zur haus&#228;rztlichen T&#228;tigkeit neigen, konnte in der vorliegenden Studie f&#252;r die haus&#228;rztliche T&#228;tigkeit im Gesamten nicht best&#228;tigt werden. Es zeigte sich allerdings ein Zusammenhang &#8222;schlechterer&#8220; Abiturnoten mit der Motivation, sich in einer eigenen Praxis niederzulassen. Es k&#246;nnte spekuliert werden, dass dies eher mit der Neigung zur Selbstst&#228;ndigkeit und nicht spezifisch mit dem Fach Allgemeinmedizin zusammenh&#228;ngt. Grunds&#228;tzlich muss jedoch festgestellt werden, dass die Abiturnoten der Teilnehmer insgesamt einen sehr hohen Durchschnitt erreichten, so dass die diesbez&#252;gliche Aussagekraft eingeschr&#228;nkt sein kann.</Pgraph><Pgraph>Die Bedeutung eines Lehrstuhls f&#252;r Allgemeinmedizin, um Studierende f&#252;r die haus&#228;rztliche T&#228;tigkeit zu motivieren, wurde bereits mehrfach postuliert <TextLink reference="16"></TextLink>, <TextLink reference="17"></TextLink>. Unserer Kenntnis nach wurde dies bisher noch nie dezidiert nachgewiesen. Durch die gemeinsame Umfrage von einer Medizinischen Fakult&#228;t mit und zwei Fakult&#228;ten ohne Lehrstuhl konnte ein entsprechender Unterschied sowohl im Hinblick auf die Wertsch&#228;tzung der Allgemeinmedizin als auch bez&#252;glich der Bereitschaft f&#252;r eine sp&#228;tere haus&#228;rztliche T&#228;tigkeit gezeigt werden. Eine Erkl&#228;rung f&#252;r diesen Effekt k&#246;nnte sein, dass eine akademische Pr&#228;senz mehr Aufmerksamkeit bei den Studierenden erzeugt, eine Intensivierung und Zunahme von Dissertationsarbeiten eine wissenschaftliche Auseinandersetzung f&#246;rdert, Vernetzungen mit den anderen akademischen Disziplinen erm&#246;glicht und schlie&#223;lich Vorbilder f&#252;r akademische Karrieren gegeben werden. Es gibt Hinweise, dass kurzfristige und einmalige Lehraktivit&#228;ten (z.B. 2 w&#246;chiges Blockpraktika) zwar unmittelbar einen hohen Effekt erzielen, aber die Motivation nicht nachhaltig genug pr&#228;gen (<TextLink reference="13"></TextLink>, <TextLink reference="19"></TextLink>. Vermutlich sorgt die Institutionalisierung f&#252;r eine nachhaltigere Wirkung der verschiedenen neuen Lehraktivit&#228;ten, was sich letztlich in einer positiven Haltung gegen&#252;ber der Allgemeinmedizin niederschlagen k&#246;nnte. </Pgraph><Pgraph>Einschr&#228;nkend zu diesen Ergebnissen muss festgestellt werden, dass diese Umfrage nur an drei Universit&#228;ten durchgef&#252;hrt wurde. Daher bleibt unklar, welche Faktoren am Lehrstuhl f&#252;r Allgemeinmedizin an der TUM zu dieser Einstellung beitragen. Denkbar ist, dass beispielsweise aufgrund der Institutsneugr&#252;ndung ein erh&#246;htes Engagement aller Beteiligten &#8211; Institutsmitarbeiter und Lehrbeauftragte &#8211; im Sinne eines &#8222;Honeymoon-Effekts&#8220; zu diesem Effekt beitr&#228;gt. Dar&#252;ber hinaus k&#246;nnte auch eine bessere Ausstattung mit Ressourcen, was wiederum eine intensivere Didaktik f&#252;r das Fach erm&#246;glicht, hierf&#252;r mit verantwortlich sein. Zudem  hat zwar mit 940 Studierenden eine hohe Anzahl an der Umfrage teilgenommen; dennoch sind dies nur 15,2&#37; aller Studierenden, die von den Studiendekanaten per Email zur Teilnahme aufgefordert wurden. Es scheint sich um eine typische Responderrate einer internetbasierten Umfrage in einem derartigen Kontext zu handeln, da diese nur geringf&#252;gig unter der Responderrate des deutschlandweiten Surveys von Heinz &#38; Jakob (15,7&#37;) liegt <TextLink reference="23"></TextLink>. Dennoch muss spekuliert werden, dass vor allem die f&#252;r den haus&#228;rztlichen Beruf motivierten Studierenden teilgenommen haben, so dass unsere Ergebnisse die Motivation auch &#252;bersch&#228;tzen k&#246;nnten. Letztlich m&#252;sste die Umfrage an mehreren Medizinischen Fakult&#228;ten mit und ohne allgemeinmedizinischen Lehrst&#252;hlen wiederholt werden, eventuell auch in Kombination mit einer verbindlichen Befragung, die beispielsweise in Lehrveranstaltungen durchgef&#252;hrt werden. Da es sich um eine explorative Untersuchung handelt, wurde eine Adjustierung bez&#252;glich multiplen Testens nicht durchgef&#252;hrt. Als Grundmuster ist jedoch zu erkennen, dass die Einstellung zur Allgemeinmedizin