<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1" standalone="no"?>
<!DOCTYPE GmsArticle SYSTEM "http://www.egms.de/dtd/2.0.34/GmsArticle.dtd">
<GmsArticle xmlns:xlink="http://www.w3.org/1999/xlink">
  <MetaData>
    <Identifier>zma001174</Identifier>
    <IdentifierDoi>10.3205/zma001174</IdentifierDoi>
    <IdentifierUrn>urn:nbn:de:0183-zma0011747</IdentifierUrn>
    <ArticleType language="en">position paper</ArticleType>
    <ArticleType language="de">Positionspapier</ArticleType>
    <TitleGroup>
      <Title language="en">Cultural Competence and Global Health: Perspectives for Medical Education &#8211; Position paper of the GMA Committee on Cultural Competence and Global Health</Title>
      <TitleTranslated language="de">Kulturelle Kompetenz und Global Health: Perspektiven f&#252;r die medizinische Ausbildung &#8211; Positionspapier des GMA-Ausschusses Kulturelle Kompetenz und Global Health</TitleTranslated>
    </TitleGroup>
    <CreatorList>
      <Creator>
        <PersonNames>
          <Lastname>Mews</Lastname>
          <LastnameHeading>Mews</LastnameHeading>
          <Firstname>Claudia</Firstname>
          <Initials>C</Initials>
        </PersonNames>
        <Address language="en">University Medical Center Hamburg-Eppendor,f Department of General Practice&#47;Primary Care , Martinistr. 52, D-20246 Hamburg, Germany, Phone: &#43;49 (0)40&#47;7410-56854, Fax: &#43;49 (0)40&#47;7410-53681<Affiliation>University Medical Center Hamburg-Eppendor,f Department of General Practice&#47;Primary Care , Hamburg, Germany</Affiliation></Address>
        <Address language="de">Universit&#228;tsklinikum Hamburg-Eppendorf, Institut und Poliklinik f&#252;r Allgemeinmedizin, Martinistr. 52, 20246 Hamburg, Deutschland, Tel.: &#43;49 (0)40&#47;7410-56854, Fax: &#43;49 (0)40&#47;7410-53681<Affiliation>Universit&#228;tsklinikum Hamburg-Eppendorf, Institut und Poliklinik f&#252;r Allgemeinmedizin, Hamburg, Deutschland</Affiliation></Address>
        <Email>c.mews&#64;uke.de</Email>
        <Creatorrole corresponding="yes" presenting="no">author</Creatorrole>
      </Creator>
      <Creator>
        <PersonNames>
          <Lastname>Schuster</Lastname>
          <LastnameHeading>Schuster</LastnameHeading>
          <Firstname>Sylvie</Firstname>
          <Initials>S</Initials>
          <AcademicTitle>Dr. med.</AcademicTitle>
          <AcademicTitleSuffix>M. A.</AcademicTitleSuffix>
        </PersonNames>
        <Address language="en">
          <Affiliation>University Hospital Basel, Head of Program on Diversity Management, Basel, Switzerland</Affiliation>
        </Address>
        <Address language="de">
          <Affiliation>Universit&#228;tsspital Basel l, Programmleitung Diversity Management, Basel, Schweiz</Affiliation>
        </Address>
        <Creatorrole corresponding="no" presenting="no">author</Creatorrole>
      </Creator>
      <Creator>
        <PersonNames>
          <Lastname>Vajda</Lastname>
          <LastnameHeading>Vajda</LastnameHeading>
          <Firstname>Christian</Firstname>
          <Initials>C</Initials>
          <AcademicTitle>Dr. med. univ.</AcademicTitle>
          <AcademicTitleSuffix>MPH</AcademicTitleSuffix>
        </PersonNames>
        <Address language="en">
          <Affiliation>Medical University of Graz, Department of Medical Psychology and Psychotherapy, Graz, Austria</Affiliation>
        </Address>
        <Address language="de">
          <Affiliation>Medizinische Universit&#228;t Graz, Univ.-Klinik f&#252;r Medizinische Psychologie und Psychotherapie, Graz, &#214;sterreich</Affiliation>
        </Address>
        <Creatorrole corresponding="no" presenting="no">author</Creatorrole>
      </Creator>
      <Creator>
        <PersonNames>
          <Lastname>Lindtner-Rudolph</Lastname>
          <LastnameHeading>Lindtner-Rudolph</LastnameHeading>
          <Firstname>Heide</Firstname>
          <Initials>H</Initials>
        </PersonNames>
        <Address language="en">
          <Affiliation>University Medical Center Hamburg-Eppendorf,  Center for Psychosocial Medicine, Institute and Outpatients Clinic Medical Psychology, Research Group on Migration and Psychosocial Health (MiPH), Hamburg, Germany</Affiliation>
        </Address>
        <Address language="de">
          <Affiliation>Universit&#228;tsklinikum Hamburg-Eppendorf, Institut und Poliklinik f&#252;r Medizinische Psychologie, Arbeitsgruppe Psychosoziale Migrationsforschung, Hamburg, Deutschland</Affiliation>
        </Address>
        <Creatorrole corresponding="no" presenting="no">author</Creatorrole>
      </Creator>
      <Creator>
        <PersonNames>
          <Lastname>Schmidt</Lastname>
          <LastnameHeading>Schmidt</LastnameHeading>
          <Firstname>Luise E.</Firstname>
          <Initials>LE</Initials>
        </PersonNames>
        <Address language="en">
          <Affiliation>University of Greifswald, Department of Psychiatry and Psychotherapy, Greifswald, Germany</Affiliation>
          <Affiliation>Helios Hanseklinikum Stralsund, Department of Psychiatry and Psychotherapy, Stralsund, Germany</Affiliation>
        </Address>
        <Address language="de">
          <Affiliation>Universit&#228;t Greifswald, Klinik f&#252;r Psychiatrie und Psychotherapie, Greifswald, Deutschland</Affiliation>
          <Affiliation>Helios Hanseklinikum Stralsund, Klinik f&#252;r Psychiatrie und Psychotherapie, Stralsund, Deutschland</Affiliation>
        </Address>
        <Creatorrole corresponding="no" presenting="no">author</Creatorrole>
      </Creator>
      <Creator>
        <PersonNames>
          <Lastname>B&#246;sner</Lastname>
          <LastnameHeading>B&#246;sner</LastnameHeading>
          <Firstname>Stefan</Firstname>
          <Initials>S</Initials>
          <AcademicTitle>Prof. Dr. med.</AcademicTitle>
          <AcademicTitleSuffix>MPH, DTM&#38;H</AcademicTitleSuffix>
        </PersonNames>
        <Address language="en">
          <Affiliation>University of Marburg, Department of General Practice&#47;Family Medicine, Marburg, Germany</Affiliation>
        </Address>
        <Address language="de">
          <Affiliation>Philipps-Universit&#228;t Marburg, Abteilung f&#252;r Allgemeinmedizin, Pr&#228;ventive und Rehabilitative Medizin, Marburg, Deutschland</Affiliation>
        </Address>
        <Creatorrole corresponding="no" presenting="no">author</Creatorrole>
      </Creator>
      <Creator>
        <PersonNames>
          <Lastname>G&#252;zelsoy</Lastname>
          <LastnameHeading>G&#252;zelsoy</LastnameHeading>
          <Firstname>Leyla</Firstname>
          <Initials>L</Initials>
          <AcademicTitle>Dr. med.</AcademicTitle>
        </PersonNames>
        <Address language="en">
          <Affiliation>Paracelsus Medical Private University, Nuremberg Hospital, Department of Psychosomatic Medicine and Psychotherapy, Psychosomatic Consultation and Liaison Service, Nuremberg, Germany</Affiliation>
        </Address>
        <Address language="de">
          <Affiliation>Paracelsus Medizinische Privatuniversit&#228;,t Klinikum N&#252;rnberg,  Klinik f&#252;r Psychosomatische Medizin und Psychotherapie, Psychosomatischer Konsiliar- und Liaisondienst, N&#252;rnberg, Deutschland</Affiliation>
        </Address>
        <Creatorrole corresponding="no" presenting="no">author</Creatorrole>
      </Creator>
      <Creator>
        <PersonNames>
          <Lastname>Kressing</Lastname>
          <LastnameHeading>Kressing</LastnameHeading>
          <Firstname>Frank</Firstname>
          <Initials>F</Initials>
          <AcademicTitle>Dr. hum. biol.</AcademicTitle>
        </PersonNames>
        <Address language="en">
          <Affiliation>Ulm University, Institute of the History, Philosophy and Ethics of Medicine, Ulm, Germany</Affiliation>
        </Address>
        <Address language="de">
          <Affiliation>Universit&#228;t Ulm, Institut f&#252;r Geschichte, Theorie und Ethik der Medizin, Ulm, Deutschland</Affiliation>
        </Address>
        <Creatorrole corresponding="no" presenting="no">author</Creatorrole>
      </Creator>
      <Creator>
        <PersonNames>
          <Lastname>Hallal</Lastname>
          <LastnameHeading>Hallal</LastnameHeading>
          <Firstname>Houda</Firstname>
          <Initials>H</Initials>
          <AcademicTitle>Dr.</AcademicTitle>
        </PersonNames>
        <Address language="en">
          <Affiliation>University of Cologne, Faculty of Medicine, Cologne, Germany</Affiliation>
        </Address>
        <Address language="de">
          <Affiliation>Universit&#228;t zu K&#246;ln, Medizinische Fakult&#228;t, K&#246;ln, Deutschland</Affiliation>
        </Address>
        <Creatorrole corresponding="no" presenting="no">author</Creatorrole>
      </Creator>
      <Creator>
        <PersonNames>
          <Lastname>Peters</Lastname>
          <LastnameHeading>Peters</LastnameHeading>
          <Firstname>Tim</Firstname>
          <Initials>T</Initials>
          <AcademicTitle>Dr. phil.</AcademicTitle>
        </PersonNames>
        <Address language="en">
          <Affiliation>Ruhr-University Bochum, Medical Faculty, Center for Medical Education, Bochum, Germany</Affiliation>
        </Address>
        <Address language="de">
          <Affiliation>Ruhr-Universit&#228;t Bochum, Medizinische Fakult&#228;t, Zentrum f&#252;r Medizinische Lehre, Bochum, Deutschland</Affiliation>
        </Address>
        <Creatorrole corresponding="no" presenting="no">author</Creatorrole>
      </Creator>
      <Creator>
        <PersonNames>
          <Lastname>Gestmann</Lastname>
          <LastnameHeading>Gestmann</LastnameHeading>
          <Firstname>Margarita</Firstname>
          <Initials>M</Initials>
        </PersonNames>
        <Address language="en">
          <Affiliation>University of Duisburg-Essen, Medical Faculty, Dean&#39;s office for student affairs, Essen, Germany</Affiliation>
        </Address>
        <Address language="de">
          <Affiliation>Universit&#228;t Duisburg-Essen, Medizinische Fakult&#228;t, Studiendekanat, Essen, Deutschland</Affiliation>
        </Address>
        <Creatorrole corresponding="no" presenting="no">author</Creatorrole>
      </Creator>
      <Creator>
        <PersonNames>
          <Lastname>Hempel</Lastname>
          <LastnameHeading>Hempel</LastnameHeading>
          <Firstname>Linn</Firstname>
          <Initials>L</Initials>
        </PersonNames>
        <Address language="en">
          <Affiliation>University of Dusseldorf, Medical Faculty, Psychosomatic and Psychotherapy, Dusseldorf, Germany</Affiliation>
        </Address>
        <Address language="de">
          <Affiliation>Universit&#228;tsklinikum D&#252;sseldorf, Klinisches Institut f&#252;r Psychosomatik und Psychotherapie, D&#252;sseldorf, Deutschland</Affiliation>
        </Address>
        <Creatorrole corresponding="no" presenting="no">author</Creatorrole>
      </Creator>
      <Creator>
        <PersonNames>
          <Lastname>Gr&#252;tzmann</Lastname>
          <LastnameHeading>Gr&#252;tzmann</LastnameHeading>
          <Firstname>Tatjana</Firstname>
          <Initials>T</Initials>
          <AcademicTitle>Dr. rer. medic.</AcademicTitle>
        </PersonNames>
        <Address language="en">
          <Affiliation>RWTH Aachen University, Dean&#39;s office for student affairs, Aachen, Germany</Affiliation>
        </Address>
        <Address language="de">
          <Affiliation>RWTH Aachen, Studiendekanat, Modellstudiengang Medizin, Aachen, Deutschland</Affiliation>
        </Address>
        <Creatorrole corresponding="no" presenting="no">author</Creatorrole>
      </Creator>
      <Creator>
        <PersonNames>
          <Lastname>Sievers</Lastname>
          <LastnameHeading>Sievers</LastnameHeading>
          <Firstname>Erika</Firstname>
          <Initials>E</Initials>
          <AcademicTitle>PD Dr.</AcademicTitle>
          <AcademicTitleSuffix>MPH</AcademicTitleSuffix>
        </PersonNames>
        <Address language="en">
          <Affiliation>Academy of Public Health Services, D&#252;sseldorf, Germany</Affiliation>
        </Address>
        <Address language="de">
          <Affiliation>Akademie f&#252;r &#246;ffentliches Gesundheitswesen, D&#252;sseldorf, Deutschland</Affiliation>
        </Address>
        <Creatorrole corresponding="no" presenting="no">author</Creatorrole>
      </Creator>
      <Creator>
        <PersonNames>
          <Lastname>Knipper</Lastname>
          <LastnameHeading>Knipper</LastnameHeading>
          <Firstname>Michael</Firstname>
          <Initials>M</Initials>
          <AcademicTitle>PD Dr.</AcademicTitle>
        </PersonNames>
        <Address language="en">
          <Affiliation>Justus Liebig University Giessen, Institute for the History of Medicine, Giessen, Germany</Affiliation>
        </Address>
        <Address language="de">
          <Affiliation>Justus-Liebig-Univertsit&#228;t Gie&#223;en, Institut f&#252;r Geschichte der Medizin, Gie&#223;en, Deutschland</Affiliation>
        </Address>
        <Creatorrole corresponding="no" presenting="no">author</Creatorrole>
      </Creator>
    </CreatorList>
    <PublisherList>
      <Publisher>
        <Corporation>
          <Corporatename>German Medical Science GMS Publishing House</Corporatename>
        </Corporation>
        <Address>D&#252;sseldorf</Address>
      </Publisher>
    </PublisherList>
    <SubjectGroup>
      <SubjectheadingDDB>610</SubjectheadingDDB>
      <Keyword language="en">cultural competence</Keyword>
      <Keyword language="en">global health</Keyword>
      <Keyword language="en">migration</Keyword>
      <Keyword language="en">medical education</Keyword>
      <Keyword language="en">teaching</Keyword>
      <Keyword language="en">curriculum</Keyword>
      <Keyword language="de">Kultur</Keyword>
      <Keyword language="de">Globale Gesundheit</Keyword>
      <Keyword language="de">Migration</Keyword>
      <Keyword language="de">medizinische Ausbildung</Keyword>
      <Keyword language="de">Lehre</Keyword>
      <Keyword language="de">Curriculum</Keyword>
      <SectionHeading language="en">Cultural Competence&#47;Global Health</SectionHeading>
      <SectionHeading language="de">Kulturelle Kompetenz&#47;Global Health</SectionHeading>
    </SubjectGroup>
    <DateReceived>20170120</DateReceived>
    <DateRevised>20180601</DateRevised>
    <DateAccepted>20180611</DateAccepted>
    <DatePublishedList>
      
    <DatePublished>20180815</DatePublished></DatePublishedList>
    <Language>engl</Language>
    <LanguageTranslation>germ</LanguageTranslation>
    <License license-type="open-access" xlink:href="http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/">
      <AltText language="en">This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 License.</AltText>
      <AltText language="de">Dieser Artikel ist ein Open-Access-Artikel und steht unter den Lizenzbedingungen der Creative Commons Attribution 4.0 License (Namensnennung).</AltText>
    </License>
    <SourceGroup>
      <Journal>
        <ISSN>2366-5017</ISSN>
        <Volume>35</Volume>
        <Issue>3</Issue>
        <JournalTitle>GMS Journal for Medical Education</JournalTitle>
        <JournalTitleAbbr>GMS J Med Educ</JournalTitleAbbr>
      </Journal>
    </SourceGroup>
    <ArticleNo>28</ArticleNo>
  </MetaData>
