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    <Identifier>zma001034</Identifier>
    <IdentifierDoi>10.3205/zma001034</IdentifierDoi>
    <IdentifierUrn>urn:nbn:de:0183-zma0010348</IdentifierUrn>
    <ArticleType language="en">article</ArticleType>
    <ArticleType language="de">Artikel</ArticleType>
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      <Title language="en">Improving competencies in evidence-based dementia care: Results from a pilot study on a novel inter-professional training course (the KOMPIDEM project)</Title>
      <TitleTranslated language="de">Verbesserung der Kompetenzen f&#252;r eine evidenzbasierte Versorgung von Menschen mit Demenz: Ergebnisse der Pilotierung einer interprofessionellen Lehreinheit (Projekt KOMPIDEM)</TitleTranslated>
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          <Lastname>Balzer</Lastname>
          <LastnameHeading>Balzer</LastnameHeading>
          <Firstname>Katrin</Firstname>
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          <AcademicTitle>Prof. Dr. rer. cur.</AcademicTitle>
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        <Address language="en">University of L&#252;beck, Nursing Research Unit, Institute for Social Medicine and Epidemiology, Ratzeburger Allee 160, D-23538 L&#252;beck, Germany, Phone: &#43;49 (0)451&#47;500-5098<Affiliation>University of L&#252;beck, Nursing Research Unit, Institute for Social Medicine and Epidemiology, L&#252;beck, Germany</Affiliation></Address>
        <Address language="de">Universit&#228;t zu L&#252;beck, Sektion f&#252;r Forschung und Lehre in der Pflege, Institut f&#252;r Sozialmedizin und Epidemiologie, L&#252;beck, Deutschland, Tel.: &#43;49 (0)451&#47;500-5098<Affiliation>Universit&#228;t zu L&#252;beck, Sektion f&#252;r Forschung und Lehre in der Pflege, Institut f&#252;r Sozialmedizin und Epidemiologie, L&#252;beck, Deutschland</Affiliation></Address>
        <Email>katrin.balzer&#64;uksh.de</Email>
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          <Lastname>Schr&#246;der</Lastname>
          <LastnameHeading>Schr&#246;der</LastnameHeading>
          <Firstname>Rhian</Firstname>
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          <AcademicTitle>cand. med.</AcademicTitle>
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          <Affiliation>Universit&#228;t zu L&#252;beck, Studiengang Humanmedizin, L&#252;beck, Deutschland</Affiliation>
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        <Email>rhian.schroeder&#64;student.uni-luebeck.de</Email>
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          <Firstname>Anne</Firstname>
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          <Affiliation>Hamburg University of Applied Sciences, Faculty of Economics and Sociology, Department for Nursing and Management, Hamburg, Germany</Affiliation>
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          <Affiliation>Hochschule f&#252;r Angewandte Wissenschaften Hamburg, Fakult&#228;t Wirtschaft und Soziales, Department Pflege und Management, Hamburg, Deutschland</Affiliation>
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        <Email>anne.junghans&#64;haw-hamburg.de</Email>
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          <Firstname>Ute</Firstname>
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          <AcademicTitle>Dipl.-Plegep&#228;dagogin</AcademicTitle>
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          <Affiliation>AMEOS Krankenhausgesellschaft Holstein mbH, Neustadt, Germany</Affiliation>
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          <Affiliation>AMEOS Krankenhausgesellschaft Holstein mbH, Neustadt, Deutschland</Affiliation>
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        <Email>usta.awb&#64;neustadt.ameos.de</Email>
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          <LastnameHeading>Tr&#228;der</LastnameHeading>
          <Firstname>Jens-Martin</Firstname>
          <Initials>JM</Initials>
          <AcademicTitle>Prof. Dr.</AcademicTitle>
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          <Affiliation>Universit&#228;t zu L&#252;beck, Institut f&#252;r Allgemeinmedizin, L&#252;beck, Deutschland</Affiliation>
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        <Email>jens-martin.traeder&#64;uksh.de</Email>
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          <LastnameHeading>K&#246;pke</LastnameHeading>
          <Firstname>Sascha</Firstname>
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          <AcademicTitle>Prof. Dr. phil.</AcademicTitle>
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          <Affiliation>University of L&#252;beck, Nursing Research Unit, Institute for Social Medicine and Epidemiology, L&#252;beck, Germany</Affiliation>
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          <Affiliation>Universit&#228;t zu L&#252;beck, Sektion f&#252;r Forschung und Lehre in der Pflege, Institut f&#252;r Sozialmedizin und Epidemiologie, L&#252;beck, Deutschland</Affiliation>
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        <Email>sascha.koepke&#64;uksh.de</Email>
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          <Corporatename>German Medical Science GMS Publishing House</Corporatename>
        </Corporation>
        <Address>D&#252;sseldorf</Address>
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    <SubjectGroup>
      <SubjectheadingDDB>610</SubjectheadingDDB>
      <Keyword language="en">Dementia</Keyword>
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      <Keyword language="de">Evidenzbasierte Praxis</Keyword>
      <Keyword language="de">&#196;rztliche Ausbildung</Keyword>
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      <Keyword language="de">Problemorientiertes Lernen</Keyword>
      <SectionHeading language="en">Interprofessional Education</SectionHeading>
      <SectionHeading language="de">Interprofessionelle Ausbildung</SectionHeading>
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    <DateReceived>20150815</DateReceived>
    <DateRevised>20160121</DateRevised>
    <DateAccepted>20160212</DateAccepted>
    <DatePublishedList>
      
    <DatePublished>20160429</DatePublished></DatePublishedList>
    <Language>engl</Language>
    <LanguageTranslation>germ</LanguageTranslation>
    <License license-type="open-access" xlink:href="http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/">
      <AltText language="en">This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 License.</AltText>
      <AltText language="de">Dieser Artikel ist ein Open-Access-Artikel und steht unter den Lizenzbedingungen der Creative Commons Attribution 4.0 License (Namensnennung).</AltText>
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    <SourceGroup>
      <Journal>
        <ISSN>2366-5017</ISSN>
        <Volume>33</Volume>
        <Issue>2</Issue>
        <JournalTitle>GMS Journal for Medical Education</JournalTitle>
        <JournalTitleAbbr>GMS J Med Educ</JournalTitleAbbr>
        <IssueTitle>Interprofessional Education</IssueTitle>
      </Journal>
    </SourceGroup>
    <ArticleNo>35</ArticleNo>
    <Fundings>
      <Funding fundId="32.5.1316.0007.0">Robert Bosch Stiftung</Funding>
    </Fundings>
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  <OrigData>
    <Abstract language="de" linked="yes"><Pgraph><Mark1>Zielsetzung:</Mark1> Um bekannte Herausforderungen in der Versorgungspraxis zu adressieren, wurde eine interprofessionelle Lehreinheit zur Verbesserung der Kompetenzen von Medizinstudierenden und Pflegeauszubildenden f&#252;r eine evidenzbasierte Versorgung von Menschen mit Demenz entwickelt. Im Rahmen einer Pilotuntersuchung wurden die Akzeptanz und die Machbarkeit der aus Vorlesungen, problemorientiertem Lernen (POL) und Hospitationen in Pflegeeinrichtungen bestehenden Lehreinheit untersucht.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Methodik: </Mark1>Begleitend zur Pilotierung der Lehreinheit erfolgte eine Pr&#228;-Post-Befragung der Teilnehmenden. Der Fragebogen enthielt standardisierte und offene Fragen zur Bewertung der Lehreinheit aus der Sicht der Teilnehmenden. Die Daten wurden deskriptiv statistisch ausgewertet.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Ergebnisse: </Mark1>Bei der ersten Erprobung wurden mehrere Barrieren deutlich, die einen vorzeitigen Abbruch und eine &#220;berarbeitung des Konzepts erforderlich machten. An der &#252;berarbeiteten Lehreinheit nahmen 10 Medizinstudierende und 8 Pflegeauszubildende teil. Die Lehreinheit erwies sich als durchf&#252;hrbar und wurde im Median mit der Schulnote 2 (IQR 2&#8211;3) bewertet. Am h&#228;ufigsten uneingeschr&#228;nkt positiv beurteilt wurden das interprofessionelle Lernen, die Hospitationen und das POL. Verbesserungspotenzial zeigte sich in der Ziel- und Praxisorientierung der Lehreinheit. Es fanden sich keine Hinweise auf systematische Unterschiede zwischen den beiden Lernendengruppen in der Wahrnehmung der Lehreinheit.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Schlussfolgerungen:</Mark1> Die Ergebnisse best&#228;tigen die Machbarkeit der Lehreinheit und die Relevanz der interprofessionellen Ausrichtung. F&#252;r die l&#228;ngerfristige Verstetigung des Lehrangebots sollten jedoch weitere Anpassungen auf der Basis dieser Ergebnisse sowie objektivierende Evaluationen der Prozess- und Ergebnisqualit&#228;t erfolgen.</Pgraph></Abstract>