und die Bereitschaft, als Haus&#228;rztin &#47; Hausarzt zu arbeiten, an der TU M&#252;nchen (mit Lehrstuhl Allgemeinmedizin) st&#228;rker ausgepr&#228;gt ist. Heinz und Jakob fanden in ihrer bundesweiten Onlinebefragung keine gro&#223;e Differenz bez&#252;glich der Beliebtheit von Allgemeinmedizin zwischen Studierenden mit und ohne Lehrstuhl bzw. Institut f&#252;r Allgemeinmedizin (28,6&#37; versus 30,2&#37;) <TextLink reference="23"></TextLink>. Aus deren Studie geht jedoch nicht hervor, wie stark sich die Institute unterscheiden, z.B. bez&#252;glich der Gr&#246;&#223;e der Ausstattung oder alleinige Besetzung durch Honorarprofessuren. Dar&#252;ber hinaus f&#228;llt auf, dass in unserer Studie die Motivation f&#252;r eine haus&#228;rztliche T&#228;tigkeit doppelt so hoch angegeben wird wie in deren Studie. Urs&#228;chlich hierf&#252;r k&#246;nnte sein, dass in unserer Studie sehr allgemein die generelle Neigung erfragt wird, so dass die Studierenden letztlich von multiplen Optionen ausgehen k&#246;nnen, die offen gehalten werden. Dar&#252;ber hinaus besteht die Gefahr, dass Studierende das Angestelltenverh&#228;ltnis nicht nur im Hinblick auf die Allgemeinmedizin interpretiert haben, auch wenn es unsererseits im Kontext so gemeint war. Ein Hinweis f&#252;r eine gewisse Ambivalenz ist, dass eine gro&#223;e Zahl von Studierenden sich auch eine Angestelltent&#228;tigkeit im Krankenhaus vorstellen konnte. In der Studie von Heinz und Jakob <TextLink reference="23"></TextLink> bzw. Gibis et al. <TextLink reference="10"></TextLink> stand Allgemeinmedizin als Option unter vielen anderen Fachdisziplinen kompetitiv als Auswahl zur Verf&#252;gung. In Bezug auf Motivationen f&#252;r Anstellungsverh&#228;ltnisse bzw. selbst&#228;ndige Niederlassung sind unsere Zahlen recht &#228;hnlich zu Heinz und Jakob <TextLink reference="23"></TextLink>. Analog verh&#228;lt es sich mit den Umfragen von Zupanic et al. <TextLink reference="24"></TextLink> und Osenberg et al. <TextLink reference="25"></TextLink>. In deren Erhebungen war Allgemeinmedizin ebenfalls kompetitiv gelistet. Letztlich scheint es also auf die Art der Fragestellung anzukommen, die unter Umst&#228;nden zu ver&#228;ndertem Antwortverhalten f&#252;hrt. </Pgraph><Pgraph>Unter Ber&#252;cksichtigung dieser Einschr&#228;nkungen zeigt unsere Studie, dass durchaus viele Studierenden die haus&#228;rztliche T&#228;tigkeit in Erw&#228;gung ziehen, allerdings pr&#228;ferenziell im Angestelltenverh&#228;ltnis und nicht in selbstst&#228;ndiger Niederlassung. Dar&#252;ber hinaus scheint die zunehmende Institutionalisierung des Fachs Allgemeinmedizin von zentraler Bedeutung f&#252;r eine positive Haltung gegen&#252;ber der Allgemeinmedizin und schlie&#223;lich f&#252;r die Motivation f&#252;r eine sp&#228;tere haus&#228;rztliche T&#228;tigkeit zu sein. Weitere Untersuchungen m&#252;ssen kl&#228;ren, warum letztlich doch nur ein geringer Anteil von Absolventen die Facharztpr&#252;fung f&#252;r Allgemeinmedizin absolviert. Neben den spezifischen Herausforderungen aufgrund der komplexen Weiterbildungsstruktur f&#252;r diesen Facharzt <TextLink reference="26"></TextLink> scheinen auch strukturelle Hindernisse zu bestehen, insbesondere im Hinblick auf  eine selbst&#228;ndige Praxist&#228;tigkeit. In diesem Zusammenhang sollte von den Akteuren im Gesundheitswesen die positive Einstellung von weiblichen Studierenden gegen&#252;ber der Allgemeinmedizin aufgegriffen werden. Bei mittlerweile mehrheitlich weiblichen Studierenden stellen diese ein wertvolles Potential da, um dem drohenden Haus&#228;rztemangel begegnen zu k&#246;nnen. Insbesondere die Pr&#228;ferenz, diese haus&#228;rztliche T&#228;tigkeit im Angestelltenverh&#228;ltnis wahrzunehmen, verlangt die Entwicklung neuer Arbeitsmodelle und Strukturen. Aufgrund der positiven Einstellung von Studierenden aus dem l&#228;ndlichen Raum gegen&#252;ber der Allgemeinmedizin ergeben sich auch einige F&#246;rderpotentiale. Eine Option w&#228;re, dass Studierende aus dem l&#228;ndlichen Raum vermehrt &#252;ber M&#246;glichkeiten f&#252;r ein Stipendium informiert werden, das mit einer sp&#228;teren T&#228;tigkeit im l&#228;ndlichen Raum verkn&#252;pft wird. Stipendien werden derzeit &#252;ber einige Gesundheitsministerien auf L&#228;nderebene vergeben, teilweise k&#246;nnen auch regionale Krankenh&#228;user f&#252;r eine Stipendien-Initiative gewonnen werden.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Discussion">