  <OrigData>
    <Abstract language="de" linked="yes"><Pgraph><Mark1>Einf&#252;hrung: </Mark1>Der medizinische Arbeitsalltag in Deutschland, &#214;sterreich und der Schweiz ist zunehmend durch kulturelle und sprachliche Diversit&#228;t in einer komplexer werdenden Welt gepr&#228;gt. Sowohl im Rahmen von Auslandsaufenthalten als auch im Inland kommen Medizinstudierende mit unterschiedlichen und ihnen teilweise fremd erscheinenden Denk- und Handlungsgewohnheiten bezogen auf Krankheit und Gesundheit in Ber&#252;hrung. Trotz einer steigenden Anzahl an Lehrangeboten zu den Themen Kulturelle Kompetenz und Global Health an den Fakult&#228;ten mangelt es bisher an systematischen Ans&#228;tzen zur Integration dieser Themenbereiche in die medizinischen Curricula.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Methodisches Vorgehen: </Mark1>Das Papier basiert auf einem strukturierten Konsensfindungsprozess durch ein multidisziplin&#228;res Gremium aus Lehrenden und Studierenden. Mittels einer qualitativen Online-Umfrage wurde in einem ersten Schritt eine Bestandsaufnahme zu Definitionen und Konzepten durchgef&#252;hrt. Nach einer im zweiten Schritt erfolgten Literaturrecherche und Begriffskl&#228;rung zu den Bereichen Global Health und Trans- und Interkulturelle Kompetenz wurden in einem kontinuierlichen Arbeitsprozess inhaltliche, didaktische und strukturelle Empfehlungen erarbeitet. &#220;ber Kleingruppenarbeit und Plenumsdiskussionen wurden mit mehreren, der Qualit&#228;tssicherung dienenden Feedback-Schleifen unterschiedliche Perspektiven und kritische Standpunkte erarbeitet. </Pgraph><Pgraph><Mark1>Ergebnisse:</Mark1> Eine Bestandsaufnahme im nationalen und internationalen Raum ergab, dass eine gro&#223;e Heterogenit&#228;t z.B. im Hinblick auf Definitionen, Lehrkonzepte und &#8211;formate oder die Qualifikation der Lehrenden besteht. F&#252;r die Nutzung der Begriffe Kulturelle Kompetenz und Global Health wurden daher f&#252;r die medizinische Ausbildung als essentiell erachtete Definitionen und zentrale Aspekte benannt. Als Hilfe f&#252;r die konkrete Umsetzung in der Lehre wurden Empfehlungen von der praktischen Umsetzung &#252;ber die Qualifikation der Lehrenden bis hin zur Lehrforschung formuliert.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Ausblick:</Mark1> Bei dem Ziel einer qualitativ hochwertigen Patientenversorgung besteht Bedarf an einer systematischen Internationalisierung des humanmedizinischen Studiums. Neben der Bereitstellung von spezifischen Lehrangeboten geht es im Sinne der Synergiebildung um eine Integration der F&#246;rderung Kultureller Kompetenz und der Vermittlung von Global Health-Inhalten in Angebote bestehender Fachdisziplinen. Der Nationale Kompetenzbasierte Lernzielkatalog Medizin (NKLM) bietet daf&#252;r eine Grundlage. </Pgraph></Abstract>
    <Abstract language="en" linked="yes"><Pgraph><Mark1>Introduction: </Mark1>Routine medical care in Germany, Austria and Switzerland is being increasingly impacted by the cultural and linguistic diversity of an ever more complex world. Both at home and as part of international student exchanges, medical students are confronted with different ways of thinking and acting in relation to health and disease. Despite an increasing number of courses on cultural competence and global health at German-speaking medical schools, systematic approaches are lacking on how to integrate this topic into medical curricula.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Methodological approach: </Mark1>This paper is based on a structured consensus-building process by a multidisciplinary committee composed of faculty and students. In a first step, a qualitative online survey was carried out in order to establish an inventory of definitions and concepts. After the second step, in which a literature search was conducted and definitions of global health and transcultural and intercultural competence were clarified, recommendations were formulated regarding content, teaching and institutional infrastructure. Based on small-group work and large-group discussions, different perspectives and critical issues were compiled using multiple feedback loops that served to ensure quality.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Results:</Mark1> An inventory on the national and international level showed that great heterogeneity exists in regard to definitions, teaching strategies, teaching formats and faculty qualification. Definitions and central aspects considered essential to medical education were thus established for the use of the terms &#8220;cultural competence&#8221; and &#8220;global health&#8221;. Recommendations are given for implementation, ranging from practical realization to qualification of teaching staff and education research.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Outlook:</Mark1> High-quality healthcare as a goal calls for the systematic internationalization of undergraduate medical education. In addition to offering specific courses on cultural competence and global health, synergies would be created through the integration of cultural competence and global health content into the curricula of already existing subject areas. The NKLM (the national competence-based catalogue of learning objectives for undergraduate medical education) would serve as a basis for this.</Pgraph></Abstract>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="1. Introduction">
      <MainHeadline>1. Introduction</MainHeadline><Pgraph>Routine medical care in hospitals, medical practices and other healthcare institutions has increasingly been affected by cultural and linguistic diversity for years.</Pgraph><Pgraph>The profound significance of cultural aspects, as well as of the social, legal and political framework for patient health and medical practice have become increasingly conspicuous in Germany, Austria and Switzerland following the development of globalization and migration processes.  Current challenges related to the reception of large numbers of refugees from war zones and regions of conflict <TextLink reference="1"></TextLink> dramatically testify to this. Medical students are not only confronted with different and sometimes foreign ways of thinking and acting as relates to disease and health in the context of international student exchanges. Students also experience many different and sometimes unexpected forms of doctor-patient relationships in their native countries. </Pgraph><Pgraph>It must be taken into consideration, for instance, that wide diversity in as much regards as the understanding of hierarchies, communication styles, the inclusion of family members, or the value of religion and spirituality is not limited solely to contact with patients with migration background. In consequence, cultural competence and global health are indeed relevant to medical practice and decision-making both at home and abroad.</Pgraph><Pgraph>Embedding these topics in medical education is a basic prerequisite in order to ensure high-quality, individualized healthcare for all patients in times of globalization. Furthermore, it is essential to prevent misunderstandings and avoid inappropriate care. Systematically structured and sustainable institutionalized approaches are currently lacking.</Pgraph><Pgraph>Already in 2009, the <Mark2>Bundesvertretung der Medizinstudierenden in Deutschland</Mark2> bvmd (the national association of medical students in Germany) pointed out the need to pay stronger attention to global health in medical education <TextLink reference="2"></TextLink>. In 2014, the Lancet Commission on Culture and Health emphasized the importance of a broad and nuanced understanding of culture in medicine and fostering the development of cultural competence during medical education <TextLink reference="3"></TextLink>. In 2015, the Leopoldina and other scientific academies took a stand on strengthening public health and global health in Germany. They therein articulated a clear recommendation for the exhaustive inclusion of this issue in medical education <TextLink reference="4"></TextLink>. Most recently, in 2017, the <Mark2>Hochschulrektorenkonferenz</Mark2> (the association of German universities and higher education institutions) issued recommendations for the internationalization of curricula, calling for the systematic integration of courses on cultural competence and global health into medical curricula <TextLink reference="5"></TextLink>, <TextLink reference="6"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Through this position paper, the Committee on Cultural Competence and Global Health of the <Mark2>Gesellschaft f&#252;r Medizinische Ausbildung </Mark2>(GMA) intends to contribute to the systematic development of courses and programs dealing with the tightly interconnected topics of cultural competence and global health in medical education. In addition to an overview of the current situation in German-speaking countries and internationally, the committee presents definitions, theoretical considerations and recommendations regarding teaching and faculty qualification.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="1. Einf&#252;hrung">
      <MainHeadline>1. Einf&#252;hrung</MainHeadline><Pgraph>Der medizinische Alltag in Kliniken bzw. Spit&#228;lern, Arztpraxen und anderen Einrichtungen des Gesundheitswesens ist durch eine seit Jahren zunehmende kulturelle und sprachliche Diversit&#228;t gepr&#228;gt.</Pgraph><Pgraph>In Deutschland, &#214;sterreich und der Schweiz werden infolge von Globalisierungsprozessen und Migration die tiefgreifenden Bedeutungen kultureller Aspekte und sozialer, rechtlicher und politischer Rahmenbedingungen f&#252;r die Gesundheit von Patientinnen und Patienten einerseits und &#228;rztliches Handeln andererseits immer deutlicher wahrgenommen. Die aktuellen Herausforderungen aufgrund der gro&#223;en Zahl von Gefl&#252;chteten aus Kriegs- und Krisengebieten <TextLink reference="1"></TextLink> bezeugen dies auf besonders eindrucksvolle Art. </Pgraph><Pgraph>Nicht nur im Rahmen von Auslandsaufenthalten kommen Medizinstudierende mit unterschiedlichen und ihnen teilweise fremd erscheinenden Denk- und Handlungsgewohnheiten bezogen auf Krankheit und Gesundheit in Ber&#252;hrung. Auch im Inland erleben Studierende vielf&#228;ltige und zum Teil unerwartete Formen des Arzt-Patienten-Verh&#228;ltnisses. So ist beispielsweise zu bedenken, dass sich die gro&#223;e Diversit&#228;t hinsichtlich des Hierarchieverst&#228;ndnisses, der Kommunikationsstile, des Einbezugs von Familienangeh&#246;rigen oder des Stellenwertes von Religion und Spiritualit&#228;t nicht auf Kontakte mit Patientinnen und Patienten mit Migrationshintergrund beschr&#228;nkt. Kulturelle Kompetenz und Global Health sind folglich f&#252;r Medizin und &#228;rztliches Handeln im In- und Ausland relevant. </Pgraph><Pgraph>Die Verankerung dieser Themen in der medizinischen Ausbildung ist eine wesentliche Voraussetzung daf&#252;r, in Zeiten der Globalisierung eine qualitativ hochwertige, individualisierte Versorgung f&#252;r alle Patientinnen und Patienten zu gew&#228;hrleisten. Weiterhin gilt es, Missverst&#228;ndnissen vorzubeugen und eine Fehlversorgung zu vermeiden. Bisher mangelt es an systematisch strukturierten und nachhaltig institutionalisierten Ans&#228;tzen. </Pgraph><Pgraph>Bereits 2009 hat die Bundesvertretung der Medizinstudierenden in Deutschland (bvmd) auf die Notwendigkeit einer st&#228;rkeren Ber&#252;cksichtigung von Global Health in der medizinischen Ausbildung hingewiesen <TextLink reference="2"></TextLink>. Im Jahr 2014 betonte die <Mark2>Lancet Commission on Culture and Health</Mark2> die Bedeutung einer breiten und differenzierten Ber&#252;cksichtigung von Kultur in der Medizin und der F&#246;rderung und Entwicklung von Kultureller Kompetenz in der medizinischen Ausbildung <TextLink reference="3"></TextLink>. Die Leopoldina und weitere Wissenschaftsakademien verabschiedeten im Jahr 2015 eine Stellungnahme zur St&#228;rkung von Public Health und Global Health in Deutschland, worin sie eine klare Empfehlung zur umfassenden Aufnahme dieser Themen in die medizinische Ausbildung formulierten <TextLink reference="4"></TextLink>. Zuletzt hat die Hochschulrektorenkonferenz 2017 Empfehlungen zur Internationalisierung der Curricula verabschiedet, in denen f&#252;r die Medizin eine systematische Integration von Lehrangeboten zur Ausbildung von Kultureller Kompetenz und Global Health in die medizinischen Curricula gefordert wird <TextLink reference="5"></TextLink>, <TextLink reference="6"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Mit dem vorliegenden Positionspapier will der Ausschuss &#8222;Kulturelle Kompetenz und Global Health&#8220; der Gesellschaft f&#252;r Medizinische Ausbildung (GMA) einen Beitrag zur systematischen Entwicklung von Lehrangeboten zu den eng miteinander verwobenen Themenfeldern Kulturelle Kompetenz und Global Health in der medizinischen Ausbildung leisten. Neben einem &#220;berblick &#252;ber die aktuelle Situation in den deutschsprachigen L&#228;ndern sowie international werden dazu Definitionen und Erl&#228;uterungen zu theoretischen Grundlagen sowie Empfehlungen zur didaktischen Umsetzung und zur Qualifikation der Lehrenden vorgestellt. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="2. Methodological approach">
      <MainHeadline>2. Methodological approach</MainHeadline><Pgraph>This paper is the product of a structured consensus-building process <TextLink reference="7"></TextLink> which was undertaken from 2013 to 2016. A multidisciplinary committee strategically composed of highly experienced faculty participated in this process. The members represented the diverse academic and professional contexts of clinical medicine, public health, cultural and social sciences and other disciplines relevant to the topic in question. Undergraduate medical students were actively involved alongside faculty. </Pgraph><Pgraph>The aim was to compile well-balanced and meaningful results and reach a consensus whilst drawing on the multidisciplinary nature of the committee and following a structured process (see Attachment 1 <AttachmentLink attachmentNo="1"/>).</Pgraph><Pgraph>As initial step, a qualitative online survey was carried out in order to assess pre-existing understandings, definitions and concepts related to the subject area among the 16 original committee members with expertise in teaching intercultural and transcultural competence and&#47;or global health. Based on the results, priorities were set for the next steps in the process. Divided into two working groups, definitions for the terms &#8220;global health&#8221; and &#8220;transcultural&#47;intercultural competence&#8221; were elicited based on targeted literature search and extensive deliberations. Recommendations were compiled in an ongoing process concerning content, didactics and structures. The use of different settings such as small-group work, large-group discussions and teleconferences served to identify and discuss different perspectives and critical standpoints while providing feedback loops for quality assurance. A major goal was to develop integrated perspectives regarding topics that are usually viewed separately, such as, for example, transcultural and intercultural competence or cultural competence and global health in medical education.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="2. Methodisches Vorgehen">