    <Abstract language="en" linked="yes"><Pgraph><Mark1>Objective:</Mark1> In order to address well-known challenges in dementia care, an inter-professional course was developed to improve medical students&#8217; and nursing students&#8217; competencies in the provision of evidence-based care for people with dementia. The course comprises lectures, problem-based learning (PbL) tutorials and visitations to care facilities. A pilot study was conducted to evaluate the acceptance and feasibility of the inter-professional course.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Methodology:</Mark1> Alongside preliminary implementation of the newly developed course, a pre-post survey was carried out involving all participating students. The questionnaire contained standardized and open-ended questions on participants&#8217; views regarding the quality and relevance of several course components and characteristics. The data were analyzed by means of descriptive statistics.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Results: </Mark1>When the course was offered the first time, multiple barriers became evident, leading to premature course termination and subsequent revision of the curriculum. When the revised course was offered, 10 medical students and 8 nursing students participated. The course proved feasible, and the median overall quality was rated as &#8220;2&#8221; (IQR 2&#8211;3) at a rating scale ranging from 1 (very good) to 6 (inadequate). Following aspects were most frequently judged positively: the course&#8217;s inter-professional scope, the visitations to care facilities and the PbL tutorials. Potential for improvement was particularly noted with regard to a more distinct focus on well-defined, mainly practical learning outcomes. There were no indications of systematic between-group differences in the medical and nursing students&#8217; perceptions of the course program.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Conclusions: </Mark1>The results confirmed the feasibility of the inter-professional course on dementia care and the relevance of its inter-professional scope. However, to ensure sustainable course implementation in the long term, further program adaptations based on current findings and further evaluation studies focusing on objective parameters of the process and outcome quality are required.</Pgraph></Abstract>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="1. Introduction">
      <MainHeadline>1. Introduction</MainHeadline><Pgraph>Dementia is a clinical syndrome which predominantly arises in old age due to different aetiologies, and is characterized by the progressive loss of cognitive functions <TextLink reference="1"></TextLink>. According to epidemiological estimates, the prevalence of the illness amounts to roughly 10&#37; within the age group of those over 65 years in Germany, with the annual incidence being just about 2&#37; <TextLink reference="2"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>The care for and treatment of people with dementia entails substantial challenges for all persons involved, not just because of the affected persons&#8217; cognitive decline, but also because of the non-cognitive or neuropsychiatric symptoms which arise over the course of the illness, such as restlessness, aggression and depression <TextLink reference="3"></TextLink>, <TextLink reference="4"></TextLink>, <TextLink reference="5"></TextLink>. National as well as international empirical findings indicate that medical and nursing care for those affected by neuropsychiatric symptoms is often not delivered in accordance with current evidence-based recommendations <TextLink reference="6"></TextLink>, <TextLink reference="7"></TextLink>, <TextLink reference="8"></TextLink>. Besides deficits in professionals&#8217; knowledge and competencies <TextLink reference="3"></TextLink>, <TextLink reference="9"></TextLink>, <TextLink reference="10"></TextLink>, problems related to the cooperation between physicians and nurses have found to play a role <TextLink reference="11"></TextLink>, <TextLink reference="12"></TextLink>, <TextLink reference="13"></TextLink>. This stands in distinct contrast with the much-emphasized necessity of continuous, effective collaboration between these two professions in the care for people with dementia <TextLink reference="11"></TextLink>, <TextLink reference="14"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>Reported shortcomings suggest that physicians and nurses are insufficiently prepared by their professional education to care for people with dementia. In Germany, dementia is subject both to medical and nursing education; however, respective lessons vary in type and scope across medical faculties and nursing schools, with uncertain impacts on the acquisition of required competencies <TextLink reference="15"></TextLink>, <TextLink reference="16"></TextLink>, <TextLink reference="17"></TextLink>. Evaluation findings from other countries indicate that additional courses in medical and nursing education can induce positive changes in future healthcare professionals&#8217; knowledge, attitudes and confidence regarding dementia care <TextLink reference="18"></TextLink>. While all evaluated training programs differ in scope, content, methodical-didactic aspects and intensity, they consistently include a kind of practice-oriented course component. Subject to methodical limitations of existing research evidence, evaluation results furthermore indicate that the intended achievement of knowledge and attitude changes may be facilitated by introductory theoretical lessons on dementia and pre-existing practical experiences of the students in the general care for ill people. </Pgraph><Pgraph>However, the investigated training programs exclusively target single professions, e.g. future physicians and nurses <TextLink reference="18"></TextLink>. This negates potential cross-professional overlaps in required competencies, as well as the importance of effective physician-nurse cooperation in the care of people with dementia. Collective inter-professional learning arrangements, integrated in undergraduate training, would offer the opportunity to promote reciprocal understanding between (future) physicians and nurses early on in the professional careers <TextLink reference="19"></TextLink>, <TextLink reference="20"></TextLink>. But to reach these effects, dementia care training programs are needed that recognise variation in the scope and education level (e.g. academic versus non-academic levels) of involved degree programs, e.g. medical and nursing degree programs. However, when our project was launched, courses meeting the particular requirements of medical education (academic level) and nursing education (mostly non-academic level) in Germany could not be identified in the literature. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="1. Einf&#252;hrung">
      <MainHeadline>1. Einf&#252;hrung</MainHeadline><Pgraph>Die Demenz ist ein klinisches, vorwiegend im h&#246;heren Alter auftretendes Syndrom unterschiedlicher Genese, gepr&#228;gt durch den fortschreitenden Verlust kognitiver Funktionen <TextLink reference="1"></TextLink>. Epidemiologischen Sch&#228;tzungen zufolge betr&#228;gt die Pr&#228;valenz in der Altersgruppe 65&#43; in Deutschland rund 10 &#37;, die j&#228;hrliche Inzidenz knapp 2&#37; <TextLink reference="2"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>Die Pflege und Behandlung von Menschen mit Demenz ist f&#252;r alle Beteiligten mit betr&#228;chtlichen Herausforderungen verbunden, nicht nur wegen der kognitiven Einbu&#223;en, sondern auch wegen der im Krankheitsverlauf auftretenden nichtkognitiven bzw. neuropsychiatrischen Symptome wie Ruhelosigkeit, Aggression oder Depressivit&#228;t <TextLink reference="3"></TextLink>, <TextLink reference="4"></TextLink>, <TextLink reference="5"></TextLink>. Nationale wie internationale empirische Befunde deuten darauf hin, dass die Versorgung der Betroffenen gerade hinsichtlich dieser Symptome nicht den aktuellen evidenzbasierten Empfehlungen entspricht <TextLink reference="6"></TextLink>, <TextLink reference="7"></TextLink>, <TextLink reference="8"></TextLink>. Neben Defiziten im Wissen und K&#246;nnen der involvierten Berufsgruppen <TextLink reference="3"></TextLink>, <TextLink reference="9"></TextLink>, <TextLink reference="10"></TextLink> scheinen hierbei auch Probleme in der Zusammenarbeit von &#196;rzten&#47;-innen und Pflegenden <TextLink reference="11"></TextLink>, <TextLink reference="12"></TextLink>, <TextLink reference="13"></TextLink> eine Rolle zu spielen. Diese stehen im Kontrast zu der von beiden Berufsgruppen betonten Notwendigkeit einer engmaschigen, konstruktiven Zusammenarbeit in der Versorgung dieser Personengruppe <TextLink