      <MainHeadline>Discussion</MainHeadline><Pgraph>The online survey among students of the University Erlangen, LMU and TUM indicated three important circumstances: (1) women have a stronger tendency to take up an occupation as a general practitioner, (2) institutionalisation of general practice is also connected with this attitude, and (3) it is important if students are from a rural area. These three characteristics were also connected with a higher appreciation of general practice as a medical specialist area. University-entrance diploma grades, however were not crucial regarding attitudes towards general practice.</Pgraph><Pgraph>The preference of female students for general practice is already known from international studies, though the results have been inconsistent (11). Studies from Canada (18) and the Netherlands (19) showed no gender effect. Related to German circumstances, Kruschinski et al. demonstrated that female students showed higher appreciation for general practice (13). A recent survey in Baden-W&#252;rttemberg illustrated that female medical students are more in favour for general practice (20). However, this was also true for medical specialist areas such as gynaecology, paediatrics and internal medicine. The preference for being a general practitioner was pronounced in our study, in particular with a focus on employment within an institution. Enhanced willingness to work as general practitioner can be explained from an individual as well as from a structural perspective. On the one hand, women show more appreciation for key aspects typical for general practice such as patient orientation (21). On the other hand, more opportunities for compatibility of family and career are facilitated by part-time work or abandonment of shift-working (22). For example, training terms in general practice are easier to realise as part-time work than in the clinical setting. Later on, collaboration in group practices or medical service centres alleviates part-time work, which is not easy to do in a hospital. More qualitative research would be necessary to confirm these assumptions, as it can not be revealed from structured questionnaires alone. As already mentioned in a Dutch study, it has to be questioned why the &#180;feminization of medicine,&#180; which has been persisting for years, is not leading to a significant increase of recruitment of young doctors for the area of general practice (19). It could be observed in their study, that women&#8217;s motivation to choose an occupation as general practitioner could not be preserved in the long term and decreased severely shortly after graduation. Reasons for that were not analysed in their study. Our study is not able to make a statement concerning the progress of motivation after graduation. However, the high preference for an occupation as employed general practitioner could indicate that entrepreneurial challenges and responsibilities of self-employment are more likely to be depreciated.</Pgraph><Pgraph>The frequently assumed coherence that students who tend to have worse university-entrance diploma grades are more likely to be prone to general practice could not be confirmed. Nevertheless, there was an association between &#180;worse&#180; university-entrance diploma grades with the motivation to work in one&#8217;s own, private general practice. It could be speculated that this is more likely to be associated with a disposition for autonomy than with general practice. But basically it has to be stated that university-entrance diploma grades of the participants generally reach a fair average, which might limit the informative value.