      <MainHeadline>2. Methodisches Vorgehen</MainHeadline><Pgraph>Das Papier basiert auf einem strukturierten Konsensfindungsprozess <TextLink reference="7"></TextLink>, der in mehreren Arbeitsschritten von 2013-2016 erfolgte. Beteiligt war ein gezielt zusammengesetztes multidisziplin&#228;res Gremium mit mehrheitlich langj&#228;hrig Lehrerfahrenen. Die Mitglieder repr&#228;sentierten die f&#252;r den Bereich relevanten, vielf&#228;ltigen akademischen und professionellen Hintergr&#252;nde aus der klinischen Medizin, Public Health, den Kultur- und Sozialwissenschaften und anderen Disziplinen. Neben Lehrenden waren auch Studierende aktiv beteiligt. Ziel war es, durch die Multidisziplinarit&#228;t des Gremiums sowie durch das strukturierte Verfahren ausgewogene und aussagekr&#228;ftige Ergebnisse zu erarbeiten und einen Konsens zu erlangen.</Pgraph><Pgraph>Als erster Arbeitsschritt wurde &#252;ber eine qualitative Online-Umfrage unter den 16 Gr&#252;ndungsmitgliedern des Ausschusses mit Expertise f&#252;r Lehre, Inter- und Transkulturelle Kompetenz und&#47;oder Global Health eine Bestandsaufnahme zu vorhandenen Vorstellungen, Definitionen und Konzepten zu den f&#252;r die Arbeit relevanten Begrifflichkeiten durchgef&#252;hrt (siehe Anhang 1 <AttachmentLink attachmentNo="1"/>). Ausgehend von den Ergebnissen wurden die Priorit&#228;ten f&#252;r den weiteren Prozess festgelegt. Die Teilnehmenden erarbeiteten in zwei Arbeitsgruppen nach gezielter Literaturrecherche und ausf&#252;hrlicher Begriffskl&#228;rung zu den Bereichen Global Health und Trans- und Interkulturelle Kompetenz die im weiteren Verlauf verwendeten Definitionen. In einem kontinuierlichen Arbeitsprozess wurden inhaltliche, didaktische und strukturelle Empfehlungen erarbeitet. Der Einsatz von verschiedenen Formaten wie Kleingruppenarbeit, Plenumsdiskussionen und Telefonkonferenzen diente dabei mit mehreren der Qualit&#228;tssicherung dienenden Feedback-Schleifen zur Erfassung und Diskussion unterschiedlicher Perspektiven und kritischer Standpunkte. Beispielhaft genannt sei hier das Erarbeiten von verbindenden Standpunkten zu bisher meist getrennt voneinander betrachteten Bereichen, wie dem Verh&#228;ltnis von trans- zu interkultureller Kompetenz oder der Verbindung von Kultureller Kompetenz und Global Health in der Lehre. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="3. Situation in German-speaking countries and internationally">
      <MainHeadline>3. Situation in German-speaking countries and internationally</MainHeadline><Pgraph>In German-speaking countries, there exists a wide variety of initiatives and programs fostering cultural competence and teaching global health in medical education <TextLink reference="2"></TextLink>, <TextLink reference="8"></TextLink>, <TextLink reference="9"></TextLink>, <TextLink reference="10"></TextLink>, <TextLink reference="11"></TextLink>, <TextLink reference="12"></TextLink>, <TextLink reference="13"></TextLink>, <TextLink reference="14"></TextLink>, <TextLink reference="15"></TextLink>, <TextLink reference="16"></TextLink>. At some universities, individual aspects are addressed (e.g. cultural competence or topics regarding the global health spectrum), at others, integrated formats are offered. At many universities, courses are optional, offered voluntarily by committed teaching faculty and particularly motivated students. Structural integration into official curricula is rare <TextLink reference="11"></TextLink>, <TextLink reference="17"></TextLink>. A recent publication on Germany&#8217;s increasing role in global health criticized German medical schools for placing low priority on this particular topic <TextLink reference="18"></TextLink>, <TextLink reference="19"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>With the introduction in 2015 of the NKLM (the national competence-based catalogue of learning objectives for undergraduate medical education) learning objectives covering the central aspects of cultural competence and global health now exist for Germany &#91;<Hyperlink href="http:&#47;&#47;www.nklm.de">http:&#47;&#47;www.nklm.de</Hyperlink>&#93;. The 2008 Swiss Catalogue of Learning Objectives has been revised and replaced by the Profiles Framework (PROFILES 2017) which also contains learning objectives on this topic &#91;<Hyperlink href="http:&#47;&#47;www.profilesmed.ch&#47;doc&#47;Profiles&#95;2017.pdf">http:&#47;&#47;www.profilesmed.ch&#47;doc&#47;Profiles&#95;2017.pdf</Hyperlink>&#93;. In Austria, there is no national catalogue of learning objectives yet. A profile required for faculty teaching cultural competence and&#47;or global health does not exist in any of the three countries, because there are no binding requirements regarding content and&#47;or structures for course planning.</Pgraph><Pgraph>By contrast, there has been a decades-long tradition of offering courses and employing elaborate concepts to impart cultural competence during medical education in conjunction with far-reaching academic debates and research in education at some Anglo-American universities <TextLink reference="20"></TextLink>, <TextLink reference="21"></TextLink>, <TextLink reference="22"></TextLink>, <TextLink reference="23"></TextLink>, <TextLink reference="24"></TextLink>, <TextLink reference="25"></TextLink>, <TextLink reference="26"></TextLink>, <TextLink reference="27"></TextLink>, <TextLink reference="28"></TextLink>. Cultural competence in healthcare has become more important in Europe in recent years as a response to different initiatives, as are, for instance, the EU project on Migrant-Friendly Hospitals (2002-2004) <TextLink reference="29"></TextLink> and the national strategy addressing migration and health on the part of the Federal Swiss Health Agency (2002-2017). This increased importance is reflected in the growing numbers of related courses or discussions about course content, structure, teaching methods and faculty qualification <TextLink reference="30"></TextLink>, <TextLink reference="31"></TextLink>, <TextLink reference="32"></TextLink>, <TextLink reference="33"></TextLink>, <TextLink reference="34"></TextLink>, <TextLink reference="35"></TextLink>. There are also publications about courses and programs on other continents <TextLink reference="36"></TextLink>, <TextLink reference="37"></TextLink>. This likewise applies to the somewhat more recent topic of global health, which is also receiving growing attention in medical education, accompanied by related discussions regarding content, objectives, structure and teaching strategies <TextLink reference="14"></TextLink>, <TextLink reference="38"></TextLink>, <TextLink reference="39"></TextLink>, <TextLink reference="40"></TextLink>, <TextLink reference="41"></TextLink>, <TextLink reference="42"></TextLink>, <TextLink reference="43"></TextLink>, <TextLink reference="44"></TextLink>, <TextLink reference="45"></TextLink>, <TextLink reference="46"></TextLink>, <TextLink reference="47"></TextLink>. However, a general statement about the type of courses or their mere existence in different countries cannot be made, since no comprehensive data has been collected and there are no universal definitions, nor is there uniformity among course titles.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="3. Bestandsaufnahme im deutschsprachigen Bereich und international">
      <MainHeadline>3. Bestandsaufnahme im deutschsprachigen Bereich und international</MainHeadline><Pgraph>Im deutschsprachigen Raum findet sich eine gro&#223;e Vielfalt an Initiativen und Lehrangeboten zur F&#246;rderung von Kultureller Kompetenz und Vermittlung von Global Health-Inhalten in der medizinischen Ausbildung <TextLink reference="2"></TextLink>, <TextLink reference="8"></TextLink>, <TextLink reference="9"></TextLink>, <TextLink reference="10"></TextLink>, <TextLink reference="11"></TextLink>, <TextLink reference="12"></TextLink>, <TextLink reference="13"></TextLink>, <TextLink reference="14"></TextLink>, <TextLink reference="15"></TextLink>, <TextLink reference="16"></TextLink>. An manchen Orten werden Einzelaspekte adressiert (z.B. kulturelle Kompetenz oder Themen aus dem Global Health-Spektrum), an anderen Standorten werden integrierte Formate angeboten. An vielen Universit&#228;ten handelt es sich um Lehrangebote auf freiwilliger Basis, getragen von engagierten Studierenden und Lehrenden. Nur selten besteht eine strukturelle Verankerung im Regelcurriculum <TextLink reference="11"></TextLink>, <TextLink reference="17"></TextLink>. Zuletzt 2017 wurde in einer Publikation zur wachsenden Rolle Deutschlands im Bereich der globalen Gesundheit die geringe Priorit&#228;t kritisiert, die dieses Themenfeld bisher an den medizinischen Fakult&#228;ten in Deutschland besetzt <TextLink reference="18"></TextLink>, <TextLink reference="19"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>Mit der Einf&#252;hrung des Nationalen Kompetenzbasierten Lernzielkataloges Medizin (NKLM) 2015 liegen f&#252;r Deutschland unter Beteiligung von Ausschussmitgliedern erarbeitete Lernziele vor, die zentrale Aspekte von Kultureller Kompetenz und Global Health abdecken &#91;<Hyperlink href="http:&#47;&#47;www.nklm.de">http:&#47;&#47;www.nklm.de</Hyperlink>&#93;. Der in der Schweiz existierende Swiss Catalogue of Learning Objectives von 2008 wurde &#252;berarbeitet und durch Profiles Framework (2017) ersetzt, welcher Lernziele zur Thematik enth&#228;lt &#91;<Hyperlink href="http:&#47;&#47;www.profilesmed.ch&#47;doc&#47;Profiles&#95;2017.pdf">http:&#47;&#47;www.profilesmed.ch&#47;doc&#47;Profiles&#95;2017.pdf</Hyperlink>&#93;. In &#214;sterreich existiert kein nationaler Lernzielkatalog. Ein Anforderungsprofil f&#252;r die Lehrenden existiert bisher in keinem der drei L&#228;nder, da verbindliche inhaltliche und&#47;oder strukturelle Vorgaben f&#252;r die Unterrichtsgestaltung fehlen. </Pgraph><Pgraph>Im anglo-amerikanischen Raum gibt es hingegen an einigen universit&#228;ren Zentren eine jahrzehntelange Tradition an Lehrangeboten und elaborierten Konzepten zur Vermittlung von Kulturellen Kompetenzen in der medizinischen Ausbildung, verbunden mit einer breiten wissenschaftlichen Diskussion und Lehrforschung <TextLink reference="20"></TextLink>, <TextLink reference="21"></TextLink>, <TextLink reference="22"></TextLink>, <TextLink reference="23"></TextLink>, <TextLink reference="24"></TextLink>, <TextLink reference="25"></TextLink>, <TextLink reference="26"></TextLink>, <TextLink reference="27"></TextLink>, <TextLink reference="28"></TextLink>. Auf europ&#228;ischer Ebene wird in den letzten Jahren aufgrund verschiedener Initiativen &#8211; z.B. des EU-Projekts &#8222;Migrant Friendly Hospitals&#8220; (2002-2004) <TextLink reference="29"></TextLink> oder der nationalen Strategie &#8222;Migration und Gesundheit&#8220; des Schweizer Bundesamtes f&#252;r Gesundheit (2002-2017) &#8211; Kulturelle Kompetenz in der medizinischen Versorgung bedeutsamer, was sich in einer entsprechenden Zunahme von Lehrangeboten und Diskussionen zu Inhalten, Struktur, Didaktik und der Qualifikation der Lehrenden abbildet <TextLink reference="30"></TextLink>, <TextLink reference="31"></TextLink>, <TextLink reference="32"></TextLink>, <TextLink reference="33"></TextLink>, <TextLink reference="34"></TextLink>, <TextLink reference="35"></TextLink>. Auch in anderen Kontinenten sind Lehrangebote publiziert <TextLink reference="36"></TextLink>, <TextLink reference="37"></TextLink>. Der etwas j&#252;ngere Themenbereich Global Health wird im internationalen Raum ebenfalls zunehmend in der medizinischen Ausbildung aufgegriffen, begleitet von den entsprechenden Er&#246;rterungen zu Inhalten, Zielen, Bedarfen, Struktur und Didaktik <TextLink reference="14"></TextLink>, <TextLink reference="38"></TextLink>, <TextLink reference="39"></TextLink>, <TextLink reference="40"></TextLink>, <TextLink reference="41"></TextLink>, <TextLink reference="42"></TextLink>, <TextLink reference="43"></TextLink>, <TextLink reference="44"></TextLink>, <TextLink reference="45"></TextLink>, <TextLink reference="46"></TextLink>, <TextLink reference="47"></TextLink>. Insgesamt kann hier f&#252;r den internationalen Raum keine allgemeine Aussage zu Bestand und Art von entsprechenden Lehrangeboten gemacht werden, da es bisher keine umfassenden Erhebungen und keine einheitliche Definition der Begrifflichkeiten und der Betitelung von Lehrangeboten gibt. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="4. Definitions and central aspects">
      <MainHeadline>4. Definitions and central aspects</MainHeadline><Pgraph>Many different ideas and assumptions are associated with the terms &#8220;cultural competence&#8221; and &#8220;global health&#8221;, resulting in a diverse range of possible interpretations and understandings. In the course of the consensus-building process, the following points have been identified as central to medical education:</Pgraph><SubHeadline2>Global health</SubHeadline2><Pgraph>The term &#8220;global health&#8221; designates a broad and heterogeneous subject area characterized by a general interest in the various challenges and potentials of medicine and healthcare in an increasingly complex world <TextLink reference="12"></TextLink>, <TextLink reference="14"></TextLink>, <TextLink reference="17"></TextLink>, <TextLink reference="44"></TextLink>, <TextLink reference="48"></TextLink>, <TextLink reference="49"></TextLink>. In conjunction, the following three core elements form a working definition of global health and constitute an innovative and necessary perspective for medical education.</Pgraph><Pgraph><UnorderedList><ListItem level="1"><Mark1>Health as a human right: </Mark1>The normative basis for global health lies in the individual human right to the highest attainable standard of health, as stated in Article 12 of the International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights adopted by the United Nations <TextLink reference="49"></TextLink>, <TextLink reference="50"></TextLink>, <TextLink reference="51"></TextLink>. Global health is explicitly based on the human rights concept of equity <TextLink reference="48"></TextLink>: All people are equal in regard to dignity and rights, regardless of their origin and all biological, social or other specific differences. The promotion and guarantee of equal rights requires leveling the field in terms of disadvantages and protection against preventable health risks and all forms of discrimination <TextLink reference="50"></TextLink>, <TextLink reference="52"></TextLink>.</ListItem><ListItem level="1"><Mark1>Global perspective: </Mark1>Global health perspective focuses on the entire world, meaning that it is not limited to specific areas or regions <TextLink reference="48"></TextLink>, <TextLink reference="53"></TextLink>. This involves consideration of local situations within a global context, including migration, climate change, and global economic relationships <TextLink reference="15"></TextLink>, <TextLink reference="54"></TextLink>. The isolated view of medicine and healthcare in terms of the North-South divide, implying supposedly developed and underdeveloped countries, is inappropriate from a global health perspective.