reference="11"></TextLink>, <TextLink reference="14"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>Die beschriebenen Ergebnisse legen nahe, dass &#196;rzte&#47;-innen und Pflegende durch ihre Ausbildung unzureichend auf die Versorgung von Menschen mit Demenz vorbereitet werden. In Deutschland wird dieser klinische Aufgabenbereich regelhaft in der &#228;rztlichen wie auch in der pflegerischen Ausbildung thematisiert, jedoch variierend in Art und Umfang je nach Hochschule bzw. Ausbildungsst&#228;tte und mit unklarem Gewinn f&#252;r die Kompetenzentwicklung <TextLink reference="15"></TextLink>, <TextLink reference="16"></TextLink>, <TextLink reference="17"></TextLink>. Internationale Evaluationsergebnisse zeigen, dass durch zus&#228;tzliche Lehrangebote zu diesem Thema in der &#228;rztlichen bzw. pflegerischen Ausbildung positive Ver&#228;nderungen im Wissen, in den Einstellungen und der selbst wahrgenommenen Handlungssicherheit erreicht werden k&#246;nnen <TextLink reference="18"></TextLink>. Die evaluierten Lehrkonzepte unterscheiden sich in Umfang, inhaltlichen Schwerpunkten und methodisch-didaktischer Ausgestaltung, haben aber gemein, dass sie &#8211; wenn auch variierend in Form und Intensit&#228;t &#8211; Lehr- und Lernaktivit&#228;ten im direkten Kontakt mit der Versorgungspraxis umfassen. Unter dem Vorbehalt methodischer Limitationen weisen die Evaluationsergebnisse darauf hin, dass dem Lernort Praxis vorausgehender theoretischer Unterricht zum Thema Demenz sowie vorbestehende generelle Praxiserfahrungen aus der Versorgung kranker Menschen  das Erreichen der intendierten Wissens- und Einstellungsver&#228;nderungen beg&#252;nstigen. </Pgraph><Pgraph>Die untersuchten Lehrkonzepte sind jedoch ausschlie&#223;lich monoprofessionell ausgerichtet <TextLink reference="18"></TextLink>. Dies negiert potenzielle &#220;berschneidungen in den Zielkompetenzen sowie die Bedeutung einer gelingenden &#228;rztlich-pflegerischen Zusammenarbeit f&#252;r die Versorgung von Menschen mit Demenz. Das gemeinschaftliche Lernen bietet die Chance, fr&#252;hzeitig das wechselseitige Verst&#228;ndnis zwischen (k&#252;nftigen) &#196;rzten&#47;-innen und Pflegenden zu f&#246;rdern <TextLink reference="19"></TextLink>, <TextLink reference="20"></TextLink>. Voraussetzung hierf&#252;r sind jedoch interprofessionelle Lehrkonzepte, welche die jeweils ausbildungsspezifischen Unterschiede in den Lehrvoraussetzungen und -bed&#252;rfnissen ber&#252;cksichtigen. Ein entsprechendes Lehrkonzept, zumal ausgerichtet auf das gemeinsame Lernen von Teilnehmenden aus einem akademischen (Medizin) und einem nichtakademischen Ausbildungsgang (Pflege), war bis zum Beginn dieses Projekts nicht bekannt.  </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="2. Objective">
      <MainHeadline>2. Objective</MainHeadline><Pgraph>The objective of this project was to develop and pilot an inter-professional undergraduate training course on dementia care which has the potential to enhance medical and nursing students&#8217; confidence in their competencies to deliver joint evidence-based care for people with dementia, irrespective of the care setting in question. The desired course was challenged to ensure effective collective learning processes despite existing differences in the levels of involved education programs (academic medical education and non-academic vocational training in nursing), the students&#8217; prior practical experiences and their learning needs and conditions.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="2. Zielsetzung">
      <MainHeadline>2. Zielsetzung</MainHeadline><Pgraph>Ziel des vorliegenden Projekts war es, eine interprofessionelle Lehreinheit zu entwickeln und zu pilotieren, welche die Handlungssicherheit von k&#252;nftigen &#196;rzten&#47;-innen und Pflegenden in der gemeinsamen evidenzbasierten Versorgung von Menschen mit Demenz, unabh&#228;ngig von einem bestimmten Versorgungssetting, st&#228;rkt. F&#252;r die angestrebte Lehreinheit stellte sich hierbei die Herausforderung, dass sie unter den gegebenen Bedingungen der akademischen &#228;rztlichen und der nichtakademischen pflegerischen Ausbildung machbar ist sowie bestehende Unterschiede in den ausbildungsspezifischen Vorerfahrungen, Voraussetzungen und Bed&#252;rfnissen der Lernenden konstruktiv f&#252;r ein effektives gemeinsames Lernen zum Thema &#8222;Interprofessionelle evidenzbasierte Versorgung von Menschen mit Demenz&#8220; nutzt.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="3. Project Course and Methodology">
      <MainHeadline>3. Project Course and Methodology</MainHeadline><Pgraph>The project &#8220;Bessere KOMpetenzen f&#252;r die interProfessionelle und Individuell angemessene Versorgung von Menschen mit DEMenz &#91;Better COMpetencies for the inter-professional and Individually appropriate care for people with DEMentia&#93; (KOMPIDEM)&#8221; was carried out at the University of L&#252;beck from October 2013 to February 2015. Institutions participating in the project were the Nursing Research Unit at the Institute for Social Medicine and Epidemiology, University of L&#252;beck, the Institute for Family Medicine, University of L&#252;beck, as well as the Nursing School at the Academy of the University Hospital of Schleswig-Holstein (UKSH Academy). The project comprised two stages: the development of the course curriculum, followed by its piloting and explorative evaluation. The present paper mainly focuses on the second stage.</Pgraph><SubHeadline2>3.1. Development and description of the training course</SubHeadline2><Pgraph>Right at the beginning of the project, the project members agreed on that the course program should primarily address medical students at the beginning of their clinical training phase (semesters 5 to 7 out of 12 semesters study program) and general nursing students in their third year of training (semester 5 out of 6 semesters vocational training program) with a specialization in geriatric care. However, the focus on medical students in their clinical training phase was not set as a rigorous limitation; basically it was agreed on that the training program should be available to all medical students who were interested.</Pgraph><Pgraph>For the development of the inter-professional course program a literature analysis and four focus group interviews with medical students and nursing students (specializing in geriatric care) were conducted (see Table 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table"/>). Based on these findings, three major topics relevant to the target groups were identified: </Pgraph><Pgraph><OrderedList><ListItem level="1" levelPosition="1" numString="1.">Causes of cognitive and non-cognitive symptoms of dementia, </ListItem><ListItem level="1" levelPosition="2" numString="2.">Strategies for successful communication with affected persons and </ListItem><ListItem level="1" levelPosition="3" numString="3.">Strategies for appropriate treatment of cognitive and non-cognitive disease symptoms. </ListItem></OrderedList></Pgraph><Pgraph>With regard to the teaching formats and methods, a combination of theoretical lessons and practically orientated course formats was found to be advantageous. </Pgraph><Pgraph>Guided by these results, the learning objectives, the content and the methodological characteristics of the course program were defined (see Figure 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="figure"/>). The course consisted of four components: </Pgraph><Pgraph><OrderedList><ListItem level="1" levelPosition="1" numString="1.">Introductory lectures to ensure a common basic knowledge level among all participants, </ListItem><ListItem level="1" levelPosition="2" numString="2.">Problem-based learning (PbL) in small groups to promote a more detailed and activity-oriented engagement of the students with certain aspects of dementia care as well as inter-professional communication, </ListItem><ListItem level="1" levelPosition="3" numString="3.">Visitations to care facilities to promote students&#8217; awareness of existing challenges and problem-solving strategies applied in the care for people with dementia, and </ListItem><ListItem level="1" levelPosition="4" numString="4.">A final colloquium comprising presentations by the PbL groups. </ListItem></OrderedList></Pgraph><Pgraph>The contact hours of the participants with lecturers, tutors or healthcare representatives amounted to about 30 hours in total (equalling to one credit point). </Pgraph><Pgraph>The course program was integrated as an optional course into the medical degree program of the University of L&#252;beck. Within the general nursing training at the UKSH Academy L&#252;beck, the program became an obligatory component of the third-year specialization in geriatric care, usually taken up by six to eight students. We aimed to enrol 20 participants, with an equal proportion of medical and nursing student if possible.