</Pgraph><Pgraph>The impact of the presence of a professorship of general practice for the motivation of students for general practice has already been postulated repeatedly (16; 17). To our knowledge this was never firmly verified before. The inclusion of one medical faculty with a chair of general practice and two faculties without a chair allowed estimating a relevant difference with regard to the appreciation of general practice as well as regarding the willingness of a future occupation as general practitioner. This might be explained by the fact that an academic presence draws more attention among the students and increases awareness of the scientific content by promoting and intensifying medical dissertations. Beyond that, networking with other academic fields is possible, and  role models for academic careers are also established. There is some evidence that short term or single-teaching activities (like two-week practical training) have some immediate effects, however the motivation might not be sustainable enough <TextLink reference="13"></TextLink>, <TextLink reference="19"></TextLink>. It might be speculated that the institutionalisation of a chair leads to a more sustainable effect on the teaching activities, which in turn could lead to a more positive attitude towards general practice.</Pgraph><Pgraph>An important limitation of our findings is that only three universities were included in our survey. Therefore, it remains unclear which factors at the chair of general practice contributed in detail to the positive attitude of the medical students. A reason might be an enhanced motivation of all personal staff &#8211; scientific assistants and senior lecturers &#8211; in terms of a &#180;honeymoon-effect,&#180; which contributes to this effect. Beyond that, a higher resource investment might allow more intensive teaching. Another limitation is that despite 940 participants, only 15.2&#37; of the medical students responded to the invitation of the deans of student affairs. This might be a typical response rate for an internet-based survey if compared with the response rate of a German wide survey of Heinz &#38; Jakob (15.7&#37;) <TextLink reference="23"></TextLink>. However, our results might overestimate the motivation in general as there might be a bias towards students who are motivated to be a GP. Therefore, the survey should be repeated with the inclusion of more universities with and without chairs of general practice, ideally in combination with mandatory participation (e.g. during educational lessons). The analysis was not adjusted for multiple testing due to the explorative character of the study. Indeed there is a clear tendency that medical students of the TUM (with a chair for general practice) are more in favour for general practice than the other students. Heinz &#38; Jakob did not find striking differences related to the popularity of general practice between students with and without institutionalisation (28.6&#37; versus 30.2&#37;) <TextLink reference="23"></TextLink>. However, they did not make a difference between the various institutes with respect to resources or degree of institutionalisation (e.g. amount of personal staff, financial resources, honorary or full professor).</Pgraph><Pgraph>Interestingly, motivation towards general practice is doubled if compared with the study of Heinz &#38; Jakob <TextLink reference="23"></TextLink>. This might be explained by the fact that we have explored the general attitude in a very common manner which allows to leave more options open if compared to a mandatory ranking. This might have been misleading in particular with respect to the possibilities of working in an employed position, both as general practitioner and specialist in primary care. A possible reason is that a high amount of medical students could also imagine working in a long-term position as a physician in a hospital. General practice was an option to choose competitively between different medical specialities in the studies of Heinz &#38; Jakob <TextLink reference="23"></TextLink>, respectively Gibis et al. <TextLink reference="10"></TextLink>. However, the numbers of our study related to the motivation for employment versus working in own private general practice were similar to them. This is analogue to the surveys of Zupanic et al. <TextLink reference="24"></TextLink> and Osenberg et al. <TextLink reference="25"></TextLink>. They also listed general practice as a competitive option. This illustrates that the kind of questioning might indeed result in a different response pattern.