</ListItem><ListItem level="1"><Mark1>Interdisciplinarity: </Mark1>Global health is an interdisciplinary field <TextLink reference="48"></TextLink>, <TextLink reference="49"></TextLink>, <TextLink reference="55"></TextLink>. Alongside scientific and clinical concerns, there are also epidemiological, socio-cultural, economic, ecological, ethnic, political and legal contexts relevant to healthcare and the practice of medicine.</ListItem></UnorderedList></Pgraph><SubHeadline2>Cultural competence</SubHeadline2><Pgraph>Against the backdrop of socio-cultural diversity of populations, culture is an ambivalent and complex term, even in the context of medicine and healthcare <TextLink reference="10"></TextLink>, <TextLink reference="21"></TextLink>, <TextLink reference="22"></TextLink>, <TextLink reference="23"></TextLink>, <TextLink reference="25"></TextLink>, <TextLink reference="56"></TextLink>, <TextLink reference="57"></TextLink>: Careless use of the term can lead to stereotyping and misunderstandings, while deeper reflection on the term&#8217;s meaning offers the chance for better understanding and improved interaction with all patients. A more differentiated and culturally aware view places the focus on patients&#8217; reality and the concrete significance of social, cultural and structural aspects of health, medicine and healthcare <TextLink reference="20"></TextLink>, <TextLink reference="21"></TextLink>, <TextLink reference="58"></TextLink>, <TextLink reference="59"></TextLink>, <TextLink reference="60"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>This complexity has led to a wide variety of theoretical views, concepts and terms in the academic debate. For instance, there are numerous definitions of the terms &#8220;interculturality&#8221; and &#8220;transculturality&#8221; <TextLink reference="8"></TextLink>, <TextLink reference="25"></TextLink>, <TextLink reference="59"></TextLink>, <TextLink reference="61"></TextLink>, <TextLink reference="62"></TextLink>, <TextLink reference="63"></TextLink>, <TextLink reference="64"></TextLink>. The aims and main aspects of intercultural and transcultural competence derived from these terms are not contradictory, but rather exhibit large overlap and can mutually supplement each other. Based on the consensus reached, the term &#8220;cultural competence&#8221; is recommended, as it is to be understood in a comprehensive, overarching manner and is defined for use in medical education by the following aspects:</Pgraph><Pgraph><UnorderedList><ListItem level="1">An understanding of culture based on socio- and cultural anthropology, which views culture as a collection of ways of thinking and acting acquired in a lifetime and acknowledges cultural identity depends on context <TextLink reference="21"></TextLink>.</ListItem><ListItem level="1">A nuanced and self-critical reflection of the physician&#8217;s own socialization, individual culture and stereotypes.</ListItem><ListItem level="1">Awareness of patients as individuals, and reflection on both the aspects perceived to be culturally different and shared commonalities.</ListItem><ListItem level="1">The ability to assess the linguistic proficiency of individual patients along with knowing the advantages and disadvantages of using professional or non-professional interpreters to communicate with patients.</ListItem><ListItem level="1">Attentiveness to the patients&#8217; prior experiences regarding healthcare in their country of origin and abroad, to possible migration backgrounds and experiences therein, as well as to individual concepts regarding health, disease and therapy.</ListItem><ListItem level="1">Critical reflection on beliefs, patterns of thought and action, as well as the hierarchies of values held by the medical personnel in medical schools, hospitals and medical practices <TextLink reference="3"></TextLink>, <TextLink reference="64"></TextLink>.</ListItem><ListItem level="1">Systematic consideration of the social, economic, political and structural factors influencing medical care, in particular as regards alleged &#8220;cultural&#8221; challenges <TextLink reference="23"></TextLink>, <TextLink reference="28"></TextLink>.</ListItem></UnorderedList></Pgraph><Pgraph>These central aspects contradict the frequently expressed desire for simple checklists and rules of conduct for certain cultures and medical situations. Culturally competent care for patients can only be ensured through constant communication and comprehension of the priorities and needs of those involved.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="4. Definitionen und zentrale Aspekte">
      <MainHeadline>4. Definitionen und zentrale Aspekte</MainHeadline><Pgraph>Mit Kultureller Kompetenz und Global Health sind vielf&#228;ltige Vorstellungen und Vorannahmen verbunden, woraus unterschiedliche Interpretations- und Verst&#228;ndnism&#246;glichkeiten resultieren. Im Rahmen des Konsensfindungsprozesses wurden folgende Begriffe f&#252;r die Nutzung im Bereich der medizinischen Ausbildung als zentral bewertet:</Pgraph><SubHeadline2>Global Health</SubHeadline2><Pgraph>Der Begriff Global Health bezeichnet ein breites und heterogenes Themenfeld, das sich durch das grundlegende Interesse an den vielf&#228;ltigen Herausforderungen und M&#246;glichkeiten f&#252;r Medizin und Gesundheitsversorgung in einer zunehmend komplexen Welt auszeichnet <TextLink reference="12"></TextLink>, <TextLink reference="14"></TextLink>, <TextLink reference="17"></TextLink>, <TextLink reference="44"></TextLink>, <TextLink reference="48"></TextLink>, <TextLink reference="49"></TextLink>. Folgende drei Kernelemente bilden in ihrer Gesamtheit eine Arbeitsdefinition von Global Health und begr&#252;nden eine innovative und notwendige Perspektive f&#252;r die medizinische Ausbildung.</Pgraph><Pgraph><UnorderedList><ListItem level="1"><Mark1>Gesundheit als Menschenrecht:</Mark1> Das normative Fundament von Global Health besteht im menschenrechtlich begr&#252;ndeten individuellen Recht auf das h&#246;chste erreichbare Ma&#223; an Gesundheit, entsprechend Artikel 12 des Internationalen Pakts f&#252;r wirtschaftliche, soziale und kulturelle Rechte der Vereinten Nationen <TextLink reference="49"></TextLink>, <TextLink reference="50"></TextLink>, <TextLink reference="51"></TextLink>. Global Health ist explizit an dem menschenrechtlich begr&#252;ndeten Prinzip &#8222;Equity&#8220; orientiert <TextLink reference="50"></TextLink>: Alle Menschen sind gleich an W&#252;rde und Rechten, ungeachtet ihrer Herkunft und aller biologischen, sozialen oder anderweitig bestimmten Unterschiede. Die F&#246;rderung und Gew&#228;hrleistung gleicher Rechte erfordert daher den Ausgleich von Benachteiligungen und den Schutz vor vermeidbaren Gesundheitsrisiken sowie jeder Form von Diskriminierung <TextLink reference="50"></TextLink>, <TextLink reference="52"></TextLink>. </ListItem><ListItem level="1"><Mark1>Weltweite Perspektive: </Mark1>Die Global Health-Perspektive ist weltweit orientiert, d.h. sie ist nicht auf spezielle R&#228;ume und Regionen begrenzt <TextLink reference="48"></TextLink>, <TextLink reference="53"></TextLink>. Es geht stets um die Betrachtung der lokalen Situation unter Ber&#252;cksichtigung globaler Zusammenh&#228;nge (u.a. Migration, Klimawandel, Weltwirtschaftsbeziehungen) <TextLink reference="15"></TextLink>, <TextLink reference="54"></TextLink>. Die isolierte Betrachtung von Medizin und Gesundheitsversorgung in S&#252;d und Nord, in vermeintlich &#8222;entwickelte&#8220; und &#8222;unterentwickelte&#8220; L&#228;nder, ist aus der Global Health-Perspektive heraus nicht angemessen. </ListItem><ListItem level="1"><Mark1>Interdisziplinarit&#228;t: </Mark1>Global Health ist ein interdisziplin&#228;res Arbeitsfeld <TextLink reference="48"></TextLink>, <TextLink reference="49"></TextLink>, <TextLink reference="55"></TextLink>. Neben naturwissenschaftlichen und klinischen Aspekten sind unter anderem auch epidemiologische, soziokulturelle, &#246;konomische, &#246;kologische, ethische, politische und rechtliche Hintergr&#252;nde von Gesundheitsversorgung und &#228;rztlichem Handeln relevant. </ListItem></UnorderedList></Pgraph><SubHeadline2>Kulturelle Kompetenz</SubHeadline2><Pgraph>Vor dem Hintergrund der soziokulturellen Vielfalt der Bev&#246;lkerung ist Kultur ein ambivalenter und komplexer Begriff, auch im Bereich von Medizin und Gesundheitsversorgung <TextLink reference="10"></TextLink>, <TextLink reference="21"></TextLink>, <TextLink reference="22"></TextLink>, <TextLink reference="23"></TextLink>, <TextLink reference="25"></TextLink>, <TextLink reference="56"></TextLink>, <TextLink reference="57"></TextLink>: Einerseits birgt der unreflektierte Gebrauch des Begriffs die Gefahr von Stereotypenbildung und Missverst&#228;ndnissen. Andererseits bietet eine differenzierte Auseinandersetzung mit dem Begriff die Chance zu einem besseren Verst&#228;ndnis und einer verbesserten Interaktion mit allen Patientinnen und Patienten, da ein differenziert kultursensibler Blick die Aufmerksamkeit auf die reale Lebenswirklichkeit und die konkrete Bedeutung sozialer, kultureller und struktureller Aspekte von Gesundheit, Medizin und &#228;rztlichem Handeln legt <TextLink reference="20"></TextLink>, <TextLink reference="21"></TextLink>, <TextLink reference="58"></TextLink>, <TextLink reference="59"></TextLink>, <TextLink reference="60"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>Diese Komplexit&#228;t hat in der wissenschaftlichen Auseinandersetzung zu einer gro&#223;en Vielfalt von theoretischen Perspektiven, Konzepten und Begrifflichkeiten gef&#252;hrt. Es existiert beispielsweise eine Vielzahl an Definitionen zu den Begriffen Interkulturalit&#228;t und Transkulturalit&#228;t <TextLink reference="8"></TextLink>, <TextLink reference="25"></TextLink>, <TextLink reference="59"></TextLink>, <TextLink reference="61"></TextLink>, <TextLink reference="62"></TextLink>, <TextLink reference="63"></TextLink>, <TextLink reference="64"></TextLink>. Die aus diesen beiden Begriffen abgeleiteten Ziele und Hauptaspekte der inter- und transkulturellen Kompetenz widersprechen sich allerdings nicht, sondern haben gro&#223;e Schnittmengen und k&#246;nnen sich gegenseitig erg&#228;nzen. Als Ergebnis der Konsensfindung wird die Bezeichnung Kulturelle Kompetenz empfohlen, die &#252;bergreifend zu verstehen und f&#252;r ihren Einsatz in der medizinischen Ausbildung durch folgende Aspekte definiert ist:</Pgraph><Pgraph><UnorderedList><ListItem level="1">Die Orientierung an einem sozial- und kulturanthropologisch begr&#252;ndeten Kulturverst&#228;ndnis, das Kultur als Repertoire an im Lebensverlauf erlernten, ver&#228;nderlichen Denk- und Handlungsweisen sieht und die Kontextabh&#228;ngigkeit von kultureller Identit&#228;t anerkennt <TextLink reference="21"></TextLink>.</ListItem><ListItem level="1">Eine differenzierte und selbstkritische Auseinandersetzung mit der eigenen Sozialisation sowie mit den pers&#246;nlichen kulturellen Pr&#228;gungen und Stereotypen.</ListItem><ListItem level="1">Die Wahrnehmung von Patientinnen und Patienten in ihrer Individualit&#228;t und Reflexion sowohl der als unterschiedlich wahrgenommenen kulturellen Besonderheiten als auch der verbindenden Gemeinsamkeiten. </ListItem><ListItem level="1">Die F&#228;higkeit, Sprachkenntnisse und das individuelle Sprachniveau von Patientinnen und Patienten einzusch&#228;tzen, ebenso wie die Kenntnis von Vor- und Nachteilen des Einsatzes von professionell und nicht-professionell Dolmetschenden.</ListItem><ListItem level="1">Die Aufmerksamkeit f&#252;r die Vorerfahrungen der Patientinnen und Patienten mit der Gesundheitsversorgung im In- und Ausland, f&#252;r etwaige Migrationserfahrungen sowie f&#252;r individuelle Gesundheits-, Krankheits- und Heilkonzepte.</ListItem><ListItem level="1">Die kritische Reflexion der Vorstellungen, Denk- und Handlungsmuster sowie der Wertehierarchien der professionell Handelnden in Medizinischen Fakult&#228;ten, Kliniken und Praxen <TextLink reference="3"></TextLink>, <TextLink reference="64"></TextLink>. </ListItem><ListItem level="1">Die grunds&#228;tzliche Ber&#252;cksichtigung der sozialen, &#246;konomischen, politischen und strukturellen Einflussfaktoren in der medizinischen Versorgung, insbesondere bei vermeintlich &#8222;kulturell&#8220; bedingten Herausforderungen <TextLink reference="23"></TextLink>, <TextLink reference="28"></TextLink>.</ListItem></UnorderedList></Pgraph><Pgraph>Diese zentralen Aspekte widersprechen dem oft ge&#228;u&#223;erten Wunsch nach einfachen Checklisten und Verhaltensregeln f&#252;r &#8222;bestimmte Kulturen&#8220; und Behandlungssituationen. Kulturell kompetentes Handeln in der Patientenversorgung kann nur in best&#228;ndiger Kommunikation und Verst&#228;ndigung &#252;ber die Priorit&#228;ten und Bed&#252;rfnisse der beteiligten Akteurinnen und Akteure gew&#228;hrleistet werden. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="5. Recommendations">
      <MainHeadline>5. Recommendations</MainHeadline><Pgraph>The following recommendations are made based on the above definitions and theoretical considerations, the teaching experience of the experts involved in reaching the consensus-building process, and relevant international publications.</Pgraph><Pgraph><OrderedList><ListItem level="1" levelPosition="1" numString="1."><Mark1>Utilization of synergies by linking cultural competence with global health in medical education: </Mark1>The advantages of linking these two areas, though they are often considered and taught separately, arise from the important overlap of topics and ideas. Topics relevant to both include migration, diversity or the necessity of a broadly conceived interdisciplinary perspective. In addition, students&#8217; international experiences connected to a global health perspective (e.g. specialized studies abroad) offer a wide variety of didactically useful interaction as regards cultural competence. While teaching skills related to cultural competence is crucial to courses on global health, aspects of global health are not absolutely necessary in courses dealing with cultural competence, though they are definitely desirable. </ListItem><ListItem level="1" levelPosition="2" numString="2."><Mark1>Embedding topics of cultural competence and global health in the curricula: </Mark1>Due to their relevance to the routine of medical care, cultural competence and global health should be integrated into the standard curricula and required from all medical students. Longitudinal embedding in the curriculum with consideration of university-specific pre-requisites and structures should be aimed for. Sufficient staffing and funding is to be ensured. In-depth courses for particularly motivated students are recommended.</ListItem><ListItem level="1" levelPosition="3" numString="3."><Mark1>Faculty qualification and teaching methodology: </Mark1>In addition to the above definitions and core content, individual commitment to the objectives, content and theoretical background of these concepts is an important pre-requisite for teaching cultural competence and global health. The ability to adequately analyze the root causes and consequences of diversity is essential, as is systematic reflection on one&#8217;s own attitude and actions. Professionalization of faculty and the development of criteria for quality assurance are also required. In terms of didactics, conventional approaches should be complemented by methods involving the students&#8217; individual experiences and backgrounds, e.g. intercultural experiences in their personal lives, daily clinical practice, or participation in international student exchange projects.</ListItem><ListItem level="1" levelPosition="4" numString="4."><Mark1>Interdisciplinary approach:</Mark1> Cultural competence and global health embody a broad interdisciplinarity that combines the study of culture, society, law, politics, religion, economics, medical ethics and other disciplines. Justice will need to be done to this cross-disciplinary aspect when designing a curriculum, since the inclusion of the social, economic, political and cultural determinants in global healthcare is a major goal of teaching cultural competence and global health. Cultural competence and global health thus combine to form a subject area that reflects in a very special manner the overall mandate of higher education to foster comprehensive academic learning.</ListItem><ListItem level="1" levelPosition="5" numString="5."><Mark1>Research in education: </Mark1>Concurrent research in education and evaluation are a necessary accompaniment to the continued development and optimization of this interdisciplinary topic currently undergoing development and taking form in a plethora of different courses and teaching approaches.</ListItem></OrderedList></Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="5. Empfehlungen">