</Pgraph><Pgraph>To raise medical students&#8217; awareness of the new training program, the course was included in the optional subject catalogue of the University&#8217;s medical degree program. Additionally, multiple emails were sent to students currently enrolled in this degree program. General nursing students with a specialization in geriatric care were informed multiple times in person about the objectives and structure of the training program. Furthermore, the course teacher was informed about this new training program.</Pgraph><SubHeadline2>3.2. Piloting </SubHeadline2><Pgraph>The objective of the piloting stage was to explore the acceptance and feasibility of the newly developed training course and to identify suitable instruments for the measurement of changes in participants&#8217; competencies. For the piloting, it was planned to implement the course on a one time basis in the Summer Term of 2014, including a pre-post-survey with the participants. During the first piloting, however, a need for a second implementation and evaluation in the Winter Term 2014&#47;15 became manifest. </Pgraph><SubHeadline3>3.2.1. Study participants</SubHeadline3><Pgraph>The target group of the survey was all medical and general nursing students participating in the training course. At the first lecture, they were orally informed about the objective and procedures of the survey. In addition, written information about the study objective, the data management and the data protection measures were included in the questionnaire. By completing the questionnaire, the student consented with participation in this study. The survey was carried out anonymously. To allow intra-individual mapping of the questionnaires, the participants were asked to sign all questionnaires with an algorithm-driven individual code only known to them. The intra-individual mapping was required for paired group comparisons as part of the integrated psychometric investigations.</Pgraph><SubHeadline3>3.3.2. Data collection</SubHeadline3><Pgraph>A written questionnaire was filled in by the participants at the beginning (T0) and the end of the course (T1). The questionnaires covered following aspects: socio-demographic details (T0), expectations on the course program (T0), subjective assessment of the course quality and several course characteristics (T1), and participants&#8217; knowledge and attitudes regarding different aspects of the care for people with dementia (T0 and T1). For the survey of participants&#8217; knowledge and attitudes, mainly instruments were used which had been newly developed for the purpose of this study or had not yet been tested in the study population of interest. Respective survey results were only used for psychometric evaluation of these instruments and will be reported elsewhere together with findings from still ongoing psychometric evaluation studies. For the subjective assessment of the course quality and other course characteristics, a modified version of Zumbach&#8217;s short scale on teaching evaluation <TextLink reference="21"></TextLink> was used. It was combined with further standardized and open-ended questions specifically designed for this study, among them items on the course&#8217;s inter-professional scope (see Figure 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="figure"/> and  Figure 3 <ImgLink imgNo="3" imgType="figure"/>, Table 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="table"/>).</Pgraph><Pgraph>The questionnaires were handed out to the students at the beginning of the first course session and at the end of the last course session, and filled in directly in the presence of a member of the project team. At each measuring point, completion of the questionnaire took 30 minutes on average.</Pgraph><SubHeadline3>3.3.3. Data analysis</SubHeadline3><Pgraph>The quantitative data was analyzed descriptively (IBM SPSS Statistics 22, Microsoft<Superscript>&#174;</Superscript> Excel 2010). For interval-scaled variables, the median and the interquartile range (IQR) were determined, for ordinal-scaled or categorical variables the proportions per scale step or answer category were computed. All analyses were carried out for the total sample and stratified for the sub-samples of medical and nursing students. The answers to the open-ended questions were content analyzed. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="3. Projektablauf und Methodik">
      <MainHeadline>3. Projektablauf und Methodik</MainHeadline><Pgraph>Das Projekt &#8222;Bessere KOMpetenzen f&#252;r die interProfessionelle und Individuell angemessene Versorgung von Menschen mit DEMenz (KOMPIDEM)&#8220; wurde von Oktober 2013 bis Februar 2015 an der Universit&#228;t zu L&#252;beck durchgef&#252;hrt. Projektbeteiligte Institutionen waren die Sektion f&#252;r Forschung und Lehre in der Pflege am Institut f&#252;r Sozialmedizin und das Institut f&#252;r Allgemeinmedizin, beide Universit&#228;t zu L&#252;beck, sowie der Ausbildungsbereich Pflege an der UKSH Akademie, Campus L&#252;beck. Das Projekt umfasste zwei Phasen: die Entwicklung der Lehreinheit sowie deren Pilotierung mit begleitender explorativer Evaluation. Im Mittelpunkt des vorliegenden Beitrags stehen die Ergebnisse der Pilotphase.</Pgraph><SubHeadline2>3.1. Entwicklung und Beschreibung der Lehreinheit</SubHeadline2><Pgraph>Direkt zu Projektbeginn wurde unter den Projektbeteiligten konsentiert, dass sich die Lehreinheit prim&#228;r an Medizinstudierende zu Beginn des klinischen Abschnitts (Semester 5 bis 7) und an Auszubildende der Gesundheits- und Krankenpflege (GKP-Auszubildende) im dritten Ausbildungsjahr (Semester 5) mit dem Differenzierungsschwerpunkt Geriatrie richten soll. Die Fokussierung auf Medizinstudierende im klinischen Abschnitt war nicht als absolutes Einschlusskriterium definiert; grunds&#228;tzlich stand die Lehreinheit allen interessierten Medizinstudierenden offen.</Pgraph><Pgraph>Die Lehreinheit wurde auf der Basis einer Literaturanalyse und von vier Fokusgruppen-Interviews mit Medizinstudierenden und GKP-Auszubildenden (Schwerpunkt Geriatrie) entwickelt (siehe Tabelle 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table"/>). Hierbei wurden folgende zielgruppen&#252;bergreifend relevante Themen identifiziert: </Pgraph><Pgraph><OrderedList><ListItem level="1" levelPosition="1" numString="1.">Ursachen der kognitiven und nichtkognitiven Symptome der Demenz, </ListItem><ListItem level="1" levelPosition="2" numString="2.">Strategien zur gelingenden Kommunikation mit den Betroffenen und </ListItem><ListItem level="1" levelPosition="3" numString="3.">Strategien zum angemessenen Umgang mit den genannten Symptomen. </ListItem></OrderedList></Pgraph><Pgraph>In methodischer Hinsicht zeigte sich, dass eine Kombination von theoretischem Unterricht und praxisnahen Veranstaltungsformaten vorteilhaft w&#228;re. </Pgraph><Pgraph>Geleitet durch diese Ergebnisse, wurden die Ziele und die inhaltlich-methodische Gestaltung der Lehreinheit definiert (siehe Abbildung 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="figure"/>). Die Lehreinheit bestand aus folgenden Komponenten: </Pgraph><Pgraph><OrderedList><ListItem level="1" levelPosition="1" numString="1.">Vorlesungen zur Sicherstellung einer gemeinsamen Wissensbasis, </ListItem><ListItem level="1" levelPosition="2" numString="2.">problemorientiertes Lernen (POL) in Kleingruppen zur handlungsorientierten Vertiefung bestimmter Themenschwerpunkte und F&#246;rderung der interprofessionellen Kommunikation, </ListItem><ListItem level="1" levelPosition="3" numString="3.">Hospitationen in Pflege- oder Betreuungseinrichtungen zur Sensibilisierung f&#252;r bestehende Herausforderungen und L&#246;sungsstrategien sowie </ListItem><ListItem level="1" levelPosition="4" numString="4.">ein Abschlusskolloquium zur Pr&#228;sentation der Ergebnisse der POL-Kleingruppen. </ListItem></OrderedList></Pgraph><Pgraph>Die Pr&#228;senzzeit betrug insgesamt zwei Semesterwochenstunden. Der Arbeitsaufwand der Lernenden belief sich damit auf 30 Stunden (ein Kreditpunkt). </Pgraph><Pgraph>Die Lehreinheit wurde im Rahmen des Medizinstudiums an der Universit&#228;t zu L&#252;beck als Wahlfach angeboten. Im Rahmen der GKP-Ausbildung an der UKSH Akademie L&#252;beck sollte sie verpflichtender Bestandteil des Differenzierungsschwerpunkts Geriatrie sein, der in der Regel von sechs bis acht Auszubildenden belegt wird. Es wurde eine Zahl von 20 Teilnehmenden angestrebt, mit m&#246;glichst gleichgro&#223;en Anteilen beider Zielgruppen.</Pgraph><Pgraph>Zur Bekanntmachung wurde die neue Lehreinheit vor Beginn der ersten geplanten Durchf&#252;hrung in den Wahlfachkatalog des Medizinstudiengangs an der Universit&#228;t zu L&#252;beck aufgenommen. Zus&#228;tzlich erfolgten mehrere elektronische Mailings an die aktuell eingeschriebenen Medizinstudierenden. Die GKP-Auszubildenden des Differenzierungsschwerpunkts Geriatrie wurden mehrmals m&#252;ndlich &#252;ber die Ziele und den Ablauf der Lehreinheit informiert. Dar&#252;ber hinaus wurde die Kursleitung &#252;ber das Angebot informiert.