</Pgraph><Pgraph>Our study demonstrates that a considerable amount of students could imagine working as a general practitioner despite these limitations. However, they prefer employed positions and not own private practices with entrepreneurship. The increasing institutionalisation seems to be central for a positive attitude towards general practice. Further research has to evaluate why ultimately only a small amount of students finish as a GP. There are specific challenges because of the complexity of traineeship <TextLink reference="26"></TextLink>, but also structural barriers in the German healthcare system, notably with respect to employment versus single-handed practice. This should be kept in mind by the stakeholders, in particular with respect to the attitude of the female students. This might be a valuable resource to impede the shortage of GPs as the majority of medical students are female now. New working models and structures are necessary to meet the preferences of the young. Further potentials are given by the positive attitude of students from rural areas. In particular these students should be informed about and motivated with grants which need to be combined with obligatory future work as a GP, possibly for a certain time.  Grants are provided by the federal ministries of health andsometimes also by hospitals in rural areas.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Danksagung">
      <MainHeadline>Danksagung</MainHeadline><Pgraph>Die Autoren bedanken sich herzlich bei PD Dr. med. Carsten Kruschinski f&#252;r die Bereitstellung des Fragebogens zur Erfassung der Haltung der Studierenden zur Allgemeinmedizin, bei Herrn Andreas Forstner und bei Herrn Dipl.-Ing. Matthias Holzer f&#252;r die technische Unterst&#252;tzung bei der Durchf&#252;hrung der Online-Umfrage. Dar&#252;ber hinaus bedanken sich die Autoren f&#252;r die F&#246;rderung der Umfrage durch das Bayerische Gesundheitsministerium.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Acknowledgement">
      <MainHeadline>Acknowledgement</MainHeadline><Pgraph>The authors want to thank PhD Dr. Carsten Kruschinski for allowing the use of his questionnaire to evaluate the medical students&#180; attitudes. We want to thank Andreas Forstner and Dipl.-Ing. Matthias Holzer for technical support. Finally, we want to thank the Bavarian Ministry of Health for the funding of the study.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Interessenkonflikt">
      <MainHeadline>Interessenkonflikt</MainHeadline><Pgraph>Die Autoren erkl&#228;ren, dass sie keine Interessenkonflikte in Zusammenhang mit dem Artikel haben.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Competing interests">
      <MainHeadline>Competing interests</MainHeadline><Pgraph>The authors declare that they have no competing interests.</Pgraph></TextBlock>
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          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Tabelle 1: Soziodemographische Daten und Niederlassungsbereitschaft der Befragten aus drei Fakult&#228;ten</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Table 1: Socio-demographic characteristics of the participating students; and their motivation to work as a general practitioner </Mark1></Pgraph></Caption>
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          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Tabelle 2: Pr&#228;diktoren f&#252;r eine hohe Wertsch&#228;tzung der haus&#228;rztlichen T&#228;tigkeit</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Table 2: Predictors of appreciation of general practice</Mark1></Pgraph></Caption>
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          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Tabelle 3: Pr&#228;diktoren f&#252;r haus&#228;rztliche T&#228;tigkeit: Logistische Regression (Einschlussmodell)</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Table 3: Predictors of occupational activity in general practice: logistic regression (inclusion model)</Mark1></Pgraph></Caption>
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