      <MainHeadline>5. Empfehlungen</MainHeadline><Pgraph>Aus den oben geschilderten Definitionen und theoretischen &#220;berlegungen, den Lehrerfahrungen der an der Konsensfindung beteiligten Expertinnen und Experten und einschl&#228;gigen internationalen Publikationen werden die folgenden Empfehlungen abgeleitet: </Pgraph><Pgraph><OrderedList><ListItem level="1" levelPosition="1" numString="1."><Mark1>Nutzung der Synergien aus der Verbindung von Kultureller Kompetenz und Global Health in der medizinischen Ausbildung:</Mark1> Die Vorteile einer Verkn&#252;pfung der beiden oft noch getrennt betrachteten und gelehrten Bereiche ergeben sich aus den engen thematischen wie konzeptionellen &#220;berschneidungen. Themen wie Migration und Diversit&#228;t oder auch die Notwendigkeit einer breit angelegten interdisziplin&#228;ren Betrachtungsweise sind in beiden Bereichen relevant. Au&#223;erdem bieten internationale, mit einer Global Health-Perspektive verbundene Studienaktivit&#228;ten (z.B. studienbezogene Auslandsaufenthalte) vielf&#228;ltige didaktisch nutzbare Ankn&#252;pfungspunkte im Hinblick auf Kulturelle Kompetenz. W&#228;hrend in Lehrveranstaltungen zu Global Health die Vermittlung von Fertigkeiten aus dem Bereich Kulturelle Kompetenz unverzichtbar ist, sind f&#252;r Veranstaltungen zu Kultureller Kompetenz Global Health-Aspekte w&#252;nschenswert, aber nicht zwingend notwendig.</ListItem><ListItem level="1" levelPosition="2" numString="2."><Mark1>Verankerung der Themenbereiche Kulturelle Kompetenz und Global Health in den Curricula:</Mark1> Aufgrund der Relevanz f&#252;r die allt&#228;gliche &#228;rztliche Praxis sollten Kulturelle Kompetenz und Global Health in die Regelcurricula integriert und f&#252;r alle Studierenden verbindlich gelehrt werden. Dabei ist eine longitudinale Verankerung im Curriculum unter Ber&#252;cksichtigung der lokal bestehenden Voraussetzungen und Strukturen anzustreben. Eine ausreichende personelle und finanzielle Ausstattung ist sicherzustellen. Ein vertiefendes Angebot f&#252;r interessierte Studierende im Rahmen von Wahlpflichtf&#228;chern oder zus&#228;tzlichen Lehreinheiten wird ausdr&#252;cklich bef&#252;rwortet.</ListItem><ListItem level="1" levelPosition="3" numString="3."><Mark1>Qualifikation der Lehrenden und Didaktik:</Mark1> Neben der Besch&#228;ftigung mit den oben genannten Definitionen und zentralen Inhalten bildet f&#252;r Dozierende die eigene Auseinandersetzung mit den Zielen, Inhalten und Hintergr&#252;nden dieser Konzepte eine wichtige Grundlage f&#252;r eine angemessene Lehre. Die Umsetzung der sowohl mit Kultureller Kompetenz als auch mit Global Health assoziierten Werte und Ziele erfordert die F&#228;higkeit, Vielfalt sowie ihre Ursachen und Auswirkungen ad&#228;quat zu erfassen. Ein weiteres Kriterium f&#252;r die Qualit&#228;t akademischen Unterrichts besteht darin, das eigene Handeln und Verhalten entsprechend zu reflektieren und auszurichten. F&#252;r die weitere Implementierung in das Curriculum ist die Professionalisierung der Lehrenden durch die Entwicklung von Kriterien f&#252;r die Qualit&#228;tssicherung notwendig. F&#252;r den didaktischen Bereich liegt neben den klassischen Methoden ein besonderes Potential darin, an die Alltagserfahrungen und Lebenswirklichkeiten der Studierenden anzukn&#252;pfen und diese systematisch f&#252;r die Lehre zu nutzen. Zu nennen sind hier beispielhaft interkulturelle Begegnungen im pers&#246;nlichen und klinischen Alltag, biografische Hintergr&#252;nde von Studierenden sowie studienbezogene Auslandsaufenthalte.</ListItem><ListItem level="1" levelPosition="4" numString="4."><Mark1>Interdisziplinarit&#228;t: </Mark1>In der Lehre beinhalten die Themenbereiche Kulturelle Kompetenz und Global Health eine breite Interdisziplinarit&#228;t, die sich auch durch die Beteiligung von Kultur-, Sozial-, Rechts-, Politik-, Religions- und Wirtschaftswissenschaften sowie der Medizinethik und anderer Disziplinen auszeichnet. Diesem f&#228;cher&#252;bergreifenden Aspekt ist in der Entwicklung eines entsprechenden Curriculums Rechnung zu tragen, da es gerade das Ziel von Kultureller Kompetenz und Global Health darstellt, soziale, wirtschaftliche, politische und kulturelle Determinanten der weltweiten Gesundheitsversorgung einzubeziehen. Kulturelle Kompetenz und Global Health ist somit ein Themenbereich, der auf besondere Weise mit dem umfassenden Bildungsauftrag der akademischen Ausbildung korrespondiert. </ListItem><ListItem level="1" levelPosition="5" numString="5."><Mark1>Lehrforschung: </Mark1>Bei dem sich in Entwicklung befindlichen, interdisziplin&#228;ren Themengebiet mit einer F&#252;lle an unterschiedlichen Lehrangeboten und didaktischen Ans&#228;tzen ist f&#252;r die Weiterentwicklung und Optimierung eine begleitende Lehr- und Evaluationsforschung notwendig. </ListItem></OrderedList></Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="6. Outlook">
      <MainHeadline>6. Outlook</MainHeadline><Pgraph>High-quality healthcare as a goal calls for the systematic internationalization of undergraduate medical education. In addition to offering specific courses on cultural competence and global health, synergies would be created through the integration of cultural competence and global health content into the curricula of already existing subject areas. </Pgraph><Pgraph>The NKLM &#91;<Hyperlink href="http:&#47;&#47;www.nklm.de">http:&#47;&#47;www.nklm.de</Hyperlink>&#93; adopted in 2015 represents an important basis for integrating cultural competence and global health into existing curricula. As this is accomplished, it will be important to consider university-specific structures and individual national characteristics and to strengthen institution-level structures.</Pgraph><Pgraph>Furthermore, the internationality connected with cultural competence and global health aligns with the lives and future plans of many students. Even without intending to practice medicine abroad, many students seek opportunities to foster and develop their social, cultural and often humanitarian interests and skills during their studies and later as practicing medical professionals. This aim is served by anchoring this topic more strongly into undergraduate medical education.</Pgraph><Pgraph>The committee will be happy to answer any questions or take suggestions.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="6. Ausblick">
      <MainHeadline>6. Ausblick</MainHeadline><Pgraph>Im Hinblick auf das Ziel einer qualitativ hochwertigen Patientenversorgung besteht Bedarf an einer systematischen Internationalisierung des humanmedizinischen Studiums. Dabei geht es nicht nur um die Bereitstellung von spezifischen Lehrangeboten zu Kultureller Kompetenz und Global Health, sondern vielmehr im Sinne der Synergiebildung um eine differenzierte Integration der Thematik in breitgef&#228;cherte Angebote verschiedener etablierter Fachdisziplinen. Der 2015 verabschiedete NKLM &#91;<Hyperlink href="http:&#47;&#47;www.nklm.de">http:&#47;&#47;www.nklm.de</Hyperlink>&#93; bietet f&#252;r die Integration von Kultureller Kompetenz und Global Health in die bestehenden Curricula eine wichtige Grundlage. Es gilt dabei, lokale Voraussetzungen an den einzelnen Universit&#228;ten sowie l&#228;nderspezifische Besonderheiten zu ber&#252;cksichtigen und die strukturellen Rahmenbedingungen entsprechend zu st&#228;rken. </Pgraph><Pgraph>Dar&#252;ber hinaus entspricht die mit Kultureller Kompetenz und Global Health verbundene Internationalit&#228;t der Lebenswelt und Lebensplanung vieler Studierender. Auch ohne eine dauerhafte Berufst&#228;tigkeit im Ausland anzustreben, suchen viele Studierende nach M&#246;glichkeiten, ihre sozialen, kulturellen und oft auch humanit&#228;ren Interessen und Kompetenzen im Studium und sp&#228;ter im &#228;rztlichen Berufsalltag pflegen und weiter entwickeln zu k&#246;nnen. Dem wird durch eine verst&#228;rkte Integration der Thematik ins Studium Rechnung getragen.</Pgraph><Pgraph>Der Ausschuss steht als Ansprechpartner f&#252;r Fragen und Anregungen gerne zur Verf&#252;gung.  </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Notes">
      <MainHeadline>Notes</MainHeadline><Pgraph>This is the English translation of the article originally written in German.  </Pgraph><Pgraph>The references have been compiled by the committee as a list of publications relevant to this position paper. This selection intends by no means to be an exhaustive one.</Pgraph><Pgraph>The position paper was accepted by the GMA executive board on June 11, 2018.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Anmerkungen">
      <MainHeadline>Anmerkungen</MainHeadline><Pgraph>Als Referenzen sind aus Sicht des Ausschusses f&#252;r das Positionspapier relevante Publikationen aufgef&#252;hrt. Die Auswahl erhebt keinen Anspruch auf Vollst&#228;ndigkeit. </Pgraph><Pgraph>Das Positionspapier wurde dem GMA-Vorstand vorgelegt und von diesem am 11.06.2018 verabschiedet. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Competing interests">
      <MainHeadline>Competing interests</MainHeadline><Pgraph>The authors declare that they have no competing interests. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Interessenkonflikt">
      <MainHeadline>Interessenkonflikt</MainHeadline><Pgraph>Die Autoren erkl&#228;ren, dass sie keine Interessenkonflikte im Zusammenhang mit diesem Artikel haben.</Pgraph></TextBlock>
    <References linked="yes">
      <Reference refNo="1">
        <RefAuthor>BAMF</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2018</RefYear>
        <RefBookTitle>Aktuelle Zahlen zu Asyl (04&#47;2018)</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>BAMF. Aktuelle Zahlen zu Asyl (04&#47;2018). N&#252;rnberg: BAMF; 2018. Zug&#228;nglich unter&#47;available from: http:&#47;&#47;www.bamf.de&#47;SharedDocs&#47;Anlagen&#47;DE&#47;Downloads&#47;Infothek&#47;Statistik&#47;Asyl&#47;aktuelle-zahlen-zu-asyl-april-2018.html;jsessionid&#61;FE8E0F51C154FFBEBA04417B843B4765.2&#95;cid294&#63;nn&#61;1694460</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;www.bamf.de&#47;SharedDocs&#47;Anlagen&#47;DE&#47;Downloads&#47;Infothek&#47;Statistik&#47;Asyl&#47;aktuelle-zahlen-zu-asyl-april-2018.html;jsessionid&#61;FE8E0F51C154FFBEBA04417B843B4765.2&#95;cid294&#63;nn&#61;1694460</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="2">
        <RefAuthor>Bozorgmehr K</RefAuthor>
        <RefAuthor>Last K</RefAuthor>
        <RefAuthor>M&#252;ller AD</RefAuthor>
        <RefAuthor>Schubert K</RefAuthor>
        <RefTitle>Lehre am Puls der Zeit - Global Health in der Medizinischen Ausbildung: Positionen, Lernziele und methodische Empfehlungen</RefTitle>
        <RefYear>2009</RefYear>
        <RefJournal>GMS Z Med Ausbild</RefJournal>
        <RefPage>Doc20</RefPage>
        <RefTotal>Bozorgmehr K, Last K, M&#252;ller AD, Schubert K. Lehre am Puls der Zeit - Global Health in der Medizinischen Ausbildung: Positionen, Lernziele und methodische Empfehlungen. GMS Z Med Ausbild. 2009;26(2):Doc20. DOI: 10.3205&#47;zma000612</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.3205&#47;zma000612</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="3">
        <RefAuthor>Napier AD</RefAuthor>
        <RefAuthor>Ancarno C</RefAuthor>
        <RefAuthor>Butler B</RefAuthor>
        <RefAuthor>Calabrese J</RefAuthor>
        <RefAuthor>Chater A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Chatterjee H</RefAuthor>
        <RefAuthor>Guesnet F</RefAuthor>
        <RefAuthor>lHorne R</RefAuthor>
        <RefAuthor>Jacyna S</RefAuthor>
        <RefAuthor>Jadhav S</RefAuthor>
        <RefAuthor>Macdonald A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Neuendorf U</RefAuthor>
        <RefAuthor>Parkhurst A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Reynolds R</RefAuthor>
        <RefAuthor>Scambler G</RefAuthor>
        <RefAuthor>Shamdasani S</RefAuthor>
        <RefAuthor>Smith SZ</RefAuthor>
        <RefAuthor>Stougaard-Nielsen J</RefAuthor>
        <RefAuthor>Thomson L</RefAuthor>
        <RefAuthor>Tyler N</RefAuthor>
        <RefAuthor>Volkmann AM</RefAuthor>
        <RefAuthor>Walker T</RefAuthor>
        <RefAuthor>Watson J</RefAuthor>
        <RefAuthor>Williams AC</RefAuthor>
        <RefAuthor>Willott C</RefAuthor>
        <RefAuthor>Wilson J</RefAuthor>
        <RefAuthor>Woolf K</RefAuthor>
        <RefTitle>Culture and health</RefTitle>
        <RefYear>2014</RefYear>
        <RefJournal>Lancet</RefJournal>
        <RefPage>1607-1039</RefPage>
        <RefTotal>Napier AD, Ancarno C, Butler B, Calabrese J, Chater A, Chatterjee H, Guesnet F, lHorne R, Jacyna S, Jadhav S, Macdonald A, Neuendorf U, Parkhurst A, Reynolds R, Scambler G, Shamdasani S, Smith SZ, Stougaard-Nielsen J, Thomson L, Tyler N, Volkmann AM, Walker T, Watson J, Williams AC, Willott C, Wilson J, Woolf K. Culture and health. Lancet. 2014;384(9954):1607-1039. DOI: 10.1016&#47;S0140-6736(14)61603-2</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1016&#47;S0140-6736(14)61603-2</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="4">
        <RefAuthor>Leopoldina</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2015</RefYear>
        <RefBookTitle>Public Health in Deutschland: Strukturen, Entwicklungen und globale Herausforderungen. Schriftenreihe zur wissenschaftsbasierten Politikberatung</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Leopoldina. Public Health in Deutschland: Strukturen, Entwicklungen und globale Herausforderungen; &#91;Stellungnahme&#93;. Schriftenreihe zur wissenschaftsbasierten Politikberatung. Halle (Saale): Dt. Akad. der Naturforscher Leopoldina; 2015.</RefTotal>
      </Reference>
      <Reference refNo="5">
        <RefAuthor>HRK</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2017</RefYear>