</Pgraph><SubHeadline2>3.2. Pilotierung </SubHeadline2><Pgraph>Ziel der Pilotierung war es, die Akzeptanz und Machbarkeit der neuen Lehreinheit sowie geeignete Instrumente f&#252;r die Erfassung der Kompetenzentwicklung der Teilnehmenden zu erkunden. Hierf&#252;r war es geplant, die Lehreinheit zun&#228;chst einmalig, im Sommersemester 2014, durchzuf&#252;hren und mittels einer Pr&#228;-Post-Befragung der Teilnehmenden zu evaluieren. Im Verlauf dieser ersten Pilotierung zeigte sich jedoch Bedarf f&#252;r eine zweite Durchf&#252;hrung im Wintersemester 2014&#47;15. </Pgraph><SubHeadline3>3.2.1. Untersuchungsteilnehmer&#47;-innen</SubHeadline3><Pgraph>Zielgruppe der Befragung waren alle Medizinstudierenden und GKP-Auszubildenden, die an der Lehreinheit teilnahmen. Sie wurden im Rahmen der ersten Lehrveranstaltung m&#252;ndlich &#252;ber Ziel und Ablauf der Befragung informiert. Zus&#228;tzlich erhielten sie zusammen mit dem Fragebogen schriftliche Informationen hier&#252;ber. Das Ausf&#252;llen des Fragebogens wurde als Einwilligung in die Verwendung der Daten f&#252;r die Auswertungszwecke gewertet. Die Befragung erfolgte anonym. &#220;ber einen von den Teilnehmenden selbst gew&#228;hlten und nur ihnen bekannten Fragebogencode war eine intraindividuelle Zuordnung f&#252;r geplante gepaarte Gruppenvergleiche im Rahmen integrierter psychometrischer Untersuchungen m&#246;glich.</Pgraph><SubHeadline3>3.3.2. Datenerhebung</SubHeadline3><Pgraph>Es erfolgte eine schriftliche Befragung der Teilnehmenden zu Beginn (T0) und am Ende der Lehreinheit (T1). Der eingesetzte Fragenbogen deckte folgende Untersuchungsgegenst&#228;nde ab: soziodemografischen Angaben (T0), Erwartungen an die Lehreinheit (T0), subjektive Wahrnehmung der Durchf&#252;hrungsqualit&#228;t und verschiedene Merkmale der Lehreinheit (T1) sowie Wissen und Einstellungen der Teilnehmenden zu verschiedenen Aspekten der Versorgung von Menschen mit Demenz (T0 und T1). F&#252;r die Erhebung des Wissens und der Einstellungen kamen gr&#246;&#223;tenteils eigens f&#252;r diese Lehreinheit entwickelte bzw. in der vorliegenden Untersuchungspopulation noch nicht getestete Instrumente zum Einsatz. Die diesbez&#252;glichen Ergebnisse dienen der psychometrischen Evaluation dieser Instrumente und werden zusammen mit den Ergebnissen noch laufender Forschungsarbeiten hierzu andernorts berichtet. Die Erhebung der Durchf&#252;hrungsqualit&#228;t erfolgte mittels der Kurzskala zur Lehrevaluation nach Zumbach et al. <TextLink reference="21"></TextLink> und weiterer standardisierter und offener Fragen, unter anderem zur Bewertung des interprofessionellen Charakters der Lehreinheit (siehe Abbildung 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="figure"/> und Abbildung 3 <ImgLink imgNo="3" imgType="figure"/>, Tabelle 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="table"/>).</Pgraph><Pgraph>Der Fragebogen wurde den Teilnehmenden zu Beginn des ersten Lehrveranstaltungstermins und am Ende der letzten Lehrveranstaltung ausgeh&#228;ndigt und jeweils direkt unter der Gegenwart Dritter ausgef&#252;llt. Das Ausf&#252;llen dauerte im Durchschnitt 30 Minuten.</Pgraph><SubHeadline3>3.3.3. Datenauswertung</SubHeadline3><Pgraph>Die quantitativ vorliegenden Daten wurden deskriptiv ausgewertet (IBM SPSS Statistics 22, Microsoft<Superscript>&#174;</Superscript> Excel 2010). Bei intervallskalierten Variablen wurden hierf&#252;r der Median und der Interquartilsabstand (IQR) bestimmt, bei ordinalskalierten oder kategorialen Variablen die Proportionen pro Antwortstufe. Alle Auswertungen erfolgten f&#252;r die Gesamtstichprobe und stratifiziert nach den Teilstichproben Medizinstudierende und Pflegeauszubildende. Die Freitextantworten wurden inhaltsanalytisch zusammengefasst. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="4. Results">
      <MainHeadline>4. Results</MainHeadline><SubHeadline2>4.1. Piloting in Summer Term 2014</SubHeadline2><Pgraph>Six general nursing students with a specialization in geriatric care as well as two medical students (4th Semester and 10th Semester) signed up for the course in the Summer Term 2014. While further medical students enrolled in the target semesters 5-7, in particular those participating in the preceding focus groups, voiced an interest in the course, they were not able to take part due to overlaps with compulsory classes. Timing the course in another way was not possible as otherwise interferences would have been occurred with the nursing degree program&#8217;s time table. </Pgraph><Pgraph>Over time, great reservations occurred among participating nursing students regarding the new course. The following concerns were mentioned: </Pgraph><Pgraph><OrderedList><ListItem level="1" levelPosition="1" numString="1.">Low participation rate of medical students, </ListItem><ListItem level="1" levelPosition="2" numString="2.">Obligatory course participation for nursing students compared to voluntary course participation for medical students, </ListItem><ListItem level="1" levelPosition="3" numString="3.">Concerns that the course would overlap too much with other courses within the nursing degree program or expected low benefits for the learning outcome, </ListItem><ListItem level="1" levelPosition="4" numString="4.">Perceived difficulties in the organization and coordination of course appointments especially during clinical placement intervals and </ListItem><ListItem level="1" levelPosition="5" numString="5.">The course perceived as being too time-consuming (e.g. due to travel times, self-directed learning). </ListItem></OrderedList></Pgraph><Pgraph>Despite multiple discussions with the students themselves, the course teacher and other students&#8217; mentors, the students could not be convinced to continue participation, leading to premature course termination before the PbL tutorials and visitations to care facilities began. </Pgraph><Pgraph>Data from these participants was exclusively collected at T0. Due to the lacking T1 measurements, the T0 will not presented here. </Pgraph><SubHeadline2>4.2. Piloting in Winter Term 2014&#47;15</SubHeadline2><Pgraph>In response to the first piloting experiences, the curriculum was revised and the course was offered once more in the Winter Term 2014&#47;15. The introductory lectures were combined to a compact 1.5 day course, and it was decided to refrain from the compulsory character of the course for nursing students specialising in geriatric care. Instead, the course was now offered as a voluntary class to all third year nursing students regardless of the chosen specialization, including those specializing in paediatric nursing care. To make the optional course more widely known, it was presented in person during one compulsory lecture for medical students enrolled in the target semester 5, and 500 leaflets were distributed at frequently visited campus places at the beginning of the Winter Term 2014&#47;15.</Pgraph><SubHeadline3>4.2.1. Participants</SubHeadline3><Pgraph>In the Winter Term 2014&#47;2015, 10 medical students (n&#61;4 semester 5, n&#61;5 semester 7, n&#61;1 missing data) and 9 out of 24 third year nursing students signed up for the inter-professional course on dementia care. One nursing student had to withdraw his participation due to sick leave, leaving a total sample of 10 medical students and 8 nursing trainees (5 general nursing students and 3 paediatric nursing students) participating in the course. They all completed the pre-post survey. </Pgraph><Pgraph>Table 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="table"/> summarises the sample characteristics. In both sub-samples, communication with people with dementia was among the course subjects most frequently expected by the students. With regard to the students&#8217; further expectations on the course content, some differences between the two sub-samples were noted. In each sub-sample, half of the participants mentioned the inter-professional course scope as being particularly appealing to them.</Pgraph><SubHeadline2>4.2.2. Feasibility and program quality</SubHeadline2><Pgraph>All course components could be carried out as planned. All participants attended all lectures and scheduled visitations to the care facilities; the average number of attended PbL sessions amounted to 2.8 per participant (expected number was 3 per participant). Non-attendance affected two medical students (n&#61;1 attending 2&#47;3 classes, n&#61;1 attending 1&#47;3 classes) and was justified by sick leave (1 missed session) or concurrent compulsory lectures (2 missed sessions).</Pgraph><Pgraph>Both sub-samples rated the course as a whole with a grade of &#8220;2&#8221; (IQR 2-3) on average. Of the individual course components, the PbL tutorials and the visitations to the care facilities were most frequently rated with the grades 1 or 2 (see Figure 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="figure"/>). The experience of inter-professional learning was almost exclusively judged positively, with unlimited positive judgements being slightly more frequently made by the nursing students compared to the medical students (see Table 3 <ImgLink imgNo="3" imgType="table"/>). The provided amount of course content and the pace of teaching were found to be appropriate by just about half of the students, with slight differences between the two sub-samples (see Table 3 <ImgLink imgNo="3" imgType="table"/>). The results on the remaining course characteristics are summarized in Figure 3 <ImgLink imgNo="3" imgType="figure"/>. Some of them also show slight but inconsistent differences between the medical students&#8217; and the nursing students&#8217; ratings. The aspects least frequently rated positively by each of the two sub-samples were the clarity of learning objectives as well as the subjectively perceived learning achievements. In both sub-samples, less than half agreed fully or to some degree on the statement that their expectations had been met. Likewise, all participants named subject areas that should have been addressed in more detail, with non-pharmacological interventions and dealing with neuropsychiatric symptoms being mentioned most frequently (see Table 3 <ImgLink imgNo="3" imgType="table"/>). </Pgraph><Pgraph>Participants&#8217; answers to open-ended questions (see Table 3 <ImgLink imgNo="3" imgType="table"/>) correspond with the answers on the standardized questions and, furthermore, point to potential curriculum adjustments (e.g. with regard to a stronger practical orientation) and likely barriers (e.g. due to difficulties in the PbL tutorials or time overlaps with compulsory courses). </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="4. Ergebnisse">