        <RefBookTitle>Zur Internationalisierung der Curricula: Empfehlung der HRK-Mitgliederversammlung vom 9.5.2017</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>HRK. Zur Internationalisierung der Curricula: Empfehlung der HRK-Mitgliederversammlung vom 9.5.2017. Bonn: HRK; 2017. Zug&#228;nglich unter&#47;avialalble from: https:&#47;&#47;www.hrk.de&#47;positionen&#47;beschluss&#47;detail&#47;zur-internationalisierung-der-curricula&#47;</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;www.hrk.de&#47;positionen&#47;beschluss&#47;detail&#47;zur-internationalisierung-der-curricula&#47;</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="6">
        <RefAuthor>Knipper M</RefAuthor>
        <RefAuthor>Putz R</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2017</RefYear>
        <RefBookTitle>Internationalisierung der Curricula in der Medizin: Die Internationalisierung der Curricula aus der Perspektive der Fachdisziplinen</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Knipper M, Putz R. Internationalisierung der Curricula in der Medizin: Die Internationalisierung der Curricula aus der Perspektive der Fachdisziplinen. Bonn: HRK; 2017.</RefTotal>
      </Reference>
      <Reference refNo="7">
        <RefAuthor>Kopp IB</RefAuthor>
        <RefAuthor>Selbmann H</RefAuthor>
        <RefAuthor>Koller M</RefAuthor>
        <RefTitle>Konsensusfindung in evidenzbasierten Leitlinien &#8211; vom Mythos zur rationalen Strategie</RefTitle>
        <RefYear>2007</RefYear>
        <RefJournal>Z Arztl Fortbild Qual Gesundheitswes</RefJournal>
        <RefPage>89-95</RefPage>
        <RefTotal>Kopp IB, Selbmann H, Koller M. Konsensusfindung in evidenzbasierten Leitlinien &#8211; vom Mythos zur rationalen Strategie. Z Arztl Fortbild Qual Gesundheitswes. 2007;101(2):89-95. DOI: 10.1016&#47;j.zgesun.2007.01.002</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1016&#47;j.zgesun.2007.01.002</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="8">
        <RefAuthor>Althaus F</RefAuthor>
        <RefAuthor>Hudelson P</RefAuthor>
        <RefAuthor>Domenig D</RefAuthor>
        <RefAuthor>Green AR</RefAuthor>
        <RefAuthor>Bodemann P</RefAuthor>
        <RefTitle>Transkulturelle Kompetenz in der medizinischen Praxis</RefTitle>
        <RefYear>2010</RefYear>
        <RefJournal>Swiss Med Forum</RefJournal>
        <RefPage>79-83</RefPage>
        <RefTotal>Althaus F, Hudelson P, Domenig D, Green AR, Bodemann P. Transkulturelle Kompetenz in der medizinischen Praxis. Swiss Med Forum. 2010;10(5):79-83. DOI: 10.4414&#47;smf.2010.07077</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.4414&#47;smf.2010.07077</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="9">
        <RefAuthor>M&#246;sko M</RefAuthor>
        <RefAuthor>Gil-Martinez F</RefAuthor>
        <RefAuthor>Schulz H</RefAuthor>
        <RefTitle>Cross-cultural opening in German outpatient mental healthcare service: an exploratory study of structural and procedural aspects</RefTitle>
        <RefYear>2013</RefYear>
        <RefJournal>Clin Psychol Psychother</RefJournal>
        <RefPage>434-446</RefPage>
        <RefTotal>M&#246;sko M, Gil-Martinez F, Schulz H. Cross-cultural opening in German outpatient mental healthcare service: an exploratory study of structural and procedural aspects. Clin Psychol Psychother. 2013;20(5):434-446. DOI: 10.1002&#47;cpp.1785</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1002&#47;cpp.1785</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="10">
        <RefAuthor>Peters T</RefAuthor>
        <RefAuthor>Gr&#252;tzmann T</RefAuthor>
        <RefAuthor>Bruchhausen W</RefAuthor>
        <RefAuthor>Coors M</RefAuthor>
        <RefAuthor>Jacobs F</RefAuthor>
        <RefAuthor>Kaelin L</RefAuthor>
        <RefAuthor>Knipper M</RefAuthor>
        <RefAuthor>Kressing F</RefAuthor>
        <RefAuthor>Neitzke G</RefAuthor>
        <RefTitle>Grunds&#228;tze zum Umgang mit Interkulturalit&#228;t in Einrichtungen des Gesundheitswesens</RefTitle>
        <RefYear>2014</RefYear>
        <RefJournal>Ethik Med</RefJournal>
        <RefPage>65-75</RefPage>
        <RefTotal>Peters T, Gr&#252;tzmann T, Bruchhausen W, Coors M, Jacobs F, Kaelin L, Knipper M, Kressing F, Neitzke G. Grunds&#228;tze zum Umgang mit Interkulturalit&#228;t in Einrichtungen des Gesundheitswesens. Ethik Med. 2014;26(1):65-75. DOI: 10.1007&#47;s00481-013-0289-x</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1007&#47;s00481-013-0289-x</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="11">
        <RefAuthor>Gie&#223;elmann K</RefAuthor>
        <RefTitle>Kulturelle Kompetenz: Verst&#228;ndigen hei&#223;t nicht Verstehen. Themen der Zeit</RefTitle>
        <RefYear>2016</RefYear>
        <RefJournal>Dtsch &#196;rztebl</RefJournal>
        <RefPage>A-2198</RefPage>
        <RefTotal>Gie&#223;elmann K. Kulturelle Kompetenz: Verst&#228;ndigen hei&#223;t nicht Verstehen. Themen der Zeit. Dtsch &#196;rztebl. 2016;113(48):A-2198. Zug&#228;nglich unter&#47;available from: https:&#47;&#47;www.aerzteblatt.de&#47;pdf.asp&#63;id&#61;184343</RefTotal>
        <RefLink>https:&#47;&#47;www.aerzteblatt.de&#47;pdf.asp&#63;id&#61;184343</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="12">
        <RefAuthor>Bozorgmehr K</RefAuthor>
        <RefAuthor>Menzel-Severing J</RefAuthor>
        <RefAuthor>Schubert K</RefAuthor>
        <RefAuthor>Tinnemann P</RefAuthor>
        <RefTitle>Global Health Education: a cross-sectional study among German medical students to identify needs, deficits and potential benefits (Part 2 of 2: Knowledge gaps and potential benefits)</RefTitle>
        <RefYear>2010</RefYear>
        <RefJournal>BMC Med Educ</RefJournal>
        <RefPage>67</RefPage>
        <RefTotal>Bozorgmehr K, Menzel-Severing J, Schubert K, Tinnemann P. Global Health Education: a cross-sectional study among German medical students to identify needs, deficits and potential benefits (Part 2 of 2: Knowledge gaps and potential benefits). BMC Med Educ. 2010;10:67. DOI: 10.1186&#47;1472-6920-10-67</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1186&#47;1472-6920-10-67</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="13">
        <RefAuthor>Bozorgmehr K</RefAuthor>
        <RefAuthor>Schubert K</RefAuthor>
        <RefAuthor>Menzel-Severing J</RefAuthor>
        <RefAuthor>Tinnemann P</RefAuthor>
        <RefTitle>Global Health Education: a cross-sectional study among German medical students to identify needs, deficits and potential benefits (Part 1 of 2: Mobility patterns &#38; educational needs and demands)</RefTitle>
        <RefYear>2010</RefYear>
        <RefJournal>BMC Med Educ</RefJournal>
        <RefPage>66</RefPage>
        <RefTotal>Bozorgmehr K, Schubert K, Menzel-Severing J, Tinnemann P. Global Health Education: a cross-sectional study among German medical students to identify needs, deficits and potential benefits (Part 1 of 2: Mobility patterns &#38; educational needs and demands). BMC Med Educ. 2010;10:66. DOI: 10.1186&#47;1472-6920-10-66</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1186&#47;1472-6920-10-66</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="14">
        <RefAuthor>Stutz A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Green W</RefAuthor>
        <RefAuthor>McAllister L</RefAuthor>
        <RefAuthor>Eley D</RefAuthor>
        <RefTitle>Preparing Medical Graduates for an Interconnected World: Current Practices and Future Possibilities for Internationalizing the Medical Curriculum in Different Contexts</RefTitle>
        <RefYear>2015</RefYear>
        <RefJournal>J Stud Intern Educ</RefJournal>
        <RefPage>28-45</RefPage>
        <RefTotal>Stutz A, Green W, McAllister L, Eley D. Preparing Medical Graduates for an Interconnected World: Current Practices and Future Possibilities for Internationalizing the Medical Curriculum in Different Contexts. J Stud Intern Educ. 2015;19(1):28-45. DOI: 10.1177&#47;1028315314536991</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1177&#47;1028315314536991</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="15">
        <RefAuthor>Knipper M</RefAuthor>
        <RefAuthor>Baumann A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Hofstetter C</RefAuthor>
        <RefAuthor>Korte R</RefAuthor>
        <RefAuthor>Krawinkel M</RefAuthor>
        <RefTitle>Internationalizing Medical Education: The Special Track Curriculum &#39;Global Health&#39; at Justus Liebig University Giessen</RefTitle>
        <RefYear>2015</RefYear>
        <RefJournal>GMS Z Med Ausbild</RefJournal>
        <RefPage>Doc52</RefPage>
        <RefTotal>Knipper M, Baumann A, Hofstetter C, Korte R, Krawinkel M. Internationalizing Medical Education: The Special Track Curriculum &#39;Global Health&#39; at Justus Liebig University Giessen. GMS Z Med Ausbild. 2015;32(5):Doc52. DOI: 10.3205&#47;zma000994</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.3205&#47;zma000994</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="16">
        <RefAuthor>UAEM</RefAuthor>
        <RefAuthor>bvmd</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear></RefYear>
        <RefBookTitle>Global Health Hochschulranking: Wie schneidet deine Uni ab&#63;</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>UAEM, bvmd &#91;homepage on the Internet&#93;. Global Health Hochschulranking: Wie schneidet deine Uni ab&#63; Zug&#228;nglich unter&#47;available from: http:&#47;&#47;www.globale-gesundheit.de</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;www.globale-gesundheit.de</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="17">
        <RefAuthor>Kaffes I</RefAuthor>
        <RefAuthor>Moser F</RefAuthor>
        <RefAuthor>Pham M</RefAuthor>
        <RefAuthor>Oetjen A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Fehling M</RefAuthor>
        <RefTitle>Global health education in Germany: an analysis of current capacity, needs and barriers</RefTitle>
        <RefYear>2016</RefYear>
        <RefJournal>BMC Med Educ</RefJournal>
        <RefPage>304</RefPage>
        <RefTotal>Kaffes I, Moser F, Pham M, Oetjen A, Fehling M. Global health education in Germany: an analysis of current capacity, needs and barriers. BMC Med Educ. 2016;16(1):304. DOI: 10.1186&#47;s12909-016-0814-y</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1186&#47;s12909-016-0814-y</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="18">
        <RefAuthor>Kickbusch I</RefAuthor>
        <RefAuthor>Franz C</RefAuthor>
        <RefAuthor>Holzscheiter A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Hunger I</RefAuthor>
        <RefAuthor>Jahn A</RefAuthor>
        <RefAuthor>K&#246;hler C</RefAuthor>
        <RefAuthor>Raszum O</RefAuthor>
        <RefAuthor>Schmidt JO</RefAuthor>
        <RefTitle>Germany&#39;s expanding role in global health</RefTitle>
        <RefYear>2017</RefYear>
        <RefJournal>Lancet</RefJournal>
        <RefPage>898-912</RefPage>
        <RefTotal>Kickbusch I, Franz C, Holzscheiter A, Hunger I, Jahn A, K&#246;hler C, Raszum O, Schmidt JO. Germany&#39;s expanding role in global health. Lancet. 2017;390(10097):898-912. DOI: 10.1016&#47;S0140-6736(17)31460-5</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1016&#47;S0140-6736(17)31460-5</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="19">
        <RefAuthor>Gabrysch S</RefAuthor>
        <RefAuthor>Jaehn P</RefAuthor>
        <RefTitle>Germany must invest in its global health academic workforce</RefTitle>
        <RefYear>2018</RefYear>
        <RefJournal>Lancet</RefJournal>
        <RefPage>656-657</RefPage>
        <RefTotal>Gabrysch S, Jaehn P. Germany must invest in its global health academic workforce. Lancet. 2018;391(10121):656-657. DOI: 10.1016&#47;S0140-6736(18)30247-2</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1016&#47;S0140-6736(18)30247-2</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="20">
        <RefAuthor>Betancourt JR</RefAuthor>
        <RefTitle>Cultural competence and medical education: many names, many perspectives, one goal</RefTitle>
        <RefYear>2006</RefYear>
        <RefJournal>Acad Med</RefJournal>
        <RefPage>499-501</RefPage>
        <RefTotal>Betancourt JR. Cultural competence and medical education: many names, many perspectives, one goal. Acad Med. 2006;81(6):499-501. DOI: 10.1097&#47;01.ACM.0000225211.77088.cb</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1097&#47;01.ACM.0000225211.77088.cb</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="21">
        <RefAuthor>Kleinman A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Benson P</RefAuthor>
        <RefTitle>Anthropology in the clinic: the problem of cultural competency and how to fix it</RefTitle>
        <RefYear>2006</RefYear>
        <RefJournal>PLoS Med</RefJournal>
        <RefPage>e294</RefPage>
        <RefTotal>Kleinman A, Benson P. Anthropology in the clinic: the problem of cultural competency and how to fix it. PLoS Med. 2006;3(10):e294. DOI: 10.1371&#47;journal.pmed.0030294</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1371&#47;journal.pmed.0030294</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="22">
        <RefAuthor>Gregg J</RefAuthor>
        <RefAuthor>Saha S</RefAuthor>
        <RefTitle>Losing culture on the way to competence: the use and misuse of culture in medical education</RefTitle>
        <RefYear>2006</RefYear>
        <RefJournal>Acad Med</RefJournal>
        <RefPage>542-547</RefPage>
        <RefTotal>Gregg J, Saha S. Losing culture on the way to competence: the use and misuse of culture in medical education. Acad Med. 2006;81(6):542-547. DOI: 10.1097&#47;01.ACM.0000225218.15207.30</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1097&#47;01.ACM.0000225218.15207.30</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="23">
        <RefAuthor>Kumagai AK</RefAuthor>
        <RefAuthor>Lypson ML</RefAuthor>
        <RefTitle>Beyond cultural competence: critical consciousness, social justice, and multicultural education</RefTitle>
        <RefYear>2009</RefYear>
        <RefJournal>Acad Med</RefJournal>
        <RefPage>782-787</RefPage>
        <RefTotal>Kumagai AK, Lypson ML. Beyond cultural competence: critical consciousness, social justice, and multicultural education. Acad Med. 2009;84(6):782-787. DOI: 10.1097&#47;ACM.0b013e3181a42398</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1097&#47;ACM.0b013e3181a42398</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="24">
        <RefAuthor>Dogra N</RefAuthor>
        <RefAuthor>Reitmanova S</RefAuthor>
        <RefAuthor>Carter-Pokras O</RefAuthor>
        <RefTitle>Teaching cultural diversity: current status in U.K., U.S., and Canadian medical schools</RefTitle>
        <RefYear>2010</RefYear>
        <RefJournal>J Gen Int Med</RefJournal>
        <RefPage>S164-168</RefPage>
        <RefTotal>Dogra N, Reitmanova S, Carter-Pokras O. Teaching cultural diversity: current status in U.K., U.S., and Canadian medical schools. J Gen Int Med. 2010;25(Suppl 2):S164-168. DOI: 10.1007&#47;s11606-009-1202-7</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1007&#47;s11606-009-1202-7</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="25">
        <RefAuthor>Kirmayer LJ</RefAuthor>
        <RefTitle>Rethinking cultural competence</RefTitle>
        <RefYear>2012</RefYear>