      <MainHeadline>4. Ergebnisse</MainHeadline><SubHeadline2>4.1. Pilotierung im Sommersemester 2014</SubHeadline2><Pgraph>Es meldeten sich alle sechs GKP-Auszubildende des aktuellen Schwerpunkts Geriatrie sowie zwei Medizinstudentinnen (4. Semester und 10. Semester) f&#252;r die Lehreinheit an. Ebenfalls interessierte Studierende anderer klinischer Semester, insbesondere die Teilnehmenden aus den vorab durchgef&#252;hrten Fokusgruppen, konnten wegen Kollisionen mit Pflichtveranstaltungen nicht teilnehmen. Eine andere zeitliche Planung der Lehreinheit war wegen des Semesterverlaufs der GKP-Auszubildenden nicht m&#246;glich. </Pgraph><Pgraph>Im Verlauf traten unter den GKP-Auszubildenden gro&#223;e Vorbehalte gegen&#252;ber der Lehreinheit zutage. Als Gr&#252;nde wurden genannt: </Pgraph><Pgraph><OrderedList><ListItem level="1" levelPosition="1" numString="1.">die geringe Beteiligung von Medizin-Studierenden, </ListItem><ListItem level="1" levelPosition="2" numString="2.">der verpflichtende Charakter der Lehreinheit im Vergleich zum Wahlpflichtcharakter f&#252;r die Medizinstudierenden, </ListItem><ListItem level="1" levelPosition="3" numString="3.">bef&#252;rchtete Redundanzen mit den Inhalten ihres sonstigen theoretischen Unterrichts bzw. erwarteter geringer Zusatznutzen, </ListItem><ListItem level="1" levelPosition="4" numString="4.">hoher Organisationsaufwand f&#252;r die Realisierung zugesagter Freistellungen w&#228;hrend Praxiszeiten und </ListItem><ListItem level="1" levelPosition="5" numString="5.">zus&#228;tzlicher Zeitaufwand (Wegezeiten, Selbststudium). </ListItem></OrderedList></Pgraph><Pgraph>Trotz mehrerer Gespr&#228;che mit den Auszubildenden und den Kursverantwortlichen gelang es nicht, die Teilnahmebereitschaft der Auszubildenden aufrechtzuerhalten, sodass die Lehreinheit vorzeitig vor Beginn der POL- und Hospitationsphase abgebrochen wurde. </Pgraph><Pgraph>Von den Teilnehmenden wurden ausschlie&#223;lich Daten zu T0 erhoben. Auf eine Pr&#228;sentation dieser Daten wird hier verzichtet. </Pgraph><SubHeadline2>4.2. Pilotierung im Wintersemester 2014&#47;15</SubHeadline2><Pgraph>In Reaktion auf diese Erfahrungen wurde die Lehreinheit &#252;berarbeitet und zum Wintersemester 2014&#47;15 erneut angeboten. Die Vorlesungen wurden zu einer kompakten 1,5-t&#228;gigen Lehrveranstaltung zusammengefasst, und es wurde beschlossen, die Lehreinheit k&#252;nftig f&#252;r alle Pflegeauszubildenden im dritten Ausbildungsjahr, inklusive der Auszubildenden in der Gesundheits- und Kinderkrankenpflege (GKKP), als zus&#228;tzliches Wahlfach anzubieten. Um das Wahlfach bei Medizinstudierenden noch breiter bekannt zu machen, wurde es zu Semesterbeginn m&#252;ndlich im Rahmen einer Pflichtfach-Vorlesung des ersten klinischen Semesters (Semester 5) vorgestellt, und es wurden 500 Handzettel an h&#228;ufig frequentierten Orten auf dem Campus ausgelegt.</Pgraph><SubHeadline3>4.2.1. Teilnehmende</SubHeadline3><Pgraph>Zum Wintersemester 2014&#47;2015 hatten sich insgesamt 10 Medizinstudierende (n&#61;4 Semester 5, n&#61;5 Semester 7, n&#61;1 fehlende Angabe) und 9 von 24 Pflegeauszubildenden des adressierten f&#252;nften Semesters f&#252;r die Lehreinheit angemeldet. Ein Pflegeauszubildender musste krankheitsbedingt seine Anmeldung zur&#252;ckziehen, sodass insgesamt 10 Medizinstudierende und 8 Pflegeauszubildende (5 GKP- und 3 GKKP-Auszubildende) teilnahmen. Diese beteiligten sich vollz&#228;hlig an der Befragung zu beiden Messzeitpunkten. </Pgraph><Pgraph>In Tabelle 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="table"/> sind die Stichprobenmerkmale zusammengefasst. In beiden Teilstichproben geh&#246;rte das Thema Kommunikation zu den am h&#228;ufigsten genannten erwarteten Inhalten. Hinsichtlich anderer inhaltlicher Erwartungen zeigten sich teilweise Unterschiede. Das interprofessionelle Lernen wurde von der H&#228;lfte als besonders reizvoll genannt.</Pgraph><SubHeadline3>4.2.2. Machbarkeit und Durchf&#252;hrungsqualit&#228;t</SubHeadline3><Pgraph>Alle Lehrveranstaltungen konnten wie geplant durchgef&#252;hrt werden. Die Teilnehmenden nahmen vollz&#228;hlig an allen Vorlesungen und Hospitationen teil, die mittlere Anzahl besuchter POL-Veranstaltungen betrug 2,8 pro Teilnehmer&#47;-in (erwartete Anzahl 3 pro Teilnehmer&#47;-in). Die Nichtteilnahme betraf zwei Medizinstudierende (n&#61;1 Teilnahme an 2&#47;3 Terminen, n&#61;1 Teilnahme an 1&#47;3 Terminen) und wurde mit Krankheit (1 vers&#228;umter Termin) sowie konkurrierenden Pflichtveranstaltungen (2 vers&#228;umte Termine) begr&#252;ndet.</Pgraph><Pgraph>Die Lehreinheit als Ganzes wurde von beiden Teilstichproben im Median mit der Schulnote &#8222;2&#8220; (IQR 2&#8211;3) bewertet. Von den einzelnen Komponenten wurden die POL-Kleingruppen und die Hospitationen am h&#228;ufigsten mit den Noten 1 oder 2 bewertet (siehe Abbildung 2 <ImgLink imgNo="2" imgType="figure"/>). Das interprofessionelle Lernen wurde nahezu ausschlie&#223;lich positiv bewertet (siehe Tabelle 3 <ImgLink imgNo="3" imgType="table"/>). Dabei fanden sich uneingeschr&#228;nkt positive Bewertungen etwas h&#228;ufiger bei den Pflegeauszubildenden als bei den Medizinstudierenden. Die Stoffmenge und das Tempo der Vermittlung wurden von knapp der H&#228;lfte als angemessen empfunden, mit leichten Unterschieden zwischen beiden Lernendengruppen (siehe Tabelle 3 <ImgLink imgNo="3" imgType="table"/>). Die Ergebnisse zu den weiteren abgefragten Merkmalen sind in Abbildung 3 <ImgLink imgNo="3" imgType="figure"/> zusammengefasst. Hierbei zeigen sich ebenfalls leichte, aber inkonsistente Unterschiede zwischen den Medizinstudierenden und den Pflegeauszubildenden. Am wenigsten positiv bewertet wurden die Klarheit der Lernziele sowie die selbst wahrgenommene Zielerreichung. In beiden Teilstichproben stimmte weniger als die H&#228;lfte (eher) der Aussage zu, dass ihre Erwartungen erf&#252;llt worden seien. Ebenfalls nannten alle Teilnehmenden Themenbereiche, die sie gern mehr vertieft h&#228;tten, darunter vor allem nonpharmakologische Interventionen und der Umgang mit neuropsychiatrischen Symptomen (siehe Tabelle 3 <ImgLink imgNo="3" imgType="table"/>). </Pgraph><Pgraph>Die Freitextr&#252;ckmeldungen der Teilnehmenden (siehe Tabelle 3 <ImgLink imgNo="3" imgType="table"/>) decken sich mit den Antworten auf die standardisierten Fragen und weisen dar&#252;ber hinaus auf einige Verbesserungsvorschl&#228;ge und potenzielle Barrieren hin, zum Beispiel hinsichtlich eines noch st&#228;rkeren Praxisbezugs, Schwierigkeiten in der POL-Arbeit oder der Vereinbarkeit der Lehreinheit mit anderen Lernverpflichtungen. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="5. Discussion">