        <RefJournal>Transcult Psych</RefJournal>
        <RefPage>149-164</RefPage>
        <RefTotal>Kirmayer LJ. Rethinking cultural competence. Transcult Psych. 2012;49(2):149-164. DOI: 10.1177&#47;1363461512444673</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1177&#47;1363461512444673</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="26">
        <RefAuthor>Willen SS</RefAuthor>
        <RefAuthor>Carpenter-Song E</RefAuthor>
        <RefTitle>Cultural competence in action: &#34;lifting the hood&#34; on four case studies in medical education</RefTitle>
        <RefYear>2013</RefYear>
        <RefJournal>Cult Med Psych</RefJournal>
        <RefPage>241-252</RefPage>
        <RefTotal>Willen SS, Carpenter-Song E. Cultural competence in action: &#34;lifting the hood&#34; on four case studies in medical education. Cult Med Psych. 2013;37(2):241-252. DOI: 10.1007&#47;s11013-013-9319-x</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1007&#47;s11013-013-9319-x</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="27">
        <RefAuthor>Willen SS</RefAuthor>
        <RefTitle>Confronting a &#34;big huge gaping wound&#34;: emotion and anxiety in a cultural sensitivity course for psychiatry residents</RefTitle>
        <RefYear>2013</RefYear>
        <RefJournal>Cult Med Psych</RefJournal>
        <RefPage>253-279</RefPage>
        <RefTotal>Willen SS. Confronting a &#34;big huge gaping wound&#34;: emotion and anxiety in a cultural sensitivity course for psychiatry residents. Cult Med Psych. 2013;37(2):253-279. DOI: 10.1007&#47;s11013-013-9310-6</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1007&#47;s11013-013-9310-6</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="28">
        <RefAuthor>Metzl JM</RefAuthor>
        <RefAuthor>Hansen H</RefAuthor>
        <RefTitle>Structural competency: theorizing a new medical engagement with stigma and inequality</RefTitle>
        <RefYear>2014</RefYear>
        <RefJournal>Soc Sci Med</RefJournal>
        <RefPage>126-133</RefPage>
        <RefTotal>Metzl JM, Hansen H. Structural competency: theorizing a new medical engagement with stigma and inequality. Soc Sci Med. 2014;103:126-133. DOI: 10.1016&#47;j.socscimed.2013.06.032</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1016&#47;j.socscimed.2013.06.032</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="29">
        <RefAuthor>Bischoff A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Chiarenza A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Loutan L</RefAuthor>
        <RefTitle>&#34;Migrant-friendly hospitals&#34;: a European initiative in an age of increasing mobility</RefTitle>
        <RefYear>2009</RefYear>
        <RefJournal>World Hosp Health Serv</RefJournal>
        <RefPage>7-9</RefPage>
        <RefTotal>Bischoff A, Chiarenza A, Loutan L. &#34;Migrant-friendly hospitals&#34;: a European initiative in an age of increasing mobility. World Hosp Health Serv. 2009;45(3):7-9.</RefTotal>
      </Reference>
      <Reference refNo="30">
        <RefAuthor>Sargent C</RefAuthor>
        <RefAuthor>Larchanche S</RefAuthor>
        <RefTitle>The construction of &#34;cultural difference&#34; and its therapeutic significance in immigrant mental health services in France</RefTitle>
        <RefYear>2009</RefYear>
        <RefJournal>Cult Med Psych</RefJournal>
        <RefPage>2-20</RefPage>
        <RefTotal>Sargent C, Larchanche S. The construction of &#34;cultural difference&#34; and its therapeutic significance in immigrant mental health services in France. Cult Med Psych. 2009;33(1):2-20. DOI: 10.1007&#47;s11013-008-9115-1</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1007&#47;s11013-008-9115-1</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="31">
        <RefAuthor>Seeleman C</RefAuthor>
        <RefAuthor>Suurmond J</RefAuthor>
        <RefAuthor>Stronks K</RefAuthor>
        <RefTitle>Cultural competence: a conceptual framework for teaching and learning</RefTitle>
        <RefYear>2009</RefYear>
        <RefJournal>Med Educ</RefJournal>
        <RefPage>229-237</RefPage>
        <RefTotal>Seeleman C, Suurmond J, Stronks K. Cultural competence: a conceptual framework for teaching and learning. Med Educ. 2009;43(3):229-237. DOI: 10.1111&#47;j.1365-2923.2008.03269.x</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1111&#47;j.1365-2923.2008.03269.x</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="32">
        <RefAuthor>Knipper M</RefAuthor>
        <RefAuthor>Seeleman C</RefAuthor>
        <RefAuthor>Essink-Bot M</RefAuthor>
        <RefTitle>How should ethnic diversity be represented in medical curricula&#63; A plea for systematic training in cultural competence</RefTitle>
        <RefYear>2010</RefYear>
        <RefJournal>GMS Z Med Ausbild</RefJournal>
        <RefPage>Doc26</RefPage>
        <RefTotal>Knipper M, Seeleman C, Essink-Bot M. How should ethnic diversity be represented in medical curricula&#63; A plea for systematic training in cultural competence. GMS Z Med Ausbild. 2010;27(2):Doc26. DOI: 10.3205&#47;zma000663</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.3205&#47;zma000663</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="33">
        <RefAuthor>Seeleman C</RefAuthor>
        <RefAuthor>Essink-Bot M</RefAuthor>
        <RefAuthor>Stronks K</RefAuthor>
        <RefAuthor>Ingleby D</RefAuthor>
        <RefTitle>How should health service organizations respond to diversity&#63; A content analysis of six approaches</RefTitle>
        <RefYear>2015</RefYear>
        <RefJournal>BMC Health Serv Res</RefJournal>
        <RefPage>510</RefPage>
        <RefTotal>Seeleman C, Essink-Bot M, Stronks K, Ingleby D. How should health service organizations respond to diversity&#63; A content analysis of six approaches. BMC Health Serv Res. 2015;15:510. DOI: 10.1186&#47;s12913-015-1159-7</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1186&#47;s12913-015-1159-7</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="34">
        <RefAuthor>Sorensen J</RefAuthor>
        <RefAuthor>Norredam M</RefAuthor>
        <RefAuthor>Dogra N</RefAuthor>
        <RefAuthor>Essink-Bot M</RefAuthor>
        <RefAuthor>Suurmond J</RefAuthor>
        <RefAuthor>Krasnik A</RefAuthor>
        <RefTitle>Enhancing cultural competence in medical education</RefTitle>
        <RefYear>2017</RefYear>
        <RefJournal>Intern J Med Educ</RefJournal>
        <RefPage>28-30</RefPage>
        <RefTotal>Sorensen J, Norredam M, Dogra N, Essink-Bot M, Suurmond J, Krasnik A. Enhancing cultural competence in medical education. Intern J Med Educ. 2017;8:28-30. DOI: 10.5116&#47;ijme.587a.0333</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.5116&#47;ijme.587a.0333</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="35">
        <RefAuthor>Hordijk R</RefAuthor>
        <RefAuthor>Hendrickx K</RefAuthor>
        <RefAuthor>Lanting K</RefAuthor>
        <RefAuthor>MacFarlane A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Muntinga M</RefAuthor>
        <RefAuthor>Suurmond J</RefAuthor>
        <RefTitle>Defining a framework for medical teachers&#39; competencies to teach ethnic and cultural diversity: Results of a European Delphi study</RefTitle>
        <RefYear>2018</RefYear>
        <RefJournal>Med Teach</RefJournal>
        <RefPage>1-7</RefPage>
        <RefTotal>Hordijk R, Hendrickx K, Lanting K, MacFarlane A, Muntinga M, Suurmond J. Defining a framework for medical teachers&#39; competencies to teach ethnic and cultural diversity: Results of a European Delphi study. Med Teach. 2018:1-7. DOI: 10.1080&#47;0142159X.2018.1439160</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1080&#47;0142159X.2018.1439160</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="36">
        <RefAuthor>Aragaw A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Yigzaw T</RefAuthor>
        <RefAuthor>Tetemke D</RefAuthor>
        <RefAuthor>G&#47;Amlak W</RefAuthor>
        <RefTitle>Cultural Competence among Maternal Healthcare Providers in Bahir Dar City Administration, Northwest Ethiopia: Cross sectional Study</RefTitle>
        <RefYear>2015</RefYear>
        <RefJournal>BMC Pregnancy Childbirth</RefJournal>
        <RefPage>227</RefPage>
        <RefTotal>Aragaw A, Yigzaw T, Tetemke D, G&#47;Amlak W. Cultural Competence among Maternal Healthcare Providers in Bahir Dar City Administration, Northwest Ethiopia: Cross sectional Study. BMC Pregnancy Childbirth. 2015;15:227. DOI: 10.1186&#47;s12884-015-0643-8</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1186&#47;s12884-015-0643-8</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="37">
        <RefAuthor>Hsieh J</RefAuthor>
        <RefAuthor>Hsu M</RefAuthor>
        <RefAuthor>Wang Y</RefAuthor>
        <RefTitle>An anthropological approach to teach and evaluate cultural competence in medical students - the application of mini-ethnography in medical history taking</RefTitle>
        <RefYear>2016</RefYear>
        <RefJournal>Med Educ Online</RefJournal>
        <RefPage>32561</RefPage>
        <RefTotal>Hsieh J, Hsu M, Wang Y. An anthropological approach to teach and evaluate cultural competence in medical students - the application of mini-ethnography in medical history taking. Med Educ Online. 2016;21:32561. DOI: 10.3402&#47;meo.v21.32561</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.3402&#47;meo.v21.32561</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="38">
        <RefAuthor>Drain PK</RefAuthor>
        <RefAuthor>Primack A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Hunt DD</RefAuthor>
        <RefAuthor>Fawzi WW</RefAuthor>
        <RefAuthor>Holmes KK</RefAuthor>
        <RefAuthor>Gardner P</RefAuthor>
        <RefTitle>Global health in medical education: a call for more training and opportunities</RefTitle>
        <RefYear>2007</RefYear>
        <RefJournal>Acad Med</RefJournal>
        <RefPage>226-230</RefPage>
        <RefTotal>Drain PK, Primack A, Hunt DD, Fawzi WW, Holmes KK, Gardner P. Global health in medical education: a call for more training and opportunities. Acad Med. 2007;82(3):226-230. DOI: 10.1097&#47;ACM.0b013e3180305cf9</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1097&#47;ACM.0b013e3180305cf9</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="39">
        <RefAuthor>Frenk J</RefAuthor>
        <RefAuthor>Chen L</RefAuthor>
        <RefAuthor>Bhutta ZA</RefAuthor>
        <RefAuthor>Cohen J</RefAuthor>
        <RefAuthor>Crisp N</RefAuthor>
        <RefAuthor>Evans T</RefAuthor>
        <RefAuthor>Fineberg H</RefAuthor>
        <RefAuthor>Garcia P</RefAuthor>
        <RefAuthor>Ke Y</RefAuthor>
        <RefAuthor>Kelley P</RefAuthor>
        <RefAuthor>Kistnasamy B</RefAuthor>
        <RefAuthor>Meleis A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Neylor D</RefAuthor>
        <RefAuthor>Pablos-Mendez A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Reddy S</RefAuthor>
        <RefAuthor>Scrimshaw S</RefAuthor>
        <RefAuthor>Sepulveda J</RefAuthor>
        <RefAuthor>Serwadda D</RefAuthor>
        <RefAuthor>Zurayk H</RefAuthor>
        <RefTitle>Health professionals for a new century: Transforming education to strengthen health systems in an interdependent world</RefTitle>
        <RefYear>2010</RefYear>
        <RefJournal>Lancet</RefJournal>
        <RefPage>1923-1958</RefPage>
        <RefTotal>Frenk J, Chen L, Bhutta ZA, Cohen J, Crisp N, Evans T, Fineberg H, Garcia P, Ke Y, Kelley P, Kistnasamy B, Meleis A, Neylor D, Pablos-Mendez A, Reddy S, Scrimshaw S, Sepulveda J, Serwadda D, Zurayk H. Health professionals for a new century: Transforming education to strengthen health systems in an interdependent world. Lancet. 2010;376(9756):1923-1958. DOI: 10.1016&#47;S0140-6736(10)61854-5</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1016&#47;S0140-6736(10)61854-5</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="40">
        <RefAuthor>Hanson L</RefAuthor>
        <RefTitle>Global Citizenship, Global Health, and the Internationalization of Curriculum: A Study of Transformative Potential</RefTitle>
        <RefYear>2010</RefYear>
        <RefJournal>J Stud Intern Educ</RefJournal>
        <RefPage>70-88</RefPage>
        <RefTotal>Hanson L. Global Citizenship, Global Health, and the Internationalization of Curriculum: A Study of Transformative Potential. J Stud Intern Educ. 2010;14(1):70-88. DOI: 10.1177&#47;1028315308323207</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1177&#47;1028315308323207</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="41">
        <RefAuthor>Eaton DM</RefAuthor>
        <RefAuthor>Redmond A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Bax N</RefAuthor>
        <RefTitle>Training healthcare professionals for the future: internationalism and effective inclusion of global health training</RefTitle>
        <RefYear>2011</RefYear>
        <RefJournal>Med Teach</RefJournal>
        <RefPage>562-569</RefPage>
        <RefTotal>Eaton DM, Redmond A, Bax N. Training healthcare professionals for the future: internationalism and effective inclusion of global health training. Med Teach. 2011;33(7):562-569. DOI: 10.3109&#47;0142159X.2011.578470</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.3109&#47;0142159X.2011.578470</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="42">
        <RefAuthor>McKimm J</RefAuthor>
        <RefAuthor>McLean M</RefAuthor>
        <RefTitle>Developing a global health practitioner: time to act&#63;</RefTitle>
        <RefYear>2011</RefYear>
        <RefJournal>Med Teach</RefJournal>
        <RefPage>626-631</RefPage>
        <RefTotal>McKimm J, McLean M. Developing a global health practitioner: time to act&#63; Med Teach. 2011;33(8):626-631. DOI: 10.3109&#47;0142159X.2011.590245</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.3109&#47;0142159X.2011.590245</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="43">
        <RefAuthor>Rowson M</RefAuthor>
        <RefAuthor>Smith A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Hughes R</RefAuthor>
        <RefAuthor>Johnson O</RefAuthor>
        <RefAuthor>Maini A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Martin S</RefAuthor>
        <RefAuthor>Martineau F</RefAuthor>
        <RefAuthor>Miranda JJ</RefAuthor>
        <RefAuthor>Pollit V</RefAuthor>
        <RefAuthor>Wake R</RefAuthor>
        <RefAuthor>Willott C</RefAuthor>
        <RefAuthor>Yudkin JS</RefAuthor>
        <RefTitle>The evolution of global health teaching in undergraduate medical curricula</RefTitle>
        <RefYear>2012</RefYear>
        <RefJournal>Global Health</RefJournal>
        <RefPage>35</RefPage>
        <RefTotal>Rowson M, Smith A, Hughes R, Johnson O, Maini A, Martin S, Martineau F, Miranda JJ, Pollit V, Wake R, Willott C, Yudkin JS. The evolution of global health teaching in undergraduate medical curricula. Global Health. 2012;8:35. DOI: 10.1186&#47;1744-8603-8-35</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1186&#47;1744-8603-8-35</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="44">
        <RefAuthor>Johnson O</RefAuthor>
        <RefAuthor>Bailey SL</RefAuthor>
        <RefAuthor>Willott C</RefAuthor>
        <RefAuthor>Crocker-Buque T</RefAuthor>
        <RefAuthor>Jessop V</RefAuthor>
        <RefAuthor>Birch M</RefAuthor>
        <RefAuthor>Ward H</RefAuthor>
        <RefAuthor>Yudkin JS</RefAuthor>
        <RefAuthor> Global Health Learning Outcomes Working Group</RefAuthor>
        <RefTitle>Global health learning outcomes for medical students in the UK</RefTitle>
        <RefYear>2012</RefYear>
        <RefJournal>Lancet</RefJournal>
        <RefPage>2033-2035</RefPage>
        <RefTotal>Johnson O, Bailey SL, Willott C, Crocker-Buque T, Jessop V, Birch M, Ward H, Yudkin JS; Global Health Learning Outcomes Working Group. Global health learning outcomes for medical students in the UK. Lancet. 2012;379(9831):2033-2035. DOI: 10.1016&#47;S0140-6736(11)61582-1</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1016&#47;S0140-6736(11)61582-1</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="45">
        <RefAuthor>Watson J</RefAuthor>
        <RefAuthor>Shiner A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Pettigrew LM</RefAuthor>
        <RefAuthor>Irving G</RefAuthor>
        <RefTitle>Global health: time for full integration into GP education</RefTitle>
        <RefYear>2013</RefYear>
        <RefJournal>Br J Gen Pract</RefJournal>
        <RefPage>271-272</RefPage>
        <RefTotal>Watson J, Shiner A, Pettigrew LM, Irving G. Global health: time for full integration into GP education. Br J Gen Pract. 2013;63(610):271-272. DOI: 10.3399&#47;bjgp13X667358</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.3399&#47;bjgp13X667358</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="46">
        <RefAuthor>Khan OA</RefAuthor>
        <RefAuthor>Guerrant R</RefAuthor>
        <RefAuthor>Sanders J</RefAuthor>
        <RefAuthor>Carpenter C</RefAuthor>
        <RefAuthor>Spottswood M</RefAuthor>
        <RefAuthor>Jones DS</RefAuthor>
        <RefAuthor>O&#39;Callahan C</RefAuthor>
        <RefAuthor>Brewer TF</RefAuthor>
        <RefAuthor>Markuns JF</RefAuthor>
        <RefAuthor>Gillam S</RefAuthor>
        <RefAuthor>O&#39;Neill J</RefAuthor>
        <RefAuthor>Nathanson N</RefAuthor>
        <RefAuthor>Wright S</RefAuthor>
        <RefTitle>Global health education in U.S. medical schools</RefTitle>
        <RefYear>2013</RefYear>
        <RefJournal>BMC Med Educ</RefJournal>
        <RefPage>3</RefPage>
        <RefTotal>Khan OA, Guerrant R, Sanders J, Carpenter C, Spottswood M, Jones DS, O&#39;Callahan C, Brewer TF, Markuns JF, Gillam S, O&#39;Neill J, Nathanson N, Wright S. Global health education in U.S. medical schools. BMC Med Educ. 2013;13:3. DOI: 10.1186&#47;1472-6920-13-3</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1186&#47;1472-6920-13-3</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="47">
        <RefAuthor>Gopfert A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Mohamedbhai H</RefAuthor>
        <RefAuthor>Mise J</RefAuthor>
        <RefAuthor>Driessen A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Shakil A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Fitzmaurice A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Graham W</RefAuthor>
        <RefTitle>Do medical students want to learn about global health&#63;</RefTitle>
        <RefYear>2014</RefYear>
        <RefJournal>Global Health Action</RefJournal>
        <RefPage>23943</RefPage>
        <RefTotal>Gopfert A, Mohamedbhai H, Mise J, Driessen A, Shakil A, Fitzmaurice A, Graham W. Do medical students want to learn about global health&#63; Global Health Action. 2014;7:23943. DOI: 10.3402&#47;gha.v7.23943</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.3402&#47;gha.v7.23943</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="48">
        <RefAuthor>Koplan JP</RefAuthor>
        <RefAuthor>Bond TC</RefAuthor>
        <RefAuthor>Merson MH</RefAuthor>
        <RefAuthor>Reddy KS</RefAuthor>
        <RefAuthor>Rodriguez MH</RefAuthor>
        <RefAuthor>Sewankambo NK</RefAuthor>
        <RefAuthor>Wasserheit JN</RefAuthor>
        <RefAuthor> Consortrium of Universities for Global Health Executive Board</RefAuthor>
        <RefTitle>Towards a common definition of global health</RefTitle>
        <RefYear>2009</RefYear>
        <RefJournal>Lancet</RefJournal>
        <RefPage>1993-1995</RefPage>
        <RefTotal>Koplan JP, Bond TC, Merson MH, Reddy KS, Rodriguez MH, Sewankambo NK, Wasserheit JN; Consortrium of Universities for Global Health Executive Board. Towards a common definition of global health. Lancet. 2009;373(9679):1993-1995. DOI: 10.1016&#47;S0140-6736(09)60332-9</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1016&#47;S0140-6736(09)60332-9</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="49">
        <RefAuthor>Farmer P</RefAuthor>
        <RefAuthor>Kleinman A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Kim JY</RefAuthor>
        <RefAuthor>Basilico M</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2013</RefYear>
        <RefBookTitle>Reimagining global health: An introduction. California series in public anthropology</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Farmer P, Kleinman A, Kim JY, Basilico M. Reimagining global health: An introduction. California series in public anthropology, Vol 26. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press; 2013.</RefTotal>
      </Reference>
      <Reference refNo="50">
        <RefAuthor>UNCSECR</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2000</RefYear>
        <RefBookTitle>General Comment 14, the right to the highest attainable standard of health: UN Doc. E&#47;C.12&#47;2000&#47;4</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>UNCSECR. General Comment 14, the right to the highest attainable standard of health: UN Doc. E&#47;C.12&#47;2000&#47;4.; 2000.</RefTotal>
      </Reference>
      <Reference refNo="51">
        <RefAuthor>Frewer A</RefAuthor>
        <RefAuthor>Bielefeldt H</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2016</RefYear>
        <RefBookTitle>Das Menschenrecht auf Gesundheit: Normative Grundlagen und aktuelle Diskurse. Menschenrechte in der Medizin</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Frewer A, Bielefeldt H. Das Menschenrecht auf Gesundheit: Normative Grundlagen und aktuelle Diskurse. Menschenrechte in der Medizin, Band 1. Bielefeld: transcript Verlag; 2016.</RefTotal>
      </Reference>
      <Reference refNo="52">
        <RefAuthor>Yamin AE</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2016</RefYear>
        <RefBookTitle>Power, suffering, and the struggle for dignity: Human rights frameworks for health and why they matter. Pennsylvania studies in human rights</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Yamin AE. Power, suffering, and the struggle for dignity: Human rights frameworks for health and why they matter. Pennsylvania studies in human rights. Philadelphia: University of Pennsylvania Press; 2016. DOI: 10.9783&#47;9780812292190</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.9783&#47;9780812292190</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="53">
        <RefAuthor>Bozorgmehr K</RefAuthor>
        <RefTitle>Rethinking the &#39;global&#39; in global health: a dialectic approach</RefTitle>
        <RefYear>2010</RefYear>
        <RefJournal>Global Health</RefJournal>
        <RefPage>19</RefPage>
        <RefTotal>Bozorgmehr K. Rethinking the &#39;global&#39; in global health: a dialectic approach. Global Health. 2010;6:19. DOI: 10.1186&#47;1744-8603-6-19</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1186&#47;1744-8603-6-19</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="54">
        <RefAuthor>Knipper M</RefAuthor>
        <RefTitle>Global Health und das Menschenrecht auf Gesundheit. Perspektiven f&#252;r Kliniken im Kontext der &#34;Fl&#252;chtlingskrise&#34;</RefTitle>
        <RefYear>2017</RefYear>
        <RefBookTitle>Die kosmopolitische Klinik: Globalisierung und kultursensible Medizin. Jahrbuch Ethik in der Klinik (JEK)</RefBookTitle>
        <RefPage>93-111</RefPage>
        <RefTotal>Knipper M. Global Health und das Menschenrecht auf Gesundheit. Perspektiven f&#252;r Kliniken im Kontext der &#34;Fl&#252;chtlingskrise&#34;. In: Frewer A, Bergemann L, Kranz C, Ulrich HG (Hrsg). Die kosmopolitische Klinik: Globalisierung und kultursensible Medizin. Jahrbuch Ethik in der Klinik (JEK). Band 10. W&#252;rzburg: K&#246;nigshausen et Neumann; 2017. S.93-111.</RefTotal>
      </Reference>
      <Reference refNo="55">
        <RefAuthor>Kleinman A</RefAuthor>
        <RefTitle>Four social theories for global health</RefTitle>
        <RefYear>2010</RefYear>
        <RefJournal>Lancet</RefJournal>
        <RefPage>1518-1519</RefPage>
        <RefTotal>Kleinman A. Four social theories for global health. Lancet. 2010;375(9725):1518-1519. DOI: 10.1016&#47;S0140-6736(10)60646-0</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1016&#47;S0140-6736(10)60646-0</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="56">
        <RefAuthor>Good MD</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2011</RefYear>
        <RefBookTitle>Shattering culture: American medicine responds to cultural diversity</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Good MD. Shattering culture: American medicine responds to cultural diversity. New York: Russell Sage Foundation; 2011.</RefTotal>
      </Reference>
      <Reference refNo="57">
        <RefAuthor>Knipper M</RefAuthor>
        <RefTitle>Verstehen oder Stigmatisieren&#63;: Die Krux mit der &#34;Kultur&#34; in Medizin und Public Health</RefTitle>
        <RefYear>2015</RefYear>
        <RefJournal>Public Health Forum</RefJournal>
        <RefPage>78</RefPage>
        <RefTotal>Knipper M. Verstehen oder Stigmatisieren&#63;: Die Krux mit der &#34;Kultur&#34; in Medizin und Public Health. Public Health Forum. 2015;23(2):78. DOI: 10.1515&#47;pubhef-2015-0036</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1515&#47;pubhef-2015-0036</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="58">
        <RefAuthor>Napier AD</RefAuthor>
        <RefAuthor>Depledge M</RefAuthor>
        <RefAuthor>Knipper M</RefAuthor>
        <RefAuthor>Lovell R</RefAuthor>
        <RefAuthor>Ponarin E</RefAuthor>
        <RefAuthor>Sanabria E</RefAuthor>
        <RefAuthor>Thomas F</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2017</RefYear>
        <RefBookTitle>Culture matters: using a cultural contexts of health approach to enhance policy-making. Cultural Contexts of Health and Well-being, Policy brief, No. 1</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Napier AD, Depledge M, Knipper M, Lovell R, Ponarin E, Sanabria E, Thomas F. Culture matters: using a cultural contexts of health approach to enhance policy-making. Cultural Contexts of Health and Well-being, Policy brief, No. 1. Copenhagen: WHO; 2017.</RefTotal>
      </Reference>
      <Reference refNo="59">
        <RefAuthor>Coors M</RefAuthor>
        <RefAuthor>Gr&#252;tzmann T</RefAuthor>
        <RefAuthor>Peters T</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2014</RefYear>
        <RefBookTitle>Interkulturalit&#228;t und Ethik: Der Umgang mit Fremdheit in Medizin und Pflege. Edition Ethik</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Coors M, Gr&#252;tzmann T, Peters T. Interkulturalit&#228;t und Ethik: Der Umgang mit Fremdheit in Medizin und Pflege. 1 ed. Edition Ethik. G&#246;ttingen.: Edition Ruprecht; 2014.</RefTotal>
      </Reference>
      <Reference refNo="60">
        <RefAuthor>Domenig D</RefAuthor>
        <RefTitle>Das Konzept der transkulturellen Kompetenz</RefTitle>
        <RefYear>2007</RefYear>
        <RefBookTitle>Transkulturelle Kompetenz: Lehrbuch f&#252;r Pflege-, Gesundheits- und Sozialberufe, Pflegepraxis: Fachpflege</RefBookTitle>
        <RefPage>165-189</RefPage>
        <RefTotal>Domenig D. Das Konzept der transkulturellen Kompetenz. In: Domenig D (Hrsg). Transkulturelle Kompetenz: Lehrbuch f&#252;r Pflege-, Gesundheits- und Sozialberufe; &#91;Pflegeanamnese und -prozesskarte beiliegend&#93;. Pflegepraxis: Fachpflege. Bern: Verlag Hans Huber; 2007. S.165-189.</RefTotal>
      </Reference>
      <Reference refNo="61">
        <RefAuthor>Auernheimer G</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2008</RefYear>
        <RefBookTitle>Interkulturelle Kompetenz und p&#228;dagogische Professionalit&#228;t. Interkulturelle Studien, Bd. 13</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Auernheimer G. Interkulturelle Kompetenz und p&#228;dagogische Professionalit&#228;t. 2 ed. Interkulturelle Studien, Bd. 13. Wiesbaden: VS, Verl. f&#252;r Sozialwiss; 2008.</RefTotal>
      </Reference>
      <Reference refNo="62">
        <RefAuthor>Thomas A</RefAuthor>
        <RefTitle>Interkulturelle Handlungskompetenz - Schl&#252;sselkompetenz f&#252;r die moderne Arbeitswelt</RefTitle>
        <RefYear>2006</RefYear>
        <RefJournal>Arbeit</RefJournal>
        <RefPage>114-125</RefPage>
        <RefTotal>Thomas A. Interkulturelle Handlungskompetenz - Schl&#252;sselkompetenz f&#252;r die moderne Arbeitswelt. Arbeit. 2006;15(2):114-125. DOI: 10.1515&#47;arbeit-2006-0206</RefTotal>
        <RefLink>http:&#47;&#47;dx.doi.org&#47;10.1515&#47;arbeit-2006-0206</RefLink>
      </Reference>
      <Reference refNo="63">
        <RefAuthor>Machleidt W</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2011</RefYear>
        <RefBookTitle>Praxis der interkulturellen Psychiatrie und Psychotherapie: Migration und psychische Gesundheit</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Machleidt W. Praxis der interkulturellen Psychiatrie und Psychotherapie: Migration und psychische Gesundheit. M&#252;nchen: Elsevier, Urban &#38; Fischer; 2011.</RefTotal>
      </Reference>
      <Reference refNo="64">
        <RefAuthor>Drei&#223;ig V</RefAuthor>
        <RefTitle></RefTitle>
        <RefYear>2005</RefYear>
        <RefBookTitle>Interkulturelle Kommunikation im Krankenhaus: Eine Studie zur Interaktion zwischen Klinikpersonal und Patienten mit Migrationshintergrund</RefBookTitle>
        <RefPage></RefPage>
        <RefTotal>Drei&#223;ig V. Interkulturelle Kommunikation im Krankenhaus: Eine Studie zur Interaktion zwischen Klinikpersonal und Patienten mit Migrationshintergrund. Zugl.: K&#246;ln, Univ., Diss., 2005. Kultur und soziale Praxis. Bielefeld: transcript-Verl.; 2005.</RefTotal>
      </Reference>
    </References>
    <Media>
      <Tables>
        <NoOfTables>0</NoOfTables>
      </Tables>
      <Figures>
        <NoOfPictures>0</NoOfPictures>
      </Figures>
      <InlineFigures>
        <NoOfPictures>0</NoOfPictures>
      </InlineFigures>
      <Attachments>
        <Attachment>
          <MediaNo>1</MediaNo>
          <MediaID filename="zma001174.a1en.pdf" language="en" mimeType="application/pdf" origFilename="Attachment&#95;1.pdf" size="93146" url="">1en</MediaID>
          <MediaID filename="zma001174.a1de.pdf" language="de" mimeType="application/pdf" origFilename="Anhang&#95;1.pdf" size="95719" url="">1de</MediaID>
          <AttachmentTitle language="en">Questions for (decentralized) preparation of the Retreat
(virtual platform, March 2014)</AttachmentTitle>
          <AttachmentTitle language="de">Fragen zur (dezentralen) Vorbereitung der Klausurtagung
(&#8222;virtuelle Plattform&#8220;, M&#228;rz 2014)</AttachmentTitle>
        </Attachment>
        <NoOfAttachments>1</NoOfAttachments>
      </Attachments>
    </Media>
  </OrigData>
</GmsArticle>