      <MainHeadline>5. Discussion</MainHeadline><Pgraph>The piloting of the revised curriculum showed that the newly developed inter-professional course on dementia care is feasible in its current shape and can reach the desired participation rate among targeted medical and nursing students. Furthermore, students&#8217; feedback confirmed the particular value of the inter-professional course scope. </Pgraph><Pgraph>Of the individual course components, the visitations to care facilities were perceived as positive above all &#8211; both by the medical and the nursing students. This corresponds to the distinct interests of both sub-samples in the acquisition of practically oriented competencies with regard to the communication with people affected by dementia and the treatment of neuropsychiatric symptoms. However, the participants&#8217; judgements also revealed that, despite the visitation component, the course program was only partially perceived as being effective in the promotion of these competencies. This finding is confirmed by a recent synthesis of evidence which points to a need for more effective strategies for the training of undergraduate healthcare students&#8217; competencies in the communication with and person-centred care for people with dementia <TextLink reference="18"></TextLink>.To improve undergraduate education in this respect, training strategies proven effective in continuing professional education to improve the quality of dementia care should be taken into account <TextLink reference="22"></TextLink>. Concerning the current course program in question, also a critical review of the scope and amount of each course component, i.e. lectures, PbL tutorials and visitations to care facilities, is required. Training strategies have to be identified which allow more effective dealing with the variety of participants&#8217; expectations on the course and their heterogeneous levels of pre-existing knowledge and practical experiences, depending on their professional background (medical or nursing students) and the years of studying (early versus advanced students).</Pgraph><Pgraph>The PbL tutorials were mainly, but not consistently perceived as a positive experience. Existing differences in the judgements may be determined by various factors, among them individual learning strategies <TextLink reference="23"></TextLink> or the tutor-students interplay <TextLink reference="24"></TextLink>. The present study provides only limited insights into the type and cause of negatively connoted perceptions. Free-text answers suggest that the effectiveness of the PbL tutorials may have been hampered by uncertainties among the students regarding the expected learning outcomes and differences between medical and nursing students in the literature searching skills. Thus, for revision of the PbL component, existing theoretical and empirical evidence on PbL <TextLink reference="25"></TextLink>, <TextLink reference="26"></TextLink>, <TextLink reference="27"></TextLink> should be scrutinised in order to identify PbL methods proven effective for student groups with pronounced skill mixes. </Pgraph><Pgraph>The descriptive results of this pilot study does not provide any indication of systematic differences between the medical and the nursing students in the perception of the newly developed inter-professional training course, apart from slightly divergent judgements on some aspects. While the relevance of these differences cannot be reliably assessed based on current data, it has to be stressed that both sub-samples unanimously judged the clarity of targeted learning outcomes and the subjectively perceived learning achievements least positively compared to other course aspects. To improve students&#8217; satisfaction in this respect, the target competencies of the training course should be revised. They should reflect more distinctly the learning needs and interests frequently mentioned by both the medical and the nursing students and should comply with recently recommended competencies frameworks for these target groups <TextLink reference="28"></TextLink>, <TextLink reference="29"></TextLink>, <TextLink reference="30"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>Although the course curriculum proved itself feasible in the second piloting, potential barriers became obvious. First of all, these relate to the limited compatibility of the course schedule with the medical students&#8217; time tables of compulsory classes and the timeline of the nursing students which significantly differs from that of the medical students due the non-academic level of the nursing degree program. While full compatibility may be difficult to be reached within given boundaries, the course schedule should be reconsidered in order to identify further potential to improve its compatibility with involved undergraduate programs. Furthermore, it has to be kept in mind that the achieved participant rate of 8 nursing and 10 medical students was preceded by numerous awareness raising activities. To ensure that the optional course will remain well accepted in future, it is important that it will consistently be implemented at high levels of process and outcome quality, thus demonstrating its relevance and benefits. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="5. Diskussion">
      <MainHeadline>5. Diskussion</MainHeadline><Pgraph>Die Pilotierung des &#252;berarbeiten Konzepts der Lehreinheit hat gezeigt, dass diese in der vorliegenden Form umsetzbar ist und auf die angestrebte Resonanz bei den adressierten Zielgruppen sto&#223;en kann. Die R&#252;ckmeldungen der Lernenden best&#228;tigen den besonderen Wert der interprofessionellen Ausrichtung. </Pgraph><Pgraph>Von den einzelnen Komponenten wurden vor allem die Hospitationen positiv wahrgenommen &#8211; sowohl von den Medizinstudierenden als auch den Pflegeauszubildenden. Dies deckt sich mit dem ebenfalls gruppen&#252;bergreifenden Interesse, handlungsbezogene Kompetenzen f&#252;r die Kommunikation mit den Betroffenen und den Umgang mit neuropsychiatrischen Symptomen zu erwerben. Allerdings hat es die Lehreinheit nach Einsch&#228;tzung der Teilnehmenden trotz der Hospitationen nur teilweise vermocht, diese Kompetenzen zu vermitteln. Dies korrespondiert mit den Ergebnissen einer aktuellen Evidenzsynthese, die f&#252;r die Ausbildung in den Gesundheitsberufen einen Bedarf an noch effektiveren Angeboten f&#252;r die Vermittlung von Kompetenzen in der Kommunikation mit und in der personenzentrierten Pflege von Menschen mit Demenz zeigt <TextLink reference="18"></TextLink>. Bei der Entwicklung entsprechender Angebote sollten Konzepte ber&#252;cksichtigt werden, die sich in anderen Kontexten als effektiv im Training dieser Kompetenzen und der Verbesserung der Versorgung erwiesen haben <TextLink reference="22"></TextLink>. Bezogen auf die vorliegende Lehreinheit bedeutet dies auch, den zeitlichen Umfang und die inhaltliche Ausrichtung aller drei Komponenten &#8211; Vorlesungen, POL und Hospitationen &#8211; kritisch zu reflektieren. Hierbei gilt es zudem die deutlich gewordenen ausbildungsspezifischen Unterschiede in den inhaltlichen Erwartungen an die Lehreinheit sowie die heterogenen Vorkenntnisse und praktischen Vorerfahrungen der unterschiedlich weit fortgeschrittenen Medizinstudierenden und der Pflegeauszubildenden noch konstruktiver f&#252;r ein effektives gemeinsames Lernen zu nutzen.</Pgraph><Pgraph>Die POL-Komponente wurde von den Teilnehmenden &#252;berwiegend, aber nicht durchg&#228;ngig positiv wahrgenommen. Die Unterschiede k&#246;nnen durch mehrere Faktoren bedingt sein, darunter die individuellen Lernstrategien <TextLink reference="23"></TextLink> oder das Zusammenspiel von Tutor&#47;-in und Lernenden <TextLink reference="24"></TextLink>. Die vorliegenden Daten geben nur begrenzt Auskunft &#252;ber Art und Ursache der negativ gef&#228;rbten R&#252;ckmeldungen. Die Freitextantworten verweisen auf Unsicherheiten &#252;ber die Lernziele sowie auf Schwierigkeiten infolge subjektiv wahrgenommener Unterschiede der beiden Lernendengruppen in den F&#228;higkeiten zur Suche forschungsbasierter Literatur. F&#252;r die Weiterentwicklung der POL-Komponente sollte anhand vorhandener theoretisch-empirischer Evidenz <TextLink reference="25"></TextLink>, <TextLink reference="26"></TextLink>, <TextLink reference="27"></TextLink> analysiert werden, wie bei heterogener Gruppenzusammensetzung gelingende Lernprozesse initiiert werden k&#246;nnen. </Pgraph><Pgraph>Die vorliegenden deskriptiven Ergebnisse geben keine Hinweise auf systematische Unterschiede zwischen den Medizinstudierenden und den Pflegeauszubildenden in der Wahrnehmung der Lehreinheit, abgesehen von vereinzelten graduellen Differenzen, deren Relevanz sich auf der Basis dieser Evaluation nicht sicher beurteilen l&#228;sst. Von beiden Gruppen am wenigsten positiv bewertet wurden die Klarheit sowie das Erreichen der Lernziele. Um eine h&#246;here Zufriedenheit zu erreichen, sollte das adressierte Kompetenzprofil der Lehreinheit nochmals &#252;berarbeitet werden. Es sollte sich auf die von beiden Teilstichproben am h&#228;ufigsten genannten Themen und auf Schnittmengen in aktuell empfohlenen Zielkompetenzen beziehen <TextLink reference="28"></TextLink>, <TextLink reference="29"></TextLink>, <TextLink reference="30"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>Wenngleich sich die Lehreinheit bei der zweiten Pilotierung als umsetzbar erwies, wurden potenzielle Barrieren offensichtlich. Diese betreffen in erster Linie die zeitliche Kompatibilit&#228;t mit den Pflichtveranstaltungen im Medizinstudium und dem nicht akademisch gepr&#228;gten Semesterverlauf der Auszubildenden. Die zeitliche Planung sollte daher nochmals &#252;berdacht werden. Weiterhin ist zu konstatieren, dass der erreichten Anzahl von 8 bzw. 10 Lernenden aus beiden Zielgruppen mehrfache Aktivit&#228;ten zur Bekanntmachung der Lehreinheit vorausgingen. F&#252;r die k&#252;nftige Akzeptanz des Wahlangebots ist es wichtig, eine konsistent hohe Durchf&#252;hrungs- und Ergebnisqualit&#228;t als sichtbaren Beweis f&#252;r die Relevanz und Vorteile dieses Wahlfachs zu erreichen. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="6. Limitations">
      <MainHeadline>6. Limitations</MainHeadline><Pgraph>Interpretation of the findings has to take into account the small sample size and purely descriptive nature of this study. Furthermore, the study data solely reflect the participants&#8217; subjective perception. For a more conclusive evaluation of the course program, the learning processes, e.g. the self-directed learning, as well as the perspectives of other persons involved, e.g. teachers and representatives of visited care facilities, should be subject to research, too. Also, results from objective measurements of the learning outcomes by means of validated instruments have to be awaited. For the interpretation of the current findings it also has to be considered that the pilot study was planned and carried out by members of the project team (KB, AJ, SK) who additionally acted as PbL tutors within the course. While this involvement in the program delivery entails a certain risk of bias towards socially desirable answers, the range of critical feedback received from the participants indicates that it rather not affected the study findings.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="6. Limitationen">
      <MainHeadline>6. Limitationen</MainHeadline><Pgraph>Bei der Beurteilung der Ergebnisse ist zu ber&#252;cksichtigen, dass diese sich auf einen geringen Stichprobenumfang st&#252;tzen und rein deskriptiven Charakter haben. Ferner spiegeln sie ausschlie&#223;lich die subjektive Wahrnehmung der Teilnehmenden wider. F&#252;r eine genauere Bewertung der Lehreinheit sollten auch die Lernprozesse, z. B. die selbstgesteuerten Lernaktivit&#228;ten, sowie die Perspektiven der anderen Beteiligten (Lehrende, Verantwortliche in den Hospitationseinrichtungen) erfasst werden. Ebenso bleiben k&#252;nftige Evaluationen der Lernergebnisse mittels validierter Instrumente abzuwarten. Zu ber&#252;cksichtigen ist weiterhin, dass die Planung und Durchf&#252;hrung der Pilotuntersuchung durch Projektmitarbeiter&#47;-innen (KB, AJ, SK) erfolgten, die zugleich als POL-Tutoren an der Umsetzung mitwirkten. Die Bandbreite der kritischen R&#252;ckmeldungen l&#228;sst jedoch vermuten, dass dies das Antwortverhalten der Lernenden nicht beeinflusst hat.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="7. Conclusions">
      <MainHeadline>7. Conclusions</MainHeadline><Pgraph>Supported by the confirmed feasibility, the newly developed inter-professional course on evidence-based dementia care will be regularly offered as an optional class to medical students at the University of L&#252;beck and nursing students at the UKSH Academy L&#252;beck. To ensure the course&#8217;s long-term acceptance, feasibility and effectiveness, a further revision of the curriculum based on current findings is regarded as required. As foundation for this revision, a model of target competencies for dementia care should be developed, which details the competencies equally relevant to future physicians and nurses and takes into account the students&#8217; learning needs as derived from this study as well as evidence-based recommendations for dementia care. With such a model, better transparency of the desired learning objectives and a more pronounced focus on the competencies essentially required in clinical practice, e.g. with regard to the treatment of neuropsychiatric symptoms, may be achieved. </Pgraph><Pgraph>The next times the course will be delivered, systematic inquiries of the process and outcome quality should be included. Driven by the current findings, further studies are currently underway in order to develop and test instruments for the competency-based measurement of learning outcomes relevant to inter-professional dementia care. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="7. Schlussfolgerungen">
      <MainHeadline>7. Schlussfolgerungen</MainHeadline><Pgraph>Gest&#252;tzt durch die vorliegend best&#228;tigte Machbarkeit, wird die Lehreinheit auch k&#252;nftig als Wahlfach f&#252;r die Medizinstudierenden der Universit&#228;t zu L&#252;beck und die Pflegeauszubildenden der UKSH Akademie L&#252;beck angeboten. Um die langfristige Akzeptanz, Machbarkeit und Effektivit&#228;t zu sichern, ist eine nochmalige &#220;berarbeitung des Konzepts auf der Basis der vorliegenden Ergebnisse angezeigt. Als Grundlage hierf&#252;r gilt es ein Modell pflegerisch und &#228;rztlich gleicherma&#223;en relevanter Kompetenzen f&#252;r die Versorgung von Menschen mit Demenz zu entwickeln, das die hier sichtbar gewordenen Lernbed&#252;rfnisse sowie aktuelle Empfehlungen f&#252;r eine evidenzbasierte Versorgung verbindet und klar akzentuiert. Hierdurch sind auch eine bessere Transparenz der Lernziele und eine st&#228;rkere Fokussierung auf die f&#252;r die Lernenden essenziellen Handlungskompetenzen, z. B. im Umfang mit neuropsychiatrischen Symptomen, zu erwarten. </Pgraph><Pgraph>Auch die n&#228;chsten Durchg&#228;nge der Lehreinheit sollten von einer systematischen Prozess- und Ergebnisevaluation begleitet werden. Angesto&#223;en durch das vorliegende Projekt, werden derzeit in noch laufenden eigenen Forschungsarbeiten Instrumente zur kompetenzbasierten Erfassung der Lernergebnisse entwickelt und getestet. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Acknowledgements">
      <MainHeadline>Acknowledgements</MainHeadline><Pgraph>We would like to thank all the students who participated in the course and the survey and thus significantly contributed to this study. We also wish to express our gratitude to all care facilities and teachers involved in the course implementation.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Danksagung">
      <MainHeadline>Danksagung</MainHeadline><Pgraph>Wir danken allen Lernenden, die durch ihre Mitwirkung an der Lehreinheit und der Befragung wesentlich zu den hier vorliegenden Ergebnissen beigetragen haben. Ebenso geb&#252;hrt unser Dank allen beteiligten Hospitationseinrichtungen und Lehrenden.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Funding">
      <MainHeadline>Funding</MainHeadline><Pgraph>The KOMPIDEM Project was funded by the Robert Bosch Foundation (Grant No.: 32.5.1316.0007.0).</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="F&#246;rderung">
      <MainHeadline>F&#246;rderung</MainHeadline><Pgraph>Das Projekt KOMPIDEM wurde von der Robert Bosch Stiftung gef&#246;rdert (Bewilligungs-Nr.: 32.5.1316.0007.0).</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Competing interests">
      <MainHeadline>Competing interests</MainHeadline><Pgraph>The authors declare that they have no competing interests.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Interessenkonflikt">
      <MainHeadline>Interessenkonflikt</MainHeadline><Pgraph>Die Autoren erkl&#228;ren, dass sie keine Interessenkonflikte im Zusammenhang mit diesem Artikel haben.</Pgraph></TextBlock>
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          <MediaID language="en">1en</MediaID>
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          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Table1: Results of the preceding literature analysis and focus groups </Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Tabelle 1: Ergebnisse der vorbereitenden Literaturanalyse und Fokusgruppen </Mark1></Pgraph></Caption>
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          <MediaID language="de">2de</MediaID>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Table 2: Sample characteristics (n (&#37;) if not indicated otherwise) </Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Tabelle 2: Stichprobenmerkmale (alle Angaben in n (&#37;) sofern nicht anders bezeichnet) </Mark1></Pgraph></Caption>
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          <MediaID language="de">3de</MediaID>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Table 3: Evaluation of different aspects of the course program (n (&#37;) if not indicated otherwise)</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Tabelle 3: Bewertung verschiedener Aspekte der Lerneinheit (alle Angaben in n (&#37;) sofern nicht anders bezeichnet)</Mark1></Pgraph></Caption>
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          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Figure 1: Core objectives and components of the course</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Abbildung 1: Kernziele und Komponenten der Lehreinheit</Mark1></Pgraph></Caption>
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          <MediaID language="de">2de</MediaID>
          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Figure 2: Overall assessment of the course curriculum and its single components &#91;21&#93;</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Abbildung 2: Gesamtbeurteilung der Lehreinheit und ihrer Komponenten &#91;21&#93;</Mark1></Pgraph></Caption>
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          <Caption language="en"><Pgraph><Mark1>Figure 3: Evaluation of individual course aspects &#91;21&#93;</Mark1></Pgraph></Caption>
          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Abbildung 3: Bewertung einzelner Durchf&#252;hrungsmerkmale &#91;21&#93;</Mark1></Pgraph></Caption>
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